Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigreren naar Seattle, ervaringen en tips welkom!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Noortje89
Amerika-ontdekker

Emigreren naar Seattle, ervaringen en tips welkom!

Bericht door Noortje89 »

Ha Forumleden,

De afgelopen jaren heb ik veelvuldig en dankbaar gebruik gemaakt van het Reisforum, maar reizen naar Amerika zijn nu verleden tijd: na de zomer vertrek ik met mijn Amerikaanse vriend naar Seattle! :D

Na de eerste shock te hebben verwerkt zijn we nu druk bezig met de voorbereidingen en inlezen over hoe ik het best mijn greencard kan verkrijgen. Wij hebben besloten om nog hier in Nederland te trouwen (14 juli). Maar we lopen een beetje vast wat vervolgens in de States het beste plan van aanpak is om ons huwelijk gelegaliseerd te krijgen en een greencard en werkvisum voor mij te krijgen.

Hoewel er natuurlijk allerlei informatie op internet staat, zou ik het toch heel fijn vinden om persoonlijke ervaringen en tips van anderen die in mijn situatie hebben gezeten (In NL trouwen met een Amerikaan en vervolgens naar Amerika) te horen.

Mijn belangrijkste vragen:

- Mijn vriend moet vrijwel direct na ons huwelijk terug naar de States. Is dat mogelijk, of moet hij na het huwelijk in Nederland nog zaken regelen om ons huwelijk in Amerika te legaliseren? Of kan dit allemaal in Amerika?

- Wat is de beste manier om ons huwelijk in Amerika gelegaliseerd te krijgen en mijn greencard te bemachtigen? Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik na 3 maanden terug naar NL moet, zou erg balen zijn.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Emigreren naar Seattle, ervaringen en tips welkom!

Bericht door Bennogr »

Is al vaker en zeer diepgaand en persoonlijk in deze afdeling van het forum besproken en beschreven (plus hoe je uiteindelijk Amerikaan kunt worden en Nederlander blijven).

Zoekt en Gij zult vinden!

Veel succes/plezier/sterkte.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Als je in Nederland wilt trouwen ben je dus van plan om dan een CR1 aanvraag te doen, klopt dat? Je zult dan de komende tijd nog niet naar de VS kunnen - ik weet niet precies hoe lang de wachttijd nu is maar ik heb hier wel eens 9 maanden tot een jaar gezien als schatting. Dat is dus nadat je getrouwd bent en alle papierwerk die kant op opstuurt.
Zodra je dan de CR1 hebt kun je naar de VS en gelijk permanent resident worden.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Noortje, altijd leuk te lezen wanneer er liefde in het spel is, en twee mensen besluiten samen verder te gaan.

MAAR ! je moet eerst wat meer lezen hier mbt. verloving, huwelijk, K-1 Visum, immigratie via CR-1, sponsorship, etc.
Want jij denkt klaarblijkelijk dat je na de zomer naar de US kunt en daar alles kunt gaan regelen. Zo werkt het dus NIET.
Je moet EERST toestemming van de US overheid (USCIS) verkrijgen, en pas DAN pas kun je vertrekken.

Dus VOOR je trouwt orienteer je op mogelijkheden, vereisten. En bereid je erop voor dat je 6-9 maanden in Ned. zult moeten blijven terwijl er een K-1 procedure loopt (voor een huwelijk in de US) of een CR-1 procedure plaatsvindt (na een huwelijk in Ned.)

Een Groene Kaart is een permanente verblijfsvergunning, met 'ingebouwd' vergunning om te werken.
Wanneer je een G.K. krijgt dmv. een huwelijk is het in eerst instantie een Conditionele Kaart (vandaar de term CR-1).
Als je bijna twee jaar getrouwd bent, moet je samen een verzoek indienen bij USCIS om de C.R. een Permanente Kaart te maken.

De belangrijkste vraag op dit moment is: kan je vriend je financieel sponsoren ? (Search Fom I-864 Affidavit of Support, op http://www.uscis.gov)
Noortje89
Amerika-ontdekker

Bericht door Noortje89 »

Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb me inmiddels wat meer ingelezen en ben een beetje geschrokken van hoelang het mogelijk gaat duren... Ik ging er, een beetje naïef, vanuit dat het als we in NL getrouwd waren de procedure vrij gemakkelijk en snel zou gaan, maar ik begrijp dat dat niet het geval is.

Het klopt inderdaad dat we voor de CR-1 procedure gaan. Wel goed om te weten dat de Green Card dus ook een werkvergunning is. Dat je eerst een tijdelijke en na 2 jaar getrouwd zijn pas een permanente kaart krijgt wist ik wel. Bedankt @USInsider voor de verwijzing naar het I-864 formulier, ik had hier nog niet over gelezen. Gelukkig kan mijn vriend me financieel sponsoren.

Nog een vraag: uit jullie reacties krijg ik het idee dat ik in Nederland 'moet' blijven, maar mag ik terwijl de CR-1 procedure loopt niet gewoon op een toeristenvisum naar de VS? (Mogelijk 2x achter elkaar als de procedure inderdaad > 9 maanden gaat duren?)
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Ja jammer dat het best een tijd duurt he? Maar geen zorgen, uiteindelijk kunnen jullie wel samen in de VS wonen en mag je gewoon werken etc, er komt alleen geduld bij kijken.

Wat betreft naar de VS gaan tijdens CR-1 aanvraag: het is een beetje een grijs gebied. Want je hebt duidelijk gemaakt dat je in de VS wil wonen, dus als ze je als toerist naar binnen laten is er het risico dat je niet meer weggaat. Aan de andere kant, je hebt duidelijk gemaakt dat je de regels wil volgen, dus het isico is niet zo heel groot. Het advies dat ik gelezen heb is om te wachten tot je een Notice of Action brief hebt die duidelijk maakt dat je de CR1 aanvraag aan het doen bent, en ook kunt laten zien waarom je na afloop zeker weer teruggaat (nu nog een baan in Nederland, ofzo). Maar er zijn hier mensen die je daar meer van kunnen vertellen.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Tijdens mijn IR-1 ben ik best vaak naar de VS geweest: nooit een probleem. Maar: dat kan ook wel een probleem zijn. Succes er mee! :thumbup:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wat US Ambassades/Consulaten zeggen is: 'beter van niet doen'.
Toch lukt het de meesten wel een of twee bezoekjes aan de US te brengen in die tijd.

Officieel moet je nog sterke banden hebben met je thuisland, een eigen huis, een auto, een baan, een studie.

Neem altijd een kopie van het dossier mbt. je immigratie procedure. Om aan te geven dat je het vlgs. de regels wilt doen.
Want je hebt wel immigratie-intent, maar op den duur, NIET tijdens dat bezoek. Dat moet je duidelijk kunnen maken.

Blijf ook korte periodes, niet de hele 90 dagen, maar een paar weken. En ga niet te vaak en niet te snel na thuiskomst weer weg.
Want dat leidt allemaal tot de verdenking dat je mogelijk toch wel illegaal wilt immigreren.
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 jun 2015, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

En als je nog specifieke vragen over Seattle hebt, laat maar weten! Wij zitten hier alweer bijna elf jaar.
Ik ben ook getrouwd met een Amerikaanse staatsburger. Wij zijn eind 2000 naar de V.S. verhuisd. Ik weet niet meer precies hoe het toentertijd allemaal in zijn werk ging, maar het duurde (toen in ieder geval) helemaal niet lang. Wij gingen eind september, daags na ons trouwen, naar het Amerikaans consulaat in Amsterdam om alles officieel in gang te zetten en wij zijn begin december, dus ruim twee maanden naderhand, naar de V.S. verhuisd. Waarschijnlijk is alles naar 11 september een stuk moeilijker geworden.
Heel veel succes in ieder geval. Je verhuist naar een onwijs leuke stad in een heel mooie omgeving! Het is hier goed toeven!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

dutch_in_seattle schreef:Je verhuist naar een onwijs leuke stad in een heel mooie omgeving! Het is hier goed toeven!
En als mede Seatteite kan ik het hier alleen maar volledig mee eens zijn :)

Tongue in cheek: http://www.urbandictionary.com/define.p ... Seattleite" onclick="window.open(this.href);return false;
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Noortje89
Amerika-ontdekker

Bericht door Noortje89 »

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik heb hier echt iets aan!

@USInsider: dat klinkt redelijk hoopvol. Helaas heb ik geen eigen huis en tegen die tijd ook geen baan of studie meer hier... Maar zal eens gaan nadenken over wat ik mogelijk als goede reden kan aanvoeren om terug te keren. Goede tip trouwens om het dossier mee te nemen en ook om niet de volle 90 dagen te gaan! Zal lastig te weerstaan zijn, maar inderdaad alles beter dan dat ik verdacht ben en er iets misloopt met de procedure! Weet jij trouwens of er zoiets bestaat als een verplichte tijdsduur tussen twee bezoeken aan de VS? Of wat je hiervoor kunt aanraden? Ben natuurlijk niet van plan om na terugkomst in NL al na een paar dagen weer te vertrekken, maar langer dan een week of 6 zie ik ook niet zitten..

@Dutch_in_seattle: wow dat ging wel heel gemakkelijk bij jullie, wat fijn! Denk inderdaad dat het na 11 september aangescherpt zal zijn... En goed om te horen dat Seattle zo goed bevalt :thumbup: Ik hou je aanbod om contact op te nemen voor specifieke vragen zeker in gedachte, bedankt!

Nog een vraagje: weet iemand of mijn vriend na ons huwelijk nog iets moet regelen in Nederland? Moeten hij/wij nog voor iets naar het consulaat bijvoorbeeld? Of kan hij direct na ons huwelijk naar Amerika en vanuit daar de procedure starten?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je vriend hoeft niet naar het Consulaat. Jaren gelden kon een immigratie procedure zoals die van jullie helemaal in Ned. worden gedaan, maar nu is dat niet meer mogelijk.
Je vriend heeft uiteraard een kopie nodig van jullie huwelijksakte. Ga in de plaats waar jullie trouwden naar de burgerlijke stand en vraag om de Internationale Versie van deze akte. (Neem er drie, beter mee dan om verlegen.)

Je hebt ook geboortebewijzen nodig, als je toch gaat haal er ook drie van. Er wordt in de US nu en dan om gevraagd en - dit itt. in Ned. - in de US verjaart zo een akte niet. Ook voor geboortebewijs, internationale uittreksel is wat je nodig hebt.

Wat ik weet over 'bezoeken' is echt dat je twee of drie weken moet gaan, hooguit en maand. Dat is een redelijk bezoek voor iemand die bindingen heeft met thuisland die terugkeer 'noodzakelijk' maken.
Er is niet 'een periode' dat je weg moet blijven. Maar hoe meer tijd er tussen bzoeken zit, hoe beter.
Het is iedere keer weer de Customs and Border Protetion Officer die de afweging maak of je de US in mag of niet.
Aangezien er aanwijzingen zijn dat bijana 40% van de illegale immigranten ooit legaal binnenkwamen, is men enorm lastig geworden.

Als je via een huwelijk naar de US gaat, immigreer je op de meest simpele, meest snelle, meest zekere manier. (Lottery-winnars uitgezonderd.) De US heeft familie-hereniging als prioriteit in immigratie-regelgeving.
Tel dus je zegeningen, volg de regels, en houdt de bezoeken redelijk qua tijd en aantal.

Ga naar http://www.uscic.gov" onclick="window.open(this.href);return false; en search Form I-130.
Dan kun je zien welke gegevens je vriend moet hebben mbt. jou voor de I-130 Petition for an Immediate Relative, alsmede welke documentatie meegestuurd moet worden als bewijs.
Je kunt die documenten dan meteen gaan regelen en aan hem meegeven.
Noortje89
Amerika-ontdekker

Bericht door Noortje89 »

Hallo allemaal,

Het is 1,5 jaar geleden dat ik dit topic startte, en nu kan ik eindelijk het goede nieuws melden dat mijn visum is goedgekeurd!! Eindelijk kan ik echt in Seattle gaan settelen, en op zoek naar werk. Ik ben zo blij :D

De reden dat ik het topic weer even oppak, is om mijn persoonlijke ervaring met reizen naar de VS gedurende mijn CR-1 procedure te delen. Misschien dat mensen die in de procedure zitten of eraan gaan beginnen iets aan mijn ervaring hebben, want er is weinig over te vinden op internet - ik heb in ieder geval heel weinig persoonlijke ervaringen gevonden.

Mijn man en ik zijn op 14 juli 2015 getrouwd en daarna de CR-1 procedure gestart. Mijn man vertrok eind juli naar Seattle. Ik ben, tegen het advies dat mij hier gegeven is in, sinds september 2015 tot half november 2016 vijf keer in Seattle geweest, waarvan 4x voor ruim 2,5 maanden en 1x een maand. Tussendoor was ik steeds 2-3 weken in Nederland, waar ik stond ingeschreven bij mijn ouders. Ik werkte in deze periode niet en had dus eigenlijk geen 'bindingen' met het thuisland, zoals @USInsider en @Minnim omschreven.

Door de informatie die ik op dit forum en ook op andere fora heb gevonden, was ik behoorlijk zenuwachtig en gestrest mbt reizen naar Seattle, maar de gedachte dat ik NERGENS op (overheids)websites kon vinden dat reizen met een Visa Waiver niet is toegestaan wanneer je in de CR-1 procedure zit, stelde mij gerust. We hielden ons aan de regels.

En nu kan ik dus uit ervaring zeggen dat mijn vele reizen naar de VS 0,0 invloed hebben gehad op mijn visum procedure. Bij de douane in de VS heb ik altijd eerlijk gezegd dat ik mijn Amerikaanse man kom bezoeken, geen werk heb en een terugreis heb geboekt. Ik had altijd netjes mijn papieren en terugreis ticket bij me. Slechts een keer moest ik op Schiphol mijn retour ticker laten zien. En een keer zei een douanier in Seattle dat het niet verstandig was zoveel naar de VS te reizen terwijl mijn visum aanvraag loopt, maar ik werd wel gelijk doorgelaten en verder heb ik nooit enig probleem ondervonden bij de douane en moest ik steeds enkel wat standaard vragen beantwoorden. Ik heb in formulier DS-260 eerlijk alle data opgegeven van mijn reizen naar de VS, en in mijn interview eerlijk geantwoord dat ik 5 keer naar de VS ben gereisd sinds mijn man daarheen is verhuisd. De consul is hier geheel niet op ingegaan, het leek haar niks uit te maken.

Ik wilde dit even kwijt, want als ik dit vooraf had geweten was ik lang niet zo gestrest geweest over mijn bezoeken aan de VS. Ik weet natuurlijk niet of dit voor iedereen zo zal gaan.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Gefeliciteerd! Wat een lange weg hebben jullie moeten afleggen zeg. Fijn dat je hier nog komt terugmelden hoe een en ander gelopen is. Nu lekker naar Seattle en eindelijk je getrouwde leven beginnen :thumbup:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Bedankt voor je terugkoppeling, altijd leuk als leden hun verhaal achteraf ook nog komen delen !
Leuk dat alles vlotjes verlopen is voor jullie.

Zit je nu in Seattle of moet je de definitieve stap nog zetten?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Noortje89
Amerika-ontdekker

Bericht door Noortje89 »

Bedankt @Bello @Dude! Ik ben inmiddels al een week in Seattle :D Nog niet helemaal doorgedrongen dat ik hier nu niet tijdelijk als toerist ben :D Er zijn wel gelijk weer allemaal nieuwe dingen te regelen, rijbewijs, bankrekening, verzekeringen... mocht iemand tips hebben of ervaringen willen delen hoor ik het graag :)
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Ha leuk!
Tip voor als je nog geen credit score hebt: als je een bankrekening opent, haal dan ook een secured credit card. Ik had er een voor $1000; je geeft ze dat geld, en dan krijg je een credit card voor die hoeveelheid. Dit werkt als gewone credit card en zo kun je dus credit opbouwen. Bij mij werd ie na een jaar omgezet in een gewone kaart (en kreeg ik dus die $1000 automatisch teruggestort op de bankrekening). En tegen die tijd had ik goed genoege credit om ook andere kaarten te kunnen openen als ik dat wilde.
Qua verzekeringen zal je man het wel het beste weten, zeker zorgverzekering schrijf je waarschijnlijk bij hem bij? Zal aan zijn en jouw werk liggen.

Fijn dat het allemaal goed gelukt is!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer