Helemaal mee eens met de rest. Beantwoordt alleen zaken waar je vragen over krijgt. Ik denk dat ze je de volgende vragen kunnen stellen, althans dat zou ik doen als ik een consulaire medewerker was:
1. Waarom visum? Je kan ook op ESTA reizen toch?
2. Werk je? Studeer je?
3. Waar woon je? Koop/huurhuis? Inwonend? Of eigen huis? Betaal je hypotheek of huur?
4. Maar als je zo lang op vakantie wil, vindt jouw werkgever dat wel oke? Krijg je betaald tijdens je vakantie? Hoe betaal je je huur/hypotheek in NL?
5. Waar vlieg je naartoe?
6. Wat ga je er allemaal doen? Aangezien je er zolang blijft?
7. Waar ga je verblijven?
8. Hoeveel kost je reis?
9. Heb je dat geld op de rekening staan dan?
10. Heb je familie? Ouders, broers/zussen? Wonen ze in NL?
11. Heb je bezittingen? Huizen/auto's etc.?
12. Hoe ga je een medische tegenslag bekostigen in de VS?
13. Wanneer ga je? Wanneer kom je terug?
Je verhaal moet aannemelijk zijn en geloofwaardig. Een implausibel verhaal resulteert snel in een afwijzing. Immers, zij willen geen paupers binnenlaten, anders ben jij van de Amerikanse staat afhankelijk. Dus bij voorbaat ben jij de aangewezene om te bewijzen dat je gaat terugkeren en dat je geld hebt tijdens je verblijf. En bedenk je goed, een afwijzing betekent dat je
nooit meer op ESTA mag reizen. Alleen al daarom zou ik die risico niet nemen.
Zorg ervoor dat je je zaakjes op orde hebt, 9 van de 10 keer vragen ze niet om onwijs veel zaken, hopelijk tref je een chille gast/dame die een goede dag heeft. Als ze wel om bepaalde zaken navraag doen, vragen ze vaak niet eens om een bewijs.
Maar dat kunnen ze wel doen. In dat geval zijn er twee opties, je overhandigt ze meteen een bewijs van hetgeen dat ze je vragen omdat je je hebt voorbereid. Of ze sturen je naar huis om het per email te doen, maar dan heb je een 221(G) gekregen. Niet perse fijn is dat. Zorg dat je documenten klaar staan.
En sowieso nooit praten zonder dat ze je iets specifiek vragen, nooit meer dan nodig vertellen, nooit documenten overhandigen waar ze niet om vragen. Maar wees altijd attend en aardig, wees direct en correct, kort en krachtig in antwoorden.
Voobreeld: Als ze je vragen hoeveel je reis kost dan zeg je gewoon: ''€xxxx,xx'' en dan kun je er achteraan zeggen: ''ik heb een kostenspec gemaakt, ik kan het betalen van mijn spaargeld, ik heb printjes meegenomen van de kosten en bankafschrift voor het geval u dat wil inzien''.
Dan besluit de consulaire medewerker wel of ze het willen inzien, 99% gaat het niet willen inzien, maar dan weet hij/zij wel dat je je zaakjes op orde hebt. En dat schept vertrouwen. Ze besteden maar 5-10 minuten aan je en dan besluiten ze of je een visum krijgt, Van die 10 minuten is de medewerker bijna de helft van de tijd aan het typen. Wees dus strategisch in wat je zegt.
Ik hoop dat dit je helpt met je aanvraag! Succes!