Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Freelance / Independent contractor: visa?
-
- Amerika-newbie
Freelance / Independent contractor: visa?
Hi , als eerst leg ik mijn situatie uit.
Ik werk nu voor een amerikaans internetbureau. Freelance contract omdat volgens hun geen enkel ander contract mogelijk is, omdat ze geen vestiging hebben in Europa.
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om in amerika te gaan werken voor een aantal weken en dan weer een aantal weken/maanden in Nederland. Net zolang ik een visum (ooit) kan krijgen. Heb ik hier een werkvergunning voor nodig? en welke stappen moet ik ondernemen om dit wel mogelijk te maken?
Over dit visum hebben ze mij gezegd dat ze op zijn vroegst pas in april 2009 kunnen aanvragen. Klopt dit?
Dus eigenlijk heb ik al werk in amerika, alleen weet niet of ik er gewoon heen kan om op locatie te gaan werken tijdelijk.
**Edit 14 oktober '08:
In oktober opende topicstarter een soortgelijke vraag op het forum. Beide berichten zijn samengevoegd en ik heb de topictitel aangepast.
Elke, moderator**
Ik werk nu voor een amerikaans internetbureau. Freelance contract omdat volgens hun geen enkel ander contract mogelijk is, omdat ze geen vestiging hebben in Europa.
Nu vroeg ik me af of het ook mogelijk is om in amerika te gaan werken voor een aantal weken en dan weer een aantal weken/maanden in Nederland. Net zolang ik een visum (ooit) kan krijgen. Heb ik hier een werkvergunning voor nodig? en welke stappen moet ik ondernemen om dit wel mogelijk te maken?
Over dit visum hebben ze mij gezegd dat ze op zijn vroegst pas in april 2009 kunnen aanvragen. Klopt dit?
Dus eigenlijk heb ik al werk in amerika, alleen weet niet of ik er gewoon heen kan om op locatie te gaan werken tijdelijk.
**Edit 14 oktober '08:
In oktober opende topicstarter een soortgelijke vraag op het forum. Beide berichten zijn samengevoegd en ik heb de topictitel aangepast.
Elke, moderator**
- Baia
- Amerikakenner
- Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
- Contacteer:
Re: Werken voor amerikaans bedrijf
Ja je hebt een visum nodig, ook als je maar 1 dag ginder werkt.
Je werkgever kan dat voor je aanvragen. Dit visum kan je echter enkel krijgen als je al 1 jaar in dienst bent bij je bedrijf (of was het twee jaar?). Vandaar dat ze waarschijnlijk zegen dat ze dat pas vanaf volgend jaar voor jou kunnen aanvragen.
Je werkgever kan dat voor je aanvragen. Dit visum kan je echter enkel krijgen als je al 1 jaar in dienst bent bij je bedrijf (of was het twee jaar?). Vandaar dat ze waarschijnlijk zegen dat ze dat pas vanaf volgend jaar voor jou kunnen aanvragen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zo simpel is het allemaal niet.
Lees misschien eens even de info door die je kan vinden bij de Sticky's van het emigratie subforum.
Lees misschien eens even de info door die je kan vinden bij de Sticky's van het emigratie subforum.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Zoals Kastelke al zegt, nee wat je je voorstelt dan kan niet, sterker nog het is volledig illegaal.
Helaas het antwoord van Baia klopt niet (ik denk dat ze de situatie even verwart met een L-1 visum aanvrage).
Voor jouw situatie is het H1B visum het meest geeigend. En ja de ronde voor dit jaar is voorbij, het quotum is behaald (op de tweede dag van uitgifte, en door loting....)
De volgende ronde betekent dat men kan aanvragen volgend voorjaar. Maar let op, niet IN april, maar VOOR 1 april. En vergis je niet hoeveel werk er gaat zitten in het opstellen en aanleveren van de juiste documenten.
Wie wordt ingeloot (dit jaar was de kans 1 op 3 ong.) mag dan vanaf 1 oktober 2009 - de overheid houdt er een andere kalender op na dan gewone stervelingen - in de US aan het werk.
Ik weet niet wat je opleiding/ervaring is, als je een Masters degree hebt is de kans op een H1B beter.
Er is hier al behoorlijk wat info over H1B visa enz. neergeschreven, lees dat allemaal maar eens dan zul je een beter beeld krijgen.
Dus nogmaals: voor tijdelijk werken in de baan die jij aangeeft, daar is geen werk-authorisatie voor te krijgen.
Welke stappen je moet ondernemen ? Ten eerste vragen of het bedrijf zelf een juridische afd. heeft en of men daar voldoende ervaring heeft met immigratie-aangelegenheden. Zo niet, dan (laten) rondvragen en de beste immigratie advokaat ter plekke inhuren.
Succes !!!
Helaas het antwoord van Baia klopt niet (ik denk dat ze de situatie even verwart met een L-1 visum aanvrage).
Voor jouw situatie is het H1B visum het meest geeigend. En ja de ronde voor dit jaar is voorbij, het quotum is behaald (op de tweede dag van uitgifte, en door loting....)
De volgende ronde betekent dat men kan aanvragen volgend voorjaar. Maar let op, niet IN april, maar VOOR 1 april. En vergis je niet hoeveel werk er gaat zitten in het opstellen en aanleveren van de juiste documenten.
Wie wordt ingeloot (dit jaar was de kans 1 op 3 ong.) mag dan vanaf 1 oktober 2009 - de overheid houdt er een andere kalender op na dan gewone stervelingen - in de US aan het werk.
Ik weet niet wat je opleiding/ervaring is, als je een Masters degree hebt is de kans op een H1B beter.
Er is hier al behoorlijk wat info over H1B visa enz. neergeschreven, lees dat allemaal maar eens dan zul je een beter beeld krijgen.
Dus nogmaals: voor tijdelijk werken in de baan die jij aangeeft, daar is geen werk-authorisatie voor te krijgen.
Welke stappen je moet ondernemen ? Ten eerste vragen of het bedrijf zelf een juridische afd. heeft en of men daar voldoende ervaring heeft met immigratie-aangelegenheden. Zo niet, dan (laten) rondvragen en de beste immigratie advokaat ter plekke inhuren.
Succes !!!
- Baia
- Amerikakenner
- Contacteer:
Allloow, ik ben wel van het mannelijke geslacht heoortjes schreef:Helaas het antwoord van Baia klopt niet (ik denk dat ze de situatie even verwart met een L-1 visum aanvrage).

Is mijn nickname zo vrouwelijk dan

Ik ging inderdaad uit van een L-1 visum aanvraag. Mijn Excuses

schaam - schaam - schaam.
Ik denk omdat ik ooit een blauwe maandag Latijn heb geleerd op school ?
A is een vrouwelijke uitgangsvorm, voor een mijnheer zou het moeten zijn BaiUS (mannelijke uitgang)
Maar ja dan hadden we weer kunnen denken dat je in de bajes zat en zo is 't altijd wel wat !
Ik denk omdat ik ooit een blauwe maandag Latijn heb geleerd op school ?
A is een vrouwelijke uitgangsvorm, voor een mijnheer zou het moeten zijn BaiUS (mannelijke uitgang)
Maar ja dan hadden we weer kunnen denken dat je in de bajes zat en zo is 't altijd wel wat !
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik was in het begin ook verward door Baia's naam. Bv. ook in het Italiaans is 'a' een vrouwelijke vorm.
Onze zoon noemt Dario. Moest het een meisje geweest zijn, dan is die naam Daria.
Maar Baia zal de man zijn die de vrouwelijke kant in zich wil laten zien?
Baia, kan je eens vertellen waar die nickname vandaan komt?
Onze zoon noemt Dario. Moest het een meisje geweest zijn, dan is die naam Daria.
Maar Baia zal de man zijn die de vrouwelijke kant in zich wil laten zien?

Baia, kan je eens vertellen waar die nickname vandaan komt?
Elke
- Baia
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik heet eigenlijk Vik, en een van mijn vrienden vond dat erg lijken op Vitor zoals in de naam van de oud-Portugese voetbalkeeper "vitor Baia"
Die achternaam hebben ze dan als bijnaam gegeven. Het klinkt ook lekker zomers
Maar laat er geen twijfel over bestaan, ik ben een echte vent
Die achternaam hebben ze dan als bijnaam gegeven. Het klinkt ook lekker zomers

Maar laat er geen twijfel over bestaan, ik ben een echte vent

- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Niks van aantrekken Baia, het gebeurt mij ook regelmatig dat ze denken dat Loek een vrouwennaam is. Ik ken zelfs iemand die een schaap heeft die Loek heet...

-
- Amerika-expert
Nog "erger": je had Jan kunnen heten. Wat in de VS een vrouwennaam is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
ken ook een man die amerikaan is en Jan heet hoor.Bennogr schreef:Nog "erger": je had Jan kunnen heten. Wat in de VS een vrouwennaam is.
- Albert
- Amerikafan
- Partner van: Nieuwenoord
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Ik ken zelfs iemand die een schaap heeft die Loek heet...
Enne die loopt bij ons in de wei
*kuch* *kuch*Bennogr schreef:Nog "erger": je had Jan kunnen heten. Wat in de VS een vrouwennaam is.
-
- Amerika-newbie
HAHA, thanks anyway... haha...
-
- Amerika-newbie
Freelance werken IN Amerika?
Ik werk onder als "indepent contractor" voor een amerikaans bureau. Mag ik dan ook dit werk verrichten in amerika.?
**Ik verplaats deze berichten naar het oorspronkelijke draadje dat de topicstarter eerder dit jaar al geopend heeft.
Elke, moderator**
**Ik verplaats deze berichten naar het oorspronkelijke draadje dat de topicstarter eerder dit jaar al geopend heeft.
Elke, moderator**
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Freelance werken IN Amerika?
In welke zin is jouw status nu anders dan de vorige keer?
Elke
-
- Amerika-expert
Vraag je baas.
Er is volgens mij alleen een speciaal visum voor freelance journalisten, die een brief van een werkgever kunnen overleggen dat zij/hij voor hen gaat werken in de VS.
Er is volgens mij alleen een speciaal visum voor freelance journalisten, die een brief van een werkgever kunnen overleggen dat zij/hij voor hen gaat werken in de VS.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerika-expert
Ik heb ook als independent contractor gewerkt voor een Amerikaans bedrijf.
Moest echter wel mijn SSN tonen.
Waaruit dus aangenomen kan worden dat ik een geldig visa heb.
Denk als je dit niet hebt je niet officieel in Amerika mag werken.
Maar wie weet is er inderdaad een speciaal visa voor journalisten?
Moest echter wel mijn SSN tonen.
Waaruit dus aangenomen kan worden dat ik een geldig visa heb.
Denk als je dit niet hebt je niet officieel in Amerika mag werken.
Maar wie weet is er inderdaad een speciaal visa voor journalisten?
-
- Amerika-expert
FWIW, er is een media visum: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1276.html, en freelance journalisten worden inderdaad genoemd.Staceybeesie schreef:Maar wie weet is er inderdaad een speciaal visa voor journalisten?
Een SSN-kaart afgegeven aan iemand op een visum, heeft een aparte notitie die aangeeft dat een werkvergunning vereist is. Staat die notitie er niet op, dan mag de werkgever aannemen dat je geen visum nodig hebt (een werkgever mag wel het SSN controleren, maar niet naar immigratie-status vragen).
Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
Ik heb inderdaad ook een work permit, maar daar werd niet om gevraagd.FlipjeBTiel schreef:FWIW, er is een media visum: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1276.html, en freelance journalisten worden inderdaad genoemd.Staceybeesie schreef:Maar wie weet is er inderdaad een speciaal visa voor journalisten?
Een SSN-kaart afgegeven aan iemand op een visum, heeft een aparte notitie die aangeeft dat een werkvergunning vereist is. Staat die notitie er niet op, dan mag de werkgever aannemen dat je geen visum nodig hebt (een werkgever mag wel het SSN controleren, maar niet naar immigratie-status vragen).
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1750 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB
-