Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

High School Year Amerika

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

High School Year Amerika

Bericht door Amerikaa-fan »

Hello iedereen,

ik ben een jongen van 14 en droom sinds kort om een jaar in Amerika te studeren, een high school year weliswaar, want een jaar op een College is echt onbetaalbaar voor mij. Dus binnen 2 jaar, dan zit ik in het 5de Middelbaar, dan wil ik een jaar naar Amerika. Ik ben 15 als ik aankomen, paar weken daarna ben ik 16 en word denk ik bijna 17 als ik terugkom.

Ik ga me waarschijnlijk eind dit jaar inschrijven en een paar maanden daarna een visum aanvragen. Ik heb ook beslist om geen regiokeuze te gebruiken, om dat de keuze te moeilijk maakt want elke regio heeft vanalles te bieden. En dan moet ik trouwens ook 400 à 500 euro extra betalen, wat ik nogal onnodig vind.

Maar hebben jullie nog wat tips (meer onbekende tips, want veel weet ik ondertussen al, spit heel veel van het internet af.). En omdat het moeilijk te betalen is ga ik wel wat gaan werken in de mate dat dat mogelijk is op mijn leeftijd en veel sparen. Maar weet iemand hoeveel dat je krijgt bij een beurs, een beurs krijgen vergt extra inspanning, maar dat heb ik er voor over. En vinden jullie de leeftijd niet te jong?
Bennogr
Amerika-expert

Re: High School Year Amerika

Bericht door Bennogr »

D'r zijn een aantal organisaties die dat organiseren, AFS (American Field Service) en anderen. Spit dit forum maar eens door.

't Is zeker te doen, maar via een organisatie gaan is altijd makkelijker dan het zelf 'even' regelen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

Ik ben er nog effe opgegaan voor ik naar school moet en ik ben blij dat er al reactie is.
Om met een organisatie te gaan was ik al van plan, ik ga waarschijnlijk met WEP. Lijkt me een goedkope organisatie en het is ook in België beschikbaar.
Maar hoeveel zou de totale kostprijs zijn van zo een jaar? (incl. levensonderhoud!)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik neem aan dat je i neen gastgezin geplaatst wordt als je via een organisatie gaat. De ksoten zullen dus meevallen. Je betaalt natuurlijk vvoor je ticket en persoonlijke uitgaven. Hoe het met de kosten voor de school zit weet ik niet.

Marianne
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Martin & Marianne schreef:Ik neem aan dat je i neen gastgezin geplaatst wordt als je via een organisatie gaat. De ksoten zullen dus meevallen.
Marianne
Nou, Marianne, dat is best nog wel prijzig hoor!
Bij Travel Active en EF kost een highschoolyear ruim € 7000,-

Marjon
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

vana schreef:
Martin & Marianne schreef:Ik neem aan dat je i neen gastgezin geplaatst wordt als je via een organisatie gaat. De ksoten zullen dus meevallen.
Marianne
Nou, Marianne, dat is best nog wel prijzig hoor!
Bij Travel Active en EF kost een highschoolyear ruim € 7000,-

Marjon
Maar van dat jaar moeten ook nog de kosten die je thuis hebt af. Dus dan kom je meteen rond de € 4000 à 3000 uit. En weet iemand hoeveel een beurs is?
Want met een beurs (dat het in mijn geval voor de kosten veel makkelijker zou maken!) & dan dat ik zelf nog wat werk zou het dus echt voordeliger zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Geven ze in Nederland beurzen aan studenten die een high school year doen?
En wat voor soort beurs is dat dan?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Yme
Amerika-ontdekker

Bericht door Yme »

Volgens mij is een beurs voor highschool niet mogelijk.
En hoewel je ouders dubbele kinderbijslag kunnen krijgen ( uitwonend ) en de kosten die je thuismaakt er ook afgaan, moet je toch rekenen op zo'n 250 tot 300 euro zakgeld per maand. Dit bedrag gaf Travel Active aan toen mijn dochter een highschooljaar deed en ik moet zeggen dat het aardig in de buurt kwam.
Je hebt toch echt wel nieuwe kleding nodig als je daar een jaar bent. En denk aan schoollunch, schoolbus,schoolboeken,eventueel sportkleding,schoolfeesten,jaarboek,tripjes,kerst etc.
En dan nog je gewone zakgeld voor bioscoop,telefoon etc.

Carla
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

Op EF en WEP zeggen ze dat je een beurs kan krijgen. Maar die krijg je volgens mij niet door de high school zelf maar door de organisatie.
En weet iemand de voordeligste organisatie die ook voor Vlamingen telt?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik zou kiezen voor die organisatie die je het meeste vertrouwen geeft. Daar waar je denkt zeer goed geholpen te worden als de dingen niet gaan zoals je had gehoopt, want vooral dan is het belangrijk dat ze niet zeggen "tirrez votre plan".

- WEP
- http://taalreizen.com/taalcursus/engels ... igh-school (vanaf 15 jaar)
- EF http://www.efbelgie.be/destination/stud ... fault.aspx
- http://yfu.emseli.be/

En misschien kan je vanuit de site van het ministerie van onderwijs ook starten:
http://www.ond.vlaanderen.be/infolijn/f ... onderwijs/ (je kan zelfs op 'uitwisseling' naar Nederland :lol: )
http://www.ond.vlaanderen.be/infolijn/f ... linWalloniëofbuitenland.htm
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

Ik heb eigenlijk wel in WEP & EF evenveel vertrouwen. YFU spreekt me eigenlijk minder aan ..
Volgens mij ga ik het doen via WEP. De prijs daar is 6650 euro (excl. paspoort & visumkosten). Lijkt me dus wel een goedkope organisatie want alles is er in inbegrepen buiten dus zakgeld en die paspoort & visumkosten. Maar hierjuist zie ik dan weer dat YFU 5800 euro is.

Eigenlijk is de keuze van een organisatie best wel een moeilijke keuze.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik kan van YFU enkel zeggen dat wij ze 2 keer contacteerden en aangaven dat we interesse hadden in het opnemen van een uitwisselingsstudent in ons gezin, maar dat zij daar nooit op gereageerd hebben (buiten 1 mailke dat verwees naar hun website voor meer info, maar waar ik echt niet die concreet-praktische info vond die ik toen zocht)... Zonde. Want zij hadden voor mij wel naamsbekendheid, maar dan WEP, die heb ik maar onlangs leren kennen.
Elke
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:Ik kan van YFU enkel zeggen dat wij ze 2 keer contacteerden en aangaven dat we interesse hadden in het opnemen van een uitwisselingsstudent in ons gezin, maar dat zij daar nooit op gereageerd hebben (buiten 1 mailke dat verwees naar hun website voor meer info, maar waar ik echt niet die concreet-praktische info vond die ik toen zocht)... Zonde. Want zij hadden voor mij wel naamsbekendheid, maar dan WEP, die heb ik maar onlangs leren kennen.
Best rot als ze je dan gewoon laten varen. En sinds gisterenavond na iets gelezen te hebben beslis ik ook om met YFU sowieso niet te gaan, op een meisje haar blog van haar jaar staat dat er nooit hulp was van de YFU medewerkers en dat ze mede door hun haar vlucht naar haar gastgezin twee keer gemist had.
heldje45
Amerika-ontdekker

Bericht door heldje45 »

Onze dochter zit op dit moment in Amerika en studeert aan de Indiana University of Pennsylvania (bij Pittsburg). Wij hebben alles gedaan via een Nederlandse organisatie: Fulbright in Amsterdam. We hebben veel ondersteuning van hen gekregen, veel info op hun site maar ook allerlei informatie thuis gestuurd gekregen, goede begeleiding bij het kiezen van de universiteit, tips, informatiebijeenkomsten. Ze schijnen ook in Belgie te bemiddelen. Je kunt via hen ook een High School Year doen.
De site: www.fulbright.nl

Annette
Afbeelding
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

Normaal ging ik dus mijn high school year doen in het 5de middelbaar, maar ik heb erover nagedacht en misschien is het beter dat ik het doe als ik m'n 6de middelbaar heb gedaan. Dan ben ik bijna 18 als ik vertrek. Vinden jullie dit een goede beslissing?
Baia
Amerikakenner
Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
Contacteer:

Bericht door Baia »

Daar kan je maar best mee opletten. ik wilde me ook inschrijven op het 5de middelbaar om dan het zesde middelbaar (laatste jaar high school) in Amerika te verblijven. Maar ik had pech. Ik ben in februari geboren en was dan te oud om nog te vertrekken met AFS. Hun eis toen (inmiddels al 10 jaar geleden), was dat je maximaal 17 jaar en 6 maanden oud was als je richting USA vertrekt (in september dus). En ik zou dan 17 jaar en 7 maanden oud zijn. Net te oud dus, en hun verdikt was hard: niet mee. Heel telleurstellend.
Opletten dus of deze eis nog steeds geld bij AFS of andere organisaties.
Afbeelding

* Fingers al lang niet meer crossed for DV2010 ! *
** Fingers al lang niet meer crossed for DV2011 ! **
*** Fingers al lang niet meer crossed for DV2012 ! ***
Amerikaa-fan
Amerika-ontdekker

Bij de meeste organisaties mag je tegenwoordig 18,6 zijn als je vertrekt. En dan ben ik dus nog niet 18,6 jaar. En als de eis 18 jaar is heb ik ook geluk want i word waarschijnlijk 18 als ik daar een paar weken ben.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Sommige high schools nemen geen studenten aan die in hun eigen land al hun diploma gehaald hebben, ook iets om op te letten, afhankelijk waar je geplaatst wordt.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Enig idee waarom ze dat niet doen?
Elke
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik heb weleens gehoord (maar dat is misschien niet de echte reden) dat Amerikaanse scholen liever scholieren willen die wat meer gemotiveerd zijn. En als ze in NL/BE al hun diploma hebben gehaald en er hangt echt helemaal niets meer vanaf, ze meer geneigd zijn er een "feestjaar" van te maken en niet meer zo hun best doen qua studeren en goede punten halen. En dit kan ook natuurlijk zijn weerslag hebben op de Amerikaanse leerlingen die natuurlijk nog wel gewoon hun diploma moeten halen. Het kan in de ogen van sommige scholen zorgen voor wat extra onrust, iets wat ze liever voorkomen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer