Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Medical insurance waiver voor studie in Amerika

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
wendydependy
Amerika-ontdekker

Medical insurance waiver voor studie in Amerika

Bericht door wendydependy »

Hoihoi,

Ik heb een vraagje, hopelijk kan iemand mij ermee kan helpen want het is te onbenullig voor woorden :help:
Ik vertrek in augustus naar Texas om daar een jaar te studeren aan de University of Texas in Austin, in het kader van een exchange program (via Universiteit Leiden).

UT wil dat internationale studenten zich verplicht verzekeren voor medische zorg, door een verzekering af te sluiten bij UT. Dit kost 1.300 dollar. Maar als ik kan aantonen dat ik hier in Nederland net zo goed, of beter verzekerd ben dan de eisen die zij stellen, kan ik een waiver ontvangen. De vereisten, waarvan ik moet aantonen dat ik daarvoor ben verzekerd, zijn:
- minimaal 50.000 Major Medical Coverage
- 500 or less deductible
- minimaal 7.500 Repatriation of Remains Benefit
- minimaal 10.000 Medical Evacuation Benefit

Het punt is nu dat ik bij de OHRA veel beter verzekerd ben dan zij eisen, ik kan het alleen niet aantonen! De OHRA geeft ALLEEN Engelstalige verklaringen met daarop je naam, geboortedatum en polisnummer. Ze hebben hun algemene voorwaarden niet in het Engels en het lijkt godsonmogelijk om daar aan te komen.

Voor zover ik weet staan bovenstaande eisen bij ons in de wet, of anders in de voorwaarden van de verzekeraar. Echter hoe kan ik dit bewijzen naar UT toe? Ik zat te denken aan een officiele vertaler inhuren??? Ik kan me natuurlijk ook nogmaals verzekeren bij Lippman, maar dat is echt mn laatste optie aangezien ik het nogal vreemd vind dat ik een dubbele verzekering zou moeten afsluiten alleen omdat de ene verzekeraar wel en de andere niet een Engelstalig papiertje wil geven.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen :dunno:
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Medical insurance waiver voor studie in Amerika

Bericht door Tink »

wendydependy schreef:Hoihoi,

Ik heb een vraagje, hopelijk kan iemand mij ermee kan helpen want het is te onbenullig voor woorden :help:
Ik vertrek in augustus naar Texas om daar een jaar te studeren aan de University of Texas in Austin, in het kader van een exchange program (via Universiteit Leiden).

UT wil dat internationale studenten zich verplicht verzekeren voor medische zorg, door een verzekering af te sluiten bij UT. Dit kost 1.300 dollar. Maar als ik kan aantonen dat ik hier in Nederland net zo goed, of beter verzekerd ben dan de eisen die zij stellen, kan ik een waiver ontvangen. De vereisten, waarvan ik moet aantonen dat ik daarvoor ben verzekerd, zijn:
- minimaal 50.000 Major Medical Coverage
- 500 or less deductible
- minimaal 7.500 Repatriation of Remains Benefit
- minimaal 10.000 Medical Evacuation Benefit

Het punt is nu dat ik bij de OHRA veel beter verzekerd ben dan zij eisen, ik kan het alleen niet aantonen! De OHRA geeft ALLEEN Engelstalige verklaringen met daarop je naam, geboortedatum en polisnummer. Ze hebben hun algemene voorwaarden niet in het Engels en het lijkt godsonmogelijk om daar aan te komen.

Voor zover ik weet staan bovenstaande eisen bij ons in de wet, of anders in de voorwaarden van de verzekeraar. Echter hoe kan ik dit bewijzen naar UT toe? Ik zat te denken aan een officiele vertaler inhuren??? Ik kan me natuurlijk ook nogmaals verzekeren bij Lippman, maar dat is echt mn laatste optie aangezien ik het nogal vreemd vind dat ik een dubbele verzekering zou moeten afsluiten alleen omdat de ene verzekeraar wel en de andere niet een Engelstalig papiertje wil geven.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen :dunno:
Sterker nog, een dubbele verzekering kan je problemen opleveren omdat men naar elkaar zal gaan wijzen wanneer het komt op uitbetalen en kan je dus geld kosten.
De voorwaarden laten vertalen door een gecrediteert vertalingsburo lijkt me de enige oplossing. Vreemd is dat ze wel een verklaring geven met je naam en adres etc. Wees brutaal en vertel de OHRA dat je de vertaal kosten naar ze zal doorberekenen ;-)
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Dat probleem heb ik ook gehad. De standaardverklaring die ik van mijn verzekering had gekregen was namelijk zo ongeveer hetzelfde als de verklaring van de OHRA en volkomen nutteloos, in het Engels met alle termen in het Nederlands :D.

Uiteindelijk heb ik zelf een voorbeeldbrief geschreven, in de trant van 'we bevestigen bij deze dat persoon XX bij verzekeringsmaatschappij XX verzekerd is volgens de volgende voorwaarden' (en dan de bedragen uitgespeld zoals je universiteit ze wil zien). Ik ben ermee naar hun kantoor gegaan en heb gevraagd of ze 'iets dergelijks' konden uitprinten op hun briefpapier. Als je uitlegt waarvoor je het nodig hebt doen ze daar vast niet moeilijk over.
RKeij
Amerika-newbie

Bericht door RKeij »

Heeft er inmiddels nog iemand nieuwe ervaringen?

Ik zit ook bij de OHRA en ga volgend semester naar Austin (ook via Leiden). Ook bij mij weigert de OHRA het waiver formulier te tekenen.
Shermaine
Amerika-ontdekker

Bericht door Shermaine »

Ik heb precies hetzelfde probleem, ik ga in Augustus naar de Colorado State University en daar hebben ze precies dezelfd voowaarden. Ik ben hier AV Top verzekerd bij DSW, maar ik weet niet of ik nou beter gedekt ben dan wat hun vragen. DSW adviseert mij een doolopende reisverzekering af te sluiten.

Nu vroeg ik mij dus af welke maarschappij daarvoor het voodeligste is en welke dus wel een Engelse verklaring uitgeven.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Ik zat met hetzelfde probleem (wat is opgelost omdat ik wel een Amerikaanse verzekering heb gekregen). Maar ik was verzekerd bij VVAA (onder ONVZ) en zei hebben een brief geschreven, daarnaast een goede doorlopende reisverzekering die de laatste 2 punten verzekerd (waarschijnlijk doen de meeste NL verzekeringen dit), die heb ik bij Oom verzekeringen, zij verzekeren lange verblijven in het buitenland. Ik zou zeker vragen of ze de brief willen maken, dat moet voor hen geen probleem zijn (alleen een beetje moeite :? )
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

En hier hadden we ook hetzelfde probleem. Wij moesten echt een speciaal formulier ingevuld krijgen, en konden niet gewoon een brief door de verzekeringsmaatschappij laten schrijven. Ik hem OOM hierover benaderd en dit konden ze niet voor ons doen. Een verklaring wouden ze wel geven, dus misschien heb je daar wat aan?
RKeij
Amerika-newbie

Bericht door RKeij »

Op het waiver formulier staat heel duidelijk dat ze geen letters of coverage accepteren. Volgens de OHRA voldoet mijn polis wel aan de eisen die Austin stelt, maar mogen zij dit soort verklaringen niet tekenen op grond van Nederlandse wetgeving.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Ja daar hadden wij dus ook precies mee te maken. Wij hebben uiteindelijk de Amerikaanse verzekering genomen.
Barbapapa24
Amerika-newbie

Bericht door Barbapapa24 »

Ik zit op dit moment met hetzelfde probleem: ASR (waar ik een doorlopende reisverzekering had) wilde het niet doen, op advies van CZ (mijn zorgverzekering die ik heb moeten opzeggen) ben ik naar OOM gegaan. Daar heb ik het eerst gevraagd, of een dergelijke verklaring mogelijk was, en toen zei men JA. Ik netjes verzekering afgesloten, betaald, en drie keer raden, nu is het NEE. Echt een ramp, terwijl het zo moeilijk allemaal niet hoeft te zijn lijkt me!

Heeft iemand nog advies over verzekeringsbedrijven waar men niet zo ontzettend moeilijk doet?
appiee
Amerika-ontdekker

Bericht door appiee »

Zit in hetzelfde schuitje en als ik dit lees dan neem ik de verzekering van mijn sponsor in de VS. :thumbup:
RKeij
Amerika-newbie

Bericht door RKeij »

Vorig semester heeft de OHRA uiteindelijk alsnog mijn waiver formulier ondertekend. Ik heb in oktober besloten om nog een semester in Texas te blijven, maar toen weigerde de OHRA ineens om hetzelfde formulier nogmaals te ondertekenen. Toen ik met kerst even in Nederland was, heb ik een reisverzekering bij Unive afgesloten (comfortpakket + studie/stage dekking). Unive heeft mijn Waiver formulier en dat van 2 Nederlandse studiegenoten wel ondertekend. Eis is wel dat je maximaal 180 dagen in het buitenland mag zijn.
appiee
Amerika-ontdekker

Bericht door appiee »

Raar allemaal. Mijn sponsor vraagt 280 dollar voor 8 maanden dus dan maar dubbel verzekeren ( hoewel dat afgeraden is door het tweede reply). Als verzekering heb ik basis, aanvullend en reisverzekering en nu ook nog een andere verzekering er nog bovenop. National Academic deed erg moeilijk dus heb ik niet verder gezeurd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer