Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J1-visa aanvraag.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
EmmaG
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

J1-visa aanvraag.

Bericht door EmmaG »

Hallo iedereen,

Twee weken terug heb ik mijn documenten opgestuurd naar Mikropakket voor een J1 visa aanvraag, aangezien ik in september naar de VS zou gaan voor een research visit bij een universiteit. Andere mensen van mijn groep hebben eerder zo'n soort aanvraag gedaan, maar toentertijd moest je nog langs komen voor een interview voor J1. Ik moet zeggen dat ik de instructies nogal onduidelijk vond, en een kopie van mijn paspoort heb opgestuurd.
Het leek me immers van de zotten dat je je echte paspoort per post op moet sturen, maar het lijkt uit de comments op andere topics in dit forum dat dit wel de bedoeling was.

Van de postNL locatie had ik een track & trace gekregen, maar daar staat ook nog niet dat het bezorgd is aan Mikropakket. Ook is op de aanvraagsite mijn status nog steeds 'no status'. Heeft iemand een idee wat de beste manier van voortgang is? Nog een keer opsturen met een paspoort? Of wachten tot ik iets hoor?

Groeten Emma

p.s. Speciaal een account aangemaakt op dit forum voor deze vraag, ik kon niet zo veel helderheid vinden. Hopelijk is dat okay!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: J1 visa aanvraag

Bericht door Pete.Z »

Ik begrijp Mikropakket niet in deze? (Maar dat kan onwetendheid van mij zijn natuurlijk) paspoort en aanvraag moeten toch naar ambassade of consulaat?
EmmaG
Amerika-newbie

Bericht door EmmaG »

In het instructieformulier stond dat ik alle gegevens (DS-160 confirmatie, DS-2019 van de uni, SEVIS fee receipt, paspoort en pasfoto) op moest sturen naar een Mikropakket adres in Utrecht, en als het goed is zouden deze dan weer mijn gegevens opsturen naar het consulaat.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Hallo Emma,

De bedoeling was inderdaad dat je je paspoort via de post naar het consulaat moest sturen. Na goedkeuring wordt dan je paspoort met stempel erin teruggestuurd. De procedure zonder interview is vrij nieuw, er is dus geen protocol over wat je in deze situatie moet doen. Wat ik in jouw geval zou doen is een week of twee wachten (om het pakket de tijd te geven bij de consulaat aan te komen), en dan te emailen over de situatie. Dit vooral omdat ik niet zo veel vertrouwen heb dat het paspoort bij de rest van de documenten terecht komt als het apart gestuurd wordt (maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, meer een gevoel dan iets wat ik hard kan maken). Omdat je een foto van je paspoort hebt meegestuurd, moeten ze in principe genoeg informatie hebben om te bepalen of je wel of niet een J visum krijgt. In dat geval kun je na de goedkeuring je paspoort inleveren om je visum te krijgen. Dit gebeurt ook wel eens als iemand bijvoorbeeld tussentijds zijn paspoort terug moet hebben voor een reis, of als iemand een lange periode van administrative processing moet ondergaan. Mochten ze je paspoort toch eerst willen zien, dan zullen ze je een tijdelijke refusal geven tot je je paspoort kunt aanleveren. Hopelijk communiceren ze tzt dan met je na aanleiding van de email. Je kunt ook nog een email sturen zodra de status van je aanvraag veranderd (ze zijn meestal niet zo behulpzaam via de mail, maar baat het niet dan schaad het niet).
EmmaG
Amerika-newbie

Bericht door EmmaG »

Dank voor de uitleg, dat is geruststellend! Het was ook inderdaad zo dat ik mijn paspoort afgelopen week nog nodig had voor een reis. Ik zal in ieder geval Mikropakket bellen om te vragen of ze mijn post hebben ontvangen, aangezien de track&trace die ik heb gekregen daar niet duidelijk over was. Ik moet zeggen dat ik het wel vrij spannend vind of het nog gaat lukken, maar ik zal het hier op de hoogte houden.
Vlinder72
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Vlinder72 »

Mijn dochter heeft een J1 visum ontvangen zonder interview. Je moet wel exact doen wat er de instructies staat. Dus paspoort, pasfoto die voldoet aan eisen USA, servis fee formulier etc. etc. Er staat precies wat je mee moet sturen. Plus het verzendformulier die bij de verzendinstructies zit plus die stukkenlijst. Die lijst zagen wij ook pas op het laatste moment maar hop ook die erbij. Alles netjes in een hoesje gedaan. Daarna een stevige envelop gehaald en de boel aangetekend verstuurd.

Wij hebben alles opgestuurd op 4 juni en op 1 juli konden wij het paspoort met het visum weer ophalen.

Zelf besluiten dat je iets niet nodig of handig vindt is niet verstandig. Ze zijn niet flexibel. Ook gaan ze je niet bellen als er iets mist voordat ze het doorsturen naar het consulaat.
EmmaG
Amerika-newbie

Bericht door EmmaG »

Nee inderdaad, ik realiseer me dat ik het niet zo handig had aangepakt. Goed om te horen dat het bij jullie vrij snel ging, dan is er nog ruimte om dingen opnieuw te doen indien nodig. We zullen het zien...
Vlinder72
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Vlinder72 »

Die brief met instructies is ook niet heel duidelijk. Ik heb hem ook tig keer gelezen om te snappen wat er allemaal meegestuurd moest worden.

En daarna val je in een zwart gat. Bij ons stond er na een paar dagen wel application received maar vervolgens werd het heel lang stil. Tot er administrative processing stond maar (en kan ook van alles betekenen) maar wij hadden geluk want 2 dagen daarna stond er visa issued.
EmmaG
Amerika-newbie

Bericht door EmmaG »

Nou, ik heb zojuist een mail van het consulaat gekregen, ze sturen me de hele handel terug, dan moet ik mijn paspoort erbij doen en het nogmaals sturen. Aangezien ik afgelopen vrijdag mijn paspoort nog nodig had, ben ik er gelukkig niet eens heel veel vertraging mee opgelopen. Ik zal de tatiek van Vlinder gebruiken en het nu dubbel enveloppen. Dank jullie wel voor het meedenken!
EmmaG
Amerika-newbie

Bericht door EmmaG »

Update: Net mail ontvangen dat mn visa aanvraag is goedgekeurd en mn paspoort weer wordt teruggestuurd. Heb het 20 juli voor de tweede keer opgestuurd, dus dat ging uiteindelijk best snel!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer