Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Spaargeld

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Kapoww
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Spaargeld

Bericht door Kapoww »

Hallo,

Mijn K1 visa is al goed lopende, NOA2 ontvangen en dossier op weg richting ambassade.
Nu zit ik al wat voor te bereiden (hopelijk niet te voorbarig :) ) op een leven opstarten in de VS.

Ik zie hier veel topics i.v.m. visums, maar mijn vragen zijn eerder aan de financiële kant:

- Laten jullie een deel in BE/NL op een rekening staan, of hebben jullie alles overgezet naar een amerikaanse rekening?
- Ik zal tegen dan reeds 4 jaar aan het werk zijn, maar wat gebeurt er met mijn opgebouwd pensioen hier?

Alvast bedankt!
Groeten,

Lukas
Martijn88
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Spaargeld

Bericht door Martijn88 »

Ik zit nog in mijn CR1 proces, maar ik ben van plan om mijn NL spaar/bankrekening aan te houden. Alhoewel de rente inmiddels niet eens genoeg meer oplevert om de jaarlijkse kosten te betalen. Ik wil graag wat geld achter de hand houden als we NL bezoeken, of voor noodgevallen. Uiteindelijk verwacht ik wel het grootste deel mee te nemen naar een US rekening, ik ga daar toch een leven opbouwen.
Qua pensioen heb ik nu 2 verschillende, maar zodra ik ontslag zou nemen blijft wat ik heb opgebouwd in de verzekering/het fonds zitten en gaat de uitkering vanaf de officiele pensioendatum beginnen. Er zijn volgens mij mogelijkheden in NL om je pensioen uit te laten betalen in geval van kleine pensioenen of als je volledig geemigreerd bent, maar daar weet ik het fijne niet van.
hemmie
Amerika-expert

Re: Spaargeld

Bericht door hemmie »

Je kunt je spaargeld in eerste instantie natuurlijk gewoon laten waar het is, en later alsnog overboeken. Dat heeft geen haast, lijkt me. Wij hebben als expat in verschillende landen gewoond, en dus alles in NL gehouden (wel wat spaargeld in de VS gelaten toen we daar na onze eerste posting vertrokken). Inmiddels zijn we definitief in de VS gaan wonen en hebben we het meeste geld overgeboekt naar de VS, maar we blijven ook een rekening in NL houden met wat geld, want dat is soms toch wel handig.

We hebben allebei een klein pensioentje in NL oogebouwd, dat hebben we daar gewoon gelaten, en de bedoeling is dat gewoon later vanuit NL te laten uitbetalen. Immers, wie weet waar we dan wonen, ik vermoed in de VS, maar ik weet ook dat we niet zo honkvast zijn...
Terug in Texas!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer