Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Naamswijziging N-400
Naamswijziging N-400
Hallo allemaal,
Ik heb net mijn N-400 ingediend en ik heb aangegeven mijn achternaam te willen wijzigen.
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het wijzigen van hun naam via de N-400 en dan specifiek hoe men dit later in Nederland heeft weten te wijzigen.
Ik heb het NID gevraagd, maar zoals gewoonlijk is de Nederlandse bureaucratische machine nog steeds niet ge-olied en kreeg ik een werkelijk onzin verhaal. Men verwijst naar de procedure zoals in de link https://www.justis.nl/Producten/naamswijziging/ , maar dit lijkt me niet echt logisch en vooral nogal omslagtig in dit geval.
Ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Thanks.
Ik heb net mijn N-400 ingediend en ik heb aangegeven mijn achternaam te willen wijzigen.
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met het wijzigen van hun naam via de N-400 en dan specifiek hoe men dit later in Nederland heeft weten te wijzigen.
Ik heb het NID gevraagd, maar zoals gewoonlijk is de Nederlandse bureaucratische machine nog steeds niet ge-olied en kreeg ik een werkelijk onzin verhaal. Men verwijst naar de procedure zoals in de link https://www.justis.nl/Producten/naamswijziging/ , maar dit lijkt me niet echt logisch en vooral nogal omslagtig in dit geval.
Ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Thanks.
DV 2009, Oct 3th 2007 Application DV2009, Apr 26th 2008 1st NL, May 2nd 2008 Forms returned to KCC, September 5th 2008 2nd NL, October 16th 2008 Interview, October 22nd 2008 Immigration visa received, February 7th Arrived in US.
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Naamswijziging N-400
Je wilt dus een geheel andere naam kiezen? In NL is het wijzigen van je achternaam (buiten de keuzes die je hebt volgens je familiebanden) een big deal. In de VS is het veel normaler, mede gezien immigranten die een Engelse naam kiezen, en op veel formulieren (zoals voor visa zaken) is er plek om alle namen die je ooit hebt gebruikt in te vullen. Mij verbaast het niet dat er zulke grote verschillen zijn tussen de VS en NL. Andere historie...
Ik vraag me echt af of immigranten enig rol hebben gespeeld dat het zo makkelijk is om je (achter)naam te wijzigen... behalve sommige (Christelijke)Aziaten met "moeilijke" achternamen heb ik het niet veel gezien. Ik denk eerder dat Amerikanen dit allang gewend waren voor verschillende redenen. Het past in de houding "de overheid kan me niet vertellen hoe/wat/etc". Hoe dan ook, ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt toen mijn vrouw haar naam wilde wijzigen - niet gerelateerd aan trouwen. Slechts een bezoek aan de County Court, 2 formuliertjes, $30 en we waren klaar. Twee weken laten had ze een nieuwe paspoort en rijbewijs!
goldenhills schreef: mede gezien immigranten die een Engelse naam kiezen, en op veel formulieren (zoals voor visa zaken) is er plek om alle namen die je ooit hebt gebruikt in te vullen. Mij verbaast het niet dat er zulke grote verschillen zijn tussen de VS en NL. Andere historie...
-
- Amerika-expert
Op Ellis Island zijn indertijd ook de nodige "moeilijke" namen gesneuveld. Prlwytzkovsky? (voor de kenners: Bommel, als ik de naam tenminste goed gespeld heb). Vanaf nu ben je Smith! Volgende!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Geen ervaring, maar wel in hetzelfde schuitje. Ik heb mijn naam in 2012 hier in de US laten wijzigen tijdens de N-400 procedure. Ik heb mijn meisjesnaam nu als middle name en mijn getrouwde naam als officiële achternaam. Eind dit jaar moet ik een nieuw Nederlands paspoort (waarvoor ik ook nog dat bewijs van Nederlanderschap enzo moet regelen), dus we gaan het meemaken wat Nederland met mijn officiële nieuwe naam doet. Het lijkt me dat voor het reizen met je paspoort en boeken van tickets het makkelijker is als je overal dezelfde naam hebt staan.
De link die je plaatst is om als Nederlander je achternaam te wijzigen. Volgens mij hoeft dat niet want je hebt je naam dan al in de US gewijzigd. Nederland zou een uitspraak in het buitenland over naamswijziging (in de US wordt je naam dus officieel door een rechter gewijzigd na je citizenship procedure/oath) dus gewoon moeten accepteren als buitenlandse uitspraak. Het kan zijn dat ze dat dus van je eisen; dat je je naamswijziging moet laten registeren als buitenlandse uitspraak (foreign order), maar dat is meer wat ik denk vanuit logisch redeneren en ik weet dat dingen niet altijd logisch zijn
.
De link die je plaatst is om als Nederlander je achternaam te wijzigen. Volgens mij hoeft dat niet want je hebt je naam dan al in de US gewijzigd. Nederland zou een uitspraak in het buitenland over naamswijziging (in de US wordt je naam dus officieel door een rechter gewijzigd na je citizenship procedure/oath) dus gewoon moeten accepteren als buitenlandse uitspraak. Het kan zijn dat ze dat dus van je eisen; dat je je naamswijziging moet laten registeren als buitenlandse uitspraak (foreign order), maar dat is meer wat ik denk vanuit logisch redeneren en ik weet dat dingen niet altijd logisch zijn

You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";