Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DS-2019 invullen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Velma
Amerika-newbie

DS-2019 invullen

Bericht door Velma »

Ik heb het formulier DS-2019 ontvangen uit Amerika maar snap niet echt alles wat erop staat. Nou weet ik ook niet wat ik er verder mee moet doen als ik het heb ingevuld, kan iemand mij hier misschien mee helpen??? Ik heb binnenkort een afspraak bij de ambassade en wil dat alles goed verloopt.

Groetjes,
Velma
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Als het goed is heb jij een DS-2019 aanvraag ingevuld (of het echte DS-2019 met de hand ingevuld) en naar de US opgestuurd. Aan de hand daarvan heeft het ontvangende instituut DS-2019 opgesteld / ondertekend en aan jou teruggestuurd (dat formulier is in principe het bewijs dat dat instituut bereid is je te ontvangen). Nu zouden op je DS-2019 vakjes 1 t/m 5 moeten zijn ingevuld met jouw gegevens en moet vakje 7 ingevuld en ondertekend zijn door het gastinstituut. Verder is het form leeg. Je moet absoluut niets invullen verder en alleen helemaal onderaan krabbel zetten (signature of applicant), met plaats en datum. Vak 6 wordt door het consulaat ingevuld en vak 8 is voor als je binnen de VS van locatie en sponsor veranderd, en kan dus leeg blijven. Het vak linksonder zonder nummer is ook voor het consulaat, en het vak rechtsonder (travel validation by responsible officer) moet je in laten vullen in de US als je het land uitgaat en daarna weer teruggaat naar Amerika.
De code rechtsbovenaan (N00...etc) en de code in vakje 2 (bv P-0-00001) heb je nodig om je SEVIS-fee te betalen.

Zorg voor het consulaat dat je alle formulieren helemaal hebt ingevuld (geen vakjes open laten), dat je beide fee's hebt betaald, dat je de juiste pasfoto's hebt (geen NL-formaat). Zie verder de site van het consulaat voor o.a. een checklist.

Laat maar horen als je nog meer vragen hebt!
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Velma
Amerika-newbie

Bericht door Velma »

Ik heb het formulier nog niet verstuurd, maar heb wel gebeld met een International Student Advisor en deze heeft me verteld dat ik geen DS-2019 nodig heb, omdat dit formulier alleen is voor studenten die van plan zijn te studeren in de staat Iowa.
Dus nou begrijp ik niet zo goed of ik het formulier wel of niet nodig heb, als dat zo is is het dan wel te laat, want over 2 weken heb ik een afspraak bij het consulaat.
Ik heb zelf mijn stage gevonden en ik heb al een contract ondertekend gekregen van mijn stagabegeleider, dus heb ik ook gehoord dat ik zo een internship krijg en ben dan geen exchange visitor of student om voor een visum in aanmerking te komen (dit vertelde die International Student Advisor mij),weet je daar ook misschien meer van??? :roll:
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Om stage te lopen heb je een J-1 visum nodig. Voor studie aan een universiteit J-1 of F-1. DS-2019 is het form dat je nodig hebt om een J-1 aan te kunnen vragen en dat moet ondertekend worden door het ontvangende instituut. De wetgeving van immigrations is voor de hele US hetzelfde, dus je hebt niet zoiets als formulieren die alleen voor Iowa gelden.
Als je bij een bedrijf stage gaat lopen (niet verbonden aan de uni), moet je via een gecertificeerde instelling alsnog een DS-2019 zien te regelen (kost dan rond de $1000,- meestal).
Zonder dergelijke ondertekende papieren kun je geen stage lopen in de States (tenzij je niets betaald krijgt, dan kun je proberen op een toeristenvisum te gaan).
Om nauwkeuriger een uitspraak te kunnen doen, zal ik meer van je situatie moeten afweten. Sowieso adviseer ik je om eens wat te gaan lezen op bronnen op internet (bijvoorbeeld de site van de US embassy in den haag, ga naar visa information), want volgens mij weet je niet zo goed waar je mee bezig bent...
Velma schreef:Ik heb het formulier nog niet verstuurd, maar heb wel gebeld met een International Student Advisor en deze heeft me verteld dat ik geen DS-2019 nodig heb, omdat dit formulier alleen is voor studenten die van plan zijn te studeren in de staat Iowa.
Dus nou begrijp ik niet zo goed of ik het formulier wel of niet nodig heb, als dat zo is is het dan wel te laat, want over 2 weken heb ik een afspraak bij het consulaat.
Ik heb zelf mijn stage gevonden en ik heb al een contract ondertekend gekregen van mijn stagabegeleider, dus heb ik ook gehoord dat ik zo een internship krijg en ben dan geen exchange visitor of student om voor een visum in aanmerking te komen (dit vertelde die International Student Advisor mij),weet je daar ook misschien meer van??? :roll:
"You're drunk again."
Velma
Amerika-newbie

Bericht door Velma »

Nee, dat klopt.... :cry:

Ik ben gewoon te laat begonnen met dat DS-2019, daar was ik niet op voorbereid.
Ik kan dan toch ook proberen om 2 maal 3 maanden naar VS te gaan zoals je zei op toeristenvisum? Ik heb al gelezen dat meerdere mensen zoiets hebben gedaan, want ik krijg inderdaad niet betaald voor mij stage.
sohail
Amerika-ontdekker

Bericht door sohail »

Je hoeft niet per se een J1 visum te hebben om stage te lopen in de VS. Ik had van een instituut in de VS een stage aanbieding gekregen waarmee ik met een B1 visum stage kon lopen. Voorwaarde was wel dat ik geen loon zou ontvangen daar, maar een toelage voor eten en woning was wel aangeboden. Dit was een gerenomeerd overheids instituut. Je zou dus wel verwachten dat ze wisten wat ze deden.
Ik zou hierover informatie zoeken op internet. Zoek uit onder welke voorwaarden je kunt stage lopen want ik weet dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Succes!!!!
Velma
Amerika-newbie

Bericht door Velma »

Dank je wel :D
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Ik zou dan eerder een B-1 aanvragen voor 6 maanden; 2x heen en weer vliegen op VWP is niet aan te raden.
"You're drunk again."
jobinnewyork
Amerika-ontdekker

Bericht door jobinnewyork »

Ook nog een vraag m.b.t het Ds-156 frmulier. Moet je bij "state/province" als nederlander in mijn geval "zuid-holland" invullen?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Lijkt me niet. State: dat slaat op de USA; Province, dat is Canada.
The Netherlands lijkt me voldoende.
jobinnewyork
Amerika-ontdekker

Bericht door jobinnewyork »

hmmm ik heb net een afspraak gemaakt met Het Consulaat In Amsterdam. De mevrouw aan de telefoon adviseerde me om het gewoon in te vullen :? Ze wist het ook niet zei ze. :?:
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

Alles wat je in kan vullen, moet je gewoon invullen. Als ze een provincie vragen, en je woont in de provincie zuid-holland, vul je dat gewoon in. (tenzij je bij het consulaat in de rij met sukkels wilt staan die hun papieren niet goed hebben ingevuld :) )
"You're drunk again."
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer