Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

3 "domme" vragen....?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Chigger
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

3 "domme" vragen....?

Bericht door Chigger »

Hoi allemaal,
Na 2 1/2 jaar bezig te zijn geweest met de aanvraag voor een K1, afgelopen week dan eindelijk mijn interview gehad op het consulaat in Frankfurt. Ik moet nog 2 formulieren nazenden en hoop dat dan eindelijk alles klaar is.
Nu heb ik misschien een paar "domme" vragen die ik zo gauw niet kan terug vinden, vandaar dat ik bang ben dat het domme vragen zijn..... :oops:
* Als ik op mijn K1 ga en we gaan trouwen kan ik dan zonder tijdslimiet blijven of moet ik na 3 manden (k1 visum) of 6 maanden (B1 visum) weer terug als ik mijn green card nog niet heb?
* Ik heb hier in Nederland nog wel mijn huis wat ik moet leeghalen en opzeggen, is het geen probleem als ik daarvoor terug ga?
* Moet ik mijzelf in mijn woonplaats van nu laten registreren bij de burgerlijke stand als getrouwd?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :thumbup:
tanteto
Amerikafan

Re: 3 "domme" vragen....?

Bericht door tanteto »

Ga je met een US citizen trouwen?

Ps domme vragen bestaan niet, en “domme” vragen al helemaal niet :D
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Chigger
Amerika-ontdekker

Bericht door Chigger »

Fijn om te weten dat domme en "domme" vragen niet bestaan! :wink:

Ja, ik ga met een US citizen trouwen.
Yareth
Amerika-ontdekker

Bericht door Yareth »

Chigger schreef:
06 mar 2025, 09:25
Hoi allemaal,
Na 2 1/2 jaar bezig te zijn geweest met de aanvraag voor een K1, afgelopen week dan eindelijk mijn interview gehad op het consulaat in Frankfurt. Ik moet nog 2 formulieren nazenden en hoop dat dan eindelijk alles klaar is.
Nu heb ik misschien een paar "domme" vragen die ik zo gauw niet kan terug vinden, vandaar dat ik bang ben dat het domme vragen zijn..... :oops:
* Als ik op mijn K1 ga en we gaan trouwen kan ik dan zonder tijdslimiet blijven of moet ik na 3 manden (k1 visum) of 6 maanden (B1 visum) weer terug als ik mijn green card nog niet heb?
* Ik heb hier in Nederland nog wel mijn huis wat ik moet leeghalen en opzeggen, is het geen probleem als ik daarvoor terug ga?
* Moet ik mijzelf in mijn woonplaats van nu laten registreren bij de burgerlijke stand als getrouwd?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :thumbup:
Hoi Chigger,

-Je moet binnen 90 dagen trouwen na binnenkomst op je K1 visum. Dit is echt verplicht. Doe je dit niet, dan kom je in de problemen. Ga niet naar de VS op je B1 visum (als die nog geldig is) om dan te trouwen. Dit is niet toegestaan. Zorg er dus voor dat je duidelijk maakt bij de Amerikaanse grenscontrole bij binnenkomst dat je op je K1 visum binnenkomt. Vergeet niet de envelop die je hebt gekregen van de ambassade af te geven bij de grenscontrole.

Als je binnen bent gekomen op een K1 visum én je bent binnen 90 dagen getrouwd dan mag je langer dan de geldigheid van het K1 visum in het land blijven. Ook moet je binnen die tijd al je papierwerk hebben opgestuurd voor je AOS (Adjustment Of Status (Form I-485). Dit noemt men "Authorized Stay". Het is tenslotte niet jouw schuld dat de overheid zo gruwelijk langzaam is.

-Ja dit is een probleem, je mag na binnenkomst op je K1 visum niet meer het land verlaten tot je je green card hebt. Doe je dit wel, dan kom je de VS niet meer binnen en verlies je je recht op een green card. Je MOET dus in het land blijven. Ga ook niet op cruise bijvoorbeeld (want dan verlaat je technisch gezien de VS). Je kan Advance Parole (reistoestemming) aanvragen maar ook dat garandeert niet je terugkomst op K1 status in de VS.

-Als je het over Nederland hebt, nee, want je bent nog niet getrouwd (je gaat tenslotte trouwen in Amerika op je K1 visum). De VS heeft geen burgerlijke stand zoals wij die kennen, alleen de Social Security Administration komt in de buurt. Officiele instanties zijn veel meer gedecentraliseerd en communiceren minder goed met elkaar in vergelijking met Nederland, daarom moet je je papieren enorm goed bewaren.

Ik heb ook niet heel goed nieuws. Hoewel je portie in Nederland klaar is wat papierwerk betreft, sta je aan het begin van je reis aan papierwerk in de VS. Je hebt nog de volgende (grote) stappen te doorlopen:
-Aankomst in VS
-Aanvraag Social Security Number
-Inleveren AOS(green card), Advance Parole (reistoestemming indien nodig) en EAD (Werkvergunning indien nodig)
-Verwijderen Conditions Green Card (na 3 jaar)
-Naturalisatie (na 5 jaar).

Als laatste tip: Je mag je K1 visum gebruiken tot 6 maanden NA je medische keuring. Je hebt dus ruim de tijd om alles in orde te maken rondom je huis voordat je naar de VS vertrekt.
Chigger
Amerika-ontdekker

Bericht door Chigger »

Hoi Yareth,

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg! :thumbup:
Dan ga ik de komende maanden alles in orde maken en dan lekker naar Amerika en niet meer terug om alles hier te regelen, heerlijk!
Ik ben dat heen en weer reizen meer dan zat!
Ik ben blij dat ik "domme" vragen heb gesteld, dit wist ik echt allemaal niet.
Nogmaals, heel erg bedankt! :D
Chigger
Amerika-ontdekker

Bericht door Chigger »

Hoi allemaal!

Nou, na ruim 2 jaar heb ik vandaag dan eindelijk mijn visum binnen gekregen!!!! :clap: :-D
Ik vond het een vreselijke lijdensweg en er valt nu echt een last van mijn schouders.
Ik wil jullie bedanken voor de hulp die ik hier heb gekregen en voor alle geweldige informatie die ik hier heb kunnen vinden. :thumbup:
Nu nog de laatste dingetjes hier in Nederland regelen en dan is het: Texas, here I come!! :thumbup: :wave:
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Gefeliciteerd, fijn dat het rond is! :thumbup:
Chigger
Amerika-ontdekker

Bericht door Chigger »

Dankjewel! Wij kunnen ons geluk niet op!
Texas, here I come! :thumbup: :clap: :-D :)
Yareth
Amerika-ontdekker

Bericht door Yareth »

Chigger schreef:
30 apr 2025, 20:21
Hoi allemaal!

Nou, na ruim 2 jaar heb ik vandaag dan eindelijk mijn visum binnen gekregen!!!! :clap: :-D
Ik vond het een vreselijke lijdensweg en er valt nu echt een last van mijn schouders.
Ik wil jullie bedanken voor de hulp die ik hier heb gekregen en voor alle geweldige informatie die ik hier heb kunnen vinden. :thumbup:
Nu nog de laatste dingetjes hier in Nederland regelen en dan is het: Texas, here I come!! :thumbup: :wave:
Wat goed dat het is gelukt!
Ik wens je veel succes in Texas.
Wel nogmaals de waarschuwing: Binnen 90 dagen trouwen en je Adjustment of Status aanvragen is niet optioneel, het is verplicht. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je wordt gedeporteerd. Zeker met Trump weer aan het hoofd is immigratie zeer veer strenger geworden.

Ik wens je ook veel sterkte met het Adjustment of Status proces. Dit proces vind ik vele malen zwaarder dan het K1 proces.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Yareth schreef:
06 mar 2025, 15:00

-Ja dit is een probleem, je mag na binnenkomst op je K1 visum niet meer het land verlaten tot je je green card hebt. Doe je dit wel, dan kom je de VS niet meer binnen en verlies je je recht op een green card. Je MOET dus in het land blijven. Ga ook niet op cruise bijvoorbeeld (want dan verlaat je technisch gezien de VS). Je kan Advance Parole (reistoestemming) aanvragen maar ook dat garandeert niet je terugkomst op K1 status in de VS.

Wellicht is dit nu anders dan vroeger, maar ik ben in 1996 binnen een maand nadat we trouwden naar Nederland geweest voor een begrafenis. Daar moest ik wel vooraf "parole" voor aanvragen, omdat ik anders inderdaad niet meer had kunnen terugreizen naar de VS.
Yareth
Amerika-ontdekker

Bericht door Yareth »

Big Al schreef:
05 jun 2025, 03:42
Wellicht is dit nu anders dan vroeger, maar ik ben in 1996 binnen een maand nadat we trouwden naar Nederland geweest voor een begrafenis. Daar moest ik wel vooraf "parole" voor aanvragen, omdat ik anders inderdaad niet meer had kunnen terugreizen naar de VS.
Je geeft het zelf al aan, een ervaring van 29 jaar geleden is niet meer representatief voor de huidige situatie. De gemiddelde verwerkingsstijd van Advance Parole (80% completion) is op dit moment 11 maanden.

In het gedeelte van mijn post dat je hebt gequote geef ik aan dat Advance Parole mogelijk is maar dat dit document geen garantie geeft tot re-entry, zie ook pagina 8/9 van de instructies van Form I-131 .

De tijden zijn flink veranderd, helaas.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Expedite Requests
You may request that USCIS expedite the adjudication of an application, petition, request, appeal, or motion that is under USCIS jurisdiction.

We consider all expedite requests on a case-by-case basis and generally require documentation to support such requests. The decision to expedite is within the sole discretion of USCIS. Expediting your case generally means that we would adjudicate your benefit ahead of others, including those who may have filed earlier, so we carefully weigh the urgency and merit of each expedite request.

Relevant criteria or circumstances that may be considered in determining whether to grant an expedite request include, but are not limited to, the below:

Severe financial loss to a company or person, provided that the need for urgent action is not the result of the petitioner’s or applicant’s failure to timely file the benefit request or to timely respond to any requests for evidence;
Emergencies or urgent humanitarian situations;
Nonprofit organization (as designated by the Internal Revenue Service (IRS)) whose request is in furtherance of the cultural or social interests of the United States;
Government interests, including cases identified by the government as urgent because they involve the public interest, public safety, national interest, or national security interests; and
Clear USCIS error.
Bron: https://www.uscis.gov/forms/filing-guid ... d%20States

Zelfs in de vorige eeuw was het echter al een probleem om iemand te spreken te krijgen. Ik herinner me nog dat ik belde, maar dat dit niet lukte. Er was echter een optie: "Press 4 to report an illegal alien".

"Nou", dacht ik, "daar zal wel iemand zitten te wachten om de telefoon te beantwoorden." Ik optie 4 kiezen. Kreeg ik een 'bandje': "Thank you for calling. To report an illegal alien you may call us on work days between 10 and 11am."
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer