Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DS-260 intrekken

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Warrant
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

DS-260 intrekken

Bericht door Warrant »

Beste

Ik heb de diversity lottery gewonnen. Ik deed niet mee met het idee dat ik absoluut wou verhuizen naar de VS, eerder dat ik het wel zou overwegen mocht ik toevallig winnen. Ik heb dan de DS-260 ingevuld omdat ik door het proces wou gaan en dan op het einde beslissen wat ik nu uiteindelijk zou doen, maar na wat verder nadenken heb ik besloten dat ik niet naar de VS wil verhuizen, met 100% zekerheid, dus heeft het weinig zin om het proces nog verder te zetten, ook gezien de kosten voor medisch onderzoek, fees etc. Ik zou dus graag aan het KCC willen laten weten dat ik mijn DS-260 wil intrekken.

Daarom 2 vragen:

1) Als ik de DS-260 zelf vrijwillig intrek, heeft dit dan een impact op ESTA formulier? Volgens mij niet. Ik zie bijv. volgende vraag:

Have you ever been denied a U.S. visa you applied for with your current or previous passport, or have you ever been refused admission to the United States or withdrawn your application for admission at a U.S. port of entry?

Echter is die withdrawal niet aan een US port of entry dus lijkt me dat geen probleem te zijn?

2) Stel dat ze mijn ESTA in de toekomst zouden weigeren omdat ik ooit een DS-260 form heb ingevuld, gaat het dan moeilijk worden om een B-2 visa te krijgen wetende dat ik zelf mijn DS-260 heb ingetrokken op eigen initiatief? Verder ben ik ook dertiger, goede job & carrriere, voldoende financiele reserves, getrouwd, al aantal keren in de VS geweest,... dus weinig risico op illegale immigratie lijkt me, maar ik wil uiteraard vermijden dat ik nooit nog als toerist de VS zou binnen kunnen door nu deze form in te trekken.

Alvast bedankt
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Re: DS-260 intrekken

Bericht door Disney-Golf »

Als je 100% zekerheid wil zou ik deze vraag eens aan een lawyer stellen.

:offtopic: Je beseft toch dat je nu een heleboel mensen jaloers gemaakt hebt?🤷‍♂️
Tich mensen doen al jaar na jaar mee omdat ze gemotiveerd zijn om naar de V.S. te gaan wonen/werken en winnen maar niet…
Jij wint en beslist van niet te gaan… 😉😀
Warrant
Amerika-newbie

Bericht door Warrant »

Lijkt me geen slecht idee. Mocht iemand een goede lawyer weten voor dit soort vraagstukken mag dat altijd via PM laten weten. Via Google zoeken is toch meer hit or miss.

En dat begrijp ik wel, ja. Mijn excuses aan deze mensen. :)
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Hallo Warrant,

Denk er goed over na want het is once-in-a-lifetime! Zo makkelijk kom je nooit meer de VS binnen om te wonen en werken.

Over je vraag zelf: DS260 "intrekken" kan niet echt. Je kunt je informatie, en dus je intentie om te emigreren, namelijk niet meer terugnemen. Waarschijnlijk kan KCC je wel geen interview geven, en als dat misgaat en je dan toch een interview krijgt kun je het consulaat mailen om dat te cancellen. Maar die Europese privacy wetgeving met het recht om vergeten te worden gebruiken ze op het pentagon als WC-papier :p

1) Niet naar het interview gaan heeft geen impact op ESTA, maar ze kunnen in het systeem wel zien dat je ooit een DS260 hebt ingevuld. Of ze je dan geen ESTA geven weet ik niet, maar je kunt waarschijnlijk gewoon NEE antwoorden op die vraag, het is inderdaad niet van toepassing op jouw situatie. Immigratie advocaat lijkt me niet nodig, je krijgt of wel een ESTA of niet, en die advocaat kan een weigering niet in goedkeuring veranderen.

2) Een aanvraag doen voor een immigratie visum heeft consequenties in het algemeen: je geeft namelijk aan dat je op een bepaald moment de intentie had om te emigreren. Dit kan bij het aanvragen van een niet-immigratie visum problemen geven (mocht je ooit bijvoorbeeld willen studeren, of inderdaad een B2 nodig hebben). Ook kunnen ze het zien bij binnenkomst dus kun je er vragen over krijgen als je in de toekomst op ESTA reist. Dit kun je niet meer ongedaan maken. Wil niet zeggen dat je nooit meer de VS in kan, alleen dat je de schijn tegen hebt.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Mijn advocaat zei destijds daarover (wel een tijdje terug, ergens 1995): "You could say you just entered the lottery with no expectation to win, since the chance of winning is so slim. So you had no real intent to immigrate". Formeel de procedure "abandon"-en is inderdaad wel slim, zodat je inderdaad geen afwijzing op je record hebt. En dat is dan ook weer bewijs dat je inderdaad niet wilde emigreren. Geen idee wat de procedure daarvoor is.
RaphaelB
Amerikafan

Bericht door RaphaelB »

Je vervuild het lottery process voor de mensen die wel serieus de intentie hebben om te emigreren. Je had van te voor goed na moeten denken of het wel zin had om mee te doen of niet.

Je had de eerste stap al gezet, ik zou in jouw geval nu doorzetten ook. Er zijn mensen die er een moord voor doen om die loterij te winnen
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

@goldenhills Ik ben het met jou (en je advocaat?) eens dat meedoen met de loterij geen bewijs is dat je wil emigreren naar de VS. Het is een loterij geen plan, en er is geen enkele zekerheid dat het ooit gaat gebeuren. Helaas is mijn oudejaarslot ook geen bewijs van mijn intentie om miljonair te zijn :( .

Maar een DS260 invullen en insturen is wel degelijk bewijs dat je wil emigreren naar de VS. Dat formulier heet officieel een "Immigrant Visa Electronic Application", vergelijk met de DS160 die een "non-immigrant visa electronic application" is. Het is ook nog eens een redelijk groot formulier, dat vul je niet per ongeluk in een dronke bui in. De ts had misschien wel al twijfels toen hij het document invulde, maar bij het insturen toch zeker wel intentie om te emigreren. Dit is de reden dat BritSimon aanraad om na te denken of je wel wil gaan voor het insturen, omdat je de DS260 niet meer kan terugnemen.

Het is trouwens inderdaad zuur voor de mensen die niet gewonnen hebben, maar het is een heel persoonlijke keuze. Emigreren is niet makkelijk, en soms is dat pas te overzien als je echt voor die keuze staat. De ts is ons geen verklaring verschuldigd.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Nagini schreef:
19 dec 2022, 16:04
@goldenhills Ik ben het met jou (en je advocaat?) eens dat meedoen met de loterij geen bewijs is dat je wil emigreren naar de VS. Het is een loterij geen plan, en er is geen enkele zekerheid dat het ooit gaat gebeuren. Helaas is mijn oudejaarslot ook geen bewijs van mijn intentie om miljonair te zijn :( .

Maar een DS260 invullen en insturen is wel degelijk bewijs dat je wil emigreren naar de VS.
De opmerking van mijn advocaat sloeg inderdaad op het meedoen met de loterij. Ik ben het met je eens dat het insturen van een DS260 een ander verhaal is. Evengoed kun je door het formeel af te blazen laten zien dat je uiteindelijk geen intent meer hebt. Maar je kunt er vast wel vragen over krijgen later, en het resultaat kan (zoals altijd) afhangen van de persoon die beoordeeld.

Meedoen en niet gaan is inderdaad erg jammer voor mensen die net niet ingeloot zijn en wel hadden gegaan. Maar denken dat je wilt emigreren en werkelijk de stap zetten zijn twee verschillende dingen. Ik kan daar een beetje over meepraten: ik heb zelf voor de tweede keer een greencard... Geen spijt van hoe de dingen gelopen zijn, het leven kan nu eenmaal verrassen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb ooit ergens gevonden dat een visa als "aangevraagd" geldt, wanneer de aanvrage is ingevuld, de documenten aangeleverd, de fee voldaan, en de aanvrage officieel in behandeling genomen. (Offciele datum van belang voor de Child Status Protection Act).
Mbt. de Visa Lottery: in sommige landen moet de fee vlak voor het intvu betaald worden, in andere landen tijdens het intvu.
Zolang de fee niet is betaald, is er geen (Diversity) visum aangevraagd.

Tijden een eventuele visum aanvrage kan dit aan de orde komen. Maar vraagsteller is echt niet de enige de "koude voeten" kreeg toen het hele immigratie gebeuren vaste vormen begon aan te nemen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

RaphaelB schreef:
19 dec 2022, 04:24
Je vervuild het lottery process voor de mensen die wel serieus de intentie hebben om te emigreren. Je had van te voor goed na moeten denken of het wel zin had om mee te doen of niet.

Je had de eerste stap al gezet, ik zou in jouw geval nu doorzetten ook. Er zijn mensen die er een moord voor doen om die loterij te winnen

Gelukkig mag een mens van mening veranderen.
Warrant
Amerika-newbie

Bericht door Warrant »

Klopt, mijn situatie is ook weer veranderd ten opzichte van vorig jaar. Toen kwam ik net van het buitenland (Zwitserland) nadat ik daar enkele jaren gewerkt had, en was ik nog aan het zoeken wat ik precies wou doen en dan was de US ook een interessante optie, inmiddels heb ik iets goeds gevonden.

De voornaamste reden dat ik het uiteindelijk niet wil doen is toch wel de work/life balans. Ik ben hier in Belgie nu opgestart als freelancer waarbij ik heel wat vakantie kan nemen tussen mijn opdrachten door, terwijl je in de US toch al snel maar maximum 10 dagen betaald verlof hebt (als je net begint). Als freelancer in de US opstarten is in mijn vakgebied (Accounting/Finance) ook minder eenvoudig, want als buitenlander zal ik al snel in het nadeel zijn bij het binnenhalen van opdrachten, dus een vaste job lijkt me daar de enigste optie.

Een klein bedrijfje overnemen in de US lijkt me wel nog iets boeiend, en de opportuniteit is er gigantisch, en het is makkelijker om te ondernemen in de US dan in Belgie. Anderzijds zijn daar ook weer de nodige risico's aan verbonden natuurlijk, zeker omdat ik daar nog geen ervaring in heb, dus die stap zetten en dan direct in een ander land is ook niet niks. Maar als ik alsnog besluit naar de US te gaan, zal het zijn met de intentie om er te ondernemen.

Anyway wat ik er van begrijp is, indien ik effectief besluit om de application in te trekken, ik dit formeel doe en hier ook de nodige documentatie van bewaar zodat ik (indien nodig) in de toekomst aan een immigration officer kan aantonen dat het initiatief tot terugtrekking van mij kwam.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer