Wij weten; er zijn al veel topics op dit forum betreffende dit onderwerp. Echter hebben we op sommige vragen nog geen antwoord kunnen vinden. Ook zijn wij nieuw op dit forum

Mijn vriendin en ik willen volgend jaar (allebei voor het eerst) op reis naar Amerika.
Het aanvragen van een ESTA hoort daar natuurlijk bij. Voor haar geen probleem, maar voor mij misschien wat ingewikkelder.
In mei 2018 heb ik (ik was toen 21), heel stom, een politieagent beledigd. Ik was in een dronken bui en ben toen meegenomen naar het bureau. Ik heb daar een paar uur moeten blijven en het is toen afgedaan met een transactievoorstel (boete). Echter wel met een aantekening op het strafblad, ze hebben ook vingerafdrukken afgenomen. Ik ben dus veroordeeld voor het beledigen van een ambtenaar in functie (art 266 + art 267 wetboek van strafrecht). Agenten hebben toen benoemd dat het voor problemen kan zorgen wanneer ik een visum of VOG zou willen aanvragen.
Een VOG heb ik (een aantal jaar terug) zonder problemen gekregen, een visum/esta heb ik tot op heden nog nooit hoeven aanvragen.
Nu lees je op internet behoorlijk wat angstaanjagende verhalen over de CBP in Amerika en dat ze je, ook na goedkeuring van een esta, gewoon op het eerste vliegtuig terug kunnen zetten. Dit risico wil ik natuurlijk niet lopen.
We hebben ons al helemaal suf gespeurd (al dagen) naar informatie op internet en ook al gebeld met verschillende instanties waaronder de ambassade. Zij geven allemaal hetzelfde antwoord; we kunnen je geen antwoord geven op je vraag en wat jouw vergrijp voor invloed heeft op een esta/visum. Helaas. De ambassade gaf aan contact te moeten opnemen met het consulaat maar die krijg ik tot op heden niet te pakken.
Op het esta formulier wordt gevraagd of je ooit gearresteerd of veroordeeld bent geweest. Ik vind dit een lastige vraag; gezien het vooral lijkt te gaan over zwaardere misdrijven (involving moral turpitude, daar valt mijn vergrijp niet onder geloof ik) Maar goed; ik wil ook niet liegen met het risico op een weigering tot Amerika en levenslang ontzegging tot het aanvragen van een esta. In Nederland valt mijn vergrijp onder misdrijf namelijk.
- Is aan te raden om een esta of visa aan te vragen in mijn geval? Kan ik nee invullen op bovengenoemde veiligheidsvraag?
- Op internet lees ik dat een esta wordt gecontroleerd a.d.h.v. het paspoortnummer. Wordt er ook (vooraf) gecontroleerd op de antwoorden van de veiligheidsvragen? Als ik bij de vraag over arrestaties ’nee’ invul; checken zij dit dan voordat ze hem goedkeuren, of pas bij de douane in Amerika? In het geval ook de veiligheidsvragen op correctheid worden gecontroleerd geeft mij dat een geruster gevoel om op een esta te reizen. Als dit pas in Amerika gebeurt en zij daar concluderen dat ik heb gelogen vraag ik natuurlijk liever een visa aan!
- Ik weet dat het wat onduidelijk is en dat niemand het echt weet; maar in hoeverre hebben zij inzage in mijn strafblad (zowel bij het aanvragen van een esta als bij de CBP in Amerika)?
Hebben jullie ervaringen met soortgelijke gevallen en wat te doen? Ik hoor het graag!!!!