Ik had dit al eerder gepost onder “wonen in Houston” maar hoop toch op iets meer reacties.
En aangezien de kop een beetje misleidend is, nu herplaatst met beter herkenbare kop.
Ook omdat dit volgensmij een vraag is die veel mensen zullen stellen.
(en ik hoop dat het in het goede forumstukje zit)
"Gisteren" (EINDELIJK) de eerste versie van het contract ontvangen

In feite staan er geen secundaire arbeidsvoorwaarden in... alleen Basissalaris + jaarlijkse bonus + 15 vrije dagen + 1x per jaar "werkbezoek" Nederland. (Doel als totaal salaris is 110 K)
Zij betalen de verhuizing naar Houston en huisvestiging/auto de eerste periode dat ik daar ben, vervolgens moet ik dat zelf gaan betalen.
Er zijn een paar dingen die ik wil vaststellen:
- Maximum periode
- Zij betalen ook alle kosten van het weer terug naar Nederland verhuizen (heb hier wat horrorverhalen over gehoord haha)
- Zij assisteren met de belasting.
Vragen die ik wil stellen:
- hoe zit het met verzekeringen? Wie betaald dat?
- Wie betaald het pensioen?
- Als ik na 3 jaar weer terug in Nederland ben ben ik 1 jaar onverzekerd tegen chronische ziekten (erg kleine kans) hoe lossen we dat op
Hebben jullie nog vragen die ik kan stellen?....
Of nog beter: redenen om mn basissalaris op te krikken

(het begint wel allemaal spannend te worden zeg haha)
Alvast, en alweer, bedankt voor jullie hulp!
Hieronder een (erg handige) reactie van USInsider ====

Re: Wonen in Houston
door USInsider » 07 sep 2014, 02:31
Gijs, ik was aan het zoeken - ga je op een L-1 naar TX ?
Mbt. je vragen. Het is wel wat kaal als je alleen salaris+bonus wordt aangeboden. Normaliter is er ook een 'benefits' pakket - waarvan de meeste werkgevers tot op de laatste dollar de waarde aangeven.
Pensioenen is iets waar US bedrijven niet (meer) aan doen. Je moet zelf sparen, dat kan voor-belastingen en dat heet 401k. Maar dan moet de werkgever wel een 401K plan hebben.
Benefitspakket - en kunnen de volgende zaken in worden aangeboden:
1. Ziektenkostenverz. waarbij je dan zelf een eigen bijdrage betaald. We komen nu weer in de 'open enrollment' periode en dan moet iedere werknemer een keuze maken voor HMO-achtig, PPO, of een verz. met lage premies, hoge eigen bijdrages en daarvoor een 'spaarpotje' van de werkgever. Omdat jij een nieuwe werker bent geldt die periode niet voor jou maar volgend jaar wel. Buiten de periode kun je niets wijzigen. De verzekeraars kunnen overigens wel eenzijdig voorwaarden veranderen - zonder je daarvan op de hoogte te stellen.
2. Levensverz. Meestal hun je het bedrag ophogen door zelf ook bij te dragen.
3. Verz. voor uitbetaling bij invaliditeit. Meest draagt de werkgever kortdurend, heeft de staat een fonds voor langdurig. Maar TX is meer 'ieder voor zich' dan CA.
4. Bijdrage voor 401-K - de zg. match. Meestal wordt de eerste 3% van je inkomen dat je inlegt, gematcht. Of 1/2 % van de eerste 5%. Rianter kan ook.
Dat geld heb je niet meteen, er is 'vesting' het geld wordt meestal van jou 20% per jaar, volledige vesting dus in 5 jaar.
Dus stel dat je drie jaar werkt dan is de 401-K-match voor maar 60% van jou. Neem je het hele bedrag mee naar Ned. dan moet je alsnog de inkomstenbel. betalen. Dat geeft voor dat jaar een vrij hoog inkomen als het even ongunstig uitvalt, tijdwijs. Plus er is een 10% boete voor 'voortijdig' opnemen.
Overigens een 401-K betekent dat je zelf moet kiezen waar je het geld in het plan in belegt. Dus alle risico wordt door jou gedragen.
Een werkgever die een non-immigrant werker binnenhaalt is wettelijk verplicht de terugkeer van de werker naar land van origin te betalen. Let wel: de werker. Niet zijn meubilair etc.
Wat is assisteren met de belasting ? Veel US werkgever assisteren. Met huisvesting: je krijgt een makelaar op je dak die je een huis wil verkopen. Assisteren met belasting: je krijgt de naam van een CPA. Bovendien: US belastingen zijn vrij eenvoudig opgezet, stukken eenvoudiger dan in Ned. TX heeft geen state tax en in de meeste staten is de state tax gecompliceerder dan de Fed taxes.
Let ook op dat USwerkgevers (en USers in het lag.) snel zijn van beloven, de beloftes waarmaken is een heel andere zaak. Vraag alles toezeggingen op papier. En zelfs dan...
Je kunt het jaar van onverzekerd zijn oplossen door in Ned. een zo minimaal mogelijke verzekering te houden bij een verzekeraar - als dat als 'doorverzekeren' wordt erkend. Of misschien is er een speciale verz. die wel bestaande problemen accepteert zonder uitsluiting. Dat zal dan extra kosten.
Ik weet niet veel van wat je in Ned. kunt dooverzekeren aan werknemersverz. Dat moet je vragen bij bedrijfsver.
AOW moet je vrijwillig doorverzekeren tenzij 2% x 3 jaar mindering je niet zoveel zegt.
Je zult in de US payrolltaxes betalen voor Social Security en Medicare. Als je straks senior bent kunnen de 3 jaar inbetaling SS rechten bij mijn weten gecombineerd worden met je Ned AOW. Daar is nu een bedrag over. Wil je meer weten moet je SVB contacten.
Alles wat de werkgever betaald mbt. je verhuizing, huisvesting eerste periode, auto enz. wordt - in mijn ervaring - opgegeven aan de IRS en de waarde van eea. wordt bij je inkomen getrokken en belast. En ook hier: hoe hoger je inkomen hoe hoger je bel. tarieven worden.
Een benefitspakket is belangrijk. De waarde ervan is al snel $ 25,000 - waarschijnlijk hoger.
Dat staat los van verhuiskosten enz.
Weet je zeker dat je na drie jaar terug wilt ? Drie jaar werken in de US moet een heel riant salaris betalen anders heb je snel kans dat je er geld op toelegt ( weer spreekt de ervaring).
Zou je ev. permanent naar de US willen dan moet je petitie voor een groene kaart aan de orde stellen.