Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vriendenbezoek

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Fredostar
Amerika-ontdekker

Vriendenbezoek

Bericht door Fredostar »

Beste,
ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ...

In december vertrek ik voor 6 dagen naar New York ( Pleasant Vally) (24 Dec - 30 Dec), een Amerikaanse vriendin bezoeken ...
Welke documenten heb ik hier allemaal voor nodig?

Alvast bedankt ...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Vriendenbezoek

Bericht door kastelke »

Er van uitgaande dat jij Nederlander of Belg bent, en geen strafblad hebt: je internationaal paspoort (reispas). Zie dat het nog minstens 6 maanden na de terugkeerdatum geldig is.
Verder moet je een aanvraag invullen via ESTA (zie elders op dit forum, gebruik eventueel de zoekfunctie).
Zorg dat je ook op het vliegtuig het adres van je vrienden op zak hebt, en hun telefoonnummer. En als je elders gaat logeren, zorg dan dat je dat adres ook bij hebt (dat verblijfsadres zal je ook moeten invullen bij ESTA, als ik me goed herinner).
En een retourticket natuurlijk.
En noem je vriendin niet "girlfriend", maar gewoon "friend".
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Fredostar
Amerika-ontdekker

Bericht door Fredostar »

Ok, vriendelijk bedankt ...
Ik ben Belg ;)
Maar Ik heb een rechtstreekse vlucht vanuit Brussel naar Newark ... Hoeveel uren kan ik het beste op voorhand daar zijn? En dat Esta, waar moet ik dat afgeven? In Brussel of in Newark?
En de Douane in Brussel & Newark, zijn die zo streng en stellen ze veel vragen?

bedankt ;)
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

je internationaal paspoort (reispas). Zie dat het nog minstens 6 maanden na de terugkeerdatum geldig is.
Geen idee of het in Belgie anders is maar in Nederland moet je paspoort geldig zijn tot (minimaal) de datum van terugkeer in Nederland, het nog zes maanden geldig zijn is er al een aantal jaar af.
Voor Amerika moet het geldig zijn tot de datum van vertrek.
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

En dat Esta, waar moet ik dat afgeven? In Brussel of in Newark?
Geen van beide, je moet het online invullen (minimaal 72 uur voor vertrek)
En de Douane in Brussel & Newark, zijn die zo streng en stellen ze veel vragen?
Wij hebben zowel op Brussel als Newark nog geen moelijke vragen gehad, niets om je zorgen over te maken.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Je kunt ESTA op deze website invullen. Eventueel kun je een printje maken van je aanvraagnummer. Hier vind je meer over de papieren die je nodig hebt en hier vind je meer informatie over de ESTA.

Maak je absoluut geen zorgen over de douane, er vanuit gaande dat je geen illegale goederen meeneemt naar de VS. Op Schiphol (ik neem aan dat dit vergelijkbaar is met Zaventem), vanwaar ik naar New York vloog, konden we direct onze baggage inchecken. Daarna moesten we door de paspoortcontrole en je hebt dan even de tijd voordat je je bij de gate meldt. Daar werd je zoals gewoonlijk door een detectiepoortje geleid. Je legt je electronica als je telefoon en je iPod, je jas, je riem en je handbaggage in een apart X-ray apparaat en als het goed is kun je dan doorlopen het vliegtuig in.

Ook in Amerika ging alles erg voorspoedig. We hebben niet lang hoeven wachten bij de paspoortcontrole (kan zo nu en dan tegenvallen heb ik gehoord) en daarna konden we, nadat we onze baggage op hadden gehaald, direct doorlopen naar buiten. In het vliegtuig moet je een of twee formulieren invullen. Deze spreken voor zich als je ze ziet en anders kan het cabinepersoneel je te allen tijde helpen.

Ik reisde met familie waardoor ik misschien makkelijker doorliep. Als je alleen reist naar een ''friend'' kan het zijn dat je wat vragen krijgt als ''wat kom je doen in de USA?'' en ''wie heeft je koffer ingepakt?''. Wij hebben deze vragen niet gehad maar ik zou me er maar geen zorgen over maken. Als je niets te verbergen hebt en je niet verdacht gedraagt (ga geen grappen maken over bommen) is er geen enkel probleem ;)
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Fredostar
Amerika-ontdekker

Bericht door Fredostar »

Ok bedankt voor de reacties,

dan nog een vraagje,

laatst las ik op de website van de Amerikaanse Ambassade dat je ook moet kunnen aantonen dat je kredietkaarten gebruikt, klopt dit? En als je geen Kredietkaarten (Mastercard, Visa, ...) gebruikt?
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Op welke website heb je dit gelezen? Ik heb er nog nooit iets van vernomen en ik vraag me af waar dit gecontroleerd zou moeten worden en waarom in hemelsnaam. Ik heb in New York mijn gewone Rabobank Europas gebruikt. Mijn vader gebruikte zijn creditcard en bij hem is tevens nooit om legitimatie gevraagd en het enige dat hij hoefde te doen was zijn handtekening zetten (digitaal zelfs; hopelijk wordt dat gauw naar Nederland gebracht).
De tickets zijn betaald met een creditcard maar er is nooit naar gevraagd.

---Mark Twain
Fredostar
Amerika-ontdekker

Bericht door Fredostar »

6. Beschikken over een bewijs van financiële solvabilitiet (kredietkaarten, reischeques, etc.)

dit heb ik op deze website gelezen:

http://dutch.belgium.usembassy.gov/visa ... ogram.html
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Volgensmij zijn een creditcard of reischeques zelf dan al genoeg hoor :)

---Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat wil zeggen dat je vooraf moet aantonen dat je over voldoende geld beschikt om je reis te kunnen maken.
Als je bv. 2 maanden op reis gaat, en je hebt geen creditcard en slechts 1000 euro of dollar op zak, dan zou men wel eens kunnen denken dat de kans groot is dat jij in 't zwart gaat werken. Wat uiteraard verboden is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Fredostar
Amerika-ontdekker

Bericht door Fredostar »

Dus ik ga nu dat formulier invullen online (Esta), maar ik moet daar niks van uitprinten, geen blad ofzo voor af te geven daar?
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Je kan het uitprinten voor je eigen administratie 'zeker als je later je gegevens nog eens aan wil passen gemakkelijk' maar je hoeft het niet af te geven.
Fredostar
Amerika-ontdekker

Bericht door Fredostar »

Hey hey,

ik ben intussen al een dikke week terug en het is echt Geweldig geweest ... Vanalles gezien in NYC en de eerste indruk was echt van: WOOW!

Ook de Douane doorgekomen, maar die hebben echt wel veel vragen gesteld ...

Maar Soit,

ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp hier ...

Groeten en tot de volgende ...
dubtimmer
Amerika-newbie

Bericht door dubtimmer »

Fredostar schreef:Hey hey,

ik ben intussen al een dikke week terug en het is echt Geweldig geweest ... Vanalles gezien in NYC en de eerste indruk was echt van: WOOW!

Ook de Douane doorgekomen, maar die hebben echt wel veel vragen gesteld ...
Zoals?
Ja ik ga voor de eerste keer en weet niet wat ik kan verwachten. :oops:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je een goed reisplan hebt, een adres waar je de eerste nacht zult overnachten, 1 of twee kredietkaarten, esta ingevuld en het groene formuliertje dat je altijd nog in het vliegtuig krijgt, dan heb je van immigratie weinig te vrezen (de douane is een heel ander onderwerp, die gaan over wat je het land in wilt brengen.)

Immigratie is waarschijnlijk wat moeilijker als je een jonge alleenstaande man/vrouw bent, ze draaien de bewijslast dan namelijk om, jij moet maar aannemelijk kunnen maken dat je niet naar de VS komt om stiekum te gaan werken. Maar als je je voorbereidt, kunt aantonen dat je student bent bijvoorbeeld en dat je weer terug moet om je studie af te maken, of dat je baas je echt niet te lang kan missen (studentenlegitimatie, loonstrookje, dat soort dingen menemen), dan zul je geen problemen hebben.

Bereid jezelf een beetje voor, dan geef je bepaalde vibraties af, waardoor het best zou kunnen dat ze je niets vragen, je vriendelijk toeknikken en je welkom heten in de VS.

Je moet je vooral niet teveel zorgen maken en/of gaan zweten, dat "ruiken" ze. Maar zelfs als je wat extra vragen krijgt, je geen zorgen maken en gewoon open en eerlijk zijn: dat je veel over de VS gehoord hebt (een paar Amerikaanse tv series kunnen noemen gaat er altijd in, of nog beter: als je een honkbalspeler, footballspeler of basketballer of welke sport dan ook kunt noemen en een paar teams), dat je gefascineerd bent, dat je zoveel verhalen over de VS gehoord hebt en dat je het allemaal zelf wel eens wilt zien en meemaken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Zolang je oprechte bedoelingen hebt, is de kans erg klein dat je bij immigrations geweigerd wordt. Ik ben nu al 9x de VS ingekomen, zonder moeilijke vragen terwijl ik altijd aangeef dat ik mijn vriendin bezoek. De eerste paar keer had ik dat gezegd, zonder er over nagedacht te hebben. Daarna had ik iets van: tja als ik nu mijn verhaal ga wijzigen, worden ze wellicht achterdochtig.
Ik geef wel altijd aan dat ik 'on break from school' ben. Ik heb verder altijd een bewijs van inschrijving van de UvA en mijn werkcontract bij me. Mochten ze bewijs willen dat ik terug ga, heb ik dat.

Eén keer ben ik gevraagd naar mijn financiën. Ik had toen nog geen credit card, maar ik gaf aan dat ik voldoende cash had. Mr. TSO vond dat goed genoeg, en vroeg niet eens HOEVEEL cash.
De afgelopen twee keer was de binnenkomst helemaal easy peasy. Afgelopen zomer heb ik 'gezellig' staan praten met de beste man over Blue Springs, MO (was in Dallas-Fort Worth, TX). Afgelopen vrijdag had ik een TSO dame die slechter Engels sprak dan ikzelf (in Detroit), dus dat was ook niet al te veel een probleem ^^.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

En waar staat TSO voor als ik vragen mag?
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Denk dat Clint bedoelt:
TSO = Transportation Security Officer

Zie http://www.tsa.gov/approach/people/ en dan doorklikken bij "Security Officers", dan kom je hierover iets meer te weten.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Dacht dat voor iemand van Transportation security stond. Vandaar mijn verwarring daar je met deze dienst niet in aanraking komt bij het binnenkomen van de US. Dat zijn de CBP (Customs and Border Protection) officers bij immigratie en customs. TSA staat in voor de veiligheid, dus die kom je opnieuw tegen als je een binnenvlucht neemt of terug vliegt naar andere oorden buiten de US.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer