Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B2-visum; bewijsstukken voor interview bij consulaat?!

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Leffe
Amerika-newbie

B2-visum; bewijsstukken voor interview bij consulaat?!

Bericht door Leffe »

Komende augustus vertrek ik voor drie maanden (88 dagen) naar de VS. In de eerste instantie met de gedachte van het VWP; maar ik heb er toch voor gekozen om een B2-visum aan te vragen; stukje zekerheid.

Nu ben ik thuiswonend en enige tijd geleden afgestudeerd. Ik heb op het moment dus vrij weinig 'bindende verplichtingen'' en kan daar dan ook weinig van overhandigen.
Wat ik zelf heb verzonnen:

- GBA uittreksel
- Kortlopende reisverzekering
- Getekende brief van mijn werkgever dat ik bij terugkomst weer aan kan kloppen voor een eventueel dienstverband (waaronder een zinnetje 'succes met je reis!')
- Paar bankafschriften (telefoonrekening, zorgpremie, toeslagen etc..)
- De (reeds) geboekte tickets

Ik kan verder weinig bedenken.. Diploma van mijn hbo-rechtenstudie? Verklaring van goed gedrag?

Overigens lees ik hier ook wat enge verhalen over mensen die weer op het vliegtuig terug worden gezet, maar dat je met visum wel bezwaar kan aantekenen. Nu kan ik me voorstellen dat ik daar enigszins zenuwachtig sta bij een eventueel douane-interview. Nog tips om daar geloofwaardig over te komen?
goldenhills
Amerika-expert

Re: B2-visum; bewijsstukken voor interview bij consulaat?!

Bericht door goldenhills »

'k Heb geen ervaring met een B2, maar ik verwacht dat je met retourticket, reisplan, en bewijs van voldoende geld om de vakantie door te komen een heel eind komt. Diploma van de studie kun je natuurlijk makkelijk meenemen. Je weet maar nooit. Een mooie reis maken voordat je je in een vaste baan stort lijkt me een logisch verhaal... De brief dat je bij je huidige baas mag aankloppen is misschien niet heel sterk (ik begrijp dat je je huidige dienstverband opzegt), maar weegt vast mee.
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Je kan ook je huurcontract meenemen en inderdaad info over doorlopende abonnementen
dominicr
Amerikafan

Bericht door dominicr »

Volgens de site van het consulaat

Vliegtickets horen hier beslist NIET bij, daar wij u ten zeerste aanraden deze pas te schaffen als u uw visum daadwerkelijk hebt ontvangen.

http://amsterdam.usconsulate.gov/niv_su ... dutch.html
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Ik begrijp niet goed waarom je gekozen hebt voor het B2 visum aangezien je 88 dagen gaat. Het B2 visum geeft je geen enkele extra zekerheid, nog steeds aan de grens zal medeworden gedeeld hoe lang je in Amerika zult mogen blijven.

Nog een keertje op een rij, wat ze van je willen weten is de verzekering dat je na die periode van 90 dagen teruggaat naar huis en niet zult blijven in Amerika.

- werkgeversverklaring dat je op bepaalde datum weer terug verwacht wordt bij je werkgever.
- huurcontract of koopcontract voor je woning
- retourticket heb je niet nodig bij de aanvraag van je visum, maar wel als je aan de grens staat.
- voldoende geld op je rekeningen, zodat je je zelf kunt onderhouden voor de komende maanden.
- ziektenkostenverzekering in NL

* voor aan de grens - een route beschrijving wat je in die drie maanden gaat zien en doen.

Uitreksel van het GBA voegt niets toe, geeft alleen wat je adres is op het moment van aanvragen van het uitreksel. VOG lijkt mij overbodig tenzij er expliciet om gevraagd wordt.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Dutchie83
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchie83 »

Als je een visum hebt hoef je geen retourticket te hebben.

3. If I still have a visa do I still need a return ticket?
If you hold a visa of any classification, including a B-1/B-2 visa, you are not required to hold a return ticket; you may enter the United States on a one-way ticket. All travelers should carry with them for presentation to U.S. officials, if required, evidence of funds sufficient for their visit and, with the exception of H and L visa holders, evidence that they have a residence abroad to which they intend to return at the end of their stay.

Bron: http://amsterdam.usconsulate.gov/other_niv_issues.html
dominicr
Amerikafan

Bericht door dominicr »

Wat heb je inmiddels gevonden ?

Ik heb een briefje van school waarop staat dat ik een aantal minoren ga volgen, verder heb ik geen werk (zomerbaan nu), huis oid.

Groet
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Ik ben benieuwd of je een reactie krijgt. De topicstarter heeft op 26 april 2010 dit forum voor het laatst bezocht.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie