Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Freelancen voor Nederlandse markt vanuit Amerika
Freelancen voor Nederlandse markt vanuit Amerika
Zoals ik in mijn voorstelpost al aangeef is mijn man bezig met een baan in Santa Monica. Zelf werk ik als freelance illustrator en in praktische zin kan ik dat van overal op de wereld wel doen. Grote vraag is alleen, mag dat? Welk visum zou ik nodig hebben en aan wat voor voorwaarden moet je voldoen voor een dergelijk visum?
Ik heb me suf gegoogled maar exact deze situatie ben ik niet tegengekomen en van het consulaat kreeg ik een mail met een link naar algemene visum informatie. Maar misschien zijn er hier mensen die freelancen vanuit de US?
Ideaal zou natuurlijk zijn als ik ook voor klanten in de US kan werken maar dat is niet noodzakelijk, ik heb genoeg werk hier in NL
Ik heb me suf gegoogled maar exact deze situatie ben ik niet tegengekomen en van het consulaat kreeg ik een mail met een link naar algemene visum informatie. Maar misschien zijn er hier mensen die freelancen vanuit de US?
Ideaal zou natuurlijk zijn als ik ook voor klanten in de US kan werken maar dat is niet noodzakelijk, ik heb genoeg werk hier in NL
-
- Amerika-expert
Re: Freelancen voor Nederlandse markt vanuit Amerika
Als je man bezig is met een baan in de VS, zou daar een advocaat in het proces moeten zitten (en als dat niet zo is, zou ik erop staan dat er WEL een advocaat ingeschakeld wordt!) Ik zou jouw vraag aan haar stellen.
Mijn ervaring: ik heb jarenlang als correspondent gewerkt voor Nederlandse en Belgische media en werd daarvoor betaald via mijn Nederlandse bankrekening. Ik heb dat geld altijd netjes aangegeven bij de Amerikaanse belastingdienst en nooit problemen gehad. Er zit bij de belastingpapieren een speciaal formulier (formulier C?) om inkomsten uit freelance werk op te geven.
Maar zoals gezegd, dat is mijn ervaring, vraag je advocaat!
Mijn ervaring: ik heb jarenlang als correspondent gewerkt voor Nederlandse en Belgische media en werd daarvoor betaald via mijn Nederlandse bankrekening. Ik heb dat geld altijd netjes aangegeven bij de Amerikaanse belastingdienst en nooit problemen gehad. Er zit bij de belastingpapieren een speciaal formulier (formulier C?) om inkomsten uit freelance werk op te geven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Welk visum zou je echtgenoot krijgen? Want dat kan ook een invloed hebben. Bij sommige mag de partner werken, bij andere niet.
Is het jullie bedoeling om slechts een paar jaar in de US te blijven, of zou je je op termijn daar definitief (of in ieder geval langer dan bv. 5 of 7 jaar) willen blijven?
Is het jullie bedoeling om slechts een paar jaar in de US te blijven, of zou je je op termijn daar definitief (of in ieder geval langer dan bv. 5 of 7 jaar) willen blijven?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Maar dan moet je wel een werkvergunning hebben toch? Mijn man gaat het zeker vragen als hij daar is, maar ik ben ten eerste erg benieuwd omdat het natuurlijk nogal wat impact heeft (als ik niet kan werken gaat het feest niet door). Maar misschien zijn er ook manieren om dit voor elkaar te krijgen die we zelf aan kunnen kaarten bij dat bedrijf.Bennogr schreef: Mijn ervaring: ik heb jarenlang als correspondent gewerkt voor Nederlandse en Belgische media en werd daarvoor betaald via mijn Nederlandse bankrekening. Ik heb dat geld altijd netjes aangegeven bij de Amerikaanse belastingdienst en nooit problemen gehad. Er zit bij de belastingpapieren een speciaal formulier (formulier C?) om inkomsten uit freelance werk op te geven.
We vermoeden dat hij een H1 visum zou krijgen (kennisimport), dan krijg ik (voor zover ik begrepen heb) een H2 en dan mag ik bijna niks. Ik ben er alleen nog niet achter of werken voor Nederland dan ook niet mag. Het lijkt mij in het voordeel van de US als ik geld verdien in Nederland wat ik daar uitgeef. Maar wat ik logisch vind zegt nog niets natuurlijk...kastelke schreef:Welk visum zou je echtgenoot krijgen? Want dat kan ook een invloed hebben. Bij sommige mag de partner werken, bij andere niet.
Ik ben nog nooit in Amerika geweest dus ik kan nog niets zeggen over de termijn. Geen idee of ik het daar leuk vind! Maar het is dus ook niet zo dat hij voor een X aantal jaar wordt uitgezonden, hij zou aan een nieuwe baan beginnen.
He, je hebt het gevonden 
Volgens mij mag je op een H2 echt letterlijk niets, en voor de VS maakt het ook niets uit of je je geld verdient in de VS of daarbuiten, werk is werk, en dat mag niet.
Ik zie dus echt alleen de optie om eerst een jaar vanuit Europa te werken en dan een L1/L2, maar misschien dat er nog andere opties zijn?

Volgens mij mag je op een H2 echt letterlijk niets, en voor de VS maakt het ook niets uit of je je geld verdient in de VS of daarbuiten, werk is werk, en dat mag niet.
Ik zie dus echt alleen de optie om eerst een jaar vanuit Europa te werken en dan een L1/L2, maar misschien dat er nog andere opties zijn?
Terug in Texas!
In jouw voorstelpost spreek je over "is bezig met een baan". Betekent dit dat jullie vanaf hier solliciteren op een baan in de VS bij een ander bedrijf dan jullie nu werken? Of dat jullie binnen het bedrijf een transfer proberen te krijgen?
Als jouw man een H1-B krijgt krijg jij een H4, geen H2.
Het gaat inderdaad om een baan bij een ander bedrijf dan waar hij nu werkt.Hockey schreef:In jouw voorstelpost spreek je over "is bezig met een baan". Betekent dit dat jullie vanaf hier solliciteren op een baan in de VS bij een ander bedrijf dan jullie nu werken? Of dat jullie binnen het bedrijf een transfer proberen te krijgen?
- goldenhills
- Amerika-expert
Je mag helaas geen betaalde arbeid doen op een H4 terwijl je fysiek in de VS aanwezig bent, onafhankelijk van wie betaald. Het H4 visum wordt soms het 'visa from hell' genoemd, omdat het zo beperkend is voor mensen die zich professioneel willen ontplooien. Studeren kan wel (is meestal kostbaar), maar zelfs onbetaald vrijwillegerswerk waarbij je een betaalde baan bezet zou houden mag niet. Onbetaald vrijwilligerswerk op een bonafide vrijwilligerspositie bij een non-profit mag wel.
Ik heb zelf jarenlang op een H-4 visum hier verblijven en zoals GoldenHills al aangaf, het is het visum from hell. Het heeft mij alles gekost waar ik zo hard voor heb gewerkt/gestudeerd in Ned.: mijn zelfstandigheid, mijn vermogen inkomen te genereren. Dus bezin waar je aan begint, het kan je leven onherroepelijk veranderen. Bv. weet je zeker dat je straks, als je terugkomt in Ned. weer aan de slag kunt ?
Met vrijwilligerswerk moet je heel voorzichtig zijn want ook dat kan problemen opleveren. Zeker als je man voor een groene kaart wil gaan.
Zoals het nu is geregeld mag je ook niet werken voor klanten in Ned. want je mag totaal geen inkomen genereren terwijl je in de US bent. Je hebt ook geen recht op een SS nummer wat het leven hier behoorlijk lastig kan maken.
Benno was hier bij mijn weten op een I-visum (als journalist) en later had hij een groene kaart, dat is een totaal andere situatie dan waar jij in terecht gaat komen met je H-4.
Orienteer je zsm. op mogelijkheden naar school te gaan, bv. Santa Monica college, of UCLA of CAl-State. De procedures om toegelaten te worden zijn vrij gecompliceerd en tijdrovend, begin dus tijdig. Je TOEFL test bv. kun je in Ned. al doen en diploma's die je al hebt moeten in Ned. gecertificeerd worden. Neem ook uittreksels van geboorteregister mee - internat. versie - daar zijn ze hier gek op.
Je hoeft geen volledige last te nemen, je kunt gewoon een aantal vakken uitkiezen die voor jou aantrekkelijk zijn. Bv. is er een kans dat jullie in CA blijven (groene kaart) ? Ga dan - ook - Spaans leren, een vereiste voor veel banen, als je straks wel aan het werk zou kunnen.
Voel je niet voor college/universiteit - maar vergis je niet hoe gezegend je bent qua lokatie wat dit betreft - dan zijn er instanties voor volwassenen edukatie, makelaarskantoren die bijna gratis cursussen aanbieden en in augustus kun je bij H&R Block ea. belasting aangevers een cursus belastingen volgen. Niet zeggen dat je H-4 bent want ze zijn op zoek naar nieuw medewerkers. Deze cursussen geven vooral goed inzicht in hoe de US samenleving funktioneert.
Het belangrijkste is dat je uit huis gaat, mensen tegenkomt, als persoon blijft funktioneren.
je mag hier nl. wel naar school en geloof een H-4 'for life' dat is je beste optie. Weinig dingen zijn zo 'dodelijk' als een gap op je resume.
Als je niet werkt of studeert ziet men je in de US als een loser en met een loser wil niemand hier iets te maken hebben.
Met vrijwilligerswerk moet je heel voorzichtig zijn want ook dat kan problemen opleveren. Zeker als je man voor een groene kaart wil gaan.
Zoals het nu is geregeld mag je ook niet werken voor klanten in Ned. want je mag totaal geen inkomen genereren terwijl je in de US bent. Je hebt ook geen recht op een SS nummer wat het leven hier behoorlijk lastig kan maken.
Benno was hier bij mijn weten op een I-visum (als journalist) en later had hij een groene kaart, dat is een totaal andere situatie dan waar jij in terecht gaat komen met je H-4.
Orienteer je zsm. op mogelijkheden naar school te gaan, bv. Santa Monica college, of UCLA of CAl-State. De procedures om toegelaten te worden zijn vrij gecompliceerd en tijdrovend, begin dus tijdig. Je TOEFL test bv. kun je in Ned. al doen en diploma's die je al hebt moeten in Ned. gecertificeerd worden. Neem ook uittreksels van geboorteregister mee - internat. versie - daar zijn ze hier gek op.
Je hoeft geen volledige last te nemen, je kunt gewoon een aantal vakken uitkiezen die voor jou aantrekkelijk zijn. Bv. is er een kans dat jullie in CA blijven (groene kaart) ? Ga dan - ook - Spaans leren, een vereiste voor veel banen, als je straks wel aan het werk zou kunnen.
Voel je niet voor college/universiteit - maar vergis je niet hoe gezegend je bent qua lokatie wat dit betreft - dan zijn er instanties voor volwassenen edukatie, makelaarskantoren die bijna gratis cursussen aanbieden en in augustus kun je bij H&R Block ea. belasting aangevers een cursus belastingen volgen. Niet zeggen dat je H-4 bent want ze zijn op zoek naar nieuw medewerkers. Deze cursussen geven vooral goed inzicht in hoe de US samenleving funktioneert.
Het belangrijkste is dat je uit huis gaat, mensen tegenkomt, als persoon blijft funktioneren.
je mag hier nl. wel naar school en geloof een H-4 'for life' dat is je beste optie. Weinig dingen zijn zo 'dodelijk' als een gap op je resume.
Als je niet werkt of studeert ziet men je in de US als een loser en met een loser wil niemand hier iets te maken hebben.
Bedankt voor alle tips! Het is alleen voor mij absoluut geen optie om iets anders te gaan doen. Ik had een beetje gehoopt dat ik wel gewoon voor Nederlandse klanten zou kunnen blijven werken. Of dat er misschien constructies zijn waarop ik dat kan doen. Bijvoorbeeld dat je een adres aanhoudt in Nederland vanwaar je een paar keer per jaar de rekeningen stuurt. Het is ergens zó krom, ik heb hier in Nederland collega's die Amerikaanse klanten hebben (zou ik ook kunnen doen dus). Maar op het moment dat ik in de US zit mag ik dus helemaal niks meer. Ik weet zeker dat ik er vreselijk ongelukkig van zou worden als ik alles waar ik zo hard voor gewerkt heb de afgelopen 10 jaar moet opgeven. En als ik daar me ook niet verder kan ontplooien, nee dat is niets voor mij. Dan zou dus het hele avontuur niet doorgaan en dat is ook wel weer heel rot voor mijn man, die ontzettend veel zin heeft in de baan en verhuizing.
-
- Amerika-expert
Is dat H4 nou echt zo moeilijk? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat als je een adres in Nederland aanhoudt, BTW berekent en in Nederland belasting betaalt over het geld dat je daar als 1-persoonsberdrijfje verdient, dat de VS daar dan moeilijk over zou gaan doen.
Ik besef dat logica en immigratieregels niets met elkaar te maken hebben, maar dit lijkt me toch wel erg vreemd.
Tenzij je miljoenen binnenhaalt ben je immers 'onzichtbaar' in de VS (geen 1099 formulieren van je 'werkgevers' aan de Amerikaanse belastingdienst, keurige aangiften bij de Nederlandse belastingdienst, geen inkomen in de VS).
Misschien ben ik wat te anarchistisch, maar dit lijkt me ook een geval van geen slapende honden wakker maken, als je man maar genoeg verdient om jullie beide te kunnen onderhouden.
En ja, ik zat hier oorspronkelijk op een journalistenvisum, waarbij je alleen voor buitenlandse opdrachtgevers mag werken in de VS en geen geld in de VS mag verdienen (tenminste dat was indertijd zo, dat kan de afgelopen 30 jaar ook veranderd zijn).
Zoals ik al zei: vraag dit alles aan je Amerikaanse immigratieadvocaat.
Ik besef dat logica en immigratieregels niets met elkaar te maken hebben, maar dit lijkt me toch wel erg vreemd.
Tenzij je miljoenen binnenhaalt ben je immers 'onzichtbaar' in de VS (geen 1099 formulieren van je 'werkgevers' aan de Amerikaanse belastingdienst, keurige aangiften bij de Nederlandse belastingdienst, geen inkomen in de VS).
Misschien ben ik wat te anarchistisch, maar dit lijkt me ook een geval van geen slapende honden wakker maken, als je man maar genoeg verdient om jullie beide te kunnen onderhouden.
En ja, ik zat hier oorspronkelijk op een journalistenvisum, waarbij je alleen voor buitenlandse opdrachtgevers mag werken in de VS en geen geld in de VS mag verdienen (tenminste dat was indertijd zo, dat kan de afgelopen 30 jaar ook veranderd zijn).
Zoals ik al zei: vraag dit alles aan je Amerikaanse immigratieadvocaat.
Maar daarmee moet je al meteen een hoop toeren uithalen die tegen de regels zijn. Hoe kun je in de VS wonen en in Nederland inkomstenbelasting afdragen? Volgens mij moet je dan minstens ergens een fiktief woonadres hebben. Daarnaast is de IRS wel degelijk geïnteresseerd in al het kapitaal dat je in het buitenland op rekeningen hebt staan; door die rekeningen te verzwijgen, ben je strafbaar, met het risico op gevangenisstraf. Je kunt natuurlijk proberen dat bedrag onder de grens van 10.000(?) dollar te houden, en zo te voorkomen dat je rekeningen in beeld komen, maar dan heb je het dus over zwart geld; ook niet echt wenselijk lijkt me.Bennogr schreef:Tenzij je miljoenen binnenhaalt ben je immers 'onzichtbaar' in de VS (geen 1099 formulieren van je 'werkgevers' aan de Amerikaanse belastingdienst, keurige aangiften bij de Nederlandse belastingdienst, geen inkomen in de VS).
Ik zou één en ander even goed laten uitzoeken door degene die de visumzaken afhandelt in dit verhaal; misschien is er nog wel een constructie te bedenken waarmee TS een eigen werkvisum krijgt, who knows. H4 lijkt me in dit geval in ieder geval een no go.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik vermoed dat de advocaat net zo 'volgens het boekje' zal zijn (daar worden ze voor betaald), maar in de praktijk zou het best allemaal onder de radar kunnen blijven. Je zult ook moeten nadenken over hoe je precies in NL belastingaangifte gaat doen, je moet wellicht het inkomen van je man ook opgeven en zorgen dat je niet dubbel belasting betaald. Ik meen dat je voor arbeid in de VS terwijl je in de VS woont in NL vrijgesteld bent van belasting, dus dan zou er geen probleem zijn. Je wilt natuurlijk niet in de Amerikaanse belastingopgave je Nederlandse belastingen opvoeren als dubbele belasting... Je moet sowieso nadenken over de sociale premies in NL. Als je geen gat in je dekking wilt kun je er voor kiezen om in NL de premies door te blijven betalen.
Zoals Benno aangeeft, de kans dat je ermee in de problemen komt is wellicht niet groot als je alle financieen netjes in NL houdt. De punten die Dimona noemt moet je zeker rekening mee houden. Je zult inderdaad buitenlandse rekeningen moeten melden als het totaalsaldo $10,000 of hoger is (FBAR), en sowieso de rente als inkomsten moeten opgeven in de VS. Op zich is dat iets wat veel visahouders zullen moeten doen, want veel houden tenslotte een bankrekening aan in hun thuisland (geldt voor ons ook). Als je je goed bij voelt bij dit alles is het het overwegen waard. Maar het zou tegen de forumregels zijn om je te adviseren om dat te doen...
Wij zitten belastingtechnisch gezien ook in een spagaat omdat we in NL wel als getrouwd worden beschouwd, in de VS op federaal nivo niet, en in Californie weer wel. Mijn vrouw is voor NL geemigreerd naar de VS (je moet je tenslotte uitschrijven), maar voor de VS (op federaal nivo) is ze non-immigrant. Voor Californie mogen we haar (belastingtechnisch) als permanent resident beschouwen. De uniformiteit en logica is ver te zoeken. We doen ons best om de regels zo goed mogelijk te interpreteren, maar het blijft een uitzonderlijke situatie. We hebben gemerkt dat zelfs experts verschillend denken over onze situatie, dus om daar nou veel geld voor uit te geven... Dat betekent dat we een klein risico lopen dat we een stevige naheffing krijgen, mochten we het toch fout gedaan hebben. Dat voelt soms niet goed.
Zoals Benno aangeeft, de kans dat je ermee in de problemen komt is wellicht niet groot als je alle financieen netjes in NL houdt. De punten die Dimona noemt moet je zeker rekening mee houden. Je zult inderdaad buitenlandse rekeningen moeten melden als het totaalsaldo $10,000 of hoger is (FBAR), en sowieso de rente als inkomsten moeten opgeven in de VS. Op zich is dat iets wat veel visahouders zullen moeten doen, want veel houden tenslotte een bankrekening aan in hun thuisland (geldt voor ons ook). Als je je goed bij voelt bij dit alles is het het overwegen waard. Maar het zou tegen de forumregels zijn om je te adviseren om dat te doen...
Wij zitten belastingtechnisch gezien ook in een spagaat omdat we in NL wel als getrouwd worden beschouwd, in de VS op federaal nivo niet, en in Californie weer wel. Mijn vrouw is voor NL geemigreerd naar de VS (je moet je tenslotte uitschrijven), maar voor de VS (op federaal nivo) is ze non-immigrant. Voor Californie mogen we haar (belastingtechnisch) als permanent resident beschouwen. De uniformiteit en logica is ver te zoeken. We doen ons best om de regels zo goed mogelijk te interpreteren, maar het blijft een uitzonderlijke situatie. We hebben gemerkt dat zelfs experts verschillend denken over onze situatie, dus om daar nou veel geld voor uit te geven... Dat betekent dat we een klein risico lopen dat we een stevige naheffing krijgen, mochten we het toch fout gedaan hebben. Dat voelt soms niet goed.
Hoe zit het ook alweer met de H1? Heb ik het goed dat die pas in april 2014 kan worden aangevraagd, en ze dus pas in oktober 2014 naar de VS zouden kunnen? In dat geval zou ik zeker bij de potentiele wekgever de optie aandragen om eerst een jaar in Europa te werken, en dan voor een L1/L2 te gaan. Als die optie mogelijk is, dan zou je daardoor niet eens later naar de VS gaan, dus daar hoeft de werkgever zich geen zorgen om te maken.
Terug in Texas!
-
- Amerika-expert
Ik wil (uiteraard) geen reclame maken voor onwettige activiteiten. En daarom zeg ik ook voortdurend dat dit dingen zijn om te overleggen met een deskundige immigratieadvocaat. Ik wil gewoon een aantal punten aandragen waar je advocaat mogelijk niet over nagedacht heeft en die haar advies mogelijk kunnen beinvloeden, nadat zij (uitgebreid) onderzoek gedaan heeft.
Dat begrijp ik helemaal hoor, ik zou het ook alleen op een legale manier willen regelen, anders zit ik ook niet lekker. Maar inderdaad, misschien zijn er constructies te verzinnen waar de advocaat niet zo snel opkomt. Iedere situatie is tenslotte anders. Daarom poste ik het juist ook hier!Bennogr schreef:Ik wil (uiteraard) geen reclame maken voor onwettige activiteiten. En daarom zeg ik ook voortdurend dat dit dingen zijn om te overleggen met een deskundige immigratieadvocaat. Ik wil gewoon een aantal punten aandragen waar je advocaat mogelijk niet over nagedacht heeft en die haar advies mogelijk kunnen beinvloeden, nadat zij (uitgebreid) onderzoek gedaan heeft.
Daar ben ik uiteraard ook erg benieuwd naar! Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat ik er niet met die H4 ga zitten.hemmie schreef:Hoe zit het ook alweer met de H1? Heb ik het goed dat die pas in april 2014 kan worden aangevraagd, en ze dus pas in oktober 2014 naar de VS zouden kunnen? In dat geval zou ik zeker bij de potentiele wekgever de optie aandragen om eerst een jaar in Europa te werken, en dan voor een L1/L2 te gaan. Als die optie mogelijk is, dan zou je daardoor niet eens later naar de VS gaan, dus daar hoeft de werkgever zich geen zorgen om te maken.
Dat leek me voor jou ook niet geschikt, vandaar dat ik meteen over het visum begon. Daarvoor heb je echt teveel opgebouwd!
Terug in Texas!
Ik zat me pas te bedenken dat ik heel veel op royalty basis doe. Dat betekent dat als ik naar de US zou gaan op zo'n nare H4 visum, ik het geld waar ik voor gewerkt heb hier in Nederland niet eens zou kunnen incasserenhemmie schreef:Dat leek me voor jou ook niet geschikt, vandaar dat ik meteen over het visum begon. Daarvoor heb je echt teveel opgebouwd!

Of zou ik er ons hypotheekgat mee kunnen dichten denk je?
Royalties zijn toch betalingen voor werk wat gedaan is in het verleden? Dan zou je dat geld prima kunnen ontvangen. Zolang je nu maar niet meer werkt op een H4 visum.
Heeft dat bedrijf wel een vestiging in Nederland? Dus dat bedrijf waar jouw man heeft gesolliciteerd.
Heeft dat bedrijf wel een vestiging in Nederland? Dus dat bedrijf waar jouw man heeft gesolliciteerd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 6204 Weergaves
-
Laatste bericht door houstonwehaveaproblem
-
- 0 Reacties