Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Weer terug en nu alweer vragen over de J-1 :)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Alb543
Amerika-ontdekker

Weer terug en nu alweer vragen over de J-1 :)

Bericht door Alb543 »

Dag dames en heren, ik ben nu weer een tijdje terug van mijn stage in Amerika (waar ik vorig jaar van dit forum veel hulp heb gehad bij het regelen van mijn visum [vooral SemJes]; misschien dat ik nu ook wat hulp kan bieden).

Zelf heb ik in elk geval alweer vragen, omdat ik nu mijn volgende jaars stage aan het regelen ben.

- Ik ben op een J-1 visum in de categorie Student Intern gegaan. Nu val ik onder de two year residency rule dat geldt voor "any status that is NOT student or tourist status for the next two years". Betekend dit dat ik gewoon weer terug kan op een J-1 Student Intern, of is dat "Student" zo letterlijk dat Student Intern niet kan? Ik weet ook zo even niet op welke visa die student en tourist statussen betrekking hebben.
- Mij werd nu verteld dat ik alle documenten van mijn vorige programma moet bewaren voor toekomstige visumaanvragen, maar de I-94 heb ik natuurlijk niet meer... Is dat problematisch?
- Ook geldt er een 1 year ban on return in the categories "professor" and "research scholar" - nog maar eens de vraag of ik echt terug kan op J-1 cat. Student Intern.

Dan, omdat mijn volgende stage eventueel niet via een universiteit of anderszins DS2019 verstrekkende organisatie is: kan ik mijn visum laten sponsoren door een universiteit, waar ik in de praktijk helemaal nooit voor werk? Of moet ik dan echt een commercieel bureau inschakelen, en kunnen die wel altijd een DS2019 voor je regelen of moet je organisatie dan aan allerhande eisen voldoen?

Bedankt, ik zie weer uit naar een vruchtbare samenwerking - haha ;)
Mijn tijd in de het zuid-westen/zuid centraal, was in elk geval geweldig.
SemJes
Amerika-expert

Re: Weer terug en nu alweer vragen over de J-1 :)

Bericht door SemJes »

Leuk om weer wat van je te horen! Zo te horen is het dus goed bevallen? Ben benieuwd naar je ervaringen.

Ik heb net een beetje zitten zoeken naar de precieze details van de twee jaar regel en een heel duidelijk antwoord lijkt er niet te zijn. Ik dacht overigens altijd dat je als je de 2 year requirement kreeg, je niet in de VS van categorie mocht switchen (naar F-1 bijvoorbeeld) maar dat je daarvoor het aan moet vragen in je thuisland. De visa die kunnen leiden tot een green card (zoals H en L-types) mogen sowieso niet, zonder eerst 2 jaar in je thuisland te hebben gewacht, of een waiver aan te vragen. Maar je "any status that is NOT student or tourist status for the next two years" lijkt dat niet te bevestigen. Heb je dat direct uit je DS-2019 gehaald? Ik zal eens kijken wat er op die van mij staat. Op internet vind ik vaak dit:
This requirement under immigration law is based on Section 212(e) of the Immigration and Nationality Act. If exchange visitors are subject to the “two-year rule”, they cannot change status to that of H, L, K, or immigrant lawful permanent resident (LPR) until they have returned to their home country for at least two-years (or received a waiver of that requirement).
Maar blijkbaar is er nog een sectie die specifieker is voor de J-1 categorie. Deze website legt uit hoe het zit als je als Intern of Trainee nog een keer op een J-1 naar de VS wil: http://blog.htp-usa.com/2011/10/05/can- ... -programs/.

Wat betreft de andere prof/scholar categorieën, ja die ban staat nog eens los van de 2 year HRR regel. Ons visum valt bijvoorbeeld onder die categorie, en dat betekend dat wij 2 jaar lang niet naar de VS op een nieuw J-1 visum kunnen, onder die categorie (verlengen in de VS mag wel, dat doen we nu). Maar blijkbaar heeft ook de duur van het eerste visum er mee te maken (ging jij niet 5 maand?): http://www.yale.edu/oiss/immigration/co ... s/bar.html.

Wat betreft het uitdelen van DS-2019's: sorry, daar weet ik echt te weinig van. Hopelijk hebben andere mensen hier meer kennis van.

Succes met alles uitzoeken!
Alb543
Amerika-ontdekker

Re: Weer terug en nu alweer vragen over de J-1 :)

Bericht door Alb543 »

Hallo,

Sorry... He-le-maal vergeten hier weer naar terug te gaan.
Bedankt voor de info; uit die site haal ik dus dat ik sowieso terug mag wanneer ik studeer (zelfde voorwaarden als een eerste keer dus).
Ik ben vorig jaar in een groot aantal staten van de Mid-West geweest... heel leuk werk gedaan, veel rondgereisd en geweldige mensen :)

Ik dacht dat ik misschien kan proberen me te laten sponsoren door dezelfde universiteit, als ik dan ook in een heel andere staat/organisatie zou kunnen werken... maar ik weet niet of dat mogelijk is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer