Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Baby geboren in Amerika - wat dan?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Minnim
Amerikafan

Baby geboren in Amerika - wat dan?

Bericht door Minnim »

Ik heb hier een tijd niet gepost maar ik weet nog dat hier altijd veel mensen goed advies willen geven dus ik wil graag een vraag stellen. Het is geen emigratie vraag, maar een 'ik ben al geemigreerd, hoe pak ik deze nieuwe situatie aan' vraag. Ik woon in de VS, permanent resident, getrouwd met een Amerikaan. En nu ben ik zwanger. Hoera! Baby zal in Amerika geboren worden.

Voorzover ik begrijp zullen we dan een geboorteakte met apostille richting Den Haag sturen zodat dat in elk geval geregistreerd staat. Baby wordt uiteraard automatisch Amerikaans staatsburger (geboren in de VS). Baby wordt ook Nederlands staatsburger want ik ben Nederlander.

Mijn vraag is: wat moeten we verder voor de Nederlandse overheid doen? Wordt baby automatisch staatsburger als we de geboorteakte opsturen of moeten we dat apart aanvragen? Is het essentieel dat we snel een Nederlands paspoort aanvragen? In principe kan baby gewoon op Amerikaanse papieren reizen natuurlijk. Of is het beter om baby in mijn paspoort bij te schrijven? Moeten we met baby naar consulaat?

Complicerende factor is dat mijn paspoort over iets meer dan een jaar verloopt, en baby komt pas in april, dus wij dachten in eerste instantie 'we gaan in januari lekker een weekendje naar New York (babymoon :P ), vragen een nieuw paspoort voor mij aan, en dan hoeven we ons daar 10 jaar geen zorgen over te maken'. Maar nu vraag ik me dus af of we niet sowieso met baby redelijk snel naar het consulaat zullen moeten, en dan kan dat beter allemaal in 1 keer (geen babymoon :( ). Want sinds Chicago dit allemaal niet meer doet is een reisje consulaat voor ons een hele expeditie.

Alle advies is welkom! Bedankt!
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Baby geboren in Amerika - wat dan?

Bericht door dutch_in_seattle »

Proficiat met je zwangerschap!

Jouw baby is automatisch Nederlands staatsburger, aangezien jij Nederlander bent. Daar hoef je niets voor te doen. Na de geboorte van onze meisjes hebben wij helemaal niets speciaals gedaan. Toen zij vier waren, hebben wij hun paspoorten aangevraagd en dat ging zonder enig probleem, ook zonder een geboorteakte naar Den Haag te sturen. Nederlandse paspoorten voor kinderen van die leeftijd zijn overigens nog steeds maar vijf jaar geldig, niet tien (heel begrijpelijk natuurlijk).

>>In principe kan baby gewoon op Amerikaanse papieren reizen natuurlijk. Of is het beter om baby in mijn paspoort bij te schrijven?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kun je geen kinderen op een Amerikaans paspoort bijschrijven, zoals dat in Nederland kan. Volgens mij moeten zij hun eigen Amerikaanse paspoort hebben, hoe klein ze ook zijn. Maar zoals gezegd weet ik dat niet helemaal zeker.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Gefeliciteerd!

In NL kan bijschrijven al een tijd niet meer, in de VS zou ik niet weten, maar dat zul je niet bedoelen want je hebt volgens mij zelf geen VS paspoort, toch?

Wij hebben destijds voor ons Nederamerikaantje wel direct beide paspoorten aangevraagd, maar wij hadden de luxe toen dat we dicht bij een consulaat woonden. Ik denk dat ik nu de moeite voorlopig niet zou nemen. Misschien ben je toch al van plan om een keer met de baby naar NL te gaan, dan zou je in NL een paspoort kunnen aanvragen, dat is al snel makkelijker dan naar een consulaat.

Zoals gezegd, je baby is hoe dan ook Nederlands, daar hoef je niets voor te doen. Dat bijschrijven in Den Haag is ook niet nodig, al kan het handig zijn omdat de Nederlandse overheid vaak een recente geboorteakte eist, en die is misschien in Den Haag makkelijker te krijgen dan in de VS, zeker als je inmiddels verhuisd bent. Wij hebben dat inschrijven in eerste instantie uit bittere noodzaak gedaan voor onze in India geboren dochter (probeer daar maar eens een geboorteakte van te krijgen), en we hebben het later voor het gemak ook nog voor onze in de VS geboren zoon gedaan (het is een kleine moeite als je toch al alle documenten hebt). Inmiddels hebben we ook alweer in een ander land gewoond, dus vond het toen ook wel een fijn idee dat ik toch nog makkelijk een geboorteakte kon krijgen.

Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar volgens mij heb je voor inschrijven in Den haag en voor een paspoort allebei die recente akte met apostille nodig, dus ik zou dat tegelijkertijd doen.
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Van mij ook felicitaties!

Bijschrijven op een Amerikaans paspoort kan idd niet. Je baby moet minstens een eigen, Amerikaans paspoort hebben, wat gelukkig makkelijk te krijgen is (alleen de foto maken kan soms een uitdaging zijn - maar hebben ze op hun website ook tips voor).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Gefeliciteerd met de zwangerschap en veel geluk met moederschap zo dadelijk.

Mijn advies, je hoeft niets zo snel mogelijk te doen. Neem gerust de tijd en geniet van de komst van de baby. Voor ons zoontje hebben we dit (Nederlands paspoort) pas na 2.5 jaar gedaan!

Begin als eerst met een Amerikaans paspoort want dat is wel binnen handbereik en zal de baby toch wel nodig hebben. Het is trouwens niet zo dat je baby bijvoorbeeld op maandag wordt geboren en drie dagen later een geboorteakte hebt – het kan even duren, verschilt per staat – maar er zit wel zeker weken tussen.

Nadat de baby een Amerikaans paspoort heeft en jij al goed gesetteld bent in moederschap, slapeloze nachten en allerlei aanpassingen – dan kan je het andere proces beginnen. Je hoeft niets naar Den Haag te sturen, alles gebeurt op het consulaat in Amerika.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dat laatste klopt niet, als je de geboorteakte in NL wil inschrijven moet je die naar Den Haag sturen, dat kun je niet via het consulaat regelen (zover je daar al komt, paspoort in NL aanvragen is tegenwoordig vaak makkelijker).
Terug in Texas!
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Bedankt voor jullie felicitaties en voor jullie snelle reacties!

Ik dacht inderdaad aan misschien bijschrijven in Nederlands paspoort, dat kan dus niet meer? Ach, maakt ook niet uit.
Bijschrijven in Den Haag is inderdaad voor het gemak eventueel later. Net als onze huwelijksakte, die wil ik ook maar geregistreerd hebben voor de zekerheid.
We vragen snel een Amerikaans paspoort aan voor baby, en zullen dan een Nederlands paspoort aanvragen wanneer we in Nederland of in de buurt van een consulaat zijn.

Bedankt!!
Fellow2012

hemmie schreef:Dat laatste klopt niet, als je de geboorteakte in NL wil inschrijven moet je die naar Den Haag sturen, dat kun je niet via het consulaat
Wat is de nut ervan?
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Geboorteakte (en huwelijksakte) inschrijven in Den Haag is puur zodat als je een geboorteakte of huwelijksakte moet produceren, je deze ook in Nederland kunt aanvragen. Dus mochten we ooit naar Nederland (of ander Europees land) verhuizen dan hoeven we voor recente aktes niet terug naar de VS. Inderdaad vooral handig als je zoals hemmie anders naar een land moet waar 'een geboorteakte aanvragen' een onmogelijke opgave is... maar ook voor onszelf vind ik het wel handig om die optie te hebben.
Fellow2012

OK, makes sense. Ik had niet volledig gelezen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Het is dus vooral handig omdat de NLse overheid zo vaak een recente akte wil zien. In NL is die ook makkelijk te krijgen, maar in andere landen is dat veel minder gangbaar en soms vrijwel onmogelijk. Dus als je denkt dat je kind later nog wel eens zo'n recente akte nodig heeft dan zal hij/zij je dankbaar zijn als de akte in Den Haag is ingeschreven.
Terug in Texas!
lost95
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door lost95 »

Gefeliciteerd!!!

Wij hebben direct zowel een NLD als een US paspoort aangevraagd. Nederlandse paspoort was zelf eenvoudiger dan US paspoort (maargoed, wonen dicht bij Nederlandse ambasssade dus dat was vrij makkelijk).

Voor je geboorte certificaat, je kan eerst je documenten inscannen en digitaal versturen (kan via de online aanvraag), dan controleren ze eerst of alle documenten volledig zijn en daarna pas de officiële documenten versturen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer