Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Substantial Presence test; belasting op J1

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
mol12
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Substantial Presence test; belasting op J1

Bericht door mol12 »

Hoi allemaal,

Ik probeer uit te zoeken of en zo ja wanneer ik belasting moet gaan betalen in Amerika.

- Ik zal in januari 2023 naar de US vertrekken op een J1 visum (wrs Research Scholar) voor 3 jaar en dus onder de regels teachers and trainees vallen
- Ik krijg alleen betaald uit Nederland (salaris voor PhD)
- Ik blijf inwoner van Nederland/ingeschreven staan
- Ik ben al eerder in de US geweest op een J1 short-term research scholar visum (sep 2021- mrt 2022)

In 2021 ben ik 107 dagen in de US geweest.
In 2022 ben ik 83 dagen in de US geweest en heb ik een form 8843 opgestuurd om mijn dagen in 2021 aan te geven.
In 2023 zal ik 350 dagen in de US zijn.
In 2024 zal ik 365 dagen in de US zijn.
In 2025 zal ik 365 dagen in de US zijn.

De substantial presence test begrijp ik niet helemaal omdat er op de website van de IRS over een four year exemption wordt gesproken in het geval van 100% vergoeding uit Nederland, echter wordt in de US-NL treaty weer over 3 jaar gesproken en op form 8843 ook over 3 jaar onder het kopje "exemption" in het geval van foreign employer payments. Ook staat er op de website van de IRS: "However, unlike the student limit which is a lifetime limit, the teacher or trainee limit can be renewed. For detailed information, see Exempt Individuals in Teachers and Trainees." Een verdere toelichting over het "renewen" ontbreekt.
Ook heb ik gelezen over de Closer Connection Exception, waarbij je een non-resident alien kan blijven in het jaar dat je over de grens van de substantial presence test gaat.

Mijn vragen:
1. Klopt het dat ik volgens de regels pas in 2025 een resident alien wordt en belasting moet gaan betalen in de US ipv in Nederland?
2. Mijn plan is om in 2025 dan een Closer Connection Exception aan te vragen, heeft iemand daar meer info over/ ervaring mee?
2.1 Zou het hebben van een SSN invloed hebben op een CCE?
3. Ik ben dus tussendoor minder dan 365 dagen terug in Nederland geweest, heeft dit nog enige invloed op de regels?
4. Heeft iemand meer info over het "renewen" of wat dat inhoudt?
5. Maakt het uit dat ik een nieuw type J1 visum krijg voor het tellen van de dagen?

Ondanks dit enorme verhaal hoop ik dat iemand een antwoord heeft op een van mijn vragen, dankjewel!
Laatst gewijzigd door mol12 op 18 sep 2022, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
hemmie
Amerika-expert

Re: Substantial Presence test; belasting op J1

Bericht door hemmie »

Ik kan je niet helpen met je belastingvraag, maar hoe kun je ingeschreven blijven in NL? Je moet je uitschrijven als je meer dan 8 maanden binnen een kalenderjaar buiten NL verblijft.
Terug in Texas!
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Ik heb denk ik hetzelfde document gevonden (https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p519.pdf):
"You will not be an exempt individual as a teacher or trainee in 2021 if you were exempt as a teacher, trainee, or student for any part of 2
of the 6 preceding calendar years. However, you will be an exempt individual if all of the following conditions are met.
  • You were exempt as a teacher, trainee, or student for any part of 3 (or fewer) of the 6 preceding calendar years.
  • A foreign employer paid all of your compensation during 2021.
  • You were present in the United States as a teacher or trainee in any of the 6 prior years.
  • A foreign employer paid all of your compensation during each of the preceding 6 years you were present in the United States as a teacher or trainee.
If you qualify to exclude days of presence as a teacher or trainee, you must file a fully completed Form 8843 with the IRS. See Form 8843,
later."

Lastig. Je exempt status zal dus of in 2024 of 2025 komen te vervallen (afhankelijk of 2021 wordt meegeteld als 'exempt' jaar, denk ik?). Exempt vanwege "Closer Connection to a Foreign Country" zal niet lukken omdat je minstens 2 van de 3 criteria niet haalt:

"Even if you meet the substantial presence test, you can be treated as a nonresident alien if you:
  • Are present in the United States for less than 183 days during the year, <- nee, want >183 dagen in US in 2025
  • Maintain a tax home in a foreign country during the year, and <- afhankelijk van of de Nederlandse of Amerikaanse universiteit als je 'tax home' wordt gezien. "Your tax home is the general area of your main place of business, employment, or post of duty, regardless of where you maintain your family home." Your place of employment is officieel gezien in Nederland, maar je post of duty/main place of business is in de VS.
  • Have a closer connection during the year to one foreign country in which you have a tax home than to the United States <- lijkt mij lastig hard te maken dat je meer banden met Nederland hebt als je al langer dan 2 jaar permanent in de VS woont.
Wel is het zo dat er verschillende belasting verdragen zijn tussen de US en NL (bijvoorbeeld https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/p901.pdf geeft bijvoorbeeld aan dat er geen tijdslimiet aan zit als je uit Nederland komt). Als je alleen een salaris verdient is de belasting aangifte niet zo heel moeilijk, en aangezien je in Nederland al belasting afdraagt zal wat je moet betalen wel meevallen (als je al geen geld terugkrijgt; dat is in de VS de gewoonte). Gewoon een lokale tax consulatant zoeken; je universiteit zal wel meer ervaring hier mee hebben gezien je niet de enige buitenlander daar bent.
grouch
Amerika-ontdekker

Bericht door grouch »

Je hebt met twee dingen te maken: de Amerikaanse belastingwetgeving en het belastingverdrag. Je moet eerst kijken of je volgens de Amerikaanse wet belasting moet betalen. Als dat het geval is, kijk je of de VS op grond van het verdrag alsnog moet terugtreden.

Voor de Amerikaanse wet is inderdaad de substantial presence test belangrijk. In 2021 en 2022 was je exempt (eerste 2 jaar). Voor de latere jaren is het de vraag of je in 2021 en 2022 uitsluitend vanuit Nederland werd betaald. Zonee, ben je in 2023 niet meer exempt. Zoja, ben je in 2023 en 2024 ook exempt omdat je exempt was in 3 (of minder) van de 6 voorgaande kalenderjaren, je in die 3 (of minder) jaren dat je in de VS was vanuit NL werd betaald, en je in die 3 (of minder) jaren telkens als teacher of trainee in de VS was. Dit heet de "Special teacher or trainee limitation for section 872(b)(3) compensation". In 2025 ben je niet meer exempt. Omdat je in 2025 meer dan 183 dagen in de VS bent heb je ook geen Closer Connection to a Foreign Country. Volgens de Amerikaanse belastingwet word je dus in 2025 belastingplichtig als resident alien. Het belastingverdrag beperkt dat heffingsrecht niet. In 2025 word je over je wereldinkomen belast, dus ook over de rente op je Nederlandse spaarrekening en over de gerealiseerde koerswinst op aandelen (als je aandelen hebt kun je die in 2025 beter even niet verkopen).

Je moet je in januari 2023 in Nederland uitschrijven (dat moet wettelijk, het is geen vrije keuze). Je raakt je Nederlandse ziektekostenverzekering dus ook kwijt en bouwt in 2024 en 2025 geen aow op (het kan daarom lonen om in 2025 een paar dagen eerder terug te komen). Omdat je niet meer in Nederland woont, heft Nederland geen inkomstenbelasting meer. Je inkomsten in 2023 en 2024 zijn dus onbelast als je in die jaren nog exempt bent.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer