Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

I94W formulier en/of ESTA?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Marryf
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

I94W formulier en/of ESTA?

Bericht door Marryf »

Hallo!

We zijn al een tijd onze reis aan het plannen en alles is bijna rond. We hebben nog niet geboekt totdat we zeker weten dat we niets over het hoofd zien. We gaan vliegen op Vancouver Canada, kopen daar een auto, rijden dan naar Amerika. We blijven een dag of 85 in Amerika (we willen voor de zekerheid niet de hele 90 dagen "op" maken. Daarna rijden we terug naar Canada Vancouver en dan verkopen we de auto en vliegen we verder. We zijn dan, nadat we Amerika verlaten hebben, 4 maanden nog in Canada. Grofweg is het plan eind februari naar Canada, rond begin maart Amerika in, eind mei er weer eruit. En dan juni, juli, aug en september in Canada.

Nu zouden we van Vancouver naar Auckland (rond 1 okt) vliegen, maar we hebben nu opeens een extra idee gekregen om eerst naar de Cook Eilanden de gaan voor een week. Leuk plan, maar de enige manier om van Vancouver naar de Cook Eilanden te vliegen is via Los Angeles.

Is er een manier waarop dit kan?

IN principe hoeven we geen ESTA aan te vragen, maar kunnen we Amerika binnenkomen over land met het I94W formulier. Zouden we dan voor de vlucht nog een ESTA kunnen aanvragen? Of is dit geen optie omdat we niet het amerikaanse continent hebben verlaten? Of zou het verstandiger zijn om een ESTA sowieso aan te vragen en diezelfde te gebruiken voor de tussenlanding in Los Angeles. Of zou dat ook een no-go zijn vanwege de tijd op het amerikaanse continent?

Als beiden niet kan, dan moeten we Cook laten varen. Iemand die hier zijn licht over wil laten schijnen?
hemmie
Amerika-expert

Re: I94W formulier en/of ESTA?

Bericht door hemmie »

Ik denk dat je geluk kunt hebben en er mee weg zou kunnen komen.
MAAR officieel mag het niet, of je nu via esta of I-94 de VS inkomt, beide is via VWP en beide heeft die 90 dagen restrictie waarbij Canada de teller op 0 zet. Ik zou het risico dus nooit willen lopen.
Terug in Texas!
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

Dankje Hemmie voor je antwoord. Ik wist niet dat dit formulier ook onder de WVP viel. Helemaal duidelijk. Dan kunnen we beter meteen een ESTA aanvragen. Ik ga overleggen hier of we het risico willen lopen.

Je zou zeggen voor alleen een overstap dat ze niet moeilijk zouden doen, maar ik weet inmiddels door dit forum beter.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wat bedoel je met meteen een esta aanvragen? Esta of I-94 is allemaal VWP, dus de (on)mogelijkheden blijven hetzelfde.
Terug in Texas!
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

Hemmie ik bedoel dat ik dan liever van tevoren al een ESTA aanvraag ipv het formulier bij de grens. Snap dat dat voor de Cook niet gaat uitmaken. Maar ik dacht als je eerst via land het I-94 formulier kan gebruiken en later een ESTA, dan doen we dat, maar als het het zelfde is, dan houden we het bij ESTA. Moeten we dus alleen kijken of we het risico willen nemen met de Cook eilanden.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Kun je wel met een esta over land de VS in? Ik dacht dat je dan sowieso een I-94 nodig had, en een esta dus overbodig is.
Terug in Texas!
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

je moet alsnog bij de grens een I-94 gaan halen,
maar ze kunnen wel zien of je een goedgekeurde Esta hebt, en dan gaat t ineens een stuk sneller is mijn ervaring.
Schijnt ook erg grensovergang-afhankelijk te zijn overigens.
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

Dankjewel Bushmaster!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nu zouden we van Vancouver naar Auckland (rond 1 okt) vliegen, maar we hebben nu opeens een extra idee gekregen om eerst naar de Cook Eilanden de gaan voor een week. Leuk plan, maar de enige manier om van Vancouver naar de Cook Eilanden te vliegen is via Los Angeles.
Ik denk dat je voor die doorreis die via LSA gaat, een C transit visum moet aanvragen.
Transit (C) visas are nonimmigrant visas for persons traveling in immediate and continuous transit through the United States en route to another country, with few exceptions. Immediate and continuous transit is defined as a reasonably expeditious departure of the traveler in the normal course of travel as the elements permit and assumes a prearranged itinerary without any unreasonable layover privileges.
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Het hebben van een Esta om per auto de grens over te gaan (zonder eerst per vliegtuig in de US te zijn geland) is zonde van je 14 dollar. Ze mogen er dan om vragen, het enige wat scheelt is dat ze een aantal gegevens niet hoeven in te voeren in computer. Verder maakt het geen bal uit, je moet alsnog kantoor in, in de rij, I-94 invullen en 6 dollar dokken.

Hoe er wordt omgegaan als je US inkomt, dan er weer uit en vervolgens per Esta er weer in (of het een tussenlanding is maakt niet uit, je komt de US weer in) durf ik niet te zeggen. Je zou er mee weg kunnen komen omdat je vliegticket hebt maar ja het zijn Amerikanen......

Is er geen andere leuke tussenstop naar Auckland vanaf Vancouver? Fiji bijvoorbeeld?

Maar mijn eerste “zorg” bij het lezen van je bericht was het kopen en mn registreren en verzekeren van de auto. Heb je al uitgezocht of dat te realiseren is? Is nl niet zo eenvoudig als bv in Australie waar dit heel gangbaar is.
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

Hi Jet,

Dankjewel voor je reactie. De auto is helemaal uitgezocht. In british columbia kan je als toerist kopen en verzekeren. Zijn ook al velen die zo Amerika binnen zijn gegaan.

Wat betreft de ESTA: als we die toch moeten aanvragen voor de vlucht dan kunnen we dat net zo goed meteen doen toch? We zijn dat geld toch kwijt.

Ik moest even Fiji opzoeken maar ga t meteen uitzoeken. Dan zou t opgelost zijn. Bedankt voor de tip!
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ik veronderstel dat je wel al weet dat je voor Canada een ETA nodig hebt ?

Normaal gezien mag je maximaal 6 maand in Canada blijven. In de VS geldt de regel dat de grens oversteken naar Canada je timer voor de 90 dagen niet op "0" zet, geen idee of Canada dit ook zo bekijkt wanneer je van daaruit even naar de VS gaat voor enkele maanden en dan terug komt. Tenzij je een visum aanvraagt voor Canada natuurlijk dan lijkt er mij zeker geen probleem. Maar dit kijk je toch best even na want anders zit je over die 6 maanden.

Om de grens naar de VS met de wagen over te steken heb je geen ESTA nodig en is het niet bewezen dat dit het sneller laat verlopen. Er zijn ervaringen in beide richtingen. De I94 heb je zowiezo nodig.

Wanneer je naar de VS vliegt heb je een ESTA nodig, voor zover ik weet ook als je van Canada komt.

De mogelijk grootste adder onder het gras is dat je reeds een 85 dagen in de VS bent geweest en je door terug te keren naar Canada wel het land verlaat, maar je teller niet stopt vooraleer je het continent verlaten hebt. Strikt volgens de regels lijkt het me dat je dus niet terug de VS in kan, ook niet in transit.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

@jet Fiji is geen optie, ook via Amerika, en via nieuw zeeland, maar dan is de reden dat we het toevoegen (minder lange vlucht) weg. Bedankt voor het meedenken.

@marco Yes, canada hebben we helemaal uitgezocht. Het zou kunnen dat ze de teller niet opnieuw op 0 zetten als we canada weer inkomen en dat zou betekenen dat we na 3 maanden het continent moet verlaten. Dan moeten we alle data van de tickets wijzigen. Dat zou balen zijn van het geld, maar geen man overboord. Ik heb gelezen dat ze meestal voor Canada niet zo moeilijk doen als je een ticket hebt om te laten zien. Dan zouden we gewoon de volle 4 maanden in canada kunnen benutten omdat we dan in totaal niet meer dan 6 maanden daar zijn.

Dat wij jij over de teller zegt klopt strikt volgens de regels, dus we moeten kijken of we het risico willen nemen of niet. Lastig, want vindt er weinig over.
Bedankt voor het reageren in elk geval!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik zou zelf niet graag het risico willen nemen dat je in Canada geweigerd wordt op de vlucht naar LA. En die kans lijkt me best aanwezig, want volgens de regels mag je niet terug naar de VS. Dan ben je dus je tickets kwijt, en moet last minute andere tickets boeken om Canada te verlaten.
Terug in Texas!
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Jammer van Fiji :sadcry:

Wat je zegt over Esta: ja als je via USA gaat vliegen dan heb je die Esta toch al nodig en kan je ‘m aanvragen en dan is het geen weggegooid geld. Grote vraag blijft of je voor een tussenlanding het risico van weigering wilt lopen. Besluit je dat gedeelte van de reis te laten zitten, hoef je dus geen Esta aan te vragen.

Kan je vertellen hoe je dat geregeld hebt met de auto in Canada want daar lees ik vaak vragen over en de site van ICBC schijnt niet duidelijk te zijn.
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

Sorry voor de late reactie. We hebben uiteindelijk toch besloten om het risico niet te lopen, omdat het officieel niet mag en het te duur is om "even te proberen".

@jetusa we hebben nog niks geregeld met een auto. We weten dat we in BC als toerist het makkelijkst een auto kunnen kopen en verzekeren nav verschillende topics online en vrienden die hetzelfde hebben gedaan. Ik kan je pas echt vertellen hoe het gaat als het zover is.

Tegen die tijd kan je het lezen op mijn website: https://fermontfotografie.nl/mijn-leven
Of op facebook: https://facebook.com/fermontfotografie
Of instagram; Fermont Fotografie
Of YouTube: Fermont Fotografie

Opties genoeg dus hahaha.
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Ga tzt zeker doen, maar ik neem aan dat je nu al ingo hebt van hoe anderen het gedaan hebben en hoe jij dat van plan bent te doen. Kan je dat delen misschien?
Marryf
Amerika-ontdekker

Bericht door Marryf »

@jetusa

Gewoon kopen en verzekeren. We hebben geen plan. Er zijn genoeg verzekeraars dus even zoeken wie het wilt doen. Dan doen we liever daar, dat is veel gemakkelijker. Dus begin maart laat ik t weten. Via de blog of instagram of 1 van de kanalen waar je ons kan volgen. Kan niet beloven dat ik hier aan denk maar anders hoor je het!
jetusa
Amerikakenner

Bericht door jetusa »

Weet je zeker dat er verschillende verzekeraars zijn in BC? Vlgs mij is er maar 1 verzekeraar om mee te beginnen (basic plan) en dat is ICBC.
Af te nemem via een broker, daar heb je wel keus in.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Marryf schreef:Sorry voor de late reactie. We hebben uiteindelijk toch besloten om het risico niet te lopen, omdat het officieel niet mag en het te duur is om "even te proberen".
Dus je gaat gewoon een B1/B2 visum aanvragen? Want volgens mij is dat de meest eenvoudige oplossing zonder dat je tickets hoeft te gaan wijzigen. Kosten zijn $160 pp en dan heb je de aankomende 10 jaar ook geen verdere kosten meer voor een ESTA aanvraag.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer