Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jaartje in de VS?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
naamhier
Amerika-ontdekker

Jaartje in de VS?

Bericht door naamhier »

Beste forummers,

Hallo! Even kort mezelf introduceren; mijn naam is Peter, 33 jaar, woon in België en ik heb, sinds een paar maand, een Amerikaans meisje ontmoet waar ik, mag ik wel zeggen, behoorlijk gek op ben.
Zo gek zelfs, en daarmee komen we bij mijn belangrijkste vraag; dat ik overweeg een jaartje naar de US te verhuizen om bij haar in te trekken. Erg leuk allemaal, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat sprookjesliefde niet bestaat dus dat jaar kan in de praktijk zomaar uitdraaien op ‘een aantal maanden’ en terug naar af, maar kan net zogoed voorbij vliegen. You never know until you try, afijn, ik wil het ontdekken!

Nu heb ik me ondertussen al een beetje ingelezen in de hele visumproblematiek en weet ik dat de makkelijkste (nou ja…) weg om aan een greencard te komen trouwen is, maar dat lijkt me wel erg kort door de bocht na een aantal maanden samen. Vandaar ook dat idee van een jaar, als nou blijkt dat zo’n jaartje samenwonen wel erg leuk uitpakt dan is die trouwoptie al een stuk realistischer. En dan zien we daarna wel weer. Op dit moment lijkt het B-2 visum me echter de meest aangewezen optie en hier had ik volgende twee vragen over:
- Is dit makkelijk en op relatief korte termijn te verkrijgen?
- Kan dit, eenmaal ter plaatse, met hetzelfde gemak verlengd worden zodat ik aan een periode van tweemaal 6 maanden kom?

Qua financiën kan ik een jaartje in het buitenland aantoonbaar (niet aan jullie! :-p) vrij makkelijk financieren, daar maak ik me dus hoegenaamd geen zorgen over. Qua huidig werk kan er vast wel iets met tijdskrediet geregeld worden, indien niet dan is ontslag wat mij betreft ook een optie; ik ben niet getrouwd met mijn baan en heb voldoende vertrouwen in mezelf om te geloven dat ik bij terugkeer vrij snel nieuw werk zou kunnen vinden.

Zelf ben ik al een tiental keer in de US geweest en weet dus wel min of meer hoe het land eruitziet en wat ik er mag verwachten. Het plan is voorlopig dat zij in september deze kant uitkomt, maar ik wil hier zelf al een tijd weg, vandaar nu deze vraag aan jullie. Alvast erg bedankt voor het lezen en jullie eventuele suggesties! Indien jullie over bepaalde zaken meer informatie nodig hebben om een correcte inschatting te kunnen maken dan hoor ik dat graag!
USInsider
Amerika-expert

Re: Jaartje in de VS?

Bericht door USInsider »

Oh als we dat toch eens konden, correct inschatten ! van visum toekennen of niet....

Om te beginnen, als je een vaste baan hebt, en je hebt een eigen huis etc. dan sta je sterker want dan is er 'binding'. Dus geen ontslag nemen, maar je werkgever een brief vragen omtrent een half jaar sabattical oid. De consul neemt een beslissing op basis van wat hij/zij ziet, jouw inschatting dat je 'snel weer aan werk zult komen' wordt niet naar gevraagd - de meesten ervaren dat ze ternauwernood een woord mogen zeggen - en legt geen gewicht in de schaal denk ik.

Er is geen visum om een relatie 'een tijdje uit te proberen'. Maar, er was enige weken geleden een jonge vrouw hier die onder bijna identieke omstandigheden - naar ik me herinner althans - eenzelfde vraag stelde. Ik gaf haar weinig kans met de vriend als belangrijkste reden, maar ze kreeg een B2 zonder problemen.

Aanvulling: dit was het ond, dacht ik:
Interview B2 met vriend in US en pas terug uit US
geopend door Rhendera
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
naamhier
Amerika-ontdekker

Bericht door naamhier »

heb ik met veel interesse gelezen, bedankt alvast!

ik snap dat werk opzeggen argwaan kan opwekken, zou nochtans onterecht zijn, ben enig kind, ik ga mijn ouders hier op dit moment niet definitief achterlaten om aan de andere kant van de wereld iets te gaan proberen... maargoed, daar heeft zo'n consul geen boodschap aan natuurlijk
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik vraag me af of je uberhaupt een B2-visum kunt krijgen voor een jaar. Waarom zouden ze dat geven, dit is toch geen vakantie? Als er nou 2 gepensioneerden aan het loket stonden die aan kunnen tonen dat ze met een camper gaan rondtrekken, kan ik me voorstellen dat het nog wel geloofwaardig is. Maar even los van de technische moeilijkheden...Wat ga jij daar een jaar lang doen als je vriendin aan het werk is? Of kun je bepaalde activiteiten met je computer blijven doen waar je je dagelijkse voldoening uit kunt halen?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hallo naamhier, wees welkom. Je hebt al een aantal hordes genomen (geld, dit kunnen aantonen en je realiseren dat het niet makkelijk is). Maar een aantal hordes moet je nog nemen. De eerste horde is wat je op het consulaat gaat uitleggen en daarna aan de Immigrations officer als je het B2 visum krijgt en voor hem staat op de luchthaven. Zij willen zekerheid dat je terugkeert naar België. De daaropvolgende vraag heeft RiverCola al gesteld, wat ga je doen zolang in de VS? Je mag niet werken en ook geen vrijwilligerswerk doen. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat als ik 2 weekjes bij mijn vriendin ben (ook in de VS) en ik daar thuis blijf en zij gaat werken, ik al na enkele dagen tegen de muur opvlieg. Dus ga ik wat korte trips maken, die een paar dagen duren. Voor een jaar zou dat echter geen haalbare oplossing zijn lijkt me.

Dus, krijg voor jezelf de volgende vragen helder:
- Wat wordt jouw verhaal dat je daar komt doen?
- Hoe overtuig je ze dat je terugkomt naar België?
- Hoe ga jij jezelf vermaken als jouw vriendin aan het werk is, en jij geen werk mag verrichten?
naamhier
Amerika-ontdekker

Bericht door naamhier »

hallo RiverCola en Hockey;

om maar meteen antwoord te geven op jullie vragen; het eigenlijke doel van de reis zou vriendin bezoeken/vakantie zijn

ik zou natuurlijk niet een jaar lang op dezelfde paar vierkante meter verblijven, het zou wel degelijk de bedoeling zijn er regelmatig een paar daagjes/weekjes tussenuit te knijpen; washington state staat onder andere al zeker op het programma (is een streek waar ikzelf nog nooit geweest ben, nationale parken schijnen daar indrukwekkend mooi te zijn), verder is een streepje zee ook nooit weg natuurlijk en zullen diverse familiebezoeken (haar familie, niet de mijne!) vast ook wel op het programma komen

daarnaast ben ik al jaren actief met muziek bezig en zou ik heel wat tijd kunnen/willen besteden aan het opnemen/schrijven/mixen van eigen creaties; hiervan heb ik een hoop (redelijk gênante...) bewijzen staan op mijn computer die ik desgevallend met veel plezier aan de heren/dames van de ambassade voorleg! tja, wat doet een huisvrouw verder hele dagen? ze zeggen wel eens dat dat het zwaarste beroep ter wereld is...? ik zou me alleszins prima vermaken me dunkt; indien niet dan schrijf ik me lekker in in één of ander clubje, ga ik lekker tennissen een paar keer per week, daar zie ik geen graten in

waarom kom ik terug naar België? nouja omdat ik als enig kind mijn ouders hier niet in de steek ga laten, first and foremost, maar daarnaast ook omdat ik nu niet de luxe heb de rest van mijn leven niet meer te moeten werken... en vooralsnog kan dat alleen in de eu-zone. verder wonen al mijn vrienden hier, al mijn verzekeringen, mijn bankzaken,... weet niet of dat allemaal voldoende is hoor, ik lijst maar op...

ik zou gewoon eerlijk zijn tegen de consul en geen verhalen gaan verzinnen over dingen die ik toch niet ga doen...
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik denk dat je met dit verhaal je glazen echt in gooit. Met dit verhaal ben je, als ik het zo inschat, gewoon een risico voor de VS dat je in overstay gaat, of dat je zult trouwen met je vriendin zonder de daarvoor juiste weg bewandeld te hebben. In de ogen van de VS ben je een inwoner op het moment dat je langer dan 6 maanden per jaar aanwezig bent. Dan zou je eigenlijk ook belasting af moeten dragen aan het land. Hoe ze dat dan precies doen met mensen die een toeristenvisum voor de duur van een jaar krijgen weet ik niet.

Ook het verhaal van het 'bij je vriendin logeren en af en toe wat leuke tripjes maken' zal niet goed vallen. Hoe groot is immers niet de kans dat je tóch een baan gaat zoeken?

En dan het muziek-verhaal. Tja, hoeveel muzikanten proberen niet om in de VS een carrière op te bouwen? Als jij zegt dat je gedurende je verblijf ook met je muziek aan de slag wilt kan dat opgevat worden als werk. Lees dit topic maar eens:

http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 13&t=42965
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Er nog even over nadenkende denk ik dat je het beste gewoon op het Visa Waiver program kunt reizen en maximaal voor de duur van 90 dagen. Is dat niet ook een hele mooie periode om bij je vriendin te zijn en elkaar beter te leren kennen? Dan lijkt me de kans ook groter dat je je baan kunt houden, sabbatical op kunt nemen, dit kan aantonen als je aankomt in de VS komt waardoor het weer waarschijnlijker is dat ze je vertrouwen enzovoorts.
naamhier
Amerika-ontdekker

Bericht door naamhier »

RiverCola, 90 dagen is lang en niet lang natuurlijk, wellicht kunnen we alternerend 90 dagen hier en 90 dagen ginds proberen en daarna beslissen welke kant we uitwillen

ik wil alvast niet het risico lopen de VS niet meer in te mogen...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Waar woont ze?
naamhier
Amerika-ontdekker

Bericht door naamhier »

in Tennessee
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Jammer niet in Hawaii ;)
naamhier
Amerika-ontdekker

Bericht door naamhier »

oh al was ze van Albanië, maakt mij op zich niet zoveel uit hoor!
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Nou daar kan je dan weer wel een jaar blijven. Ik zie mogelijkheden ineens...
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Het spijt me naamhier, maar ik zal (net als Rivercola) weer de partypooper zijn. Jouw verhaal is heel open en eerlijk, doch helaas doet dit alle bellen rinkelen die er maar kunnen rinkelen bij Immigrations en het consulaat. Je schat de verveling erg licht in, waardoor er kans is dat je toch werk gaat zoeken en ja, 6 maanden jouw vriendin bezoeken om te kijken of de relatie een kans van slagen heeft betekent een zeer grote kans dat je daar blijft.
Neem contact op met Rhendera per pb en kijk hoe zij erdoorheen is gekomen bij het consulaat, dat zal je wellicht wat tips geven.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer