Zo'n 2 maanden geleden heb ik een toeristen visum aangevraagd omdat ik zeker weet dat ik de laatste keer in Amerika, door omstandigheden, 2 dagen langer ben gebleven dan toegestaan was met het standaard toeristenvisum. (Omdat ik dit jaar weer naar de U.S. wilde ging ik braaf met de ambassade bellen om dit voor te leggen, zij natuurlijk zeggen, 'ja dan moet je een visum aanvragen', dus ik een afspraak gemaakt en visumaanvraag betaald, en toen gingen ze bij de ambassade nog even kijken of er records waren van mijn overstay, en nee, was dus eigenlijk niet nodig geweest om een visum aan te vragen

Nu staat er op mijn visum het volgende:
'Visum Type/Class'
R B1/B2
'Entries':
M
en bij
'Annotations' staat niets ingevuld.
Nu heb ik uitgezocht wat dat B1/B2 visum is en ontdekt dat het een Business/Tourist visum is waarmee ik tot maximaal 180 dagen in de U.S. kan verblijven. (ik weet dat ik hier niet mee mag werken of studeren in de U.S.) Dit visum vervalt over 10 jaar.
Nou mijn vragen.
1. Zie ik iets over het hoofd of vindt de ambassade 180 echt een kort bezoek?
Of heb ik het mis en is het toch een visum voor korte bezoeken van maximaal 90 dagen?
2. Als je binnen 180 dagen uit de U.S. vertrekt, hoelang moet je dan buiten de U.S. verblijven voor je de U.S. weer in mag om weer 180 dagen te blijven?
Heeft iemand hier ervaring mee?
3. Ik ga volgend jaar bij iemand in de U.S. op bezoek voor 180 dagen. Op kosten van degene waar ik bij op bezoek ga, want ik heb daar niet de middelen voor. Wat raden jullie mij aan om mee te nemen om aan de customs officer te kunnen overleggen?(mocht dat nodig zijn)
Is een ticket met retourdatum binnen 180 dagen voldoende of moet ik voor zo'n lange periode meer bewijs tonen dat ik niet in de U.S. ga werken of van plan ben daar te blijven?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Kortom, wie van jullie heeft een B1/B2 visum (gehad) en heeft ervaringen opgedaan waar ik wellicht wat aan zou kunnen hebben?
Of... wie weet echt precies hoe het zit?