Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
stage op B2 visum?
stage op B2 visum?
Ik ga in april richting florida voor een stage bij een bedrijf en daarna nog 1,5 maand reizen tot het nieuwe college jaar weer begint. Mijn plan is dit op een B2 visum te doen. Ik zal daar voor mijn stage niets betaald krijgen (enkel inwoning), deze duurt +/- 3 maanden. Nu heb ik gehoord dat ik eigenlijk niet op toeristenvisum mag omdat ik daar "werk" ga verrichten. klopt dit? (gezien ik niet betaald krijg is het eigenlijk een soort vrijwilligerswerk)
Ook vroeg ik mij af wat voor soort vragen ik kan verwachten bij het consulaat in het gesprek voor het aanvragen van een B2 visum?
Is een bewijs van inschrijving bij mijn universiteit, mijn ouders die hier wonen voldoende om mijn banden met hier aan te tonen?
Is een bedrag van 6000 euro genoeg om te kunnen aantonen dat ik daar niet hoef te werken?
als laatste vroeg ik mij af wat voor soort vragen ik bij entry in de VS kan verwachten? ik heb namelijk al veel spookverhalen gehoord betreffende aanvallende en intimiderende interviewers...
hopelijk zijn er mensen die hier een antwoord op mijn vragen weten. ik heb al veel rondgezocht in het forum maar een precies antwoord op de vragen heb ik niet kunnen vinden.
Ook vroeg ik mij af wat voor soort vragen ik kan verwachten bij het consulaat in het gesprek voor het aanvragen van een B2 visum?
Is een bewijs van inschrijving bij mijn universiteit, mijn ouders die hier wonen voldoende om mijn banden met hier aan te tonen?
Is een bedrag van 6000 euro genoeg om te kunnen aantonen dat ik daar niet hoef te werken?
als laatste vroeg ik mij af wat voor soort vragen ik bij entry in de VS kan verwachten? ik heb namelijk al veel spookverhalen gehoord betreffende aanvallende en intimiderende interviewers...
hopelijk zijn er mensen die hier een antwoord op mijn vragen weten. ik heb al veel rondgezocht in het forum maar een precies antwoord op de vragen heb ik niet kunnen vinden.
-
- Amerika-expert
Re: stage op B2 visum?
Je mag niet werken voor een Amerikaanse werkgever op een B1/2 wel voor b.v. je universiteit. Je mag ook geen onbetaald werk doen, als dat werk normaliter door een betaalde kracht gedaan zou worden: het idee dat je stage een "soort ontwikkelingswerk" zou zijn, daar trappen ze op het consulaat niet in. Het beste visum voor jouw situatie is een J1.
Vwb. vragen, er zal zeker gevraagd worden wat je plannen voor je verblijf in de V.S. zullen zijn (zowel op het consulaat als aan de grens), en volgens mij zul je daar eerst een beter antwoord op moeten hebben.
Gr., Flipje
Vwb. vragen, er zal zeker gevraagd worden wat je plannen voor je verblijf in de V.S. zullen zijn (zowel op het consulaat als aan de grens), en volgens mij zul je daar eerst een beter antwoord op moeten hebben.
Gr., Flipje
daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar een J1 reisvisum moet je aanvragen via het Nuffic, dit kost me 1100 dollar en daarnaast ook nog is de kosten voor het visum (80-90 euro). Dat vindt ik een beetje zonde van het geld. Mede hierom heb ik ook de vraag gesteld wat voor vragen je voor je kiezen krijgt in het "kruisverhoor" bij het inkomen van amerika.
-
- Amerika-expert
Nuffic weet ik niets van; mijn J1 werd destijds door de toko geregeld, en ja daar zitten meer kosten aan dan aan een B2. Die laatste heeft natuurlijk wel diezelfde visum kosten. Zonde van het geld is relatief ...
Dat "kruisverhoor" begint eerst op het consulaat: bij de grens ziet de I/O aan je visum dat je al eerder "verhoord" bent bij de aanvraag van het B-visum, en dat zijn taak dus makkelijker is. Vraag 1 blijft: wat is je reisdoel. Verdere vragen hangen af van je antwoord daarop. Begin je over dat bedrijf, dan hebben ze zo uitgevist dat je een J1 moet aanvragen.
Gr., Flipje
Dat "kruisverhoor" begint eerst op het consulaat: bij de grens ziet de I/O aan je visum dat je al eerder "verhoord" bent bij de aanvraag van het B-visum, en dat zijn taak dus makkelijker is. Vraag 1 blijft: wat is je reisdoel. Verdere vragen hangen af van je antwoord daarop. Begin je over dat bedrijf, dan hebben ze zo uitgevist dat je een J1 moet aanvragen.
Gr., Flipje
nuffic is een nonprofit instantie van de overheid die bemiddeld in visum aanvragen betreffende J1 visa. Zonde van het geld in deze zin: je krijgt er namelijk uiteindelijk eigenlijk niets voor terug. ik mag maar korter blijven na mijn stage (max 30 dgn) en verder zitten er geen grote voordelen aan.
Als ik een goed reisplan kan overleggen, zou dit dan in dit interview volstaan?
Als ik een goed reisplan kan overleggen, zou dit dan in dit interview volstaan?
-
- Amerika-expert
Je bedoelt als je je voordoet als toerist? Hangt van jou af: als je peentjes loopt te zweten tijdens het interview, dan val je zo door de mand. Als je een consistent verhaal hebt, dan gaat dat natuurlijk goed.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
En stel ik zou gaan op het Waiver program? dan mag ik maximaal 3 maanden blijven, kan je dan na 2 maanden voor 2-3 dagen het land uit naar bijv. panama ofzo en dan het land weer in voor 3 maanden?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Soms wel en soms niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dat is toch wel een vervelende gedachte, dan is het toch beter een B2 visum aan te vragen. hoe lang moet dit ongeveer van te voren?
-
- Amerika-expert
B-visum is 10 jaar geldig, dus dat kan ruim van te voren, hoewel met het voorleggen van een gedetailleerd plan het helpt als je tickets etc. hebt. Op z'n snelst kan een visumaanvraag in 2 dagen gedaan zijn: 1 dag voor het verschijnen op het consulaat, dan nog een dag voor de post om het paspoort bij je thuis af te leveren. Persoonlijk heb ik in het verleden (laatste keer in 2008) steeds op een week gerekend.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Hallo allemaal,
Toch nog maar even een vraag over het VWP, ben er nog niet helemaal uit. ik heb al verschillende dingen gelezen, de één zegt van wel de ander zegt van niet:
Moet je voor het VWP een retour ticket hebben?
gr
Donald
Toch nog maar even een vraag over het VWP, ben er nog niet helemaal uit. ik heb al verschillende dingen gelezen, de één zegt van wel de ander zegt van niet:
Moet je voor het VWP een retour ticket hebben?
gr
Donald
-
- Amerika-expert
Ja, daar is geen discussie over: je komt het vliegtuig niet eens in zonder retourticket. Sterker nog, als je 2 enkeltjes hebt (e.g. de terugreis naar Panama ipv. naar NL), wat praktisch hetzelfde is als een retour, dan kun je vragen verwachten zowel op de luchthaven als aan de grens.
Je hebt overigens op VWP minder rechten dan op B2 als er iets mis gaat.
Gr., Flipje
Je hebt overigens op VWP minder rechten dan op B2 als er iets mis gaat.
Gr., Flipje
aha, nou dat maakt het helemaal dat er geen keuze is, gewoon visa aanvragen dus
Weet iemand misschien wat voor tijdsbestek er tussen het bellen voor een afspraak (kost 15 euro, belachelijk) en de daadwerkelijke afspraak zit? is dat een week of kan je bijvoorbeeld vaak de volgende dag al terecht?
-
- Amerika-expert
Varieert sterk, en hangt volledig af van hoeveel mensen een afspraak willen maken in dezelfde periode. Een ander probleem is vakantiedagen, omdat het consulaat typisch op zowel NLse als Amerikaanse vakantiedagen gesloten is. Ze hebben een maximum aantal mensen dat ze per dag ontvangen, en het aantal dagen binnen een periode heeft natuurlijk ook een maximum, zodoende. Ik heb een keer gehad dat alles voor drie weken vol zat (in December), en zou een week vantevoren (laat staan een dag) niet riskeren. Zelf heb ik, na die keer geen afspraak hebben kunnen maken, steeds een maand vooraf geteld.
Je kunt de afspraak 1x gratis verzetten, dus je kunt lang vantevoren bellen opdat je tenminste iets hebt, dan eenmaal dichterbij de datum van de afspraak verzetten indien nodig. Let wel dat je ook weer niet te vroeg kunt bellen, want dan heeft het buro de dagen waarop het consulaat werkt nog niet doorgekregen.
Gr., Flipje
Je kunt de afspraak 1x gratis verzetten, dus je kunt lang vantevoren bellen opdat je tenminste iets hebt, dan eenmaal dichterbij de datum van de afspraak verzetten indien nodig. Let wel dat je ook weer niet te vroeg kunt bellen, want dan heeft het buro de dagen waarop het consulaat werkt nog niet doorgekregen.
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht