Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA of visa?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
EdithF86
Amerika-ontdekker

ESTA of visa?

Bericht door EdithF86 »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om in oktober weer aan het reizen te gaan voor een jaartje.
Ik ga beginnen in de Verenigde Staten, maar veel verder dan dat plan ik eigenlijk liever niet vooruit.
Ik hou er namelijk wel van om te kijken welke leuke opties er voorbij komen terwijl ik aan het reizen ben.
Liefst van al zou ik een B-2 visa voor een jaar aanvragen, want hoewel het zeker zou kunnen dat ik ook andere landen ga doen,
kan het ook net zo goed zijn dat ik het hele jaar in de Verenigde Staten zou willen blijven. Het zou dus leuk zijn om een visa te hebben
waarmee ik het land zonder zorgen in en uit kan.

Alleen, met alles wat ik op dit en andere fora al gelezen heb over het aanvragen van het B-2 visa vraag ik mij
af of het wel een goed idee is om dit aan te vragen. Ik ben nog nooit eerder in de Verenigde Staten geweest, heb een huis in België
(om dus aan te tonen dat ik wel van plan ben om terug te komen naar hier) en heb ook wel behoorlijk wat budget voor die reis, alleen
denk ik niet dat het voldoende zou zijn om aan te tonen dat ik er echt een volledig jaar van kan leven daar. Ik plan behoorlijk wat aan dingen
als couchsurfen en dit soort zaken te doen, als het budget er te snel door gaat, ga ik misschien een tijdje naar goedkopere oorden, eventueel ergens waar
ik wel mag werken om weer wat budget op te bouwen, of wie weet kom ik uiteindelijk maar aan 9 maanden of zo voor ik weer naar huis ga.
Alleen heb ik dus al door dat ze bij het uitgeven van dit soort visa niet bepaald zitten te wachten op dit soort vage plannen helaas :)

Dus mijn vraag aan jullie, hebben jullie enig advies rond wat ik het beste zou aanvragen? Misschien zou op ESTA reizen beter zijn, maar ik ben er wel vrij
zeker van dat ik de eerste 3 maanden sowieso in de Verenigde Staten zal blijven, en als ik dan dus een tijdje ergens anders heen trek, geraak ik dan nog wel terug
binnen in Amerika? Of zou het beter zijn om eerst 3 maanden op ESTA te reizen en dan te proberen een B-2 aan te vragen vanuit een ander land, voor een half jaar dan? Of eerst een B-2 voor een half jaar en dan proberen te verlengen? Iemand ook enig idee hoeveel budget per maand er verwacht wordt voor een B-2 visa en of ik dit al bij de aanvraag moet kunnen aantonen dat ik dit heb, of pas bij vertrek? Want tegen dat ik vertrek heb ik weer een hoop meer weten te sparen natuurlijk.

En dan vroeg ik me verder ook af, is het toegestaan om freelance werk te doen online via websites als bijvoorbeeld http://www.elance.com of mag dit ook weer niet?

Alle advies is welkom. Alvast bedankt!
mtl
Amerika-expert

Re: ESTA of visa?

Bericht door mtl »

Het is heel simpel: je budget bepaalt de tijdsduur van je reis. Als je niet het budget voor een jaar reizen hebt dan moet je bijv. maar een half jaar gaan. Of 90 dagen, dan kan je een esta aanvragen. Werken is uit den boze met zowel een toeristenvisum als esta.
EdithF86
Amerika-ontdekker

Bericht door EdithF86 »

mtl schreef:Het is heel simpel: je budget bepaalt de tijdsduur van je reis. Als je niet het budget voor een jaar reizen hebt dan moet je bijv. maar een half jaar gaan. Of 90 dagen, dan kan je een esta aanvragen. Werken is uit den boze met zowel een toeristenvisum als esta.
Enig idee van hoeveel budget er verwacht wordt voor een B-2 voor een jaar? Lijkt me heel relatief toch ook, aangezien het nogal afhangt van de manier waarop je reist?
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Dat zal, n.a.v. wat je hier schrijft, een aanzienlijk bedrag zijn. Niet boos worden, maar je reisplannen zijn dermate vaag, dat een visumaanvraag kansloos is.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

EdithF86 schreef:Enig idee van hoeveel budget er verwacht wordt voor een B-2 voor een jaar? Lijkt me heel relatief toch ook, aangezien het nogal afhangt van de manier waarop je reist?
Reken op minimaal €1.000 per maand, plus wat je nog aan uitgaven in België hebt. Ik vermoed dat ze eerder €2.000 per maand zullen verlangen.

Jouw plannen zijn inderdaad erg vaag, te vaag om er een visum mee te verkrijgen. En eerst middels Esta het land in en dan later via B2 het land in zal ook vragen op gaan roepen. Je bent nog nooit in de VS geweest schrijf je. Immigrations in de VS is zeer streng en zij hebben een broertje dood aan vage plannen en alles wat niet volstrekt helder is.

Werken via elance mag niet als dit een opdrachtgever in de VS betreft, want het is werk. En voor een opdrachtgever in België/Nederland weet ik niet.
EdithF86
Amerika-ontdekker

Bericht door EdithF86 »

Ik weet dat ze te vaag zijn om er een visa mee te krijgen.
Vroeg me daarom af wat ik wel of niet zou kunnen op ESTA en in hoeverre ik zou moeten gaan plannen als ik wel een B-2 zou willen aanvragen.
Ik kan toch moeilijk elk hostel al op voorhand gaan boeken? Bedoeling is om zoveel mogelijk van Amerika te zien, maar wat dan wanneer is een beetje
afhankelijk van welke goede acties er voorbij komen en zo, kwestie van kosten te besparen. Ik weet toch ook niet op voorhand hoelang ik waar ga verblijven,
ben er nog nooit geweest dus hoe zou ik weten hoelang ik overal nodig heb om alle leuke dingen te zien, waar ik wat langer blijf hangen omdat ik het er leuk vind
en waar ik snel weer weg ben omdat het niks voor mij is.. Jammer dat ze het zo moeilijk maken voor backpackers om er te komen reizen.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je kunt toch gewoon 90 dagen op een ESTA reizen en daarna doorreizen naar andere landen? Ik snap niet wat het probleem is.

En ze proberen het niet moeilijk te maken voor backpackers, ze proberen het moeilijk te maken voor mensen met vage plannen die mogelijk illegaal zouden kunnen blijven in de VS na die 90 dagen. Vandaar dat je voor het verkrijgen van een B2 visum ook hele sterke banden met het thuisland moet kunnen aantonen. Je zegt dat je een huis hebt, is dat een koophuis? Ga je een studie doen waar je je voor ingeschreven hebt? Heb je een werkgever die je een jaar vrij geeft? Wat ga je doen als je budget niet voldoende is? Allemaal gerichte vragen die kunnen aantonen dat je vast van plan bent terug te keren.

Op een ESTA mag je alleen vakantie vieren en meer niet. Niet werken, niet freelancen of andere betaalde klussen doen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je zou een visum kunnen aanvragen voor 6 maanden. Op die tijd kan je al heel wat van het land zien, en je financien kunnen dat misschien wel aan zonder te werken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
EdithF86
Amerika-ontdekker

Bericht door EdithF86 »

kastelke schreef:Je zou een visum kunnen aanvragen voor 6 maanden. Op die tijd kan je al heel wat van het land zien, en je financien kunnen dat misschien wel aan zonder te werken.
Is het tijdens die 6 maanden toegestaan het land te verlaten en dan weer terug binnen te komen?
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

In principe wel. De beslissing of je het land binnen mag, ligt echter altijd bij de Immigration Officer.
Groet,

Old Faithful
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je best optie is toch een B-1/2 visum denk ik. Check op dit forum de bijdrages van anderen die dit visum aangevraagd/gekregen hebben.
Bij aanvrage kun je opgeven dat je wilt reizen foor US EN Canada. Aangezien officieel voor VWP de 90 dagen doortellen als je in de US zowel als in Canada reist, is een B-visum in dit scenario noodzakelijk.
Van belang is dat je kunt aantonen dat je voor het halve jaar genoeg geld hebt voor reis/onderdak/eten. En dat je voldoende banden hebt met thuisland - huis, familie, baan. Dit omdat men beducht is dat je de wet gaat overtreden door te werken dan wel een overstayer wordt en niet meer vertrekt.

Een B-1/2 visum kan verlengd worden met nogmaals een half jaar, in de US zelf, als je kunt aantonen dat je voldoende geld (over hebt) voor dat langere verblijf.

Ik weet niets van je prive situatie, hoe oud je bent, en wat je bedoelt met 'weer aan het reizen gaan voor een jaartje'.
Maar als je geen teenager meer bent, regelmatig werkt/werkte, en een aantal jaar geleden een grotere reis hebt gemaakt, kun je aangeven dat je liever minder vaak op reis gaat maar langer, dan ieder jaar op vakantie voor een kortere periode.

Voor USers is het begrip 'langere vakantie' iets dat ze niet kennen. Men heeft in de US weinig vakantie-dagen en meer dan een week weg van je job, daar wordt al vreemd van opgekeken. Houdt daar dus rekening mee als je eventueel voor een B-visum-interview gaat.

Zoals Kastelke al aangaf, het is uiteindelijk de immgration officer die de beslissing neemt of je al dan niet de US binnen komt. Een visum geeft je recht toegang te vragen, is geen garantie dt die toegang ook wordt toegestaan.

Tenslotte, wellicht heb je plannen om US-Mexico en verder te reizen. Echter het noorden van Mexico is op het momen een behoorlijk gevaarlijk gebied. Ik denk dus dat plannen daar te reizen, vooral daar te reizen in je eentje, niet een goed idee zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

BEn je jonger dan 30?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wat ook iets is om rekening mee te houden: op het moment dat jij de eerste keer met een B2 visum de VS binnenkomt, krijg je een stempel met een datum die bepaalt wanneer je het land uiterlijk weer moet verlaten. Dat kan 6 maanden zijn, maar dat kan ook korter zijn, afhankelijk van het geloof dat de immigration officer hecht aan jouw verhaal. Je krijgt geen nieuwe stempel op het moment dat je de grens naar Canada of Mexico, of naar een ander land in de regio passeert en van daaruit weer terug probeert te komen naar de VS. De tijd in het (nabije) buitenland blijft gewoon doortikken.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

oortjes schreef:Voor USers is het begrip 'langere vakantie' iets dat ze niet kennen. Men heeft in de US weinig vakantie-dagen en meer dan een week weg van je job, daar wordt al vreemd van opgekeken.
men vond onze vakantie van 3.5 week al lang. Meerdere keren vragen over gehad bij Immigrations.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer