Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Geregistreerd partnerschap

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
robertm
Amerika-ontdekker

Geregistreerd partnerschap

Bericht door robertm »

Indien het al een keer op deze site behandeld mijn excuus voor de dubbele posting, maar ik kon het antwoord niet vinden.

Ik heb twee vragen t.a.v. tijdelijke emigratie naar de US.
-Moet je getrouwd zijn om je vriendin mee te kunnen nemen naar de US of is geregistreerd partnerschap voldoende?
-Mijn vriending heeft een Braziliaans paspoort en geen Nederlands, is dit een probleem bij het aanvragen van de visum?

dank je

mvg, Robert
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De VS erkent geen partnerschap, hoe hecht ook, alleen echt, ouderwets, mannetje en vrouwtje, getrouwd zijn. Wat dus meteen ook de immigratiekansen verkleint voor home's en lesbiennes.

Wat Brazilie betreft: ik zou dat apart navragen, wie weet wat voor mooie regels er voor Brazilianen zijn in de VS (of niet). Typisch iets voor een (Amerikaanse) immigratie advocaat of een Nederlandse instelling als vise versa (spelling?).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
master
Amerika-newbie

Bericht door master »

Ik zit met een soortgelijk probleem.

Mijn vriendin is Venezolaans en ik ga voor minimaal een jaar naar de VS.
Aangezien ze nu al een tijdje in NL is en dus geen werk etc. in Venezuela heeft zal een toeristen visum voor haar moeilijk (onmogelijk?) worden den ik.

Ik heb wel trouwplannen met haar, maar ook dat lijkt me een lastig proces; eerst trouwen - dan krijgt ze NL nationaliteit en dan een H4 visa aanvragen? kan denk ik zo een jaar duren?

Iemand tips om toch met mijn vriendin te kunnen zijn in de VS?

Alvast bedankt
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Bennogr schreef:De VS erkent geen partnerschap, hoe hecht ook, alleen echt, ouderwets, mannetje en vrouwtje, getrouwd zijn....
Dat is niet helemaal juist, want er zijn ongeveer 15 staten waarin het instituut Common-Law Marriage wordt erkend. Een Common-Law Marriage is wel anders dan een geregistreerd partnerschap, omdat er niets wordt geregistreerd (Vreemd genoeg bestaan er soms wel formele echtscheidingsprocedures voor common-law marriages). De federale overheid erkent voor immigratiedoeleinden echter geen common law marriages.

De staat waarin ik woon kent geregistreerd partnerschap dat open staat voor mensen van gelijk geslacht. Het biedt een aantal voordelen op het vlak van ziektenkostenverzekering e.d., maar het wordt buiten de staat niet erkend.

--john
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

En dit partnerschap (of het homohuweljk wat in Massachusetts wordt erkend) is dus niet bruikbaar voor immigratie naar de VS, waar de oorspronkelijke vraag over ging.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

master schreef:Ik zit met een soortgelijk probleem.

Mijn vriendin is Venezolaans en ik ga voor minimaal een jaar naar de VS.
Aangezien ze nu al een tijdje in NL is en dus geen werk etc. in Venezuela heeft zal een toeristen visum voor haar moeilijk (onmogelijk?) worden den ik.

Ik heb wel trouwplannen met haar, maar ook dat lijkt me een lastig proces; eerst trouwen - dan krijgt ze NL nationaliteit en dan een H4 visa aanvragen? kan denk ik zo een jaar duren?

Iemand tips om toch met mijn vriendin te kunnen zijn in de VS?

Alvast bedankt
Is jouw H1-B al aangevraagd dan?
En H4 hoeft niet apart te worden aangevraagd maar is als het ware gekoppeld aan jouw H1-B.

Trouwen in NL dat hoeft geen jaar te duren.

Als je nu nog geen H1-B aanvraag heb lopen voor het jaar 2008(dat ingaat op Oct 1 2007) dan ben je waarschijnlijk al te laat en moet je toch nog een jaar wachten voor de lichting van 2009 die Oct. 1 2008 ingaat.
--
Tink
master
Amerika-newbie

Bericht door master »

Heb net nog even gecheckt bij mijn bedrijf en blijkt dat ik niet een H1B krijg maar een L1B.
Ik heb verder (nog) niets aangevraagd voor mijn vriendin omdat ik eerst wil uitzoeken hoe het zit omdat zij Venezolaans is en wat de requirements zijn voor een L2 visa voor haar.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

master schreef:Heb net nog even gecheckt bij mijn bedrijf en blijkt dat ik niet een H1B krijg maar een L1B. Ik heb verder (nog) niets aangevraagd voor mijn vriendin omdat ik eerst wil uitzoeken hoe het zit omdat zij Venezolaans is en wat de requirements zijn voor een L2 visa voor haar.
Haar Venezolaanse nationaliteit is hier niet van belang. Wel moeten jullie getrouwd zijn, anders krijgt ze geen L2-visum. Een van de belangrijkste verschillen met het toelatingsbeleid van de EU is dat men in de U.S. geen onderscheid maakt naar land van herkomst -- met de visa waiver en de landenquota voor diversity visa en sommige I-130 visa als bekende uitzonderingen. Je hebt bij een L2-visum echter niet te maken met de landenquota, dus de eisen zijn niet anders omdat zij de Venezolaanse nationaliteit bezit.

--john
maartena
Amerikafan

Re: Geregistreerd partnerschap

Bericht door maartena »

robertm schreef:Indien het al een keer op deze site behandeld mijn excuus voor de dubbele posting, maar ik kon het antwoord niet vinden.

Ik heb twee vragen t.a.v. tijdelijke emigratie naar de US.
-Moet je getrouwd zijn om je vriendin mee te kunnen nemen naar de US of is geregistreerd partnerschap voldoende?
Een huwelijk is verplicht. De Verenigde Staten erkennen in diverse staten wel een geregistreerd partnerschap, maar dit zijn staatsgebonden wetten en eigenlijk alleen van toepassing op ziektekostenverzekeringsregelingen (woord voor galgje) en adoptiewetgeving, etc.

Voor immigratie geldt de federale wetgeving, en de federale immigratiewetgeving erkent alleen het huwelijk als vorm van parterschap als het aankomt op immigratie naar de VS.

Je zult dus als je je vriendin mee wilt nemen inderdaad moeten trouwen.

-Mijn vriending heeft een Braziliaans paspoort en geen Nederlands, is dit een probleem bij het aanvragen van de visum?
In principe hoeft dit geen probleem te zijn, mits je getrouwd bent. Het is wel goed mogelijk dat je vriendin zich moet melden bij het Amerikaans Consulaat in een Braziliaanse stad om de visum procedure goed af te ronden, omdat het Amerikaans consulaat in Amsterdam geen Braziliaanse documentatie kan verifiëren. Het zou ook kunnen dat je vriendin bepaalde documenten moet laten voorzien van een Apostille stempel in Brazilië.

Het kan dus allemaal wel, maar ik denk dat je het beste je vragen kunt richten tot het Amerikaans consulaat voor de zekerheid.

Een andere mogelijkheid is (aangezien het om een tijdelijk verblijf gaat) is een verlengd toeristenvisum aanvragen (B2) waarbij je 6 maanden in de VS mag blijven. Zo kun je zonder al te veel problemen (en zonder huwelijk) voor de helft van de tijd bij elkaar zijn. Eventueel kun je na afloop van het B2 visum 2 weken naar Nederland, en dan alsnog met een normaal toeristenvisum naar de VS komen voor 90 dagen. Ik weet echter niet of je zomaar gebruik kan maken van het Visa Waiver Program als je niet de nationaliteit bezit van een land dat onder het VWP valt. Het zou wederom heel goed kunnen dat je toch weer via Brazilie (of Venezuela in het geval van master) moet werken om het B2 visum te krijgen, en/of een nieuw toeristenvisum nadat de 6 maanden op zijn.

Aan de B2 methode kleven ook een aantal andere grote nadelen: Je hebt geen ziektekostenverzekering, en bent afhankelijk van een reisverzekering als je medische problemen hebt. Een reisverzekering van 6 maanden is niet goedkoop, en als je die niet hebt dan kun je opeens voor kosten van $20,000 ofzo staan als je vriendin in een auto ongeluk een been breekt.

Je zou voor de gemakkelijkheid ook de Nederlandse nationaliteit kunnen aanvragen. Voor de Nederlandse nationaliteit dien je minimaal 3 jaar in Nederland te zijn als je gaat trouwen. Bij een huwelijk mag je volgens de Nederlandse wet de geboortenationaliteit behouden, maar het zou kunnen dat Venezuela of Brazilie dit niet toelaat, en de eigen nationaliteit inneemt. Hier zou je naar moeten informeren. Ook duurt het proces voor de Nederlandse nationaliteit ongeveer een jaar. (9 maanden toen ik het in 2001 voor mijn vrouw deed).
"I reject your reality, and substitute my own!"
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

maartena schreef:
Je zult dus als je je vriendin mee wilt nemen inderdaad moeten trouwen.
Een collega van mij is net terug gekomen uit de VS na een verblijf van 1,5 jaar en zijn vriendin mocht gewoon al die tijd mee. Ze mocht echter niet werken, behalve wat studeren. Het mag dus wel dat je je vriendin meeneemt zonder te trouwen.

mvg, robert
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

robertm schreef:Ze mocht echter niet werken, behalve wat studeren. Het mag dus wel dat je je vriendin meeneemt zonder te trouwen.
mvg, robert
Informeer eens even of zij dan misschien een studentenvisum had. Dan gaat zij niet mee op zijn visum, maar heeft ze een eigen visum.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Informeer eens even of zij dan misschien een studentenvisum had. Dan gaat zij niet mee op zijn visum, maar heeft ze een eigen visum.
Het was een J2 visum gekoppeld aan een J1. Deze visa zeggen mij even niets.
Maar ze kon hier niet mee werken

mvg,
Robert
AmonRa
Amerika-ontdekker

Bericht door AmonRa »

robertm schreef:
Het was een J2 visum gekoppeld aan een J1. Deze visa zeggen mij even niets.
Maar ze kon hier niet mee werken

mvg,
Robert
En is uw collega getrouwd met zijn vriendin? Want wat ik begrepen heb, kom je voor J-2 visum alleen in aanmerking als je getrouwd bent met degene die J1 krijgt.
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

En is uw collega getrouwd met zijn vriendin?
Nee, hij is niet met haar getrouwd.

mvg, robert
AmonRa
Amerika-ontdekker

Bericht door AmonRa »

robertm schreef:
En is uw collega getrouwd met zijn vriendin?
Nee, hij is niet met haar getrouwd.

mvg, robert
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga dit eens nader onderzoeken want alle informatie-sites zeggen dat je getrouwd moet zijn. Welke weg heeft je collega precies bewandeld en in welke staat verbleef hij?
robertm
Amerika-ontdekker

Bericht door robertm »

Welke weg heeft je collega precies bewandeld en in welke staat verbleef hij?
Dat is een vrij breed geformuleerde vraag. Maar wij werken bij een groot internationaal (Amerikaanse) ondernemingen. Een aparte afdeling regelt dit. Dus weinig informatie over hoe je dit zou moeten regelen.
Hij zat in New York.

mvg, robert
AmonRa
Amerika-ontdekker

Bericht door AmonRa »

robertm schreef:
Welke weg heeft je collega precies bewandeld en in welke staat verbleef hij?
Dat is een vrij breed geformuleerde vraag. Maar wij werken bij een groot internationaal (Amerikaanse) ondernemingen. Een aparte afdeling regelt dit. Dus weinig informatie over hoe je dit zou moeten regelen.
Hij zat in New York.

mvg, robert
Ok, maar een J-visum is voor studenten en stagiars. Is je collega dit?
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

AmonRa schreef:... Want wat ik begrepen heb, kom je voor J-2 visum alleen in aanmerking als je getrouwd bent met degene die J1 krijgt.
Dat klopt. Het J-2-visum is er alleen voor wettige echtgenoten/echtgenotes en kinderen tot 21 jaar. Op staatsniveau kent men soms wel het homohuwlijk of een equivalent van geregistreerd partnerschap, maar op federaal niveau erkent men uitsluitend het traditionele heterohuwlijk.

--john
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik snap al die nederlanders niet. Waarom ingewikkeld doen met geregistreerde partnerships en samenlevingscontracten als je toch gewoon een trouwpapiertje kan halen?
Zijn mensen bang om te trouwen in nederland of zo? Of beter gezegd( toekomstig gescheiden?
Ik kan er met de pet niet bij en ik ben toch echt niet ouderwets, als het daar ook maar iets mee te maken heeft.
AmonRa
Amerika-ontdekker

Bericht door AmonRa »

ned in MO,

U heeft gelijk. Tot voor kort wist ik niet dat je alleen zo'n papiertje kon halen (zonder al die "poespas"). Deze optie geniet dan ook nu mijn voorkeur!

Bent u tijdelijk in MO of permanent?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer