Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De K1 van Miek

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
miek4
Amerika-ontdekker

De K1 van Miek

Bericht door miek4 »

Dag Amerika vrienden,

Ben al een tijdje aan het lezen op dit forum (bedankt voor de vele handige tips :thumbup: ) en heb beslist een eigen topic aan te maken om m'n verhaal te delen en eventuele vragen te posten.

Kort mijn verhaal: tijdens het backpacken door Cambodia heb ik m'n Amerikaanse vriendin ontmoet. Ondanks maar enkele dagen samen geweest te zijn voelde het direct super. Daarna via whatsapp en Skype contact gehouden en ook een aantal keer naar België en Amerika geweest om familie en vrienden te ontmoeten. Eind december vorig jaar dan besloten om de K1 aanvraag in te dienen. Op 12/01/2016 ontvingen wij onze NOA1.

Dit weekend bracht ik dan m'n familie op de hoogte van onze plannen. De reacties waren niet echt positief te noemen. Ze begrepen het niet en m'n moeder was echt heartbroken en kon niet stoppen met huilen. Had gedacht dat hen 'het nieuws' vertellen als een opluchting zou aanvoelen maar voelde me echt afschuwelijk. Iemand die dezelfde moeilijkheden gehad heeft? Hoe pak ik dit het best aan?

PS: wel een geweldige community hier. Top hoe iedereen elkaar hier steunt en tips geeft. :clap:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: De K1 van Miek

Bericht door kastelke »

Jij bekijkt het vanuit jouw perspectief: je kan bij je geliefde zijn.
Zij bekijken het vanuit hun perspectief: jij gaat hen verlaten, zij blijven alleen achter. Vanaf nu is er enkel nog regelmatig contact via telefoon of computer (wat sommigen toch nog als afstandelijk ervaren). Jij gaat niet meer bij alle feestjes zijn. Als er eens iets 'ergs' gebeurd, ben je duizenden kilometers bij hen vandaan. En je gaat in een andere tijdszone leven.
Jij wint iets, zij verliezen iets.

Meestal draait het na een tijdje wel bij hoor. Geef hun gewoon de tijd om aan het idee te wennen. Praat met hen, en probeer te weten te komen wat hun echte zorgen en angsten zijn, en tracht dan samen een oplossing te zoeken. Maar zorg vooral dat je het niet forceert. Het zou erg zijn indien er door dit alles een echte breuk in je relatie met je familie komt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn ervaring: nodig de familie uit om je in de VS te bezoeken en rond te kijken hoe je daar woont, wat je doet, welke vrienden/buren je hebt. Als ze eenmaal over die drempel zijn en zien en horen dat je je prettig voelt en floreert, dan zullen ze hopelijk meer begrip tonen en uiteindelijk aanvaarden dat je je eigen keuze gemaakt hebt.

Overigens, toen ik eenmaal in de VS woonde, belde ik mijn moeder vaker en langer dan toen ik nog net zoals zij in Amsterdam woonde.

Sterkte.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Ze meenemen naar de VS voor een reis is inderdaad een goed idee.

En met FaceTime / Skype / Google Hangouts is het ook eenvoudig dagelijks contact te onderhouden.

Ik FaceTime mijn ouders dagelijks en ga 1 a 2 keer per jaar naar NL voor vakantie.
sundaysue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door sundaysue »

Mijn ouders wisten al van jongs af aan dat ik wilde emigreren naar Amerika of Engeland. In elk geval lag mijn hart in beide landen. Mijn moeder had toch altijd nog gehoopt dat het Engeland zou worden want 'dat is maar een uurtje vliegen'. In maart 2015 heb ik open boek gespeeld en ben ik naar mijn moeder in Zeeland gereden om face-to-face te vertellen dat ik in Amerika wil gaan wonen. Waar ik van mijn vaders kant (ze zijn gescheiden) en stiefmoeder uiterst positieve reacties kreeg en aanmoediging, ontging het haar en barstte ze in huilen uit en al met al was ze het er niet mee eens. Toen ik haar midden November belde vanuit Tennessee dat mijn vriend/verloofde mij ten huwelijk had gevraagd heb ik ook niet meer dan een 'ok gefeliciteerd *duimpje*' gekregen. Voor mij blijft het eenmaal zo, familie zal altijd schokkend reageren en zeker als het vanuit het niets komt. Geef ze nog even de tijd om dit een plaatsje te geven, begin er ook niet zelf over nog. Laat je moeder misschien eens het onderwerp starten. Ik heb laatst nog gesproken met de mijne en ik heb bijvoorbeeld allerlei mogelijkheden uitgelegd. Dat ik elk jaar terug vlieg en dat ze wanneer dan ook welkom zal zijn en als ze met de bruiloft komt, dat we erna nog een weekje samen kunnen spenderen en dat ik haar de omgeving laat zien. Zelf vond ze dat uiteindelijk een mooi idee :thumbup: Acceptatie komt wellicht nog bij jouw moeder ook! Misschien niet snel, misschien wel. Laat het ze even verwerken en bied ze mogelijkheden aan. Vakanties, bezoekjes, Skype calls, Whatsapp. Altijd wel contact :-)
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
SanneW
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door SanneW »

Het scheelde bij mij op zich al dat ik 3x voor stage en werk een halfjaar in spanje gewoond heb. Al kwam ik die keren gewoon weer naar huis.

Het moment dat mijn vriend naar Nederland kwam en mij fam. Hem ontmoette wusten ze al dat dit "the one" was. Dus hadden ze zich er al een beetje op voorbereid (wetend dat hij militair is en dus niet zomaar naar Nederland kan verhuizen).

Het ging allemaal eigenlijk best goed, en ik bel regelmatig met mijn ouders en andere familie. Het ergste moment voor mij was het moment dat ik een berichtje kreeg van mijn vader met de foto van mijn uitschrijfbevestiging van de gemeente met het onderschrift "Het is echt...."... Dat raakte me wel heel erg.

Maar mijn ouders zien hoe gelukkig ik ben, vooral na de elende van de afstand en het visum dat zo lang duurde (over een jaar). En ze zijn ontzettend blij voor me, ze hebben er ook weer een vakantieadresje bij! Haha

Ik heb zelf ook een topic geopend over mijn k1 process. Binnekort gaan we bij een immigrations office langs voor wat vragen die we hebben voordat we de aos aanvragen :)

Vragen mag je me gerust stellen
Approved K1 - 12/11/15 (on my birthday!)
Received K1 - 12/21/15
Entered USA - 12/26/15
Married - 01/20/16
Filed AOS - 03/10/16
NOA1 - 03/18/16
Biometrics - 04/13/16
Greencard approved - 05/14/16
Greencard in hand - 06/13/16
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Hey !

Het is echt een kwestie van wennen. Voor mij was het niet mijn vader, die werd alleen maar heel erg enthousiast over de mogelijkheden van nieuwe hikes hier in AZ en die is echt heel erg blij voor me. En ik heb ook het geluk, dat hij in een bevoorrechte positie is om te kunnen vliegen hier naar toe wanneer hij wil.

Mijn vrienden daar en tegen, ik kon niet met ze er over praten, elke keer als ik ze vertelde dat we een stap verder waren kreeg ik te horen, ah k*t, ik hoop dat het misgaat zodat je blijft. Dat soort dingen. Ze bedoelde het goed, maar op steun kon ik niet rekenen.

Wij gaan ergens deze weken beginnen met AOS, en dan hopelijk snel greencard en werken :).

Als je echt zeker van je zaak bent dan weet je waar je het voor doet, betrek je moeder in het process, kent ze je vriendin al bijvoorbeeld? Laat haar kennismaken via skype enzo.

Als je vragen hebt, stel ze gerust :)

visajourney.com is trouwens een hele goede site met guides enzo.
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
miek4
Amerika-ontdekker

Bericht door miek4 »

Even een update:

Heb de tips van dit topic ter harte genomen en begonnen met m'n ouders meer in het proces te betrekken. Het hele proces eens uit de doeken gedaan en ook de toekomstplannen op tafel gesmeten (huis, werk etc. etc.). Toen ik vorige week in de States was ook een aantal keer met skype gebeld en merk sinds m'n thuiskomst dat m'n familie er toch al een stuk positiever tegenover staat. Ondertussen ook plannen gemaakt om samen eens naar de states te gaan. Moet dus toegeven dat de fout grotendeels bij mezelf lag. :wink:

Ondertussen nog altijd aan het wachten op de NOA2. Al zit het centrum in Californië al aan de aanvragen van 01/01/2016.
sundaysue
Amerikakenner

Bericht door sundaysue »

Wat fijn dat ze zo positief zijn geworden!! :clap: Hoop voor je dat alles op rolletjes verloopt.

Nog steeds ook in afwachting van NOA2? Wij ook al een maand, wie weet rolt het elk moment bij onze verloofdes binnen op de mat! :wink: Het wachten is ons tot nu toe goed af gegaan, vind niet dat het rottig langzaam gaan maar zeker wel snel. Heb je al voorbereidingen getroffen mocht NOA2 er snel zijn?
K-1 traject afgelopen in 2016.
Lawful Permanent Resident sinds 07/07/2019
Removing of Conditions on Greencard: 04/18/19
Burgerschap N-400: Aangevraagd op 09/02/2020
Officieel Amerikaanse Burger: 01/29/2021

Over & done!
miek4
Amerika-ontdekker

Bericht door miek4 »

Net nog eens op de site gekeken en Cali Service Center is bezig met de aanvragen van 02/01/2016. Wij verwachten dus volgende week nieuws. Tijd gaat hier ook nog snel voorbij maar het voelt wel aan alsof je leven op pauze staat. Je wil toch gewoon verhuizen en je leven opbouwen ginder.

Voorlopig nog geen voorbedingen getroffen. We willen de NOA2 niet jinxen :D
miek4
Amerika-ontdekker

Bericht door miek4 »

Even iets anders:

Ik ben bezig aan het kijken om een American Express kaart aan te vragen om toch zo al iets van krediet opgebouwd te hebben voordat ik naar de States verhuis. Het aanbod van American Express kaarten is echter redelijk uitgebreid. Ik zou echter voor een Charge Card kiezen ipv een credit card. Maakt dit enig verschil voor m'n credit score?
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Kun je met een AX überhaupt credit score opbouwen vanuit het buitenland?

Dat wist ik niet.
LA, LA, LA....
Sharon_helena
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Sharon_helena »

Ik weet niet of het verschil uitmaakt voor je credit score. Ik heb een tijdje geleden een AMEX silver card aangevraagd en ontvangen en die gebruik ik zo nu en dan om iets te betalen in NL.
17.03.16 K1 Visa goedgekeurd
24.05.16 Getrouwd
17.06.16 AOS aanvraag
02.07.16 AOS NOA1
09.08.16 Walk-in Biometrics
18.10.16 AP 'Approved' & EAD 'Card is being produced'.
04.11.2016: EAD/AP kaart ontvangen!
12.12.2016: Greencard Interview
miek4
Amerika-ontdekker

Bericht door miek4 »

Ik baseer mij op onderstaande post:

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 60#p855158
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Bespaar je de moeite. Neem een kaart op naam van je echtgenoot/te. Dat is de snelste methode.
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Tenzij je man een slechte creditscore heeft ! Zo is het in mijn geval. Ik doe het liever alleen.
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Goed punt. :mrgreen:
miek4
Amerika-ontdekker

Bericht door miek4 »

Wij hebben ondertussen onze NOA2 ontvangen en de papieren zijn ondertussen toegekomen op het consulaat van Amerika. Wij wachten dus ons 3e pakket af. Valt hier iets aan voor te bereiden? Had onderstaande gevonden:
Packet 3 Contains:

Checklist:
- DS-230 part I
- DS-160 instructions
- I-134
- Photo spec sheet + addresses of photographers
- Medical questionnaire
- Addresses of doctors for medical (3, one in Brussels, one in Antwerp, one in Luxembourg)
- Instructions for obtaining Police Certificate and Military Certificate. (Upon request they can provide you with instructions on how to obtain police records from abroad.). Not required for women.
- Birth certificate instructions
- Passport instructions
- Court and prison records instructions
- Marriage certificates instructions
- Translation instructions
- Letter to send to ministry of justice to request 'police record'
- Applicant's statement to send when documents are ready*
Ik veronderstel dat een 'Police certificate' gewoon een bewijs van blanco strafregister is? Heb dit hier aan het stad aangevraagd maar nu zegt m'n vriendin dat dit van het Ministerie van Defensie moet komen. Klopt dit?
asli1993
Amerika-ontdekker

Bericht door asli1993 »

hoi miek,

gefeliciteerd met jullie noa 2 !

zelf wacht ik ook op mijn 3 package op 22 feb had ik de noa 2 notificatie.
een 2 weken geleden een brief dat het onderweg is naar amsterdam
het kan dus echt wel nog even duren ( tot max een maand zeggen ze?) voordat je derde pakket ontvangt
je hebt echt nog wel even de tijd om te allemaal te verzamelen.
het moet vanuit de uscis naar de NVC( national visa center) en vanuit daar naar de desbetreffende consulaat.

police certificate is gewoon de verklaring omtrent goed gedrag ( VOG) deze kun je bij de gemeente aanvragen onder emigratie
zover ik weet hoeft dit niet via het ministerie van defensie

is een police certificate niet hetzelfde als court and prison records ??
permanent resident: 10/25/2016
Gabbyxx
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Gabbyxx »

Police certificate is volgens mij de VOG. Anders even Googelen?

Succes met je K1 :thumbup:
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer