Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

F-1; studentenvisa

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
RPVDD
Amerikafan

Re: F-1; studentenvisa

Bericht door RPVDD »

Ja dat begrijp ik, alleen duurt het antwoord van de Universiteit altijd zo ontzettend lang en ze geven vaak geen volledig antwoord. In de gids van de NCAA staan duidelijke tabellen, dus tot de tijd dat ik mijn cijfers door de Universiteit laat vertalen ga ik daar vanuit.

Het is nu een week geleden dat ik mijn mail met video heb verstuurd, maar heb nog geen enkele reactie gehad. De grootte is 101 kb en de andere 20kb, is dit te veel? Misschien hebben ze mijn mails helemaal niet binnen gehad door een filter oid. Misschien slim om een soort van reminder sturen?
Keep dreaming, that certain day will come..
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschien dat je je filmpje ergens neer kunt zetten (youtube of hoe die sites ook mogen heten) en dan een email sturen met een link. Men is meestal nogal huiverig om een groot aan hangsel van een onbekend emailadres te openen (virussen en zo). Via zo'n filmsite zal het mogelijk/hopelijk wat makkelijker gaan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Ik heb ook alleen de link gegeven. Wanneer ik mijn verzonden e-mail bekijk zie ik bovenin wel een balk met een screenshot, erg raar. Voor de zekerheid heb ik de mail opnieuw verstuurd, dit keer zonder eerdere e-mails eronder en daardoor werden ze kleiner dan 15kb. Hopelijk reageren ze nu wel.

Voor dat GPA snap ik het 'credits' verhaal niet 100%. Wat is nou één credit hier in Nederland? Is dit een soort indexcijfers dat aangeeft welk vak belangrijker is?

Ik heb nu mijn hoofdvakken een index van 1 gegeven en alle overige vakken een index van 0,5.
Hierdoor kom ik uit op een GPA van 3,63; is dit een goed cijfer in vergelijking met Amerikaanse highschool leerlingen?

En voor Lichamelijke Opvoeding heb ik een G van Goed staan (goed/voldoende/onvoldoende), moet ik dit vertalen in een A of mag ik dit niet meetellen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Meestal is 'good' hier maar een middelmaatje. ;-) Weinig indrukwekkend.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dorijn85
Amerika-ontdekker

Bericht door Dorijn85 »

Hai,

Heb zojuist deze topic globaal doorgelezen.
Ik heb zelf een jaar in Louisville, KY gewoond (volgens mij staat daar de universiteit waar je naar toe wilt) als High School student. Leuke stad! Vorig jaar heb ik stage gelopen op een in New York op een J-1 visum en aankomende herfst ga ik beginnen als PhD student in New York op een F1 visum. Ik heb dus redelijk wat ervaring met het verkijgen van visa en de aanmelding aan een Amerikaanse universiteit. Ik zet maar even alles op een rijtje:

1. Ik zou me nu nog niet druk maken om het verkrijgen van een F1 visum. Hooguit kun je uitzoeken wat de kosten daarvan zijn (ongeveer 300 euro). Als je eenmaal bent toegelaten, krijg je 1 heel belangrijk papiertje (de I-20). Je maakt een afspraak voor 15 euro bij het Amerikaanse consulaat en als alles goed gaat, krijg je een paar dagen later je paspoort terug voorzien van een F1 visum.

2. Ik zie dat je je tot 1 mei kunt aanmelden aan de desbetreffende universiteit. Zo'n aanmelding kost heel veel tijd en doe je niet in een paar weken. Ik denk dat het voor jou nu te laat is om een perfecte aanmelding vóór 1 mei klaar te hebben. En perfect moet het zijn, anders kun je het wel vergeten. Ik zou mijn zinnen zetten op volgend jaar. Ik ben vorige jaar januari informatie gaan verzamelen en me voor gaan bereiden op de nodige toetsen. Mijn hele proces duurt nu dus al 15 maanden.
Ik zou me niet drukmaken om je leeftijd. Er zijn wel vaker Freshman studenten die niet rechtstreeks van de middelbare school komen.

3. Ik denk eigenlijk dat ze jou zullen zien als een nieuwe student en niet een transfer student. Gezien het feit dat je als Freshman zult starten en niet bijvoorbeeld in het 2e jaar instroomd en omdat je nu niet aangesloten bent bij een Nederlandse opleiding. Ik weet dit niet zeker, dit zul je moeten vragen. Je kunt ook een keer bellen i.p.v. mailen.

4. De SAT of de ACT moet je zeker maken. Dat is niet iets wat je zomaar doet. Je kunt het beste een aantal boeken aanschaffen (kan ook via de bieb) en gaan studeren. Niet eens per se op de kennis, maar vooral over de opzet en de soort vragen die ze stellen. Misschien moet je een essay schrijven, het is belangrijk daarop te oefenen.

5. Cijfers kun je zelf ' vertalen' naar het Amerikaanse systeem, maar dit is niet betrouwbaar. De universiteit neemt hier misschien geen genoegen mee. Als je het goed wilt doen en ook een goede en serieuze indruk achter wilt laten, dan laat je ze officieel 'vertalen' door WES (World Educational Services). Dit kost ongeveer 300 dollar. Zij geven hierbij ook een GPA. De hoogste GPA is een 4. Een 3.6 is heel goed. Vaak staat de toelatingseis voor hele goede universiteiten op een GPA van 3.5

6. Als je je cijferlijsten (transcripts) opstuurt naar de universiteit en naar WES dan moet dit door de school zelf in een enveloppe gedaan worden met stempels op alle mogelijke openingen van de officiele enveloppe van jouw school. Hier zijn ze in Amerika erg streng in!! Dit om te voorkomen dat je zelf je cijfers hebt kunnen veranderen. Vervolgens kun je zelf de enveloppe op de post doen. WES stuurt zelf jouw 'vertaalde' cijferlijsten naar de universiteit(en) van jouw keuze. De niet vertaalde cijferlijsten stuur je dus zelf op, maar moeten zowel in het Nederlands als in het Engels zijn. Je kunt vragen of de school zelf deze vertaald en anders kun je het laten doen door een officiele vertaler.

6. Als je dan toch bezig bent met toetsen, cijferlijsten vertalen etc. dan doe je er wellicht goed aan om je bij meerdere universiteiten aan te melden (mits je de mogelijkheid hebt om te voetballen natuurlijk). Hoe meer universiteiten, hoe groter je kans.

7. Als je je hebt aangemeld, wil dat nog niet zeggen dat je wordt toegelaten. Er is een grote competitie gaande om op een goede universiteit terecht te komen. Sommige mensen worden overal afgewezen en beginnen dan vaak aan een kleine state college. Als je ze jou willen hebben in het voetbalteam, maak je wel meer kans denk ik.

8. Sommige universiteiten vragen misschien om een aanbevelingsbrief van een leraar of werknemer. Als dit zo is, moet je hier ook ongeveer een maand voor uittrekken voordat je die krijgt.

9. Vergeet niet dat voetbal (en alle andere sporten in Amerika) seizoenssporten zijn. Je zult dus maar voor een deel van het jaar echt intensief voetballen.

10. Als je echt denkt dat je een kans maakt om aangenomen te worden en een volledige scholarship kunt krijgen, dan is het misschien ook verstandig eens langs te gaan. Dit kost je natuurlijk makkelijk honderden euro's, maar als dit je kansen vergroot kan het de moeite waard zijn. Je zou mee kunnen trainen en laten zien wat je kunt. Ik ben ook langsgeweest en ik weet zeker dat dit heeft geholpen.

Succes met alle voorbereiden. Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaande.

Groet, Dorijn
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En wat ik me afvraag: als je je dit jaar aanmeldt met een dossier dat met gaten en ogen aan elkaar hangt, en je wordt afgewezen, maak je dan volgens jaar weer helemaal een 'verse' kans, of sta je al geclasseerd onder 'no'?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Dorijn, fantastisch dat je daar bent geweest! Deze informatie helpt mij erg veel. :thumbup:

Ja ik wil graag naar de UofL!!

Ik denk dat ik zeker kans maak, maar dat ik de universiteiten niet kan overtuigen met hetgene wat ik nu heb laten zien. Door een jaar lang de tijd te hebben om alles stap voor stap te gaan doen is een erg goed idee, bij nader inzien. Ook het financiële plaatje kan ik beter gaan regelen, zodat ik misschien met een mindere beurs ook naar Amerika kan.

1. Welke papieren krijg je nog meer bij een F1-visum? Ik hoor allerlei letters en cijfers maar ik vraag me af naar welke ik precies moet zoeken voor meer informatie.

2. Ik ben bang dat ik een filmpje moet gaan maken met hoogtepunten van een heel seizoen, om meer indruk te maken. Hier zal ik echter een seizoen over moeten doen, dus ik denk dat het beter is om mijn zinnen op volgend jaar te zetten. Alles komt nu te kort op me af, wat fouten kan veroorzaken. Ik heb nu in ieder geval genoeg informatie om alles uit te gaan werken en alle diploma's netjes op tijd aan te gaan vragen (en zo goed mogelijk te maken).

4. Hoe heb jij je voorbereid op de SAT/ACT? Welke boeken/mogelijkheden heb je gebruikt?

5. Ik heb gezien dat de toelatingseis van de NCAA een GPA van 2.0 vereist. De UofL vraagt een 3.0, dus dat haal ik gemakkelijk. 300 dollar voor het vertalen van een papiertje vind ik nogal veel. Ik kan DUO/IB-groep mijn diploma in het Engels laten vertalen voor 5 tientjes. Waarom is het zo duur en wat is er zo speciaal aan?

8. Zou dit veel indruk maken, ook als ze hier niet om vragen?

9. Ja, het seizoen loopt van augustus tot december en een paar wedstrijden in April/Mei. De rest is dus keihard blokken!

10. Als ik antwoord krijg van de coaches met daarin een positief antwoord, zal ik dit zeker gaan doen. Misschien is een weekje langsgaan en proberen om mee te trainen geen slecht idee. Zal dit zeker voor gaan stellen als ik mijn plannen echt door ga zetten.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

RPVDD schreef:5. Ik heb gezien dat de toelatingseis van de NCAA een GPA van 2.0 vereist. De UofL vraagt een 3.0, dus dat haal ik gemakkelijk. 300 dollar voor het vertalen van een papiertje vind ik nogal veel. Ik kan DUO/IB-groep mijn diploma in het Engels laten vertalen voor 5 tientjes. Waarom is het zo duur en wat is er zo speciaal aan?
Hier kan ik wel een antwoord op geven, men heeft geen vertrouwen in onze vertaalkunde en in de instellingen. Er zijn er maar een paar die men vertrouwt en die kunnen dus meer geld vragen. En wellicht hebben de mensen die daar werken ook nog wat extra opleiding dan wel beëdiging ontvangen.

:offtopic: Volgens mij is het dit topic en niet deze topic.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dorijn85 schreef: 3. Ik denk eigenlijk dat ze jou zullen zien als een nieuwe student en niet een transfer student. Gezien het feit dat je als Freshman zult starten en niet bijvoorbeeld in het 2e jaar instroomd en omdat je nu niet aangesloten bent bij een Nederlandse opleiding. Ik weet dit niet zeker, dit zul je moeten vragen. Je kunt ook een keer bellen i.p.v. mailen.
Dat zou best kunnen wat betreft het studieprogramma van de universiteit zelf (en alleen zij kunnen beslissen wat er wel of niet meetelt van je HBO studiejaar), maar wat betreft NCAA eligibility zijn er weer andere regels (en ook weer uitzonderingsregels) die even goed doorgenomen moeten worden.
RPVDD schreef: 10. Als ik antwoord krijg van de coaches met daarin een positief antwoord, zal ik dit zeker gaan doen. Misschien is een weekje langsgaan en proberen om mee te trainen geen slecht idee. Zal dit zeker voor gaan stellen als ik mijn plannen echt door ga zetten.
Zorg ook hier dat je de NCAA regels heel goed doorneemt voordat je zo'n bezoek gaat plannen. Er zijn strenge regels over contact maken en campus visits voor sportkandidaten. Het zou zonde zijn als je na zoveel geld en moeite niet "eligible" blijkt te zijn.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Aha, dan is het inderdaad een beter idee om mijn lijst te laten vertalen door WES.

Er zijn verschillen tussen de eisen van de NCAA en de Universiteit, dus ik moet de twee 'lijsten' simpelweg naast elkaar gaan leggen en telkens de hoogste eis pakken als uitgangspunt.

Kan een bezoek aan de universiteit mijn kansen om aangenomen te worden verminderen dan? Direct contact en interesse tonen kan volgens mij toch nooit iets kwaad? Wat betreft meetrainen zou misschien wel een risico kunnen zijn. Zal dan topfit en in vorm moeten zijn om alles te kunnen laten zien wat ik in me heb.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik denk dat Dutchess niet bedoelt dat het je kansen vermindert, maar dat je daardoor bepaalde regels kan overtreden en dus helemaal niet meer mag komen. M.a.w. een bezoek kan, mits conform de regels. Er zijn in de VS al genoeg schandalen geweest rond sporters en hun beurzen waardoor er strengere regels zijn gekomen.

Of doel je op de post van Kastelke dat als je nu een slechte aanvraag indient dit voor het jaar erop wellicht jouw kansen verkleint?
Dorijn85
Amerika-ontdekker

Bericht door Dorijn85 »

RPVDD schreef:
1. Welke papieren krijg je nog meer bij een F1-visum? Ik hoor allerlei letters en cijfers maar ik vraag me af naar welke ik precies moet zoeken voor meer informatie.
Alleen de I-20
RPVDD schreef: 4. Hoe heb jij je voorbereid op de SAT/ACT? Welke boeken/mogelijkheden heb je gebruikt?
Ik heb alleen de GRE gemaakt (voor graduate schools). Daar zijn heel veel boeken over te vinden, geldt ook voor de SAT/ACT. Je kunt ze vaak ook in de bieb vinden (in een grote tenminste).
RPVDD schreef: 5. Ik heb gezien dat de toelatingseis van de NCAA een GPA van 2.0 vereist. De UofL vraagt een 3.0, dus dat haal ik gemakkelijk. 300 dollar voor het vertalen van een papiertje vind ik nogal veel. Ik kan DUO/IB-groep mijn diploma in het Engels laten vertalen voor 5 tientjes. Waarom is het zo duur en wat is er zo speciaal aan?
Vaak accepteren ze alleen WES. Geeft de DUO/IB-groep ook een GPA?
RPVDD schreef: 8. Zou dit veel indruk maken, ook als ze hier niet om vragen?
Ja zeker. Als je een goede aanbevelingsbrief hebt, verhoogt dat echt je kans.

:offtopic: Het is de topic, dus ook deze topic. Het topic mag je ook gebruiken, dus dit topic is ook goed :wink:
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Ok, al vraag ik me af wat voor regels dit zijn. Je zal waarschijnlijk midden in het seizoen niet mee mogen trainen of mondeling al een contract afsluiten buiten de inschrijfperiode.

Ik heb in principe geen aanvraag gedaan tot nu toe. Wanneer ze me nu afwijzen kan ik het toch volgend jaar opnieuw proberen?
Je kunt in een jaar erg veel veranderd zijn in elk opzicht, waardoor je misschien het jaar daarop wèl kans maakt.

Die aanbevelingsbrieven zal ik zeker proberen te scoren bij de juiste mensen, dankjewel voor de tip!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Maar kastelke vroeg al of een halfbakken aanvraag nu je kansen voor volgend jaar niet schaadt. Ik heb daar ook geen antwoord op, maar als je weet dat het nu heel erg kort dag gaat worden, waarom het dan toch nog proberen? Je weet eigenlijk nu al dat het niet meer gaat lukken en jouw aanvraag niet echt perfect zal zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In Noord-Amerika neemt men solliciteren bij de universiteit Heel Erg Serieus! Daar wordt jaren naartoe geleefd en gewerkt. Dat zijn ook het soort van aanvragen die men dus binnen krijgt: netjes voorbereid, perfect in orde.
En dan komt daar helemaal op het einde nog zo'n half-in-orde en slordig voorbereid dossier van een buitenlander binnen... Komt dat goed over? Men zou biased kunnen zijn en denken dat jij bekwaam genoeg bent om hun regels te volgen, dat je geen rekening houdt met vormregels, dat je niet gemotiveerd genoeg was om het te doen zoals zij dat willen, dat het 'in the heat of the moment' was dat je kandidaat stelde,... (men kan eigenlijk heel veel negatieve dingen denken, maar slechts weinig positieve dingen). Maar je naam blijft wel hangen. Dus als je volgend jaar je kans weer waagt, en je ligt daar op die stapel met kandidaten en ze zien jouw naam en er gaat een belletje rinkelen, denk je dat die mensen dan nog terug je dossier bekijken, of dat de kans bestaat dat ze echt wel meer kandidaten hebben en niet onbeperkt tijd hebben om al die dossiers even grondig te bekijken?
Dus als je volgend jaar terug je kans wilt wagen, begin dan nu al naar andere scholen te kijken, zoek uit wat hun eisen zijn, en begin de voorbereiding.
Nu ken ik niks van voetbal, dus als jij denkt dat jij werkelijk die uitzonderlijke ster aan het firmament bent en dat ze eigenlijk kandidaten te kort komen ipv teveel hebben, dat zij de vragende partij zijn en niet jij, dan ligt dat natuurlijk heel anders.
Elke
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

RPVDD schreef: Kan een bezoek aan de universiteit mijn kansen om aangenomen te worden verminderen dan? Direct contact en interesse tonen kan volgens mij toch nooit iets kwaad? Wat betreft meetrainen zou misschien wel een risico kunnen zijn. Zal dan topfit en in vorm moeten zijn om alles te kunnen laten zien wat ik in me heb.
Kansen verminderen om bij de universiteit aangenomen te worden? Nee.

Kansen verminderen om te mogen voetballen? Ja, als je het bezoek niet zorgvuldig volgens de NCAA regels doet.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

:offtopic: Het kan inderdaad beiden, zowel de topic als het topic.
Zie deze link. Zelf vind ik het beter klinken, maar dat ik persoonlijk.
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Mijn aanvraag zal inderdaad niet perfect zijn nu. Ik begrijp dat het makkelijker wordt als ik bij mijn aanvraag alle gewenste gegevens al aan kan geven. Kort gezegd: Ik moet mijn papieren ingevuld en al in een dossier klaar hebben liggen zodat ik morgen al weg zou kunnen. De testen zijn mijn grootste probleem, omdat de SAT niet elke week gedaan kan worden.

Mijn kans op een scholarschip is echter vrij groot.
- Allereerst ben ik een voetballer, wat in Amerika sport nummer 5 is geloof ik en niet bij alle universiteiten prioriteit nummer 1.
- Ik ben een goalkeeper. Goede zijn erg moeilijk te vinden, omdat je bij elke wedstrijd 20 voetballers ziet en maar 2 keepers. Goede keepers scouten is dus moeilijk en als je er al één hebt gevonden, is de concurrentie erg groot.
- Ik ben geen Amerikaan. Aan de ene kant een nadeel, maar dit kan ook een voordeel zijn. Internationale studenten zijn, volgens mij, vrij gewild op Amerikaanse universiteiten.
- Ik ben een Nederlander. Het niveau voetbal in Nederland is vele malen hoger dan in Amerika. Nederlandse keepers zijn geen eenling, maar eerder de laatste verdediger. Wij blijven niet op de lijn staan wachtend op een schot om deze te keren, wij willen meevoetballen en de 'kick&rush'-mentaliteit hebben wij niet.

Eerst even het antwoord van de coaches afwachten. Stel dat ze zeggen dat ze mij willen hebben, kan ik alsnog beslissen om volgend jaar pas te gaan door financiële redenen.

Het is een goed idee om alles tot in de puntjes uit te zoeken en vooral de regels en voorwaarden stap voor stap te bekijken. Regelmatig contact met de coach is daardoor ook zeker een optie, net zoals een bezoek brengen om de omgeving te bekijken, het leven op de universiteit te ervaren en om een wedstrijd te zien van het team. Volgend jaar op tijd aankloppen met een perfect dossier zal mijn kansen zeker vergroten ten opzichte van nu.

Voor een bezoek van een week moet ik wel even de kosten gaan calculeren. Heeft hier iemand een schatting voor (verblijf, ticket en visum)?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

RPVDD schreef:Mijn kans op een scholarschip is echter vrij groot.
Ik denk dat je hier je kansen schromelijk overschat. Sorry.
RPVDD schreef:- Ik ben geen Amerikaan. Aan de ene kant een nadeel, maar dit kan ook een voordeel zijn. Internationale studenten zijn, volgens mij, vrij gewild op Amerikaanse universiteiten.
Klopt. 100% correct. Waarom? Omdat die het volle pond betalen. Zelfs CSUN is voor internationale studenten $33,000 per jaar. Waar iemand in state nog niet eens 10K per jaar betaalt. Natuurlijk zijn wij internationale studenten dan zeer gewild.
RPVDD
Amerikafan

Bericht door RPVDD »

Hockey schreef:Ik denk dat je hier je kansen schromelijk overschat. Sorry.
Waarop baseer je dit als ik vragen mag?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer