Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

1 a 2 kuub versturen in zeecontainer

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Chargeotto
Amerika-ontdekker

1 a 2 kuub versturen in zeecontainer

Bericht door Chargeotto »

Half februari ga ik verhuizen naar de VS en ondanks dat ik geen meubels en dergelijken heb die mee moeten heb ik nog wel het 1 en ander aan spullen die ik graag mee zou willen nemen. Denk bijv. aan een computer, een lading boeken, kleding, etc.
Ik ben van plan 2 koffers in het vliegtuig mee te nemen, en als het lukt ook mijn fiets (al weet ik nog niet echt hoe dit precies in zijn werk gaat om een fiets mee te nemen in een vliegtuig, maar dat kan volgens mij wel).

Nu dacht ik eraan dat via een zeecontainer dingen versturen goedkoper zou kunnen zijn. Ik heb verschillende bedrijven hiervoor aangeschreven en kreeg als reactie terug dat "de kosten bij benadering" voor 2 kuub op het volgende uit zal komen:

"Even op basis van 2 cbm kom je uit op ongeveer eur 265 , dit is bij ons aangeleverd en tot loods Nashville,
Let op ! dit is exclusief locale kosten in USA

Seafreight Less-than-Container Load (LCL)
Rotterdam – Nashville : USD 60.00 w/m, also minimum

Local charges Rotterdam
Loading charges Rotterdam : € 25,00 per 1000kgs, also minimum or € 9.85 per CBM

ISPS surcharges : € 5,00 per B/L
Bill of Lading : € 35,00 per B/L
AmS : € 35,00 per B/L
Issuing export document (EX-A) : € 55,00 per document, maximum 1 article"

Toen ik vroeg of ik aan "lokale kosten in USA" moest denken aan een bedrag van 100 dollar of 500 dollar, kreeg ik terug dat ik zeker wel moest denken aan een bedrag van 500 dollar.

In eerste instantie klonk 265 als een leuk bedrag om heel wat spullen mee te kunnen nemen die ik normaal gesproken niet mee zou nemen, maar als dit rond de 750 euro uit gaat komen zonder dat ik echt weet hoe duur de lokale kosten bij aankomst in de VS worden dan wordt het wel vrij prijzig.

Heeft er iemand hier ervaring met het versturen van spullen per schip?
Zijn de kosten in de VS echt zo hoog bij aankomst? Het lijkt mij dat een kuub of 2 kuub aan kleding, boeken, etc. toch geen 500 dollar kan kosten als het versturen zelf maar 265 kost?

En heeft er iemand een idee hoe je 2 kuub aan moet leveren bij zo'n havenbedrijf qua verpakking?
hemmie
Amerika-expert

Re: 1 a 2 kuub versturen in zeecontainer

Bericht door hemmie »

Ik vermoed dat de inklaringskosten voor de VS een redelijk vast bedrag zijn. Ik meen dat er bij ons (voor een hele container) gesproken is over tegen de $1000). Maar het is sowieso variabel, als ze je spullen vrijwel direct door laten betaal je alleen de basis, maar als je de pech hebt dat je er uit wordt gepikt voor verdere controle, betaal je daar ook voor.
Wij zijn een aantal jaren geleden met 2 shipments naar de VS verhuisd, een volle container vanuit India en een deelcontainer (wel wat meer dan 2 cuub) vanuit NL. Volgens mij betaalden we uiteindelijk voor de deelcontainer meer aan inklaringskosten (en duurde ook langer), doordat die meer controle kreeg.

Onze container is nog niet vertrokken vanuit Brazilie geloof ik, dus ik kan je helaas nog geen recente prijzen doorgeven, gaat sowieso wel februari worden voor ik weet wat we voor deze container gaan betalen.

Die inklaringskosten kunnen trouwens aardig absurd zijn wereldwijd, voor onze container naar Brazilie betaalden we zo'n $10000 voor het inklaren van onze container. En dan hadden we nog mazzel dat het snel ging en we geen extra kosten hadden voor oslag bij de douane (want dat moet je ook zelf betalen).
Terug in Texas!
johan67
Amerikafan

Bericht door johan67 »

Die bijkomende kosten zijn helemaal niet raar. Elke container die USA binnenkomt krijgt een exam. Dit kan alleen een scanner zijn of volledig uitpakken. De kosten die hiermee samenhangen zijn voor de verlader van de container en kunnen hoog zijn. Ik krijg regelmatig containers binnen, de kosten die samenhangen met alleen het exam, en die ik betaald heb, bedragen tussen de $ 1,000 en $ 6,000 per container maar ik heb ook bedragen gehoord die het dubbele zijn. Ik neem aan dat dit omgeslagen wordt voor deel vracht.
Daarnaast heb je nog allerlei fees, mbt lossen van container, import charges etc etc.

Als ik pallets doe, gaat alles via TNT luchtvracht. Vraag naar het stand-by tarief. Dan gaat je vracht alleen mee als er plek is in het vliegtuig, duurt iets langer maar nooit meer dan 1 a 2 week meegemaakt. Op dit moment heb je gewoon een zending voor jezelf, wordt thuis afgeleverd, minder kans op en veel goedkopere exams. Pallet 1.5 m3, 500 kg, koste mij de laatste keer, afgehaald op adres in NL en thuis gebracht op adres USA, iets over de € 500,= ex import duties.
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

Voor ongeveer 2 kuub (90% boeken en wat kleine hebbedingen) van deur tot deur (zelf pakken, maar opgehaald en tot in huis ook weer bezorgd) waren wij 1800 euro kwijt. We hadden een deelcontainer en de vracht deed er om en nabij 3 maanden over (waarvan het langste stuk de inklaring was - om de een of andere reden duurde dat voor eeuwig).

Dat is duur, maar ik vond het het wel waard. Laatst is een klein deel van onze boekencollectie beschadigd geraakt en heb ik zitten rekenen wat het zou moeten kosten om +- 100 boeken opnieuw aan te schaffen (tweedehands, waar mogelijk). Ik kwam toen op $1000 euro uit. Paperbacks van veelverkochte boeken kosten letterlijk 1 dollarcent, maar een gebonden etiquetteboek uitde jaren veertig was zo 70 euro.

Als ik op basis daarvan een inschatting maak van de waarde van de verscheepte spullen, dan hebben we ongeveer 10 a 15% van de aanschafwaarde betaald om alles te verschepen. Dat percentage wordt beduidend lager als ik alles nieuw had willen kopen, maar hoe dan ook vond ik het het geld zeker waard. Meubilair kon me weinig schelen, maar een huis is voor mij geen huis zonder m'n boeken :)
Chargeotto
Amerika-ontdekker

Dat zijn best flinke bedragen die ik zo hoor. Zeker aangezien de waarde qua spullen laag is en voor zulke prijzen heel wat nieuwe dingen kan kopen.
Ik had gehoopte dat vergeleken met een volle zeecontainer, je met een klein vrachtje ook een iets kleiner prijsje zou mogen betalen.
Al is het natuurlijk geluk hebben, maar het risico is het mij dan denk niet waard, aangezien het duurste wat ik dan mee zou kunnen nemen mijn PC is. (en ik kan ook wat dure onderdelen daarvan in mijn koffer meenemen en derest opnieuw kopen).

Het had leuk geweest, zeker gezien de persoonlijke waarde die ik eraan hecht om niet zoveel spullen te hoeven verkopen/weg doen, maar mee te kunnen nemen. Voor deze prijs kan ik heel wat extra vliegtuigkoffers meenemen en op deze manier in de loop der jaren steeds meer meenemen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Tja, wij zitten nu net middenin onze 5e internationale verhuizing. Altijd met minimaal 1 kind, en juist voor dat kind wil je toch veel persoonlijke spullen (speelgoed, eigen bed, etc) meenemen, en dus was een hele container meeverhuizen (meer meenemen is vaak niet veel duurder) altijd de logische keuze, zeker ook omdat de werkgever dat betaalde. Maar als ik zonder kinderen verhuisde zou ik heel goed kijken naar de dingen waar je echt heel erg aan gehecht bent. Fotoboeken, misschien wat erfstukjes uit de familie, een speciaal cadeau wat je een keer hebt gekregen. Grote kans dat dat soort dingen wel in een extra koffer passen, of wellicht kun je 1 of 2 dozen versturen. Zoiets als een computer zou ik gewoon achter laten, harde schijf mee en gaan maar, dat is het opsturen gewoon niet waard.
Ondanks dat wij altijd een container verhuizen laten we ook elke verhuizing weer dingen achter die toch al slechter zijn. Want nieuw kopen op de nieuwe bestemming is uiteindelijk vaak veel makkelijker dan meenemen, hoef je ook niet op de container te wachten. In ons geval hebben we ook nog heel wat mensen blij gemaakt, wij verhuisden vanuit Brazilie naar de VS, en de verhuizers waren heel blij met de meubels en andere zaken die we achterlieten.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Chargeotto schreef: Ik had gehoopte dat vergeleken met een volle zeecontainer, je met een klein vrachtje ook een iets kleiner prijsje zou mogen betalen.
Het is ook maar een deeltje van een volle zeecontainer (die je ook al snel 7.000 tot 9.000 euro zal kosten).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Chargeotto schreef:...het duurste wat ik dan mee zou kunnen nemen mijn PC is. (en ik kan ook wat dure onderdelen daarvan in mijn koffer meenemen en derest opnieuw kopen).
Overschat de waarde van een PC niet. De gemiddelde PC is verouderd op het moment dat je hem de winkel uitdraagt. Het is zeldzaam, maar bij sommige PCs is de voeding niet omschakelbaar waardoor je ook nog een transformator nodig hebt. Als je die kosten ook nog eens allemaal erbij optelt heb je in de US een nieuwe PC voor die prijs. Verglijk het maar eens met een refurbished PC bij Microcenter bijvoorbeeld. Voor iets meer geld heb je een veel snellere, betere PC nieuw.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Loek, je kan gewoon de powersupply vervangen voor 125v versie. Over de pc gesproken inderdaad denk er echt goed over na wat je voor pc hebt en hoe oud deze is en of het waard is om deze mee te zeulen.

Beetje meer on topic. In 2010 had ik alles met airfreight gedaan geloof dat ik iets van 4 of 5 dozen had kosten waren minder dan 300 euro. Hier in de VS hoefde ik ook geen inklaringskosten te betalen alleen aangeven dat het mijn oude rommel was.
Chargeotto
Amerika-ontdekker

Ik weet precies wat mijn PC waard is aangezien ik deze zelf gebouwd heb uit losse onderdelen.
Deze functioneert nog 100% prima, en kan zeker nog jaren mee, waardoor ik niet de behoefte nu voel om een videokaart, cpu en moederbord te gaan kopen (al snel zo'n 700 euro totaal).

De Power Supply was ik natuurlijk niet van plan mee te nemen, maar te verkopen op marktplaats (net als de kast).
Dus enkel even een nieuwe kast en een power supply, en het zou weer moeten draaien daar.

En ik neem zelf 2 koffers mee, en familie die later dit jaar komt een nog een aantal extra koffers, waardoor ik vrij goedkoop een aantal koffers tot 23 kilo kan vullen.
GoGators
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door GoGators »

Chargeotto, wat heb je uiteindelijk gekozen?

Ik verhuis komende zomer naar Florida. Ik zou zo'n 7 dozen mee willen nemen (met name kleren, enkele boeken, wat andere spullen en als het veilig genoeg is een laptop). Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is en waarom, en of er nog onverwachte kosten waren.
flyingdutch
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door flyingdutch »

Hi,

Ik heb een paar jaar geleden een stuk of 10 dozen verstuurd via: http://www.excessbaggage.nl
Dit ging zelfs per vliegtuig en vielen de kosten mij erg mee. Voor zover ik nog weet, kreeg ik geen extra kosten bij invoer in Amerika.
Succes :)
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Ik ben hier ook ingedoken de afgelopen tijd en dozen zijn goedkoper te versturen vanuit Duitsland, 70 euro voor tien kilo met DHL. Verder pas ik vooral te tactiek toe tijdens trips nu zoveel mogelijk mijn koffer vol te pakken met dingen die ik wil verhuizen en achter laat. Het goedkoopst is met een extra koffer vliegen (afhankelijk van de maatschappij een euro of vijftig), en daarin kun je 23 kg meenemen, goede optie voor de laatste spullen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer