Via
http://www.greatschools.org kan je goede info vinden over verschillende school districts.
Mijn oudste 2 zijn hoogbegaafd, en ik heb ervaring met gruwelijk slecht onderwijs in Amerika en super goed onderwijs. M'n oudste zoon zit nu in de gifted and talented klas op een school die sowieso erg goed is. Op deze school zat hij eerst in een gewone 1st grade en ik merkte dat het gewone werk te makkelijk was. Godzijdank had hij een fantastische juf die hem begreep. Dat jaar hadden we hem trouwens al kunnen laten overstappen naar de gifted class maar in overleg met de juf hebben we hem in de gewone klas gehouden. Dat was 100% omdat hij de steun van de juf en z'n klasgenoten nodig had om een heel moeilijke tijd door te komen (m'n man had kanker en we wisten niet of hij het zou overleven, en dat tijdens onze verhuizing naar Florida).
2nd grade begon hij dus in de GTP (Gifted and Talented Program) en dat was qua schoolwerk een hele verbetering. Het tempo is hoger, de stof is wat uitgebreider, en de hele klas werkt op ongeveer hetzelfde niveau dus er is zo goed als geen wachten tot de rest eindelijk de stof doorheeft. Nu in 3rd grade zie ik hetzelfde, een goed tempo, werk dat op het juiste niveau is, en het allerbelangrijkste is dat de juf de kinderen begrijpt. Deze leerkrachten hebben speciale training om met hoogbegaafde kinderen om te gaan. Niet dat het een vrijbrief is die alle gedrag goed praat, maar sommige dingen waar m'n oudste voor in de problemen raakte heeft m'n zoon nu geen last mee omdat de juf begrijpt dat het erbij hoort. Vragen stellen bijvoorbeeld. M'n arme oudste dochter is regelmatig de grond in geboord door leerkrachten als ze een vraag stelde.
Met m'n oudste hebben we dus meegemaakt wat een ellende het is om je slimme kind op een slechte school te hebben. Arm kind heeft op 3 verschillende elementary scholen gezeten. De laatste school was wel goed, en dat jaar zagen we haar weer opbloeien. Helaas was de middle school weer deels knudde. Zo zat ik aan tafel met een leraar die me vriendelijk vertelde dat m'n dochter lastig was en dat ze zijn advies niet opvolgde. Ze had 1 opdracht gemist omdat ze naar de tandarts moest en de leraar wilde dat ze de bishop of een mannelijk familielid om hulp zou vragen. De man zat me vol overtuiging uit te leggen dat hij begreep dat het allemaal te moeilijk voor haar was maar dat ze met hulp toch in staat zou moeten zijn om iets op papier te krijgen. De opdracht was over de stock market. Ze moest een bedrijf kiezen, een begin datum, en een eind datum en dan uitrekenen of ze winst of verlies had. Super simpel en geen enkel probleem voor haar, en het zou geen enkel probleem moeten zijn voor zo goed als elke 7th grader! Maar ja, meisjes snappen dat allemaal niet eh? Heb er verder geen drama van gemaakt omdat het maar een paar dagen voor onze verhuizing was maar jeminee....
En een paar weken later stapten we de middle school hier binnen. De counselor nam ruim de tijd om met m'n dochter te praten. Met m'n dochter, omdat m'n dochter daar naar school zou gaan en het was belangrijk dat zij zich daar thuis zou voelen. En na dat gesprek vond ze het nodig om m'n dochter even een paar testen te laten doen. De info van de vorige school was namelijk een beetje kwijt geraakt en door het tijdsverschil kon ze de school nog niet bellen, dus dan maar even snel een testje doen. En ja hoor, precies wat de mevrouw al dacht. Ons meiske liep flink voor op haar grade level, maar helaas was het niet mogelijk om haar in de gifted class te plaatsen omdat die al helemaal vol was. Dus toen maar advanced classes met de belofte dat als er problemen waren, dat we dan zo snel mogelijk een gesprek zouden hebben om een oplossing te vinden.
Mijn advies is om alvast heel goed uit te zoeken waar goede scholen zijn, alvast te bellen met een paar scholen om te vragen of ze een gifted program hebben en wat dat inhoudt, en dan zo snel mogelijk persoonlijk langs te gaan. Er zijn kleinere scholen die geen gifted programa hebben, maar toch goede oplossingen hebben voor high achievers en gifted students. Maar uit ervaring zou ik aanraden om alleen scholen te kiezen die al een paar jaar een goed programma hebben. Leerkrachten die de speciale training hebben gedaan begrijpen beter hoe of wat.
Neem absoluut geen genoegen met de belofte dat er extra werk aangeboden zal worden in de normale klas. Dat heeft m'n oudste in Utah gehad. Dat extra werk bestond uit boeken uit de klasbibliotheek. Dat waren dus nog geen 20 boeken, en allemaal op grade level. Zat m'n meiske dus boeken ver onder haar niveau te lezen terwijl ze moest wachten op de rest van de groep. Verder niets. Extra werk heeft geen enkel nut als het alleen maar zoethoudertjes zijn.