Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

high school jaar

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
ANY
Amerika-expert

Re: high school jaar

Bericht door ANY »

Dankjewel, ik denk alleen dat de organisaties je niet vertellen dat er ook weleens niet goed gehandeld word.
Ik bedoelde dat je kunt vragen wat hun procedure is voor problemen oplossen. Bijvoorbeeld heb je een vertegenwoordiger in de buurt, hoe vaak is er contact met de student en de familie, zijn ze altijd bereikbaar, hoe gaat de selectie van gastouders in zijn werk. Op die link die ik gaf staan ook goede tips wat de keuze voor een organisatie betreft.

Ik heb wat ervaring met gastdochters, en via hun ook andere studenten leren kennen en genoeg verhalen gehoord dat het ook wel eens niet goed gaat. De meeste problemen komen door het niet klikken tussen student en familie, vaak zijn het misverstanden, vaak ook verwachtingen van beide zijden die anders waren dan de werkelijkheid. Mijn ervaring is dat de studenten dan al snel een nieuw gezin willen, in plaats van het tussen elkaar uit te praten; dat heeft ook een heel stuk zelf-reflectie, volwassenheid, en comprosmises nodig.
Ik zou met een grote organisatie gaan, die heel veel jaren ervaring heeft, en ondertussen bedenken dat aan al de positieve ervaringsverhalen die je leest waarschijnlijk ook niet elke dag van het hele uitwisselingsjaar rozegeur en maneschijn zijn geweest. Je kunt ook naar voorlichtingsavonden gaan waar studenten zelf aan het woord komen, en van hun ook de minder goede ervaringen vragen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ramon123
Amerika-ontdekker

Bericht door ramon123 »

@dreamlovelaugh Dankjewel ik ga nu de hyves bekijken.
Laatst gewijzigd door ramon123 op 07 nov 2011, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ramon123
Amerika-ontdekker

Bericht door ramon123 »

@any, ja daar heb je gelijk in tuurlijk kan je een minder leuk gastgezin hebben maar that's life en je zal het ermee moeten doen.
AlabamaSuze
Amerika-ontdekker

Bericht door AlabamaSuze »

Ik ben zelf met EF geweest, dit is mij uitstekend bevallen. Een vriendin van mij is met travelactive gegaan en die had wat minder plezante ervaringen hiermee. Dit zijn echter maar twee gevallen. Mocht je meer willen weten benader me dan even via pb!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

AlabamaSuze, het zou heel erg spijtig zijn als deze info per pb uitgewisseld zou worden. Het forum heeft als doel elkaar info te geven, dus als iedereen dat per pb gaat doen, dan is er op het forum zelf weinig bruikbaars te vinden. Zou je je ervaringen dus op het forum willen delen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
AlabamaSuze
Amerika-ontdekker

Bericht door AlabamaSuze »

Natuurlijk! Is het handig hier een apart topic voor te openen? Of zal ik het hier in dit topic vermelden?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat mij betreft mag je het in dit topic schrijven hoor. Het gaat al over dat onderwerp. Dan is het makkelijk terug te vinden.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
lonusnl
Amerika-newbie

Bericht door lonusnl »

Hoi,

Ik heb zelf afgelopen jaar een jaar high school in Amerika gedaan. Ik ben niet met Travel Active geweest, maar ik dacht dat ik toch maar zou reageren. Ikzelf ben met AFS (American Field Service) geweest en ik heb echt een geweldig jaar gehad! Over jouw vraag over Travel Active kan ik alleen maar zeggen dat ik iemand ken die daarmee naar Amerika is geweest -ook afgelopen jaar- en dat die zelf ook een geweldig jaar heeft gehad. Ik heb ook nog nooit echt slechte reacties over deze organisatie gehoord, dus ik denk dat dit een prima keus zou zijn. Wel raad ik je aan om niet met STS of met EF te gaan, want daar heb ik relatief meer slechte verhalen over gehoord dan over andere organisaties.

Ikzelf ben dus met AFS geweest en ik heb een geweldig jaar gehad. Ik heb voordat ik wegging een voorbereidingsmiddag gehad en ook heb ik hele goede hulp gekregen bij het aanvragen van mijn visum. Ik weet dat de voorbereiding bij Travel Active veel uitgebreider is, maar heel belangrijk is deze voorbereiding voor mij niet gebleken. Na aankomst had ik meteen een introductiedag en tijdens het jaar heb ik een oriëntatiekamp, een mid-year camp en een eindkamp gehad. Ook hebben we met AFS Washington D.C., Philadelphia en New York bezocht. De kampen waren verplicht, de stedentrips niet. Dit alles was wel gratis. Ook mijn ouders hebben bij AFS halverwege het jaar een dag gehad, waarbij ze met alle ouders samenkwamen en ervaringen uitwisselden en eventueel hulp van AFS konden krijgen als er problemen waren. Ikzelf had best een goed gastgezin. Ik had twee gastouders, een broertje van 4 en een zusje van 7. Mijn gastvader was best apart, maar wel gewoon vriendelijk tegen mij en de rest was allemaal heel aardig. Kleine kinderen zijn natuurlijk best wel eens irritant, maar het voordeel is dat ze je altijd mogen. Ik heb ook een hele goede band met mijn zusje opgebouwd. Een vriendin van mij heeft wel een slechte ervaring gehad. Simpel gezegd had zij gewoon een vreselijk gastgezin. Ze woonde bij een alleenstaande moeder en haar 15-jarige zoon. Na een poosje mocht zij helemaal niets meer, behalve af en toe als ze haar gastbroer meenam. Zij konden het alleen niet zo goed met elkaar vinden en dit leidde tot veel ruzies tussen haar en haar gastmoeder. Uiteindelijk heeft AFS ook vrij makkelijk besloten dat ze een nieuw gezin nodig had. Ze heeft toen een aantal weken bij de AFS vrijwilliger en even bij mij geslapen en toen is vrij snel een nieuw gezin gevonden dat wel heel goed was. Mijn school was wel wat minder. Het is niet de typische Amerikaanse school die je zou verwachten. Een groot deel van de leerlingen kwamen uit achterstandswijken en er waren dan ook vaak vechtpartijen of andere rare dingen. Ik heb me echter nooit onveilig gevoeld en nog steeds mijn Amerikaanse ervaring gehad. Ik heb sporten gespeeld, in het koor gezeten, en nog veel meer.

Wel wil ik het verschil duidelijk maken tussen profit en non-profit organisaties. Profit organisaties gaan voor geld, terwijl non-profit organisaties het alleen doen, omdat ze zo'n jaar belangrijk vinden en dus mensen een heel leuk jaar willen geven. Ik zou er goed op letten wat jij belangrijk vind en dit meenemen in je beslissing voor een organisatie.

Natuurlijk zou ik je aanraden om met AFS te gaan, omdat ik hier zelf mee ben gegaan en ik het heel leuk heb gehad, maar zover ik weet is met Travel Active ook niets echt mis en zou dit dus ook wel een goede keus zijn.

Ik hoop dat je voor jezelf een goede keus kan maken en dat je een geweldig jaar zal hebben!

p.s. Als je meer wilt weten kan je me altijd vragen stellen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het zal inderaad wel apart zijn, zo'n ervaring op die school! En je weet vooraf natuurlijk nooit waar je terecht komt.

Hoeveel zakgeld had jij ongeveer nodig? En vond je dat je dan echt alles wel mee kon doen met de lokale leerlingen, of moest je toch wel voorzichtig zijn? In welk dorp/stad ben jij op uitwisseling geweest?
Elke
IrisArizona
Amerika-ontdekker

Bericht door IrisArizona »

Ik ben afgelopen jaar in Arizona geweest, ook een high school year, en ik ben via EF gegaan.
Dat was perfect geregeld, ik heb echt een topjaar gehad! EF heeft een hele goede voorbereiding in Nederland, waarbij ik veel contact had en elke keer goed antwoord kreeg op mijn vragen. Bij EF zijn er altijd oud studenten aanwezig op infoavonden/dagen waar je ook vragen over hun ervaringen kan stellen. Bij het vertrek is er iemand aanwezig om je op weg te helpen en zodra ik in Arizona landde werd ik gebeld door mijn regionale coordinator waarmee ik veel contact had. Ik heb wel van sommige mensen gehoord dat zij een mindere band hadden met hun coordinator, maar het blijven natuurlijk ook mensen, soms mag je ze en soms niet!
Eigenlijk heb ik tijdens mijn jaar vrij weinig contact gehad met EF Nederland, maar mijn ouders hebben soms nog wel gebeld voor vragen. En nu ik terug ben help ik ze regelmatig met open avonden als ervaringsdeskundige, wat zeker ook leuk is om te doen.
Ik heb voordat ik koos erg veel onderzoek gedaan naar andere organisaties, maar ik koos voor EF omdat ik me daar het beste bij voelde. Dat klinkt misschien heel zweverig maar dat is het zeker niet! EF sprak me gewoon veel meer aan dan andere organisaties. Uiteindelijk denk ik dat je gezin het meest bepalend is voor je ervaring. Want dat is toch de basis van je jaar!
Dus als ik jou was zou ik gewoon veel onderzoek naar verschillende organisaties en kiezen wat jou het meeste aanspreekt. En de ervaringsverhalen die op het internet staan zijn meestal erg extreme verhalen! En bieden totaal geen garantie voor jouw jaar!
Veel plezier iniedergeval als je besluit om te gaan!
Staten bezocht: AZ, CA, UT, ID, HI, NV
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hoeveel zakgeld had jij nodig, en wat kon je dan wel/niet doen met dat bedrag?
Elke
Applejuice
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Applejuice »

Ik heb in 2008-2009 (poeh, dat lijkt alweer lang geleden!) een high school year gedaan via Travel Active. Ik kan eigenlijk heel erg positief terugkijken op mijn jaar.

De voorbereidingen waren prima bij TA. Je moet een groot pakket invullen en moet dan naar Utrecht komen voor een interview, en een bijeenkomst voor de ouders. Vervolgens is er vlak voor vertrek ook nog een bijeenkomst. Ik had het geluk dat ik begin maart al een gastgezin had, ik heb wel het idee dat het per jaar steeds lastiger wordt om genoeg gastgezinnen te vinden...maar dat is denk ik niet alleen bij TA.

Wat ik bij TA heel erg fijn vond was de New York oriëntatie. Ik vond het heel fijn om met een groep mensen naar Amerika te vliegen en niet alleen, en de oriëntatie was gewoon ontzettend leuk. Ook had ik van te voren al veel contact met andere TA'ers (dat ging toen nog via een gastenboek, en niet via hyves) en dat was ook heel erg leuk.

In Amerika is AYUSA de partnerorganisatie, en daar zijn wisselende meningen over. Mijn regiocoördinator was prima en woonde erg dichtbij, dat is dan weer het voordeel van Delaware! Helaas werd ze wel wat overspannen op het eind, omdat ze AYUSA combineerde met een gewone baan, en dat is dan best druk.

Over het zakgeld: uit m'n hoofd durf ik echt niet meer te zeggen hoeveel geld ik kwijt was per maand. Ik had een geweldig gastgezin, en die betaalde ook mijn schoollunch, en als we uiteten gingen hoefde ik ook nooit te betalen. Mijn grootste kosten waren mijn hiphopdansles 1x per week (zo'n 50 dollar per maand), shoppen, dagtripjes naar NYC, dansspullen/schoenen en schoolspullen: cap and gown, yearbook, en schoolpictures.

Ik weet niet wat voor informatie je verder zou willen hebben? Je kan ook nog even op m'n blog kijken: http://sabineusa.weblog.nl/
Bojangles
Amerika-newbie

Bericht door Bojangles »

Hoi Ramon,

Ik ben hier op het forum eigenlijk me aan het oriënteren om een paar jaar naar de States te verhuizen met man en kids, maar als ik high school zie dan ga ik toch even lezen :thumbup:
Zowel ik als mijn man hebben een jaar high school gedaan in de VS na onze havo. We hebben het hier wel over de vorige eeuw :wink: (man in 93/94, ik in 97/98). Ik heb dat gedaan met Travel Active, en begreep dat je op zoek was naar ervaringen. Ik kan natuurlijk alleen mijn eigen mening geven maar ik heb heel positieve ervaringen gehad met de organisatie. Een gedegen voorbereiding vooraf met een aantal persoonlijke contactmomenten (ook met anderen die gaan) en veel informatie over het omgaan met cultuurverschillen e.d.
Ook de reis erheen was allemaal goed geregeld. Heel gezellig met zoveel in het vliegtuig die allemaal enthousiast en nerveus tegelijk zijn! Wij zijn vanuit Amsterdam naar Washington gevlogen en na een citytour weer door naar NYC. Hier was een groot hotel afgehuurd en kwamen alle studenten bij elkaar die dat jaar in de VS zouden verblijven. Dit waren er rond de 1000 (!), dat is dan van een overkoepelende internationale organisatie waar TA (toen) een link mee had. We bleven een dag of 3 in dat hotel en kregen ook daar nog veel informatie en workshops over verschillende topics. Ook uiteraard excursies in de stad en een feestje werden georganiseerd. Ik heb daar in dat weekend al vrienden gemaakt die ik het hele jaar in Amerika heb onderhouden (en sommigen nog wat langer).
Na NYC vloog iedereen in kleinere groepjes naar z'n eindbestemming, waar je gastgezin en de Local Coordinator de zorg voor je overnemen.

Als je nog specifieke vragen hebt stel ze gerust! Ik moet wellicht wat graven maar weet best nog veel :wink: in ieder geval dat het een fantastisch jaar is geweest!

groetjes Lotte
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ha, een nieuw forumlid met plannen om naar de US te gaan! @Lotte: stel je hier even voor:
viewforum.php?f=17
En als je vragen hebt of zo, open dan gerust een topic in Tijdelijke Visa of Emigratie of stel ze in een topic dat al over jouw onderwerp gaat.
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer