Ik ben echt net nieuw hier, maar heb veel vragen.
Mijn man wil heel graag gaan emigreren naar Amerika. Dit is altijd zijn grootste wens geweest. Hij werkt voor een bedrijf dat ook in Amerika is gevestigd.
Ik weet dat emigreren moeilijk is. Maar voor ons misschien nog wel moeilijker, of zelfs onmogelijk. Mijn man ziet niet veel problemen. Maar ik wil alles goed uitgezocht hebben en weten of het überhaupt mogelijk is, voor we echt dieper duiken in dit idee.
Ons probleem is: ikzelf heb een ernstige progressieve spierziekte. Ik heb heel veel hulpmiddelen en ik ga alleen nog maar verder achteruit (ook hart en ademhalingsproblemen horen bij deze ziekte helaas). Mijn oudste zoon (12 jaar) heeft dezelfde spierziekte. Heeft wel wat hulpmiddelen, maar nog niet zoveel. Hoe ouder hij wordt, des te meer klachten hij gaat krijgen. Daarbij heeft hij ook autisme.
Onze jongste zoon (9 jaar) heeft een syndroom (prader willi). Daarbij is hij ook slechtziend, heeft epilepsie, veel spierzwakte, verstandelijk beperkt en heeft klassiek autisme en nog veel medische problemen.
Ik denk dat ik wel kan raden dat mensen zeggen: waar begin je in godsnaam aan om te gaan willen emigreren??
Voor mij hoeft het ook niet zo. Ik zou het meer doen voor mijn man. Hij is zwaar overbelast en zit tegen een burn-out depressie aan. Ziet geen plezier meer in het leven en heeft het er moeilijk mee dat door onze ziektes de droom om ooit naar Amerika te gaan totaal weggevaagd is.
Dus daarom zei ik van: we kunnen het toch proberen? Het uitzoeken. Misschien is er wel een kans dat het wel kan.
Sindsdien leeft ie dus weer helemaal op. Lacht weer, is dingen aan het ondernemen en uitzoeken om naar Amerika te gaan emigreren.
Nu wil ik dus eigenlijk weten. Is het echt mogelijk dat wij zouden kunnen emigreren? Of is het eigenlijk onmogelijk?
Als er echt een mogelijkheid is, dan zou ik ook wel willen emigreren hoor. Begrijp me niet verkeerd. Ook al boezemt het me erge angst in, vooral omdat ik binnenkort volledig rolstoel afhankelijk zal zijn en met alle daagse dingen geholpen zal moeten worden, en mijn zoon later ook.
Maar waar een wil is, is een weg natuurlijk.

Alvast bedankt.
Groetjes Hedwig.