Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit + remote werk bij Amerikaans bedrijf

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Neni-2023
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Dubbele nationaliteit + remote werk bij Amerikaans bedrijf

Bericht door Neni-2023 »

Hallo allemaal, ik ben Neni en ik heb dubbele nationaliteit (NL/VS). De laatste tijd zie ik interessante vacatures voorbij komen voor Amerikaanse bedrijven in Amerika. Gezien de branche waar ik werkzaam ben, zijn de meeste vacatures remote.

Aangezien het loon een stuk aantrekkelijker is, dit een mooie ervaring is en ik altijd al voor een korte periode naar de VS had willen verhuizen ben ik het aan het overwegen. Met een korte periode bedoel ik een half jaar tot een jaar.

Ik vraag mij af wat hier allemaal bij komt kijken.
- kan ik ingeschreven blijven in Nederland? En mijn zorgverzekering door laten lopen? (Ik wil uiteraard wel opzoek gaan naar een woning in de VS en mij daar inschrijven maar ik wil mij niet uitschrijven in NL)
- Kan ik bij een remote functie ook vanuit Nederland werken? Zodat ik soort van kan shuttelen vanuit Amerika naar Nederland om regelmatig bij familie in NL te zijn?)
- Waar moet ik nog aan denken voordat ik de knoop doorhak?

Alvast bedankt!
hemmie
Amerika-expert

Re: Dubbele nationaliteit + remote werk bij Amerikaans bedrijf

Bericht door hemmie »

Als je binnen een periode van een jaar meer dan 8 maanden buiten NL verblijft moet je je uitschrijven, en dus vervalt dan ook je zorgverzekering. De VS kent geen inschrijvingssysteem, maar het interesseert NL ook niet of je je ergens anders wel of niet laat inschrijven, voor NL geldt alleen dat je niet meer in NL woont.

Of je remote vanuit NL kunt werken hangt NL van de werkgever af. Hoe dat verder werkt met belasting en zorgverzekering zou je verder moeten uitzoeken, over die zorgverzekering in een vergelijkbare situatie is hier in de afgelopen weken nog geschreven.
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer