Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Steffen »

Ik kon hier geen topic over vinden, maar ben eigelijk wel ontzettend nieuwsgierig. Aanleiding hiervan is eigenlijk dat ik recentelijk een nieuwe baan geaccepteerd. Een baan die ik eigenlijk nooit voor mogelijk had gehouden. Het zit namelijk zo dat ik in Nederland tot mijn emigratie altijd in de psychiatrie heb gewerkt. Hier in Amerika heb ik dat direct opgepakt, maar dit viel flink tegen. Dus wat zaken uitgezocht en mogelijkheden bekeken en me omgeschoold tot monteur. Ik ben altijd al een groot autofanaat geweest, maar heb in Nederland nooit aan gedacht om dat werkveld in te gaan.

Hier in Amerika bleek (en blijkt) de vraag naar monteurs enorm groot en binnen een jaar na aankomst hier dus gedacht, waarom niet? Als ik kan emigreren, kan ik ook best een andere carriere starten. Na het afronden van de opleiding ben ik bij Chrysler terecht gekomen. Twee jaar lang met plezier gewerkt bij de merkdealer en daar intern veel extra trainingen gevolgt. Ik heb nog 3 trainingen gepland totdat ik begin aan de laatste paar voor hoofdmonteur, maar die ga ik dus niet meer afronden.

Ik ben namelijk recentelijk benadert door OSTDyno. OSTDyno is een performance shop/ tuner die voornamelijk werkt aan Mopar (Dodge, Jeep, Chrysler) voertuigen, waarvan de klant graag meer snelheid eruit willen halen. De eigenaar van dit bedrijf heeft goed contact met onze dealership en een aantal maal ben ik bij hem langs geweest om met problemen aan auto's te helpen waar hij niet uit kwam (voornamelijk comminucatie problemen en foutmeldingen van diverse computers aan boord van de auto's). Aangezien het bedrijf ontzettend hard groeit waren ze opzoek naar een nieuwe kracht en deden ze mij een aanbod die ik niet af kon slaan.
Volgende week zal ik dan ook beginnen, en kom ik voornamelijk te werken aan SRT Hemi auto's en zal nokkenassen, compressors en turbo's instaleren en ook computers voor de motor en versnellingsbak herprogrameren op de AWD rollerbank om zo de auto's aan te passen voor klanten. Het klinkt wellicht wat 'Fast & Furious' achtig, maar niets is minder waar. De insteek van OST is dat alle voertuigen dusdanig worden geprepareerd dat de auto in vrijwel alle omstandigheden goed en gelijkmatig moeten presteren. Denk aan starten ik koud en warm weer, lang stationair moeten draaien zonder oververhitting van de motor, invloed van divers en langdurig racen op circuits en dragstrips, en handelbaarheid tijdens straatgebruik. Dit is iets waar de meeste tijd in gaat zitten maar wat het verschil maakt. Zo heeft de eigenaar bijvoorbeeld een Jeep Grand Cherokee met 1100PK aan de wielen, welke hij dagelijks gebruikt om naar werk te komen.

Mocht iemand interesse hebben kun je een kijkje nemen op ostdyno.com of op hun facebook pagina.

Dit is dus wat ik nu doe hier in Amerika. Ik ben erg benieuwd wat NederAmerikanen hier doen en of het veel afwijkt van wat ze in Nederland deden? Ook of het lang duurde met het vinden van een goede baan en of jullie herkennen hoe belangrijk een netwerk is bij het vinden van een goede baan? Zowel mijn vrouw als ik hebben slechts korte interviews gehad, maar kwamen wel in contact met onze werkgevers via mensen uit onze directe omgeving.
Max Kool
Amerikakenner

Re: Wat voor werk doen de NederAmerikanen?

Bericht door Max Kool »

Dit dus.

Afbeelding
LA, LA, LA....
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben altijd verpleegkundige geweest; erg gevarieerd in verschillende velden; neurologie, thuiszorg, IC, chirurgie, telemetry hartbewaking, urgent care, en clinical instructor. Een loopweg die in Nederland begonnen is. Een baan vinden is nooit een probleem geweest.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Leuk topic, hoop dat belgen ook mogen meedoen :mrgreen:

In België zat ik al jarenlang in de matrijzenbouw, eerst CNC-frezen ed, dan knip, plooi en stansmatrijzen waarvan een gedeelte als afdelingshoofd, en vervolgens in de spuitgietmatrijzen (onderhoud en verbeteringen)
Na onze verhuis zouden we een drietal maanden 'vakantie' vieren, maar zolang hebben we het niet vol gehouden. Na 7 weken had men vrouw werk gevonden (macy's, nog steeds) en ik had na 2,5 maand werk gevonden. Op het moment dat men vrouw werk had, ben ik ook beginnen te solliciteren en had een 6-tal bedrijven aangeschreven. Omdat ik niets anders kende dan de matrijzenwereld leek het me ook logisch om eerst in die sector iets te zoeken. Nu is Tucson niet bepaald een manufacturing regio en dus zijn de mogelijkheden beperkt.
In eerste instantie kreeg ik geen reactie en dus begon ik aan een website te bouwen om iets voor mezelf op te starten. De website was net klaar, zelfs de business kaartjes had ik al ontworpen, toen ik gebeld werd door een bedrijf.
Caid automation was de eerste (en nadien ook de enige) die me belde voor een interview. Dat interview ging heel vlot en ik kreeg maar enkele vragen over men CV en de rest van het gesprek ging over emigratie. Een paar uur later belde ze al dat ze me een 'offer' wilde doen. En dat offer heb ik aangenomen.

Wij maken dus geautomatiseerde machines voor allerlei industrie maar veel voor de medische industrie. Zo hebben we laatst een machine gebouwd dat helmpjes freest voor baby's en kinderen die geboren zijn met een afwijking aan het schedel of andere redenen waarvoor de schedel beschermd dient te worden.
We doen alles, van het design tot engineering tot het opbouwen van het machine zelf en hier kom ik pas aan de beurt. Mijn officiele titel is mechanical assembly technician, wat niet meer wil zeggen dan dat ik de boel allemaal in elkaar schroef. Elk onderdeeltje van het machine wordt besteld of gemaakt (caid heeft ook een machine shop, met cnc frezen en draaien) en komt dan binnen in ons bedrijf en wordt per project in rekken gelegd, Aan de hand van tekeningen bouw ik van de grond op het machine op tot het helemaal klaar is. Een team van electriekers zorgt voor de 'power' en dat alle sensoren ed werken. Als alles werkt testen wij eerst de machines zelf uit, vervolgens is er een test met de klant die dan beslist of het machine voldoet aan hun eisen en dan worden we op pad gestuurd om het machine in de fabriek van de klant te gaan installeren (als dat in het contract opgenomen is) en daar wordt er een nieuwe test gedaan en wordt het definitief overgedragen aan de klant.
Ik doe men werk heel graag en op zich ligt het wel een beetje in lijn met hetgeen ik in België deed maar het is tegelijkertijd ook heel anders. Ik ben heeeeel goed terecht gekomen, in een stevig bedrijf (sinds 1947! al is de automatisatie afdeling nog maar 4 jaar oud) met goede benefits en vooral, heel plezante mensen om mee samen te werken. Ik krijg ook heel veel apprecciatie voor al het werk dat ik doe, iets wat ik in België enorm miste.

Voor wie meer interesse heeft in ons bedrijf kan hier een kijkje nemen:
http://caid.com/automation1/automation-2/
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

In NL was ik recent afgestudeerd aan de kunstacademie met een BFA. In het jaar daarna voornamelijk studentenwerk in callcenters en op bezoek bij UWV want ik was niet heel erg goed in zelfstandig kunstenaar zijn (en ook niet in callcenter werk bleek) :x In de VS via de inlaws het onderwijs ingerold en nu werk ik al bijna 2 jaar als invaller op de high schools in het locale district voor bijna alle vakken, ben ik bezig met het aanvragen van mn preliminary teaching license voor art (al zit ik eraan te denken om SpEd erbij te doen want job security) en doe ik ACT en SAT proctoring ernaast.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wat Steffen zegt, vind ik juist het mooie aan de VS: je zit niet vast aan je verleden, maar je kunt helemaal opnieuw beginnen. Dus niet: je zit in de psychiatrie, je kunt niks anders doen, maar: als je automonteur leuk werk vindt en er goed in bent, dan doe je dat gewoon.

Dat helemaal opnieuw kunnen beginnen geldt mogelijk voor elke emigrant en niet alleen voor de VS. in Nederland heb ik altijd een beetje gevoeld dat bepaalde dingen "niet horen" en automonteur staat een stapje lager dan werken in de hierarchie ("als je voor een dubbeltje geboren bent, dan word je nooit een kwartje" en zo).

Zelf Engels gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, middelbareschoolleraar geweest, naar de VS als buitenlands correspondent, in de Amerikaanse media gewerkt en altijd tolken/vertalen als bijbaan gedaan. Al enige jaren journalist in ruste en nu nog steeds als bijbaan, naast Social Security en (een klein brokje) AOW, tolken en vertalen. Brengt genoeg op voor extraatjes, houdt mijn hersenen actief en houdt me van de straat.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Ik ben onderdeel van het software dev. team van een medical research bedrijf. Mijn groep schrijft het software voor CT scanners. Wij hebben in onze faciliteit de servers staan die in het veld ook gebruikt worden. Mijn taak, het onderhouden van deze systemen en release tests runnen. Of te wel zien of de software werkt voor dat John Doe de scanner in gaat en een beetje gebraden uit komt :lol: :lol:
dominicr
Amerikafan

Bericht door dominicr »

Max Kool schreef:Dit dus.

Afbeelding
Mijn held :clap:
Ik doe C# .NET software ontwikkeling
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Nog zo een in the IT-wereld, maar niet iemand die werkelijk iets maakt. :-) Ik werk bij Oracle als manager van een zevenkoppig documentatieteam, allemaal op afstand, dus ik werk lekker thuis, vanuit mijn kantoortje in de achtertuin.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

ben ik bezig met het aanvragen van mn preliminary teaching license voor art (al zit ik eraan te denken om SpEd erbij te doen want job security)
Heel goed idee om SpEd erbij te doen. Het vergroot je kansen enorm op een baan als art teacher. Ik zit vaak in interview committees voor klasleraren, art, music, bibliotheek, etc. en we juichen als we een sped certification op een resume zien.
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Marion K schreef: Heel goed idee om SpEd erbij te doen. Het vergroot je kansen enorm op een baan als art teacher. Ik zit vaak in interview committees voor klasleraren, art, music, bibliotheek, etc. en we juichen als we een sped certification op een resume zien.
Oh ik weet hoe hard ze om SpEd zitten te springen. Op de school waar ik nu voornamelijk sub hebben meer dan 50% van de leerlingen een 504 of IEP en ik heb net een half jaar ingevallen voor Engels 9th & 12th pull-out (kleine klassen, zware IEPS) en dat was echt wel even aanpoten. Probleem is wel dat als je eenmaal SpEd bevoegd bent, je er ook eigenlijk nooit weer uitkomt dus het is wel even een aanpassing van de verwachtingen. En ik heb gemerkt dat scholen met veel verloop in leraren er soms een handje van hebben om je aanbiedingen te doen voor SPEd in subjects waar je geen license voor hebt en dan hopen dat je om je baan te houden dat license aanvraagt en dan ben je zo ineens 10 jaar verder als SpEd English teacher ipv van Art. :lol:
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Bennogr schreef:..en automonteur staat een stapje lager dan werken in de hierarchie
Wat doet een hierarchiecus zoal?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Administratie :p
Gabbyxx
Amerikafan

Bericht door Gabbyxx »

Ik ben afgestudeerd in Nederland als Helpende plus. Ik heb een paar jaar fulltime gewerkt in verpleeghuizen en verzorgingshuizen. Toen ik naar Amerika ben verhuisd wist ik al dat ik dit niet meer wilde gaan doen. Ik zit nu in de ICT als software developer en ik heb een java programmer certificaat.
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Wow, wat een groot aantal mensen hier die in de ICT zitten, dat had ik toch niet verwacht. En het zoeken en instromen in een nieuwe beroepssector van menige heier herken ik dus ook duidelijk.

Mijn eerste week zit er op bij m'n nieuwe baas en ik kan duidelijk zeggen ik niet veel dichter bij betaald hobby'en kan komen dan dit. :D

@Dude; heb met interesse de website even bekeken en zie een hoop overeenkomsten hoe het bedrijf zich presenteert, erg leuk. De apprecciatie voor gedaan werk heb ik bij mijn werkgevers tot nu toe ook veel gemerkt. Het wordt hier veel directer kenbaar gemaakt dan in Nederland heb ik gevoel.
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Je pikt hier ook zo snel bijbaantjes op als je een beetje een netwerk hebt en redelijk competent bent.

Net bericht gekregen dat een van de principals mij heeft gevraagd als vaste invaller op haar school (zone sub) dus in plaats van elke dag eerst jobs oppikken via sub system kan ik nu elke dag gewoon opdagen en betaald worden. Plus pay bump van 40% per dag wat wel lekker is want normaal gesproken is het vrij schraal aan het begin van het school jaar. Daarnaast via een kennis het proctoren van de MA Bar Exam ingerold en daar weer contact gelegd met iemand van de universiteit die vroeg of ik interesse had in het proctoren van LSAT en andere examens voor hen en erop hintte dat ik vrij snel kon doorrollen naar Supervisor. Ben ik straks echt elke avond en weekend van huis maar die stufi betaald zichzelf niet terug 8)
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

Super zeg Voynich! Ik merk ook dat wanneer mensen doorhebben wat je kwaliteiten zijn, het hebben van een netwerk deuren opent waaran je niet eens wist dat die open konden :lol:

in het begin veel inversteren kwa tijd, maar als je eenmaal binnen bent kan je selectiever worden.
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Ik mag nog niet werken, maar ik hoop als fotograaf aan de slag te kunnen. En hopelijk als alles goed gaat nog eerst naar ASU in phoenix om fotografie te studeren.
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
Steffen
Amerikafan

Bericht door Steffen »

:offtopic: ben je na ruim 7 maanden nog steeds aan het wachten op je AOS? Is het niet zo dat je nu al wel zou mogen studeren? Ik ben zelf wat uit die materie sinds ik hier een GC heb voor 10 jaar...
Gabbyxx
Amerikafan

Bericht door Gabbyxx »

^ :offtopic: Ik moest zelfs 1 jaar wachten op mijn AOS. Ik mocht zelf nog geen rijbewijs aanvragen..ze wilden een GC zien!
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer