judith schreef:esther
je moet een visum aanvragen als je een strafblad hebt voor een geweldsdelict
mijn vriend heeft er ook een aan moeten vragen
wij zijn afgelopen mei geweest naar zuid-west amerika
met visum geen enkel probleem gehad
Dat is nou zo jammer , heb ik dus dat hele stuk voor niets zitten typen.
Esther hoeft GEEN visum aan te vragen TENZIJ ze; 2 of meer misdrijven heeft gepleegd of 6 maanden vast heeft gezeten en dat lijkt me sterk als je een klap uitdeelt misschien was dat "eenvoudige mishandeling" artikel 300 wetboek van strafrecht (maximaal 2 jaar gevangenis). Heeft Esther wel een strafblad? Is ze veroodeeld door een rechter of alleen een geldboete van de Officier van justitie gekregen als een schikking?
Zoals ik eerder zei het is niet allemaal zwart wit en dat Judith haar vriend een visum had kan best vanwege andere strafbare feiten zijn geweest , openlijke geweldpleging bijvoorbeeld is een heel ander feit met maximaal 4 jaar en 6 maanden gevangenisstraf meer dan tweemaal de straf als eenvoudige mishandeling. Geweldsdelicten zijn nogal gevarieerd in strafmaat.
Natuurlijk als je twijfelt zou ik zeker een visum aanvragen, dat kan geen kwaad tenzij je bijvoorbeeld drugs misdrijven hebt gepleegd want dan krijg je geen visum.
Dus de eenvoudige conclusie als je een strafbaar feit hebt gepleegd zoals een geweldsmisdrijf en een visum moet aanvragen is dus niet altijd waar. Vandaar die hele lange post met links waar ik dat vandaan heb, ik zuig het dus niet uit mijn duim!
Als je namelijk op de groene achterkant van de I-94W kijkt staat er deze vraag;
Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controled substance; or been arrested or convicted for two or more offenses for wich the aggregate sentence to confinement was five years or more;or been a controlled substance traffiker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities?
Dit verhaal is niet zo eenvoudig als het lijkt. Bijvoorbeeld arrested wil zeggen dat je opgepakt bent door de politie EN voor een rechter hebt moeten verschijnen, en dan niet voor je veroordeling nee die rechter moet bepalen of je vastgehouden zal worden met andere woorden "voorarest".
Dan "
moral turpitude" zie daarvoor een uitleg hier;
http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_turpitude en zoals velen weten betekend
"controled substance" drugs inclusief soft-drugs.
Het goede nieuws is dat je niet meteen in de stress hoeft te schieten als je een keertje met de politie in aanraking bent gekomen. Het slechte nieuws is dat er geen duidelijke richtlijnen bestaan waarmee je iets zeker kunt zeggen of je nu wel of niet een visum moet hebben. Immers in Nederland zul je alleen bij zware misdrijven voor een rechter geleid worden bij een voorarrest terwijl in Amerika al bij het minste geringste je voor een rechter moet komen die dan beslist of je opgesloten blijft. (Pas op dat moment ben je
"arrested".)
Is het nu dan een klein beetje duidelijk? Mooier kan ik het ook niet maken. Nog meer uitleg op verzoek. :yuk: