Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Auto's en rijbewijzen: waar beginnen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
roxy101
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Auto's en rijbewijzen: waar beginnen?

Bericht door roxy101 »

Hallo AllesAmerikanen,

Een paar maanden geleden hebben mijn vriend en ik hier al eens eerder een berichtje geplaatst om informatie te vergaren (waarvoor dank) en inmiddels zijn we weer wat verder in ons emigratieproces. Er is op dit moment een specifiek dingetje waar we niet goed onze vinger achter krijgen: auto’s en rijbewijzen. Dit is wat we nodig hebben:
- twee auto’s
- twee internationale rijbewijzen
- twee social security numbers.

We weten (of denken te weten) dat we wel een auto kunnen kopen zonder rijbewijs en ssn, maar dat we er dan niet in kunnen rijden, omdat we geen verzekering af kunnen sluiten (want geen ssn). De eerste stap lijkt dus het aanvragen van een ssn (mag 10 dagen na aankomst in land, toch?). Onze eerste vraag is: kunnen we zonder ssn al een internationaal rijbewijs aanvragen?

Een tweede vraag is: hoe lang gaat het ongeveer duren voor we in onze auto’s kunnen rijden (met verzekering en al) vanaf het moment dat we aankomen in de VS? Moeten we denken aan twee weken, twee maanden of nog veel langer?

Zijn er dan verder nog dingen omtrent auto’s en aanverwante zaken die we nu over het hoofd zien?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
hemmie
Amerika-expert

Re: Auto's en rijbewijzen: waar beginnen?

Bericht door hemmie »

Allereerst varieren veel regels per staat, dus het is belangrijk aan te geven naar welke staat jullie gaan. Vervolgens kun je op de website van de dmv (of hoe het in die staat heet) opzoeken wat de regels zijn.
Op welk visum gaan jullie?
Hebben jullie momenteel wel een (Nederlands) rijbewijs.

Normaal gesproken kun je wel een periode van 1-3 maanden op je buitenlandse rijbewijs rijden. Je kunt ook een auto kopen en rijden met dat rijbewijs. Die auto moet uiteraard wel verzekerd zijn, en daarvoor heb je misschien wel je SSN nummer nodig (mijn man had destijds zijn SSN voordat we een auto kochten, dus geen idee of dat een probleem zou zijn geweest). Dat moet je dus zsm aanvragen, maar vaak duurt dat helemaal niet zo lang. Wij hadden het destijds volgens mij na een week of 2 in de bus (aangevraagd enkele dagen na aankomst in de VS). Je betaalt uiteraard wel meer voor je verzekering aangezien je geen credit score hebt, en sommige auto-verkopers zullen je niet een testrit laten maken zonder lokaal rijbewijs.
Ook voor een Amerikaans rijbewijs heb je vaak geen SSN nummer nodig, al zal dat per staat verschillen.

Ik weet eigenlijk niet wat je met een internationaal rijbewijs bedoelt, dat is dat papiertje dat in NL door de ANWB wordt uitgegeven en een soort vertaling van je rijbewijs is. Daar heb je in dit geval niets mee te maken.
Terug in Texas!
roxy101
Amerika-ontdekker

Bericht door roxy101 »

Bedankt voor je reactie! We gaan naar Georgia, hebben op dit moment gewoon een nederlands rijbewijs en met internationaal rijbewijs bedoel ik natuurlijk een amerikaans rijbewijs, sorry voor de verwarring. Dus als ik het goed begrijp zouden we met een maandje wel in onze eigen auto's moeten kunnen rijden?

Een bekende van ons (Amerikaan) zei ons afgelopen week dat als je op een visum naar de vs komt, een nederlands rijbewijs helemaal niet meer geldig is en je dus niet eens een auto zou mogen huren. Daar keken we nogal raar van op en vandaar dat we nu wat meer info proberen te krijgen van verschillende bronnen
roxy101
Amerika-ontdekker

Bericht door roxy101 »

Zou je ook een inschatting kunnen gevan van hoeveel we per maand kwijt zouden zijn aan autoverzekeringen? We zijn 23 en 27. Hebben het wel op internet geprobeerd uit te zoeken, maar dat gaat vrijwel overal over amerikanen, niet over buitenlanders.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik zou hier beginnen, wat de Georgia DL betreft:
http://www.dds.ga.gov/drivers/dldata.as ... 1757&ty=dl
Zo te zien heb je 30 dagen.

Je kunt dus prima een auto huren met je huidige rijbewijs, je rijbewijs halen / inwisselen, en een auto kopen. Underage (<25) drivers is wel lastig/duur overigens, maar daar heb ik geen details over.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik heb geen idee meer wat de verzekering ons destijds in de eerste periode kostte. Voir meer info over het rijbewijs kun je hier kijken.

Goldenhills was me voor ;-)
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Let op wat goedbedoelende Amerikanen zeggen over wat wel en wat niet kan. Meestal hebben ze ergens een klok horen luiden, maar van een klepel hebben ze nooit gehoord. Gewoon naar de betreffende instantie, plaatselijke/staats DMV dus, daar zitten de echte experts. En als de persoon die je aan de telefoon krijgt ook nooit ergens van gehoord heeft, gewoon doorvragen naar een supervisor en/of een echte deskundige.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

kijk vast even naar je theorie... het is niet moeilijk, maar als je de 'foute' vragen hebt en je hebt ze niet gezien is het gewoon zonde.

(dingen als: wat is de straf voor de 1e/2e/3e keer dronken rijden, binnen hoeveel dagen moet je je adres wijzigen...)

Een tweede auto kopen was qua verzekering in AZ een eitje... je mag een x aantal dagen in die auto rijden op de verzekering die je voor de andere hebt.
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

In Pennsylvania was het zo:
- je kunt alleen een rijbewijs halen zonder SSN als je een verklaring van het social security office hebt dat je geen SSN hebt; en die krijg je alleen met een goede reden (bijv 'ik ben hier op een H4 visum en ik heb daarvoor een officiele verklaring'). Dat je een weekje moet wachten is geen goede reden;
- dat weekje kan in de praktijk korter zijn, dus als je tijd hebt kun je ook na 5 dagen al terecht;
- je kunt een verzekering alleen afsluiten als je de VIN (vehicle identification number) weer van de auto die je gaat kopen. Daarvoor moet je de onderhandeling hebben afgerond. Ik heb letterlijk de verzekeringsagent gebeld vanuit de showroom van de dealer;
- ik had een learner's permit en mijn SSN nodig om een verzekering af te mogen sluiten (dus theorie moest gehaald zijn);
- ik had een state ID nodig (niet per se een praktijkrijbewijs!) om een autoverzekering te mogen afsluiten;
- voor die learner's permit had ik een SSN nodig.
- voor die learner's permit had ik ook een medische keuring nodig.
- voor die medische keuring kun je je eigen dokter regelen, maar ook langs een MedExpress-achtige locatie (zo binnenlopen).
- in theorie kun je meteen je praktijk na je theorie halen, maar dit verschilt per locatie. Soms is het zo druk dat er twee weken tussen zit, en je kunt bij sommige locaties pas je praktijk boeken nadat je je theorie hebt gehaald. Nu heb je (in PA tenminste) een state ID nodig (buitenlands paspoort voldoet niet) bij de aankoop van een auto - en de meesten gebruiken daarvoor het (praktijk)rijbewijs. Je kunt dit omzeilen door een state ID te halen (moet ook bij de DMV).
- let er op dat je in sommige staten (zoals PA) een tweede persoon (of in jullie geval een derde) moet hebben die je auto (die je kunt huren met jullie Nederlandse rijbewijs) naar de DMV rijdt (of tenminste doet alsof). Dat heeft de 'accompanying driver'. Toen ik mijn PA rijbewijs ging halen, was mijn Nederlandse rijbewijs daarvoor onvoldoende (belachelijk!) en had ik daarvoor echt een collega nodig. Mochten jullie een @#$@#-van een DMV-er treffen, kan jullie dit ook gebeuren.

Dus de volgorde is (nogmaals, in PA):
SSN --> medische keuring --> learner's permit halen bij de DMV (en tegelijk een state ID halen, kost weinig levert veel gemak op) --> auto onderhandelen --> VIN weten --> verzekering afsluiten --> auto kopen/betalen --> rijden.
Ergens in de maanden daarna moet je je praktijk rijbewijs halen. Dat maakt voor je verzekeringspremie niet uit - die wordt voornamelijk bepaald door je no-claim in de US (die je niet hebt, want buitenlandse no-claim geldt niet - of je moet heel erg mazzel hebben), en je leeftijd.
Ik betaalde in mijn eerste half jaar ruim 160 dollar per maand voor een (nieuwe) Mazda hatchback; nu zit ik (anderhalf jaar later) op iets van 75 dollar in de maand (ik ben de 25 - en ook de 30 - al voorbij ;-) ).

Hier in Amerika verzeker je overigens niet de auto maar de bestuurders. Dus allebei jullie namen komen op die verzekering (en er wordt dus rekening gehouden met allebei jullie leeftijden).

Ik heb destijds wat blogposts geschreven met mijn ervaringen. Misschien hebben jullie er wat aan (ondanks andere staat en ander visum):
http://johannaslot.com/2014/06/19/rijbe ... e-keuring/
http://johannaslot.com/2014/06/22/rijbe ... ie-examen/
http://johannaslot.com/2014/06/28/rijbe ... ijkexamen/
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Die learners permit was in Texas totaal niet aan de orde, ik haalde mijn theorie en kon een afspraak maken voor de praktijk. Tot die tijd alles op Nederlands rijbewijs gedaan, ook naar het examen toe gereden. Het verschilt dus echt per staat, je zult weinig aan ervaringen uit andere staten hebben, maar de al eerder genoemde website zou alle info moeten hebben.
Terug in Texas!
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

JohannaPA schreef: Dus de volgorde is (nogmaals, in PA):
SSN --> medische keuring --> learner's permit halen bij de DMV (en tegelijk een state ID halen, kost weinig levert veel gemak op) --> auto onderhandelen --> VIN weten --> verzekering afsluiten --> auto kopen/betalen --> rijden.
Ergens in de maanden daarna moet je je praktijk rijbewijs halen. Dat maakt voor je verzekeringspremie niet uit - die wordt voornamelijk bepaald door je no-claim in de US (die je niet hebt, want buitenlandse no-claim geldt niet - of je moet heel erg mazzel hebben), en je leeftijd.
Ik betaalde in mijn eerste half jaar ruim 160 dollar per maand voor een (nieuwe) Mazda hatchback; nu zit ik (anderhalf jaar later) op iets van 75 dollar in de maand (ik ben de 25 - en ook de 30 - al voorbij ;-) ).

Hier in Amerika verzeker je overigens niet de auto maar de bestuurders. Dus allebei jullie namen komen op die verzekering (en er wordt dus rekening gehouden met allebei jullie leeftijden).

Ik heb destijds wat blogposts geschreven met mijn ervaringen. Misschien hebben jullie er wat aan (ondanks andere staat en ander visum):
http://johannaslot.com/2014/06/19/rijbe ... e-keuring/
http://johannaslot.com/2014/06/22/rijbe ... ie-examen/
http://johannaslot.com/2014/06/28/rijbe ... ijkexamen/
Ik heb zelf een aantal maanden geleden mijn Georga license gehaald en een auto gekocht, en in grote lijnen ging het er bij mij net zo aan toe.
Echter, een medische keuring was niet vereist en een state ID ook niet (mijn instructional permit was voldoende).

Bij mij ging het er dus zo aan toe:
SSN ontvangen --> vision exam en knowlegde exam gedaan en instructional permit ontvangen --> auto gekocht --> verzekering afgesloten bij de autodealer (verzekering afgesloten op basis van instructional permit, gegevens van de auto benodigd, waaronder VIN) --> afspraak gemaakt voor road exam, nadat ik geslaagd was direct mijn tijdelijke license ontvangen als papiertje --> week later plastic drivers license in de bus. Ik betaal overigens ook rond de 160 dollar per maand aan verzekering (ik ben 25).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer