Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Contract In Amerika (Hulp gevraagd voor onderhandeling)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Contract In Amerika (Hulp gevraagd voor onderhandeling)

Bericht door TwentseGijs »

Dag Allemaal!

Ik had dit al eerder gepost onder “wonen in Houston” maar hoop toch op iets meer reacties.
En aangezien de kop een beetje misleidend is, nu herplaatst met beter herkenbare kop.

Ook omdat dit volgensmij een vraag is die veel mensen zullen stellen.
(en ik hoop dat het in het goede forumstukje zit)

"Gisteren" (EINDELIJK) de eerste versie van het contract ontvangen :evil3: .
In feite staan er geen secundaire arbeidsvoorwaarden in... alleen Basissalaris + jaarlijkse bonus + 15 vrije dagen + 1x per jaar "werkbezoek" Nederland. (Doel als totaal salaris is 110 K)
Zij betalen de verhuizing naar Houston en huisvestiging/auto de eerste periode dat ik daar ben, vervolgens moet ik dat zelf gaan betalen.

Er zijn een paar dingen die ik wil vaststellen:
- Maximum periode
- Zij betalen ook alle kosten van het weer terug naar Nederland verhuizen (heb hier wat horrorverhalen over gehoord haha)
- Zij assisteren met de belasting.

Vragen die ik wil stellen:
- hoe zit het met verzekeringen? Wie betaald dat?
- Wie betaald het pensioen?
- Als ik na 3 jaar weer terug in Nederland ben ben ik 1 jaar onverzekerd tegen chronische ziekten (erg kleine kans) hoe lossen we dat op

Hebben jullie nog vragen die ik kan stellen?....
Of nog beter: redenen om mn basissalaris op te krikken
:smilebox:

(het begint wel allemaal spannend te worden zeg haha)

Alvast, en alweer, bedankt voor jullie hulp!

Hieronder een (erg handige) reactie van USInsider ==== :help: :hello1: =====

Re: Wonen in Houston
door USInsider » 07 sep 2014, 02:31
Gijs, ik was aan het zoeken - ga je op een L-1 naar TX ?

Mbt. je vragen. Het is wel wat kaal als je alleen salaris+bonus wordt aangeboden. Normaliter is er ook een 'benefits' pakket - waarvan de meeste werkgevers tot op de laatste dollar de waarde aangeven.
Pensioenen is iets waar US bedrijven niet (meer) aan doen. Je moet zelf sparen, dat kan voor-belastingen en dat heet 401k. Maar dan moet de werkgever wel een 401K plan hebben.

Benefitspakket - en kunnen de volgende zaken in worden aangeboden:
1. Ziektenkostenverz. waarbij je dan zelf een eigen bijdrage betaald. We komen nu weer in de 'open enrollment' periode en dan moet iedere werknemer een keuze maken voor HMO-achtig, PPO, of een verz. met lage premies, hoge eigen bijdrages en daarvoor een 'spaarpotje' van de werkgever. Omdat jij een nieuwe werker bent geldt die periode niet voor jou maar volgend jaar wel. Buiten de periode kun je niets wijzigen. De verzekeraars kunnen overigens wel eenzijdig voorwaarden veranderen - zonder je daarvan op de hoogte te stellen.

2. Levensverz. Meestal hun je het bedrag ophogen door zelf ook bij te dragen.

3. Verz. voor uitbetaling bij invaliditeit. Meest draagt de werkgever kortdurend, heeft de staat een fonds voor langdurig. Maar TX is meer 'ieder voor zich' dan CA.

4. Bijdrage voor 401-K - de zg. match. Meestal wordt de eerste 3% van je inkomen dat je inlegt, gematcht. Of 1/2 % van de eerste 5%. Rianter kan ook.
Dat geld heb je niet meteen, er is 'vesting' het geld wordt meestal van jou 20% per jaar, volledige vesting dus in 5 jaar.
Dus stel dat je drie jaar werkt dan is de 401-K-match voor maar 60% van jou. Neem je het hele bedrag mee naar Ned. dan moet je alsnog de inkomstenbel. betalen. Dat geeft voor dat jaar een vrij hoog inkomen als het even ongunstig uitvalt, tijdwijs. Plus er is een 10% boete voor 'voortijdig' opnemen.
Overigens een 401-K betekent dat je zelf moet kiezen waar je het geld in het plan in belegt. Dus alle risico wordt door jou gedragen.

Een werkgever die een non-immigrant werker binnenhaalt is wettelijk verplicht de terugkeer van de werker naar land van origin te betalen. Let wel: de werker. Niet zijn meubilair etc.
Wat is assisteren met de belasting ? Veel US werkgever assisteren. Met huisvesting: je krijgt een makelaar op je dak die je een huis wil verkopen. Assisteren met belasting: je krijgt de naam van een CPA. Bovendien: US belastingen zijn vrij eenvoudig opgezet, stukken eenvoudiger dan in Ned. TX heeft geen state tax en in de meeste staten is de state tax gecompliceerder dan de Fed taxes.
Let ook op dat USwerkgevers (en USers in het lag.) snel zijn van beloven, de beloftes waarmaken is een heel andere zaak. Vraag alles toezeggingen op papier. En zelfs dan...

Je kunt het jaar van onverzekerd zijn oplossen door in Ned. een zo minimaal mogelijke verzekering te houden bij een verzekeraar - als dat als 'doorverzekeren' wordt erkend. Of misschien is er een speciale verz. die wel bestaande problemen accepteert zonder uitsluiting. Dat zal dan extra kosten.

Ik weet niet veel van wat je in Ned. kunt dooverzekeren aan werknemersverz. Dat moet je vragen bij bedrijfsver.
AOW moet je vrijwillig doorverzekeren tenzij 2% x 3 jaar mindering je niet zoveel zegt.
Je zult in de US payrolltaxes betalen voor Social Security en Medicare. Als je straks senior bent kunnen de 3 jaar inbetaling SS rechten bij mijn weten gecombineerd worden met je Ned AOW. Daar is nu een bedrag over. Wil je meer weten moet je SVB contacten.

Alles wat de werkgever betaald mbt. je verhuizing, huisvesting eerste periode, auto enz. wordt - in mijn ervaring - opgegeven aan de IRS en de waarde van eea. wordt bij je inkomen getrokken en belast. En ook hier: hoe hoger je inkomen hoe hoger je bel. tarieven worden.

Een benefitspakket is belangrijk. De waarde ervan is al snel $ 25,000 - waarschijnlijk hoger.
Dat staat los van verhuiskosten enz.

Weet je zeker dat je na drie jaar terug wilt ? Drie jaar werken in de US moet een heel riant salaris betalen anders heb je snel kans dat je er geld op toelegt ( weer spreekt de ervaring).

Zou je ev. permanent naar de US willen dan moet je petitie voor een groene kaart aan de orde stellen.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Contract In Amerika (Hulp gevraagd voor onderhandeling)

Bericht door LittlePhoenix »

En wat gebeurt er als je eerder terug naar Nederland wil? Daar zal waarschijnlijk een 'straf' op staan? Zo is het bij de DoD gebruikelijk om een minimum aantal maanden in je nieuwe duty station te blijven of anders moet je alle kosten van de verhuizing terug betalen. Een collega van m'n man kon het echt niet uithouden in Utah en heeft toen de kosten van de nieuwe verhuizing en de kosten van z'n verhuizing naar Utah op zich genomen.

Niet dat ik aanneem dat je Texas ondragelijk zal vinden, maar zorg wel dat je weet hoe en wat voor het geval dat.

En wat als je langer wilt blijven? Zou dat mogelijk zijn, en zo ja, hoe of wat?
TwentseGijs
Amerikafan

Hmm dat zijn inderdaad goede punten om na te vragen. Ze hebben mondeling wel gezegd "als het echt niet gaat sturen we je terug"... maar nog niet in de lettertjes.

Als ik langer wil blijven, daar geld eigenlijk het zelfde voor.

Er komt ineens zoveel bij kijken, zoveel (loze) berekeningen maken haha, zoveel dingen uitzoeken....
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Haldon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Haldon »

Ook nog belangrijk om te weten wat voor visum je krijgt (denk een L1?) of je alleen bent en zo nee of je gezin ook een visum + verhuiskosten krijgt.

Als je alleen bent dan kan je met 100K als een koning leven daar.
TwentseGijs
Amerikafan

Dag Haldon,

Hmm ik weet nog niet precies welk visum, ik vermoed inderdaad een L1.
Ik ga inderdaad in mn 1tje naar Houston. Het enige dat ik hier nog heb is mijn appartement.

Leven als een koning, klinkt goed om eens te proberen haha
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Enkele dingen die bij ons standaard in een L1 zaten:
* $5,000 lump sum/auto die we in thuisland moesten verkopen (ter compensatie van het feit dat je je auto moet verkopen terwijl je daar mogelijk nog niet aan toe was)
* een lump sum voor herinrichting nieuwe woning (was iets tussen de $5-10,000, voor verf en elektrische apparaten)
* een relocation agent die ons bijstond met alle vragen en het vinden van een huurwoning
* zij betaalden de huurwoning (was iets van een $2,000 of $3,000/maand in 2006)
* zij betaalden de eerste weken (6 of 8? weet ik niet meer precies, het is allemaal al zo lang geleden) in zo'n bemeubeld appartementje in een hotel (in afwachting van de aankomst van onze container)
* een 'hardship' bonus (% van het loon)
* het overbrengen van een 40ft container (voor gezin, anders 20ft)
* het meenemen van goederen die we dringend nodig hadden via het vliegtuig (met zo'n houten kist)
* we kregen het aantal Belgische vakantiedagen en dan de feestdagen van de US
* 1 trip per jaar terug naar Belgie
* terugbetaling van kosten te maken voor belastingaangifte in US/Belgie
* doorbetaling van sociale zekerheid in Belgie
* gratis lessen Engels voor onze zoon en mij
* een cursus rond 'gaan wonen in een ander land' voor onze zoon en mij
* de kosten voor mijn werkvergunning
(en natuurlijk werden alle visumkosten en alles wat daarbij hoorde aan vertalingen, documenten, inentingen enz ook integraal terugbetaald)
Er zaten nog wat kleine dingetjes bij die ik al weer vergeten ben.
Dit was wel voor een grote Amerikaanse multinational en veel hing ook af van je juiste functie (loonschaal) binnen dat bedrijf. Er waren mensen in andere bedrijvende die het met minder moesten doen.

Wat ze bereid zijn om aan jou te geven zal grotendeels afhangen van hoe graag ze je daar willen hebben maar ook van de financiële ruimte die daar voor is en in het geval er al meerdere collega's je zijn voorgegaan vaak ook gewoon de regels van het bedrijf. Zo weet ik dat er bij ons niet te onderhandelen viel. Dit waren de sommen en de dingen die ze deden, en het was aan jou om het te nemen of te laten (in dat laatste geval kon je verdere promotie wel vergeten, je moest immer die 'international experience' hebben vooraleer je toegelaten werd tot het senior leadership team.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kastelke je zegt zelf al: hangt van de funktie af en vlgs. mij zit/zat jouw man behoorlijk aan de top.
Plus hoeveel jaar geleden was jullie L-1. Er is wel een recessie geweest hier die er eigenlijk nog steeds is.
Alles is stukken minder geworden dan voorheen mbt. leuke dingen voor de mensen.
Overal in de bedrijven wordt nu ook op allerhande kleinere posten gelet. Ieder dubbeltje niet uitgegeven is winst.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik heb zelf nooit een emigratie + sollicitatieprocedure in het buitenland meegemaakt, maar ik zou naar een aantal zaken sowieso vragen:

- Wat voor ziektekostenverzekering biedt jouw werkgever je aan? In Amerika is het gebruikelijk dat het via de werkgever gaat.
- Wat voor pensioenvoorziening biedt je werkgever aan (door US Insider al genoemd)?
- Bestaat er zoiets als een reiskostenvergoeding in Amerika/bij je werkgever? Zou ik eerst zelf uitzoeken voordat je besluit om daarnaar te vragen.
- Zelf uitzoeken: Hoeveel verdienen anderen in een vergelijkbare positie? Ik zou me niet blindstaren op een zeker bedrag maar proberen uit te vinden of het markt/regio-conform is.
- Indien je business-Engels niet van voldoende niveau is zou ik zeker vragen om zo'n cursus.
- Vraag na, en laat zwart op wit zetten, wat de hulp mbt het vinden van woonruimte precies inhoud. Ik zou me niet laten afschepen met de telefoonnummers van 3 makelaars.
- idem voor de vergoeding van woonruimte in de eerste weken, zwart op wit wat dat precies inhoud.
- Ik zou onderhandelen over meer vakantiedagen. Een aantal dat meer in de buurt komt van waar je in NL recht op had. Maar het hangt nog maar af van het type bedrijf of het je uberhaupt zou lukken om die in de praktijk op te nemen. Heb van velen die in de VS werken begrepen dat je bij sommige bedrijven een vakantie van 3 weken sowieso op je buik kunt schrijven. Wordt gewoon niet geaccepteerd.
- Die werktrip naar Nederland, eens per jaar, biedt die ook ruimte om (op kosten van de werkgever) iets langer te blijven zodat je vrienden en familie kunt bezoeken?

Verder ben ik niet van de pre-crisis-generatie, dus al die prachtige cadeaus waarover enkele anderen spreken ( :wink: ) zouden in mijn hoofd niet eens opkomen :lol:

Als ik in jouw schoenen zou staan zouden dit mijn punten van aandacht zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

http://www.skimbacolifestyle.com/2012/0 ... ckage.html
http://www.expat-us.com/expatusblog-rel ... n-package-
http://www.expatinfodesk.com/expat-guid ... -contract/
http://career-advice.monster.com/salary ... ticle.aspx
Al zijn er firma's die enkel 'bare bones' geven, deze links verwijzen allen naar gangbare praktijken tijdens/post crisis. En wat ik hier boven heb beschreven was nog steeds gangbaar toen wij in 2010 vertrokken zijn. Rond 2004 was het package groter! Mijn ervaringen zijn wel alleen maar gebaseerd op L1a visa. Wat ik hoor over H1b is veel en veel minder. Dat zijn de bare bones.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij gingen ook met een L1 maar op lokaal contract. Mijn man kreeg dus ook in principe alleen salaris en bonus. Daarnaast:

25 vakantiedagen
1x per jaar tickets naar NL voor het hele gezin
Alle verhuis- en visumkosten
Hotel en huurauto voor eerste periode
80% van de premie van de ziektenkostenverzekering voor het gezin (wij hadden vrije keus, kleine werkgever dus geen collectieve verzekering, wij kozen voor een NLse expatverzekering. Situatie zou nu anders kunnen zijn, wij waren net voor obamacare weg.)

Ik moet wel zeggen dat mijn man bij een heel klein bedrijf werkt, dus veel dingen staan niet specifiek in het contract, maar hebben we onderling afgesproken, net afhankelijk van de situatie. Zo hebben wij de woning al enkele maanden voor de verhuizing gehuurd, daar heeft de werkgever flink aan bijgedragen, maar daardoor hoefden we bij aankomst ook maar heel kort in een hotel.

Mijn man verdiende wel iets meer, maar niet heel veel, en wij konden daar met 4 en later 5 personen echt goed van leven en veel sparen.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

L-1 is altijd rianter geweest - in bepaalde jaren heel riant - dan H-1B en dat zal zo wel blijven.
Ik heb in de 90er jaren van de vorige eeuw wel met de oren staan klapperen. Ik woond ooit in een huis in IL en we gingen weg dus het moest opnieuw verhuurd. Daar kwam een Engelsman met vrouw en drie kids ! en die mochten drie keer allemaal ! op kosten van de baas naar de US voor zoeken woonruimte enz.
In die tijd was tel. nog duur, er waren L-1's waarvan de vrouw $ 500 per maand kreeg om te 'verbellen'. Enz.

Ik zeg ook: op papier want toezeggingen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar toezeggingen op papier zijn ook vaak ternauwrnood de prijs van het blaadje waard. Iets wordt gewoon niet gedaan, of er wordt gezegd dat het gedaan wordt en een hele tijd later ontdek je dat je voorgelogen bent. Wat moet je dan ?

Door ObamaCare zijn er (kleinere) bedrijven die ervoor kiezen op te houden met ziektenkostenverz. aan te bieden. Want nu is er 'de markplaats'.
Well good luck with that !

Houdt er ook rekening mee dat werkgevers hier ieder jaar benefits enz. 'aanpassen'. En de benefits kunnen eenzijdig in de loop van het jaar opgezegd.
Zo kregen wij borig jaar een leuke rek. van onze dokter. Want we waren out of network. Wat ? we betaalden juist voor de duurste variant ! Bleek dat de verzekeraar in de loop van het jaar besloten had het contract met onze dokter op te zeggen. Wij wisten van niets. En de dokter kon niet uitvogelen welke van zijn patienten dit had getroffen - ziektenkostenverz. is hier een grote onoverzichtelijke lappendeken. Obamacare heeft dat helaas erger gemaakt.
TwentseGijs
Amerikafan

Hey allemaal!

Super bedankt alvast voor jullie reacties! Veel ervan lijnen op met elkaar, en daar ben ik blij om.
Ik ga dit ook allemaal schriftelijk vast laten leggen. Als zij vinden dat het er niet toe doet, doet het er ook niet toe om het wel vast te laten leggen ;).

Ik zal ook informeren welk visa ze in gedachten hadden, en dan natuurlijk aansturen op de L-1 haha. Maar dan moet ik wel wat meer informatie vinden over de verschillen. Ach, het houd me van de straat haha.

Nogmaals bedankt, en keep the info coming! :thumbup:
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Ik weet niet of iemand het al genoemd heeft, maar denk ook aan "sick days." Voor Nederlanders vaak een onbekend begrip. Afhankelijk van het bedrijf krijg je ongeveer 15 dagen per jaar die je op kan sparen. In principe heb je dikke pech als je niet genoeg ziektedagen hebt en langdurig ziek wordt, maar dat verschilt per bedrijf of instantie.
Success met alles!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Inderdaad. Het verschilt ook van bedrijf tot bedrijf hoeveel ongebruikte ziektedagen je mag 'meenemen' naar een volgnd jaar. Vaak vervallen niet-gebruikt dagen boven een bepaalde max. Idem vakantie dagen. En of opgespaarde meegenomen vakantiedagen bij einde werkverband uitbetaald gaan worden.

Als het een H-1B werd had je allang iets gehoord over filen op 1 april volgend jaar, dat er geloot moet worden, dat je pas na 1 oktober 2015 aan de slag mag enz.
Dus ik gok L-1. Maar L-1A of L-1B. Hier gok ik op L-1B.
Je laat wel weten he ?
TwentseGijs
Amerikafan

:lurk:

Okay allemaal, hartelijk dank... Tot nu toe heb ik genoteerd:

1. Ziektenkostenverz.
2. Levensverz. Meestal hun je het bedrag ophogen door zelf ook bij te dragen.
3. Verz. voor uitbetaling bij invaliditeit.
4. Bijdrage voor 401-K – (pensioen)
5. Overige benefits
6. De werkgever organiseert de re-emigratie terug naar Nederland (of andere locatie)
7. Spullen mee verder verhuizen (als er na Houston een volgende locatie komt)
8. Wat houd de assistentie voor de belastingen in?
9. Bij terugkomst ben ik een jaar onverzekerd, hoe word dit opgelost?
10. Alles wat de werkgever betaald mbt. je verhuizing, huisvesting eerste periode, auto enz. wordt - in mijn ervaring - opgegeven aan de IRS en de waarde van eea. wordt bij je inkomen getrokken en belast. En ook hier: hoe hoger je inkomen hoe hoger je bel. tarieven worden. Word ik hiervoor gecompenseert!?
11. Duur van de overeenkomst
12. Housing allowance
13. Relocation bonus (oa. Ivbm vervangen apparatuur, gordijnen, en meubels, kookgerei inductie/electrisch)
14. Wat voor type visum
15.

Eigenljk zou ik nog een klein beetje extra in de maand willen... dus daar ga ik nog even over denken.
De sites die Kastelke stuurde waren ook heel erg handig! Ik zat een beetje te zoeken met de verkeerde termen, dat hielp ook niet mee.

Nogmaals bedankt!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Goed overzicht. Ik zie niet zo snel de missende punten. Andereen ?

We zie ik:
10. Daar ga je het niet over hebben ! Iedereen betaalt progressieve belastingen. Iedere werknemer betaalt over deze extra's.
Ik meldde het zodat jij het wist en er niet door verrast zou worden.

9. Ook dit is JOUW probleem want het hangt samen met de voorwaarden van Ned. ziektenkostenverz. Je zult hier zelf een oplossing voor moeten vinden. Zijn er in Ned. verzekeraars die dat 'gat' dekken ? Als het mogelijk is zal het kosten. Daar zul je zelf voor moeten sparen.
Want als straks je kontrakt voorbij is: uit het oog uit het hart.

11. Duur van je kontrakt zal drie jaar zjn want dat is zowel voor L-1 als voor H-1B de toestane periode. Vervolgens kan eenmalig verlengd: L-1B twee jaar, H-1B drie jaar.
Belangriijker is dus de vraag: stel we bevallen wederzijds wat gebeurd er na de drie jaar. Gaan jullie voorverlenging van werkvergunning ?
En dan uiteraard ook: stel ik doe het goed hier, wat zijn mijn kansen dat jullie me sponsoren voor een groene kaart ?
(Houdt daarbij in de gaten dat van L-1B naar Groene Kaart niet de eenvoudigste weg is - optimale kennis van immigratiewetgeving is vereist.)

Mbt. meer verdienen. Ik kan je hier niet in raden want ik weet niet wie je bent, hoe oud, opleiding, werkervaring.
Ik ken ook de baan niet, de sector, het bedrijf.
Je moet je alleen afvragen hoe graag je dit wilt. Goede benefits - een top med. verz., plus juridische hulp om op termijn te kunnen blijven is vele malen belangrijker dan wat meer geld alle maanden. Naar mijn mening.

Overigens veel 'extra's' en max. bedragen en/of voorwaarden kun je vinden in het Employe Hand Book dat veel bedrijven hebben. De meeste bedrijven gaan niet boven wat in het handbook is vastgelegd. Zo is er vaak een max. aan vergoedingen voor verhuizing, hulp eerste periode, enz.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Soms betalen ze 'lumps sums' (waar je dus geen belastingen op moet betalen). In ons contract was heel goed aangegeven welke bedragen lumps sums waren en welke niet.

L-1A = 3 jaar + mogelijke 2 jaar verlenging en mogelijk nog eens 2 jaar verlenging tot een totaal van 7 jaar.
L-1B = 3 jaar + mogelijk 2 jaar verlenging tot een totaal van 5 jaar.
Elke
TwentseGijs
Amerikafan

Hmm okay,

Ik zal voor punt 9 vandaag eens een paar verzekeraars opbellen... En het jullie laten weten.
Punt 10... zal het onthouden, en misschien een keertje ter loops aansnijden hoe het valt met de kosten. Nooit geschoten....

Punt 15: Stel het bevalt in Amerika en ik wil uiteindelijk een greencard, regelen jullie dit?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kastelke, wat bedoel je met 'lump sum' ?
Ik heb nog nooit gehoord dat bepaalde bedragen tax free gemaakt kunnen worden door er een label aan te hangen.
Was het maar waar dan zat ik de hele dag labels te punniken.

En wij hebben over alles, maar dan ook alles, altijd belastingenen betaald (van sign-on bonus tot termination-payment).
Of is dit een voordeeltje mogelijk speciaal voor L-1 visa houders ?

Ik heb altijd begrepen dat op uitbetalingen ineens juist meer belastingen wordt ingehouden vanwege mariginaal tareuef.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Wist ook niet dat er bedragen waren die belastingvrij zijn, maar zelfs als je er belasting over moet betalen is het handig om een bepaald bedrag in 1 keer te krijgen zodat je je woning kan inrichten. Toen wij naar Utah verhuisden waren we een flink bedrag kwijt aan apparaten. Radio voor de keuken, radio voor de kinderkamer, broodrooster, koffiezetter, stofzuiger, al dat soort dingen. Gelukkig hadden we al een tv met dual power, en de verhuurder had hun wasmachine en droger laten staan. Koelkast is meestal geen probleem als je huurt, maar met de wasser/droger moet je geluk hebben.

En omdat we in Duitsland een bank en wat andere dingen geleend hadden van housing hadden we die kosten er ook nog bij in Utah. De kosten van inrichten kunnen heel snel oplopen en dan lijkt het me toch handig om daar geld voor te hebben, zelfs als je dat later moet meerekenen in je belastingaangifte. Al zou het natuurlijk super zijn als het belastingvrij kan :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer