Eerst een stukje verleden: In 1996 ben ik voor mijn nederlandse werkgever 3 maanden in de USA geweest, 23 sept. heen, en net voor de kerst terug naar huis. Door omstandigheden ben ik toen 2 dagen te laat teruggevlogen naar NL.
Achteraf heb ik hier spijt van, maar toen was de wereld anders dan nu.
Ik ben in 1997 en 1999 ook in de USA geweest, en er waren geen problemen bij de douane. Mijn volgende reis was in 2005, en nu werd ik apart genomen bij de douane en kreeg ik vragen over 1996, waarom ik een paar dagen te laat naar huis ben gegaan. Blijkbaar heeft de 11 september aanval op de USA daar de spelregels veranderd.
Afijn, sindsdien nog enkele keren daar geweest en iedere keer hetzelfde gebeuren, apart nemen, lang wachten, vragen beantwoorden en dan pas het land in. De laatste keer kreeg ik echter te horen dat ze mij een dag later zouden terugsturen naar NL

1) Have you ever been refused admission to the U.S. or withdrawn your application for admission at the port of entry?
Is dit nu een ja of een nee? Ik werd in eerste instantie tegengehouden, en na 17 uur mocht ik toch het land in.
2) Er is ook de vraag: Has anyone ever filed an immigrant petition on your behalf with the United States Citizenship and Immigration Services?
Ik heb in het verleden een keer een formulier voor "green card lottery" ingevuld. Is dat een "immigrant petition"?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Groet, Eric.