Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Silicon Valley startup zonder visum

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
goldenhills
Amerika-expert

Silicon Valley startup zonder visum

Bericht door goldenhills »

Voor de rijke avonturier: er zijn concrete plannen om een drijvend bedrijvenpark voor de kust bij San Francisco te bouwen. Deze komt buiten de 12-mijlszone te liggen, dus in internationale wateren. Het is de bedoeling dat je daar woont en werkt, en met een touristenvisum af en toe aan land kan komen. De doelgroep zijn natuurlijk startups die dicht bij Silicon Valley willen zitten, dicht bij de inversteerders en startup cultuur.

http://blueseed.co/

Dit al eerder in het nieuws geweest, maar de eerste investeerder is nu binnen. Ze zeggen dat ze eind 2013 willen beginnen, maar het zal vast nog wel even duren voordat de eerste startup en bijbehorende werknemers aan boord stappen.
dimona
Amerika-expert

Re: Silicon Valley startup zonder visum

Bericht door dimona »

Het roept wel meteen een aantal vragen op, zoals belastingplicht en registratie van bedrijven enzo, maar wát een waanzinnig projekt zeg, en wát een lef van die projektontwikkelaar.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet geloof dat dit een succes wordt, maar ik laat me graag verrassen :)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik voorzie weinig succes. Het gaat goud kosten om dit te realiseren en nergens op hun site zijn financiële gegevens te vinden, nou ja, behalve kosten voor huur dan. Maar het idee is leuk.
goldenhills
Amerika-expert

Ik ben heel benieuwd. Veel nieuwe dingen in Silicon Valley worden niets, maar sommige worden een groot succes. Dat gegeven zit hier echt in de cultuur gebakken. Als je vorige bedrijf spectaculair gefaald heeft is dat zeker geen reden voor investeerders om je geen geld te geven. Zolang je er maar van geleerd hebt :thumbup:

Tesla Motors is een mooi voorbeeld: belachelijk gemaakt door de autoindustrie in Detroit, op sterven na dood geweest, en dan toch 'doubling down' met een nieuw model (de Model S) en nu gaat het een heel stuk beter met ze. Misschien dat het als automerk geen enorm succes zal worden, maar de techniek zal vast in meer autos te vinden gaan zijn (Daimler en Toyota zijn investeerders). Mijn baas rijdt trouwens in een Tesla Model S. Mooie auto hoor!

Wat de drijvende campus betreft: ik ben wel benieuwd hoe lang je in de mist zit tijdens de zomer :blink: Aan de kust wil de zon de mist nog wel eens terug het water op duwen, maar of dat meer dan 12 mijl is... :cry:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Het bezwaar van deze drijvende stad is de hoeveelheid geld die nodig zal zijn. Ik ben bekend met Silicon Valley en de venture capital structuur en methodiek. Maar dat zijn over het algemeen geen bedragen die bij aanvang al in de honderden miljoenen zo niet miljarden gaan lopen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Grappig idee maar ik zou er niet aan moeten denken om er te wonen.... Overigens, hoezo zou je geen werkvisum moeten hebben dan? Als je aan land gaat en in Sillicon Valley gaat werken... werk je toch voor een Amerikaans bedrijf en heb je toch gewoon een visum nodig lijkt me? Of mis ik iets?

Ben benieuwd of het van de grond komt :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ziva schreef:Overigens, hoezo zou je geen werkvisum moeten hebben dan? Als je aan land gaat en in Sillicon Valley gaat werken... werk je toch voor een Amerikaans bedrijf en heb je toch gewoon een visum nodig lijkt me? Of mis ik iets?
Nee, je bedrijf zit ook op dat eiland, dus daar werk je (vandaar dus mijn vraag hoe het dan met belastingplicht en registratie zit enzo, als je bedrijf onder geen enkel land valt).
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

In de FAQ staat er wel iets over vermeld.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ha! Ik wilde reageren maar Hockey laat het al zien in de link. Het zal wel als een schip worden gezien en dan moet het een vlag van een land hebben en dus de belastingregels van dat land.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DejaVu schreef:Het zal wel als een schip worden gezien
Sterker nog, het wordt een schip:
Blueseed is a project to station a ship 12 nautical miles from the coast of San Francisco, in international waters
So far, over 1000 entrepreneurs from 60+ countries expressed interest in living on the ship
:mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Uit hun FAQ:
What visas do I need?

As a foreign national, to legally earn a paycheck in the United States, you would need a valid U.S. work visa. To live and earn a paycheck aboard the Blueseed vessel, you will only need a passport.

If you are outside of the U.S., you’ll have to enter the U.S. first before boarding the Blueseed vessel. The best way to do this, and to be allowed to legally come to mainland, is to obtain a B1 (business) or B2 (tourist) visa. These visas are easier to obtain because they don’t grant the right to work in the U.S., are usually valid for 10 years (check validity for your country here) and are often combined into a B1/B2 business/pleasure visa. Nationals of 36 industrialized nations are exempted from this requirement for travel periods of up to 90 days, under the Visa Waiver program.
Hoe vaak zal je een visum krijgen? ;-) (ik bedoen: hoe vaak zal je je B1/B2 kunnen gebruiken om in te reizen?
Of hoe vaak zal je via je VWP dit truckje kunnen uithalen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
goldenhills
Amerika-expert

Op het VWP zit je met het probleem dat je aangrenzend aan de VS verblijft, dus officieel blijft de teller voor de 90 dagen doorlopen als je aan boord van het schip gaat. De immigratiedienst (die dan een kantoor in de haven van Half Moon Bay moet gaan openen, trouwens :lol: ) moet toestaan dat je VWP opnieuw ingaat als je vanaf het schip de VS binnenkomt. Voordeel is wel dat de immigratiedienst vaak met deze situatie te maken zal hebben, en hopelijk vertrouwen heeft dat mensen die aan wal gaan weer netjes terug naar het schip gaan, omdat ze daar tenslotte wonen en werken.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar ze wonen en werken daar om zo bewust aan de Amerikaanse immigratieregels te ontsnappen, misschien ook om aan de Amerikaanse belastingdienst te ontsnappen, terwijl ze wel werk doen dat 'eigenlijk' in Silicon Valley zou gedaan worden indien er geen immigratieregels waren die dat bemoeilijkten. Dus de vraag is hoe flexibel ze zich op gaan stellen...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Als ik het goed begrijp, wordt een en ander wel afgestemd met de lokale overheden, dus ik denk niet dat je het moet zien als een slim truukje om immigratieregels te ontlopen. Ik neem aan dat VWP voor dit doel niet volstaat, en dat de kandidaten sowieso een B1/B2 visum nodig zullen hebben.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou ik sla ff over.... wonen en werken op de Oceaan en af en toe even naar Amerika "mogen" als toerist lijkt me geen fijn bestaan. Maar ieder voor zich natuurlijk :D
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

dimona schreef:Als ik het goed begrijp, wordt een en ander wel afgestemd met de lokale overheden, dus ik denk niet dat je het moet zien als een slim truukje om immigratieregels te ontlopen. Ik neem aan dat VWP voor dit doel niet volstaat, en dat de kandidaten sowieso een B1/B2 visum nodig zullen hebben.
Als het zo simpel zou zijn om dit af te stemmen met de lokale overheden, waarom kan men dan niet gewoon heel dat botengedoe op het vaste land zetten (kost een pak minder), en een gewoon die B1/B2 visa geven voor dat werk?
Elke
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik zeg ook niet dat het simpel is, maar dit staat bij de FAQ:

We will work closely with the U.S. Customs and Borders Protection towards an agreement that follows all applicable US laws and regulations while streamlining to the full extent of the law the entry and exit procedure for our clients and visitors.

De boot is gewoon een slimmigheidje om kennis en kapitaal naar de regio te trekken zonder de drempel van werkvisa.

Er staat trouwens ook dat VWP ook mogelijk is, maar dat lijkt me toch lastig, tenzij de 90 dagen steeds weer opnieuw ingaan.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Lijkt me een typisch voorbeeld van 'California dreaming.' Wat 'interessante' sigaretjes erbij en je ziet het al helemaal voor je.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zo'n doorlooptermijn voor het VWP geldt toch alleen voor Canada, mexico en een aantal eilanden? Als dat schip een vlag gebruikt van een land dat daar niet bij zit dan reset de teller, dat denk ik. Tenzij ze de wet gaan aanpassen ;)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Zo'n doorlooptermijn voor het VWP geldt toch alleen voor Canada, mexico en een aantal eilanden? Als dat schip een vlag gebruikt van een land dat daar niet bij zit dan reset de teller, dat denk ik. Tenzij ze de wet gaan aanpassen ;)
Ja, maar probeer met VWP maar eens elke week het land binnen te komen. Ik denk dat de pret gauw voorbij is (tenzij ze dat natuurlijk kunnen afstemmen met immigrations).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer