Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Toch nog beetje onduidelijkheid SSA aanvraag

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
SabAr
Amerika-ontdekker

Toch nog beetje onduidelijkheid SSA aanvraag

Bericht door SabAr »

Hoi allemaal,

we zijn sinds eergisteren officieel de US (SFO) binnengekoomen als new immigrants (DV-2014 gewonnen). Aangezien ons vlucht laat was en LANG, vooral met een kind, waren we erg uitgeput, ook nog de rij door de emigratie duurde wel even en zijn we vergeten te vragen naar hoe SSA nummer te bemachtigen. Verder ging de proces best snel en goed, toen ze eenmaal bij ons dossiers waren duurde het 20 minuten, daarvoor nog lang gewacht natuurlijk om aan de beurt te komen. beetje onreeel nog dat we permanent residents zijn.

Veel gelezen op de forum maar toch nog wat onduidelijkheden, sommige krijgen het opgestuurd vanzelf en sommigen gaan langs een office om eentje aant te vragen. Dus jah, Ik had begrepen dat je na aantal dagen naar SSA office kan gaan om een nummer aan te vragen en het komt binne paar dagen aan ? Wij hadden destijds op de DSP forms ingevuld dat we de SSA via post zouden willen ontvangen op een bepaald adres, moeten we dan alsnog naar de SSA office ? En is er een mogelijkheid om het nummer misschien alleen sneller te krijgen, mijn vrouw begint binnenkort al met werk, en blijkbaar heb je de SSA nodig voor bank account, rijbewijs etc....
Bennogr
Amerika-expert

Re: Toch nog beetje onduidelijkheid SSA aanvraag

Bericht door Bennogr »

Ik zou even langsgaan bij een SSA kantoor. Ze kunnen je daar precies vertellen hoe het ermee staat, of je inderdaad je nummer per post krijgt, of ze het in ieder geval voor je op kunnen schrijven, enz., enz. Vooral in de VS geldt: hoe dichter bij de bron, hoe beter.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Afhankelijk van waar je woont is 'het niet even' bij de SS Adm. langs gaan. Waar ik woon moet je er minstens een halve dag voor uittrekken.
CBP had je denk ik niet veel wijzer kunnen maken, dit is een zaak van de SS Adm.

Je bent nu in de US. Wen er aan dat alles hier inefficienter gaat, langer duurt, dan je waarschijnijk gewend bent.
En nee, sneller hebben we hier niet. De regels zijn de regels en daar heb je je aan te houden.

Ik zou gewoon een paar dagen wachten of er post komt met SS kaarten. Zo nee, bel het lokale SS kantoor en kijk of men je telefonisch kan helpen.
Als dat niet lukt langsgaan inderdaad. Maar alles meenemen: internat. uittreksel geboorte akte, je paspoort met visum, een tweede ID met foto erop bv. een credit card. Andere papieren die je legale status en bewijzen alsmede je vergunning tot werken.
Heb je destijds toen je de SS kaarten aanvroeg al je US adres kunnen opgeven ?

Je kunt ook het landelijke 800 nummer van de SS Adm. bellen, maar de wachttijden daar zijn ginormous. (Hier spreekt ervaring).
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

durf niet te zeggen of dit ook geldt als je op een greencard binnenkomt, maar voor andere visa moet je normaliter minimaal 10 dagen wachten voor je een SSN kunt aanvragen. De records van immigration (gecreeerd toen je het land binnenkwam) moet in de bestanden van SSA terechtkomen voor ze iets kunnen doen en daar geven ze normaliter 10 dagen voor. Het wordt afgeraden eerder te gaan omdat je aanvraag dan nog niet gelijk behandeld kan worden, en dan leggen ze je papierwerk op een stapel, en dan moet je maar zien wanneer ze daar weer aan toe komen.
Laatst gewijzigd door Jrabakker op 10 mar 2014, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
SabAr
Amerika-ontdekker

Bericht door SabAr »

Bedankt ! Zal het inderdaad even navragen en als nodig dan maar langsgaan binnen paar dagen. Verder nog aantal vraagjes if you dont mind

- Moet ik een adreswijziging via AR-11 doorgeven ? Mijn vrouw blijft namelijk hier maar ik ga voor aantal maanden terug naar nederland om huis zaakjes te regelen.
- Verder heb ik soms een proof of residence nodig, maar omdat ik nu bij mijn familie inwoon wat kan ik het beste doen ?

Verder gaat het geweldig allemaal, het weer en ruimte die je hebt werkt allemaal positief. :thumbup:
dominicr
Amerikafan

Bericht door dominicr »

Volgens http://socialsecurity.gov/ssnvisa/Handout_11_1.html:
If You Requested an SSN When You Applied for Your Visa

If you requested an SSN card as part of your visa application, U.S. Department of State (DoS), Form DS 230, “Application for Immigrant Visa and Alien Registration” or the electronic Form DS 260, “Immigrant Visa Electronic Application”, DoS and the U.S. Department of Homeland Security will share with us the information needed to issue you an SSN card. Therefore, you do not need to fill out a special application or go to a Social Security office to get an SSN.

We will assign you an SSN and issue you a Social Security card after you arrive in the United States. If you already have an SSN, we will issue you a replacement SSN card. We will mail your SSN card to the U.S. mailing address where the Department of Homeland Security will send your Permanent Resident Card. You should receive your Social Security card within 3 weeks after you arrive.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Adreswijziging opgeven is voor adreswijziging in US. Als je kortere tijd terug gaat naar Ned. is dat een vakantie. Je adres blijft hetzelfde in de US.

Proof of residence is een energierek. naar jou gestuurd of een andere brief van een officiele instantie aan jou gezonden. Anders inderdaad huurcontract.
SabAr
Amerika-ontdekker

Bericht door SabAr »

Ok bedankt, de onduidelijkheid onstond namelijk doordat op het formulier Your rights and responsibilities as a perm res....staat:

Giving DHS your new address within 10 days after you move....maar dit is dus meer als ik binnen VS verhuis. Ik neem aan nu dat wat ik op de DSP forms had ingevuld, huidig adres waar ik nu ben, voldoende is voorlopig.

Vandaag langs een credit union bank gaan om een rekening probere te openen. merk dat ik beetje sclecht voorbereid hier ben gekomen lol maar alles verloopt wel goed. Misschien binnekort zelf ook al een baan.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De verplichting voor LPR's om adreswijzigingen binnen bepaalde tijd door te geven is een serieuze hoor. Dus doen in de toekomst.
Als de credit-union jou een brief stuurt nav. je aanvrage heb je daarmee denk ik een proof of residence.
Ik duim voor je hoor, dat de baan doorgaat !
SabAr
Amerika-ontdekker

Bericht door SabAr »

Bedankt, jah zal het in de toekomst zeker doen, nu hoeft t gelukkig niet. Zo ja mijn gesprek ging erg goed, het komt een beetje op neer van wannere ik kan beginnen. Heb voor mijn NL baan een absurde 2 maande opzegtermijn, had nog niet opgezegd omdat ik van plan was over paar maanden pas terug te komen om te settlen. Zag "per ongeluk" een baan bij een bedrijf dat gewoon te mooi was om waar te zijn, een droombaan voor mij dus maar vandaar alsnog gesollciteerd de dag dat ik naar VS vertrok. Ik ga proberen te onderhandelen met mijn NL werkgever, want heb nu iets leuks te pakken wat ik in NL waarschijnlijk nooit zou krijgen. Salaris van mij en mijn vrouw zal goed genoeg zijn om eventueel ons NL huis te behouden als we niet binnen de maand verhuurd krijgen.

Verder hebben we het erg naar ons zin, nog steeds niet te geloven dat we hier gaan wonen in bay area. Mis wel de NL brood maar zag al een topic ergens erover hier op het forum
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

SabAr schreef:Heb voor mijn NL baan een absurde 2 maande opzegtermijn,
Ik ben blij dat alles goed gaat en je nu al een baan aangeboden hebt gekregen. Maar bovenstaand commentaar deel ik niet. Als het zo absurd is, waarom heb je er dan ooit voor getekend?
SabAr
Amerika-ontdekker

Bericht door SabAr »

bedankt, Jah je hoeft het ook neit te delen...maar toch vind het persoonlijk gewoon absurd lang...je tekent ervoor omdat je toch moet werken he hahahaha.

Is trouwens op meeste plekken in NL, dat als je langer dan x jaar werkt de termijn toeneemt naar 2 maanden. Als je binnen NL baan verandert maakt het meestal niet zo veel uit omdat de andere kant dat ook weet. Maar zodra je naar buitenland (zelfs binnen Europa) gaat werken merk je dat andere bedrijven het ook apart vinden.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar het is wel bescherming naar de werknemer toe ook. In de US kun je van de ene op de andere dag op straat staan.
Overigens proficiat met de baan ! Goed gedaan !
SabAr
Amerika-ontdekker

Bericht door SabAr »

Jah thnx, jah daar hebben jullie wel gelijk in, de contracten zijn idd van dat ze je bijna op staande voet kunnen ontslaan....dat is dan weer de nadeel.

Sorry hocky nu ik terug lees kwam ik misschien beetje bot over :twisted:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer