Ik heb al uitgebreid rondgekeken op het forum, maar ik word er eerlijk gezegd niet veel wijzer van, dus hopelijk kan iemand me in mensentaal uitleggen hoe ik dit moet aanpakken.
Ik ben in augustus 2015 van België naar Californië verhuisd. Voor mijn vertrek had ik eigenlijk een 'belastingaangifte speciaal' moeten doen voor mijn inkomsten uit 2015. Toen ik echter mijn fiscale fiches ging opvragen bij mijn werkgever, de bank, etc., kreeg ik overal hetzelfde te horen: de fiches konden ze mij nog niet bezorgen. Ik heb onlangs opnieuw contact opgenomen, maar kreeg weer hetzelfde antwoord: de fiscale fiches zullen pas in mei kunnen opgestuurd worden.
Ik heb dus enkele vragen:
1. Ik lees dat je belastingen in België best al in orde zijn voor je aan de belastingaangifte in de VS begint. Bij mij is dat dus niet zo. Is er hier nog iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten?
2. Ik ben van plan om mijn belastingen door een externe partij te laten doen. Ik heb goede dingen gelezen over HR Block. Zijn er nog aanraders?
3. Sinds januari doe ik, buiten mijn voltijdse job in de VS, ook nog freelance werk voor mijn vorige werkgever in België. Ik heb begrepen dat ik elk kwartaal mijn estimated taxes aan de IRS moet aangeven. Is er verder nog iets waar ik rekening mee moet houden? Moet het bedrijf of ik bepaalde formulieren invullen om in orde te zijn?
Alvast bedankt.