Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
op ESTA na F1?
op ESTA na F1?
Hi allemaal, ik heb afgelopen augustus tot feb gestudeerd in de VS op een F-1 visum. Toen ben ik februari weer terug gegaan naar Nederland en nu ga ik overmorgen op een Esta weer even voor 3 maanden vakantie houden in de VS. Mag dit? Eigenlijk veels te laat om nu nog eens te vragen maar bedacht het me net pas! Hoor het graag van jullie!
An Actress On Her Way From Holland to Hollywood -http://starsintheeyesblog.com
Re: op ESTA na F1?
Hoelang ga je precies? Je mag op het Visa Waiver Program (dus dat je geen visum nodig hebt, en een ESTA formulier invult) maximaal 90 dagen blijven. Je moet ook rekening houden met onvoorziene gebeurtenissen waardoor je vlucht bijvoorbeeld pas een dag later kan vertrekken, dus ga nooit exact 90 dagen.
Voor de rest is het geen probleem dat je een F1 visum hebt gehad. Neem voor de zekerheid bewijzen mee om je banden met Nederland aan te tonen; een huurcontract, een brief van je baas waarin staat dat je op een bepaalde datum weer verwacht wordt, dat soort dingen. Misschien heb je het niet nodig, maar je kunt in zo'n geval beter te veel dan te weinig meenemen.
Voor de rest is het geen probleem dat je een F1 visum hebt gehad. Neem voor de zekerheid bewijzen mee om je banden met Nederland aan te tonen; een huurcontract, een brief van je baas waarin staat dat je op een bepaalde datum weer verwacht wordt, dat soort dingen. Misschien heb je het niet nodig, maar je kunt in zo'n geval beter te veel dan te weinig meenemen.
Dat lijkt me een tikje overdreven, maar goed, als het je een geruststellend gevoel geeft, vooral doen. Ik zie het "verdachte" element niet zo eerlijk gezegd.SemJes schreef:Neem voor de zekerheid bewijzen mee om je banden met Nederland aan te tonen; een huurcontract, een brief van je baas waarin staat dat je op een bepaalde datum weer verwacht wordt, dat soort dingen. Misschien heb je het niet nodig, maar je kunt in zo'n geval beter te veel dan te weinig meenemen.
Edit: de aanvankelijk gemelde vakantie heeft inmiddels de gedaante aangenomen van een cursus en gesprekken met een agent, met het doel een visum te bemachtigen. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal, dat beslist de aandacht van de immigration officer zal trekken.
Laatst gewijzigd door dimona op 30 mei 2012, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Als iemand een paar weken op vakantie gaat dan zou ik ook zeggen dat het overdreven is. Maar we hebben toch al een paar keer mensen op het forum gehad die voor een langere tijd naar de VS gingen, en daar moeilijke vragen over kregen, met als waarschuwing dat dit de laatste keer was dat ze op het VWP konden reizen, en dat ze vervolgens voor een B1 moesten gaan. Nu gaat dat vaak om mensen die meerdere keren voor 2 a 3 maanden in de VS blijven, maar het kan zijn dat het F1 visum ook als nadeel gezien wordt. Iemand die al voor studie in de VS is geweest kan natuurlijk als een potentieel groter risico voor overstay worden gezien in de ogen van de beambte, bijvoorbeeld door de (werk)connecties die diegene heeft kunnen opdoen in de studie periode.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou in dit geval ook niet zeggen dat het 100% 'veilig' is. Ben je een gehuwd persoon met partner en kinderen in Nederland en een koophuis en een vast contract, dan zal men zich misschien wel afvragen waarom je 3 maanden (laat ons hopen dat je het over 90 dagen hebt?) weg gaat, maar dat zal minder verdacht zijn dan waneer je een ongehuwd jong iemand bent zonder woning en vaste job. Dus je zal altijd het risico lopen dat men je de toegang gaat weigeren. Minder risico als je nu voor 2 weken was gegaan. Maar dat risico zal je moeten nemen, nu is het te laat om daar nog iets aan te veranderen. Let wel op: als men je nu een opmerking geeft of weigert, dan kan je de US nooit meer in zonder visum. Maar laat ons hopen dat het allemaal vlot gaat, de persoon bij Immigrations je een charmant iemand vindt en in een goede bui is. (en vraag je af wat je gaat zeggen als ze vragen waarom je nu al weer terug komt)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
"So when I fly to Los Angeles next week as the head of ShaniceCorp. I have to have some sort of plan. I already wrote about how making financial plans is important, but a schedule is too. You have to have a plan of acti(ng)vities. And because I thought my own little plan might be insightful for other actors who consider visiting LA, I decided to share it here."
Ik denk dat je reden hebt je zorgen te maken en zou iedere snipper bewijsmateriaal van je binding met Ned. meenemen.
Het gaat als volgt: het moment dat jij je aanmeldt op Schiphol gaat je naam enz. naar USCIS. Die hebben dan (vlucht naar LA) zo'n 12 uur om doopzelen te lichten gebaseerd op de aangeleverde info. Computer searches zijn daar een onderdeel van heb ik begrepen.
Ik zeg niet dat het 100% zeker is dat je in de problemen komt, maar de kans bestaat altijd.....
Ik zou ook als de hazen een topic maken op je web site over hoe je uitkijkt naar een vakantie in LAla-land en daar vrienden en bekenden die je tijdens je studie hebt opgedaan, hoopt tegen te komen. Ook hoe je alle leuke en interssante dingen hoopt te gaan zien en doen waar je tijdens je studie niet aan toe bent gekomen. Etc. (En ik zou ShaniceCorp tussen aanhalingstekens plaatsen).
Ik denk dat je reden hebt je zorgen te maken en zou iedere snipper bewijsmateriaal van je binding met Ned. meenemen.
Het gaat als volgt: het moment dat jij je aanmeldt op Schiphol gaat je naam enz. naar USCIS. Die hebben dan (vlucht naar LA) zo'n 12 uur om doopzelen te lichten gebaseerd op de aangeleverde info. Computer searches zijn daar een onderdeel van heb ik begrepen.
Ik zeg niet dat het 100% zeker is dat je in de problemen komt, maar de kans bestaat altijd.....
Ik zou ook als de hazen een topic maken op je web site over hoe je uitkijkt naar een vakantie in LAla-land en daar vrienden en bekenden die je tijdens je studie hebt opgedaan, hoopt tegen te komen. Ook hoe je alle leuke en interssante dingen hoopt te gaan zien en doen waar je tijdens je studie niet aan toe bent gekomen. Etc. (En ik zou ShaniceCorp tussen aanhalingstekens plaatsen).
Hm je blog was me nog niet eens opgevallen. Je bent dus van plan om te gaan acteren, en op die manier een visum te regelen? Ik zag op je blog dat je zelf al op de hoogte bent dat je eigenlijk niet mag solliciteren als je geen werkvisum hebt. Het duurde me niet lang om je voor en achternaam te vinden, en je plannen staan verder ook open en bloot op internet. Wie weet krijg je geen enkele extra vraag, maar het is ook mogelijk dat je je acteer-skills moet gaan gebruiken om de beambte ervan te overtuigen dat je enkel voor vakantie naar LA gaat
.

Hi guys, bedankt voor alle antwoorden. Het "head of ShaniceCorp gedeelte" is compleet ironisch bedoeld, ik dacht dat dat wel duidelijk was maar misschien toch niet. En ik ga nergens solliciteren hoor, ik ga heen om acteerlessen te doen en met wat agents te meeten, ik zie niet in waarom dit kwalijk is? Daarbij begin ik in september waasrchijnlijk aan een acteeropleiding in Nederland.
Welk gedeelte van de blog zien jullie als kwalijk dan?
PS: Daarbij woont mijn familie, vriend en vrienden in Nederland en heb ik een woonadres etc. Misschien bewijs acteeropleiding en familie/vriend meenemen? Ik heb mezelf ook even geGoogled maar volgens mij komt er niks kwalijks tevoorschijn, dat is er ook niet aan de hand...hoor graag jullie oordeel though.
Welk gedeelte van de blog zien jullie als kwalijk dan?
PS: Daarbij woont mijn familie, vriend en vrienden in Nederland en heb ik een woonadres etc. Misschien bewijs acteeropleiding en familie/vriend meenemen? Ik heb mezelf ook even geGoogled maar volgens mij komt er niks kwalijks tevoorschijn, dat is er ook niet aan de hand...hoor graag jullie oordeel though.
Laatst gewijzigd door shanicek op 30 mei 2012, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Je gaat agents ontmoeten wat opgevat kan worden als solliciteren. Acteerlessen kan je zien als een studie doen. Beide mogen niet als je op Esta in de VS bent.shanicek schreef:En ik ga nergens solliciteren hoor, ik ga heen om acteerlessen te doen en met wat agents te meeten, ik zie niet in waarom dit kwalijk is?
Het VWP staat dual intent niet toe, dat betekend dat je niet de intentie mag hebben om te emigreren. Ik zie dat je probeert om voor een O1 visum in aanmerking te komen, en dat een toekomstige agent dan moet dienen als je sponsor. Als je dit zou vertellen bij binnenkomst aan een beambte dan zal hij of zij je waarschijnlijk niet toelaten. Dat bedoelde ik met de info op je blog (die overigens heel leuk is om te lezen).
Btw; ik zag in een van je eerdere posts hier op het forum dat je vorig jaar een F1 visum aanvroeg voor een 2-jarige studie Grafisch Design, is dat niet doorgegaan?
Btw; ik zag in een van je eerdere posts hier op het forum dat je vorig jaar een F1 visum aanvroeg voor een 2-jarige studie Grafisch Design, is dat niet doorgegaan?
@Hockey acteerlessen van 2 uur per week als een studie? Ik heb meerdere vriendinnen die dat zijn gaan doen op een ESTA. Ik dacht dat dit mocht, als je maar onder de 3 maanden blijft.
@SemJes Ik heb een half jaar graphic design gedaan, uiteindelijk was ik toch niet zo blij met het niveau van de studie en ben dus na 1 semester gestopt. Heb overigens wel officieel exit interview gedaan etc. Wat betreft het O1 visum, is dit een immigratievisum dan? O1 visa zijn ook tijdelijk toch? Maar dit ben ik idd niet van plan te vertellen...al is het raar want iedereen die en O1 heeft is eerst naar Amerika gegaan om dat te krijgen bijna.
@SemJes Ik heb een half jaar graphic design gedaan, uiteindelijk was ik toch niet zo blij met het niveau van de studie en ben dus na 1 semester gestopt. Heb overigens wel officieel exit interview gedaan etc. Wat betreft het O1 visum, is dit een immigratievisum dan? O1 visa zijn ook tijdelijk toch? Maar dit ben ik idd niet van plan te vertellen...al is het raar want iedereen die en O1 heeft is eerst naar Amerika gegaan om dat te krijgen bijna.
@shanicek, ik zeg met nadruk kan. Dat zal afhangen van de Immigrations ambtenaar. Een studie volgen op Esta mag niet, zelfs als je onder de 90 dagen blijft. Wat ga je doen met die agents? Wat is het doel van een ontmoeting?
Ik zeg niet dat ze je hierop zullen weigeren, maar ik zou toch voorzichtig zijn dit te melden.
Ik zeg niet dat ze je hierop zullen weigeren, maar ik zou toch voorzichtig zijn dit te melden.
Ah, op die manier! Wat betreft de dual intent van een O1, hier wat meer informatie
Een ander stukje wat het ook goed aangeeft:
)
Zie: http://www.visapro.com/Immigration-Arti ... =1575&z=31O Visas: Dual intent appears to be recognized for O-1 visa holders. While not statutorily recognized like the H-1 or L, O-1 visa applicants are not required to maintain a residence abroad. Regulations provide that the approval of a permanent labor certification or the filing of a preference petition shall not be a basis for denying an O-1 petition, a request to extend such a petition, or the foreign national’s application for admission, change of status, or extension of stay in O-1 classification.
Een ander stukje wat het ook goed aangeeft:
Het zal aan de persoon die je bij Immigrations zijn om te bepalen of zo'n "studie" ervoor zorgt dat je in overtreding bent van het VWP. Officieel geldt namelijk (en dan hou ik echt op met de quotes hoorThe alien may legitimately come to the United States for a temporary period as an O-1 nonimmigrant and depart voluntarily at the end of his or her authorized stay and, at the same time, lawfully seek to become a permanent resident of the United States. This recognition does not apply to O-2 support personnel. The definition of the O-1 category at INA §101(a)(15)(O)(i) does not require the alien to have a foreign residence which he or she has no intention of abandoning.

Visa-free travel does not include those who plan to study, work or remain more than 90 days. Such travelers need visas. If an immigration official has reason to believe that a visa-free traveler is going to study, work or stay longer than 90 days, the officer will refuse to admit the traveler.
Zoals al gezegd, er zijn geen garanties. Dat het anderen is gelukt wil niet zeggen dat het jou ook gaat lukken. En andersom kan het zijn dat iets jou wel lukt, wat een ander niet gelukt is.shanicek schreef:Ik heb meerdere vriendinnen die dat zijn gaan doen op een ESTA.
Dank jullie allemaal voor jullie behulpzaamheid, waardeer ik echt! Ik ben in principe niet van plan te blijven aangezien ik hier straks een studie wil starten zoals al gezegd, maar ga wel de wateren voor een O1 verkennen door wat agents ontmoeten etc.
Ik denk dat het beste gewoon kan zeggen dat ik vrienden van de studie weer ga ontmoeten (wat ook waar is) en vakantie houden (wat ook waar is) en de acteerlessen die ik misschien ga doen en de O1 wateren verkennen achterwege laat. Dat ik 88 dagen ga is ook zodat ik veel tijd heb aangezien ik alleen in de zomer kan. Neem wel bewijs mee van de studie en mijn human ties naar Nederland
Ik denk dat het beste gewoon kan zeggen dat ik vrienden van de studie weer ga ontmoeten (wat ook waar is) en vakantie houden (wat ook waar is) en de acteerlessen die ik misschien ga doen en de O1 wateren verkennen achterwege laat. Dat ik 88 dagen ga is ook zodat ik veel tijd heb aangezien ik alleen in de zomer kan. Neem wel bewijs mee van de studie en mijn human ties naar Nederland

Precies, dat lijkt me het beste. Heel veel succes!
"Het is raar" schrijf je, ja maar we hebben het 1. over de USA, 2. over Immigration wetgeving.
Ik zou alleen zeggen 'pleasure' en to meet the many friends I have here and to see the sights I missed when I studied here.
Alles wat je meer zegt kan je in de problemen brengen.
Verder zou twee maanden of acht weken verblijf beter zijn geweest dan drie maanden. Ieder die de volle 90 dagen blijft - zeker na hier al geweest te zijn op een visum - komt in de kijker. Dat kan dit keer goed gaan maar je kansen voor een volgende bezoek nadelig beinvloeden.
Wat iemand anders ooit eens lukte in het verleden garandeert niet dat dat voor jou ook mogelijk is. En gebruik het zeker niet als argument bij Immigration, gebruik daar geen argumenten at all, geef in alles gelijk....
Ik weet waarover ik praat: ik heb zes jaar in H4 status achter de kiezen, dat visum dat echt leven in de US volslagen onmogelijk maakt, alleen vegeteren is toegestaan - tenzij je je een studie kunt permitteren. Vervolgens moesten we het land uit vanwege visum op, ruim anderhalf jaar in Canada verbleven voor we terug konden op een ander visum (L). Gedurende onze tijd in Canada gingen we nu en dan terug naar de US, en iedere keer was het bij de grens "toch niet om te werken of te solliciteren he ?"
Ik zou alleen zeggen 'pleasure' en to meet the many friends I have here and to see the sights I missed when I studied here.
Alles wat je meer zegt kan je in de problemen brengen.
Verder zou twee maanden of acht weken verblijf beter zijn geweest dan drie maanden. Ieder die de volle 90 dagen blijft - zeker na hier al geweest te zijn op een visum - komt in de kijker. Dat kan dit keer goed gaan maar je kansen voor een volgende bezoek nadelig beinvloeden.
Wat iemand anders ooit eens lukte in het verleden garandeert niet dat dat voor jou ook mogelijk is. En gebruik het zeker niet als argument bij Immigration, gebruik daar geen argumenten at all, geef in alles gelijk....
Ik weet waarover ik praat: ik heb zes jaar in H4 status achter de kiezen, dat visum dat echt leven in de US volslagen onmogelijk maakt, alleen vegeteren is toegestaan - tenzij je je een studie kunt permitteren. Vervolgens moesten we het land uit vanwege visum op, ruim anderhalf jaar in Canada verbleven voor we terug konden op een ander visum (L). Gedurende onze tijd in Canada gingen we nu en dan terug naar de US, en iedere keer was het bij de grens "toch niet om te werken of te solliciteren he ?"
Misschien informatief: Ik ben inmiddels in de VS, maar moest wel even door 2e inspectie waar ze me extra vragen stelde en de TV serie waarin ik speelde gingen Googlen. Was eigenlijk heel grappig, en ze waren ook aardig. Komt binnenkort een post over op mijn blog http://www.starsintheeyesblog.com
Nogmaals dank alles voor de info!
Nogmaals dank alles voor de info!
Laatst gewijzigd door shanicek op 04 jun 2012, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat de laatste link een foutje is, het leidt naar een commerciële site, niet naar een blog.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is goed nieuws!!! En nu maar hopen dat je deze keer een schot in de roos hebt in de US.
(de juiste link -waar het woordje 'blog' bij in staat- staat in haar onderschrift) Ik kijk uit naar je update!
(de juiste link -waar het woordje 'blog' bij in staat- staat in haar onderschrift) Ik kijk uit naar je update!
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht