Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
F-1 Vragen
F-1 Vragen
Beste Mensen,
Ik ben van plan om een opleiding in de VS te gaan doen. Ik krijg op dit moment mijn I-20 form toegestuurd van de universiteit maar ik zit met een aantal vragen.
Wat heb ik allemaal precies nodig voor een F-1 Visum, ik heb mijn I-20 bijna dus kan ik nu gewoon naar het consulaat bellen om een afspraak te maken en dat daar mij verteld wordt wat en hoe?
Daarnaast zit ik met het volgende. Mijn vriendin is Amerikaanse en we hebben samen een kindje. Nu is dit de grote reden waarom ik in de VS wil gaan studeren en niet hier in Nederland of in een ander land juist daarom. Wat wij willen samen willen qua wonen na mijn studie weten we ook nog niet precies. Daarom wil ik ook nog niet op een fiancee visa daar naartoe omdat we dan zeer snel moeten trouwen. Hier op dit forum lees je allemaal van die verhalen van dingen die helemaal mis gaan. Zullen ze bij mijn gesprek wel begrip hebben voor mijn situatie of ben ik F*cked?
Mvg,
Haroen
Ik ben van plan om een opleiding in de VS te gaan doen. Ik krijg op dit moment mijn I-20 form toegestuurd van de universiteit maar ik zit met een aantal vragen.
Wat heb ik allemaal precies nodig voor een F-1 Visum, ik heb mijn I-20 bijna dus kan ik nu gewoon naar het consulaat bellen om een afspraak te maken en dat daar mij verteld wordt wat en hoe?
Daarnaast zit ik met het volgende. Mijn vriendin is Amerikaanse en we hebben samen een kindje. Nu is dit de grote reden waarom ik in de VS wil gaan studeren en niet hier in Nederland of in een ander land juist daarom. Wat wij willen samen willen qua wonen na mijn studie weten we ook nog niet precies. Daarom wil ik ook nog niet op een fiancee visa daar naartoe omdat we dan zeer snel moeten trouwen. Hier op dit forum lees je allemaal van die verhalen van dingen die helemaal mis gaan. Zullen ze bij mijn gesprek wel begrip hebben voor mijn situatie of ben ik F*cked?
Mvg,
Haroen
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: F-1 Vragen
De universiteit moet je kunnen vertellen welke spullen je allemaal nodig hebt. Hebben ze helemaal geen info gegeven? Da's wel raar, eigenlijk. Een belangrijk onderdeel is kunnen aantonen of je voldoende geld hebt. De universiteit bepaalt hoeveel dat is (en dat komt dacht ik ook op je I-20 te staan).
Ik zou het feit dat je een Amerikaanse vriendin en een kindje hebt niet vermelden... Je gaat naar de VS om daar te studeren, en daar vraag je een visum voor aan. Je hebt feitelijk dual-intent (je gaat tijdelijk studeren, maar je wilt waarschijnlijk permanent blijven), en dat mag niet op een F-1. Als je noemt dat je bij een vriendin intrekt heb je goeie kans dat ze daar op doorvragen, en dan moet je een eerlijk verhaal kunnen geven wat je niet in de problemen brengt. Dat lijkt me niet makkelijk... Het zou misschien toch beter zijn om voor een fiancee visum te gaan, maar dan moet je inderdaad wel trouwen...
Wij zaten ook in een potentieel lastige situatie (lesbisch stel, getrouwd in NL), en moesten dus ieder op een eigen visum naar de VS. Mijn vrouw is op een F-1 gegaan en ik op een O-1, en dat ging allemaal goed. De VS accepteert ons huwelijk niet, dus we moesten overal 'ongehuwd' invullen. Er is niet gevraagd naar prive-situatie e.d. Voor het bewijzen van voldoende financiele middelen voor de studie van mijn vrouw hadden we wel gezorgd dat het geld op haar naam stond, en niet op een gezamelijke rekening. Dit aangezien je bijv. een bankverklaring met saldos moet overhandigen. We hadden ieder geheel ons eigen, zelfstandige, verhaal waarom we naar de VS gingen.
Ik zou het feit dat je een Amerikaanse vriendin en een kindje hebt niet vermelden... Je gaat naar de VS om daar te studeren, en daar vraag je een visum voor aan. Je hebt feitelijk dual-intent (je gaat tijdelijk studeren, maar je wilt waarschijnlijk permanent blijven), en dat mag niet op een F-1. Als je noemt dat je bij een vriendin intrekt heb je goeie kans dat ze daar op doorvragen, en dan moet je een eerlijk verhaal kunnen geven wat je niet in de problemen brengt. Dat lijkt me niet makkelijk... Het zou misschien toch beter zijn om voor een fiancee visum te gaan, maar dan moet je inderdaad wel trouwen...
Wij zaten ook in een potentieel lastige situatie (lesbisch stel, getrouwd in NL), en moesten dus ieder op een eigen visum naar de VS. Mijn vrouw is op een F-1 gegaan en ik op een O-1, en dat ging allemaal goed. De VS accepteert ons huwelijk niet, dus we moesten overal 'ongehuwd' invullen. Er is niet gevraagd naar prive-situatie e.d. Voor het bewijzen van voldoende financiele middelen voor de studie van mijn vrouw hadden we wel gezorgd dat het geld op haar naam stond, en niet op een gezamelijke rekening. Dit aangezien je bijv. een bankverklaring met saldos moet overhandigen. We hadden ieder geheel ons eigen, zelfstandige, verhaal waarom we naar de VS gingen.
Ok duidelijk,
hoe zit het dan met aankomst in de VS? controleren ze mijn gegevens daar niet nog een keer? Ik ben namelijk een paar keer op een toeristen visum naar de VS gegaan en heb toen wel mijn verhaal gedaan. Ik neem aan dat ze daar een aantekening van hebben gemaakt en dat zodra ik in de VS aankom mij alsnog tegenhouden of werkt het anders als je een visum hebt?
Haroen
hoe zit het dan met aankomst in de VS? controleren ze mijn gegevens daar niet nog een keer? Ik ben namelijk een paar keer op een toeristen visum naar de VS gegaan en heb toen wel mijn verhaal gedaan. Ik neem aan dat ze daar een aantekening van hebben gemaakt en dat zodra ik in de VS aankom mij alsnog tegenhouden of werkt het anders als je een visum hebt?
Haroen
- goldenhills
- Amerika-expert
Daar hoor je verschillende verhalen over. Ikzelf werd toch wel een beetje doorgezaagd over het feit dat ik een O-1 had (waarom heb je niet gewoon een H1-B?, etc.). Mijn vrouw werd zonder moeilijke vragen doorgelaten. Hangt vast ook van de medewerker af die je voor je hebt. Of ze aantekeningen maken en bewaren weet ik niet.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het wordt natuurlijk weer wel een lastige als ze inderdaad een opmerking bij je geplaatst hebben bij een van je vorige bezoeken...
Hebben ze toen echt doorgevraagd, of was het gewoon iets wat je terloops zei (dat je een zwangere vriendin/baby in de US hebt)?
Hebben ze toen echt doorgevraagd, of was het gewoon iets wat je terloops zei (dat je een zwangere vriendin/baby in de US hebt)?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Sabrina1985
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Hier kan je vinden wat je moet meenemen voor je visum gesprek.
Als student dus je I-20, DS-160 confirmation page, extra info over bekostigen, verblijf etc.
http://amsterdam.usconsulate.gov/supdocs_visas.html
Als student dus je I-20, DS-160 confirmation page, extra info over bekostigen, verblijf etc.
http://amsterdam.usconsulate.gov/supdocs_visas.html
Reisverslag Berkeley 2011:http://sabincal.waarbenjij.nu/reisversl ... berkeley/1
Reisverslag USA 2015: http://sabstravels.reislogger.nl/
Reisverslag USA 2015: http://sabstravels.reislogger.nl/
Ondertussen heb ik van de universiteit al meer informatie gekregen voor de aanvraag van het F-1 Visum. Dit moet wel goed gaan. Hoe lang duurt na het aanvragen van een gesprek dat je het gesprek hebt en dat je het visum daadwerkelijk hebt? De universiteit kon mij vertellen dat dit ongeveer een maand totaal duurt. Klopt dat een beetje?
Daarnaast is het wel zo dat ik van plan ben om na mijn studie weer terug te komen in Nederland. Ik zit echt in een vreemde situatie en volgens mij is het zo dat indien ze het F-1 visum afwijzen, om wat voor reden dan ook dat ze me juist gaan dwingen iets te doen wat ze zelf niet willen. Dan is eigenlijk de enige optie nog om te emigreren(via een Fiancee visum). Ons plan is eigenlijk om na mijn studie het hier in Nederland een tijdje te bekijken en proberen. Ik ben wel een fan van de VS maar omdat je daar altijd maar gebruik moet maken van die auto en de goede zekerheid hier maakt toch wel dat ik het in Nederland ook een kans wil geven. Eigenlijk is het zo dat wij pas over een jaar of 3-4 echt besluiten als we en waar we ons gaan settelen. Zouden ze hier echt geen begrip voor opbrengen?
Mvg,
Haroen
Daarnaast is het wel zo dat ik van plan ben om na mijn studie weer terug te komen in Nederland. Ik zit echt in een vreemde situatie en volgens mij is het zo dat indien ze het F-1 visum afwijzen, om wat voor reden dan ook dat ze me juist gaan dwingen iets te doen wat ze zelf niet willen. Dan is eigenlijk de enige optie nog om te emigreren(via een Fiancee visum). Ons plan is eigenlijk om na mijn studie het hier in Nederland een tijdje te bekijken en proberen. Ik ben wel een fan van de VS maar omdat je daar altijd maar gebruik moet maken van die auto en de goede zekerheid hier maakt toch wel dat ik het in Nederland ook een kans wil geven. Eigenlijk is het zo dat wij pas over een jaar of 3-4 echt besluiten als we en waar we ons gaan settelen. Zouden ze hier echt geen begrip voor opbrengen?
Mvg,
Haroen
Als jij uitlegt dat je na de 4 jaar terug wil, wat voor reden zouden ze dan hebben om je te weigeren? Waarschijnlijk heb je geen reden om je druk te maken! Oja, wij kregen na een paar dagen na het gesprek onze paspoorten terug en je mag een maand voor aanvang van je visum al naar de VS. Weet je al wat de "startdatum" is?
Je moet een afspraak maken bij het consulaat (zij houden de komende maanden extra plekjes vrij voor studenten), en dan na die afspraak heb je binnen een aantal dagen (+/- 4 dagen) je Visum in je paspoort.haroen schreef:Ondertussen heb ik van de universiteit al meer informatie gekregen voor de aanvraag van het F-1 Visum. Dit moet wel goed gaan. Hoe lang duurt na het aanvragen van een gesprek dat je het gesprek hebt en dat je het visum daadwerkelijk hebt? De universiteit kon mij vertellen dat dit ongeveer een maand totaal duurt. Klopt dat een beetje?
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
over twee weken heb ik mijn interview en daarom ben ik nu bezig om de laatste formulieren in te vullen. Bij het invullen van het ds-160 formulier moet ik sowieso invullen of ik daar relaties heb en vijf laatste keren dat ik in de vs ben geweest. Dus het maakt sowieso niet uit of ze aantekeningen hebben gemaakt of als ik het terloops heb gezegd. Hopelijk kan ik ze overtuigen dat ik samen met mijn vriendin en dochter na mijn studie toch echt naar Nederland wil na mijn studie. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan bewijzen.kastelke schreef:Het wordt natuurlijk weer wel een lastige als ze inderdaad een opmerking bij je geplaatst hebben bij een van je vorige bezoeken...
Mvg,
Haroen
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou gewoon open kaart spelen tijdens het interview: zeggen dat je weet dat er een legale manier bestaat om permanent bij je geliefde te zijn, namelijk het verloofdenvisum waarna je kan trouwen. Maar dat jullie je nog niet klaar voelen om zo'n drastische stappen te zetten. Kan je natuurlijk wel hebben dat ze doorvragen, omdat tenslotte al wel samen een kind hebt... Jij wilt waarschijnlijk die studie doen, zodat je in de toekomst beter financieel voor je gezin kan zorgen?
En leg hen uit dat die studie je betere kansen voor een leuke job geven, en dat je nadien de beslissing kan nemen of je alsnog met je vriendin kan trouwen, en dat dan ook de beslissing zal vallen of je in Amerika komt wonen, of dat zij mee naar Nederland zal gaan.
Zo lijkt het me duidelijk dat je niet de intentie hebt om iets illegaals te gaan doen. En daar zal je moeten op hopen.
Hou ons zeker op de hoogte!
En leg hen uit dat die studie je betere kansen voor een leuke job geven, en dat je nadien de beslissing kan nemen of je alsnog met je vriendin kan trouwen, en dat dan ook de beslissing zal vallen of je in Amerika komt wonen, of dat zij mee naar Nederland zal gaan.
Zo lijkt het me duidelijk dat je niet de intentie hebt om iets illegaals te gaan doen. En daar zal je moeten op hopen.
Hou ons zeker op de hoogte!
Elke
Zou het helpen om een korte verklaring mee te nemen van mijn vriendin en van mijn werkgever over mijn plannen. Dat ik dus over twee jaar weer welkom ben bij het huidige bedrijf waar ik werk en mijn vriendin die verklaard dat ze over twee jaar naar Nederland wil komen?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat van die werkgever zou ik zeker meenemen als hij dat wil geven. Kan maar helpen!
Of de verklaring van je vriendin zin gaat hebben, dat weet ik niet. Zij is immers rechtstreeks betrokken partij.
Of de verklaring van je vriendin zin gaat hebben, dat weet ik niet. Zij is immers rechtstreeks betrokken partij.
Elke
Nog even een kort vraagje. Ik heb mijn ds-160 form ingevuld en daar de confirmation vanuit geprint. Deze moet ik toch meenemen en niet de complete application? Ik kan de complete application namelijk niet printen. Trouwens een erg slecht programma is dat ds-160 formulier invullen.
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met mijn interview.
Mvg,
Haroen
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met mijn interview.
Mvg,
Haroen
De conformation is genoeg! Succes met je interview!
-
- Amerika-ontdekker
Moet je de ds-160 invullen voordat je de visum afspraak maakt?
Dit heb ik zelf niet gedaan maar je moet wel de confirmation meenemen op je afspraakDaanRademaker schreef:Moet je de ds-160 invullen voordat je de visum afspraak maakt?
Ondertussen heb ik mijn passport met het f-1 visum erin teruggekregen. Het gesprek viel inderdaad mee. Achteraf merk dat ik me een klein beetje gek heb laten maken door alle verhalen welke op het internet staan, inclusief wat hier op dit forum is geschreven.
Mijn ervaring over het verkrijgen van het visum is nu: zolang je alle documentatie in orde hebt en goede financiering kan aantonen er weinig mis kan gaan.
Over twee weken vlieg ik.
Iedereen bedankt voor de informatie.
Haroen
Mijn ervaring over het verkrijgen van het visum is nu: zolang je alle documentatie in orde hebt en goede financiering kan aantonen er weinig mis kan gaan.
Over twee weken vlieg ik.
Iedereen bedankt voor de informatie.
Haroen
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Haroen, als je een echte 'zuivere' student bent, dan zal niemand je hier verhalen vertellen die je zenuwachtig laten worden (behalve misschien dat we zeggen dat je het geld moet hebben en niet ginder mag werken). Maar niet vergeten dat jij een beetje een 'verborgen agenda' had. Het aantonen van "ik kom zeker terug naar Nederland" kan link worden als je ginder een vriendin en een kind hebt zitten he! 

Elke
Hallo allemaal!
Over 3 weken heb ik mijn f-1 visum interview en ik heb een soortgelijke vraag zoals hier eerder genoemd.
Ik heb namelijk een Amerikaanse vriendin (die in Amerika woont) en ik heb gelezen dat het slimste is om dit nooit op te brengen tijdens het gesprek.
Nou vroeg ik mij af of de consulaat ook mensen gaat screenen op internet? Bijv. Facebook of Hyves ofzo... want daar staat aardig wat "bewijs" op dat ik een Amerikaanse vriendin heb.
Maak ik mezelf nu paranoïde of is het beter om wat informatie op te ruimen?
Bedankt!!
- E
Over 3 weken heb ik mijn f-1 visum interview en ik heb een soortgelijke vraag zoals hier eerder genoemd.
Ik heb namelijk een Amerikaanse vriendin (die in Amerika woont) en ik heb gelezen dat het slimste is om dit nooit op te brengen tijdens het gesprek.
Nou vroeg ik mij af of de consulaat ook mensen gaat screenen op internet? Bijv. Facebook of Hyves ofzo... want daar staat aardig wat "bewijs" op dat ik een Amerikaanse vriendin heb.
Maak ik mezelf nu paranoïde of is het beter om wat informatie op te ruimen?

Bedankt!!
- E
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht