Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Urgent: vraag over reisvisum (B2)
Re: Urgent: vraag over reisvisum (B2)
@Karlos, wellicht is dit topic nuttig voor je. Dit is iemand die succesvol het B-2 visum heeft aangevraagd.
Dat is inderdaad een goede link - van iemand die precies vertelt wat hij deed en meenam enz.
Voor je opstuurt: je hebt toch wel alle instructies gelezen van de US Ambassade in London ? en doet precies wat ze vragen ?
Ik heb zelf nooit een B-visum aangevraagd. Ik belde in 1991 om inlichtingen daarover en men deed zo lastig dat ik voor 90 dagen VWP ben gegaan.
Wat men wil horen: dat je een sluitend reisplan hebt - niet op de bonnefooi gaat. Dat je genoeg geld hebt daarvoor en verzekerd bent voor die periode.
Dat je op meerder terreinen sterke binding hebt met Ned.: baan, studie, huwelijk, huis, etc.
Voor je opstuurt: je hebt toch wel alle instructies gelezen van de US Ambassade in London ? en doet precies wat ze vragen ?
Ik heb zelf nooit een B-visum aangevraagd. Ik belde in 1991 om inlichtingen daarover en men deed zo lastig dat ik voor 90 dagen VWP ben gegaan.
Wat men wil horen: dat je een sluitend reisplan hebt - niet op de bonnefooi gaat. Dat je genoeg geld hebt daarvoor en verzekerd bent voor die periode.
Dat je op meerder terreinen sterke binding hebt met Ned.: baan, studie, huwelijk, huis, etc.
Paniek om een I94 is m.i. niet nodig. Uitgangscontrole is er al jaren, in de vorm van een paspoortscan tijdens het boarden. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand iedere dag al die kaartjes zit te verwerken. Ze doen er heel gewichtig over, maar gooien die dingen vervolgens gewoon in de vuilnisbak. De I94 voor luchtreizigers (dat kaartje is wit) is sinds kort dan ook een volledig elektronisch document; er komt geen formulier meer aan te pas. Dat heb ik deze maand zelf mogen meemakenoortjes schreef:Mbt. je vraag, er zijn enige experimenten met uitgangscontrole gaande op een aantal luchthavens. Maar op de meeste vliegvelden ga je niet door douane als je vertrekt.

Je kunt het ding opsturen, maar ik zou zelf de moeite niet eens nemen. Gewoon er uit scheuren en weggooien; maar als je denkt dat het belangrijk is, dan kun je hem ook opsturen naar één of ander adres dat je hier op het forum wel kunt vinden.
@Dimona, bedankt voor je reactie! Ik ben via land terug naar Canada gereisd: is dan ook een paspoortscan gedaan? Ik kan me niet meer goed herinneren wat er toen allemaal is gebeurd. Wel ben ik per bus (soort Greyhound) gereisd, en het duurde allemaal erg lang. Uitgebreide ondervraging etc. Alleen, of mijn paspoort ook daadwerkelijk is gescand.. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Heeft iemand daar ervaring mee?
En ter aanvulling: ik ben dus vanaf Canada weer terug naar Nederland gevlogen. Oftewel: die reis is sowieso goed geregistreerd. Wordt dat automatisch verwerkt als zijnde Amerika verlaten binnen de toegestaande tijd? Ik ben maar 5 dagen in Amerika geweest. Toen mijn waiver verliep was ik al meer dan twee maanden terug in Nederland.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn man reisde maandelijks naar de US en had regelmatig dat men dat kaartje er niet uit haalde. Nooit iets mee gedaan, nooit last mee gehad.
Onze zoon heeft het ook aan de hand gehad in 2011, toen we al in Canada woonden en hij naar de US ging voor kampioenschappen. Dat hebben we toen wel opgestuurd, maar als ik me goed herinner moesten we het opsturen naar een adres in Kentucky of zo.
Maar ik zou er ook niet van wakker liggen. Zeker al niet als ze op het consulaat/de ambassade zelf aangeven dat dat geen probleem was.
Onze zoon heeft het ook aan de hand gehad in 2011, toen we al in Canada woonden en hij naar de US ging voor kampioenschappen. Dat hebben we toen wel opgestuurd, maar als ik me goed herinner moesten we het opsturen naar een adres in Kentucky of zo.
Maar ik zou er ook niet van wakker liggen. Zeker al niet als ze op het consulaat/de ambassade zelf aangeven dat dat geen probleem was.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hier precies zo.kastelke schreef:Mijn man reisde maandelijks naar de US en had regelmatig dat men dat kaartje er niet uit haalde. Nooit iets mee gedaan, nooit last mee gehad.
Ja, Kentucky, zoiets was het. In ieder geval een plek waar ze voldoende ruimte hebben voor een heeeeeele grote schuur met witte en groene kaartjesDat hebben we toen wel opgestuurd, maar als ik me goed herinner moesten we het opsturen naar een adres in Kentucky of zo.

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zou ze op moeten zoeken, maar ergens heb ik nog een stuk of drie van die groene kaartjes, uit 1988, 1992 en volgens mij 2004, en nooit heb ik problemen gehad.
Wel verliet ik iedere keer Amerika rechtstreeks uit Amerika, misschien dat het feit dat je bent vertrokken uit Canada iets uitmaakt, maar volgens mij niet.
Wel verliet ik iedere keer Amerika rechtstreeks uit Amerika, misschien dat het feit dat je bent vertrokken uit Canada iets uitmaakt, maar volgens mij niet.
Je vertrek uit Canada wordt niet geregistreerd in de VS. Je moet het dus hebben van een correcte registratie bij de Amerikaans-Canadese grens. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik ga er van uit dat paspoorten daar standaard worden gescand.Karlos schreef:En ter aanvulling: ik ben dus vanaf Canada weer terug naar Nederland gevlogen. Oftewel: die reis is sowieso goed geregistreerd. Wordt dat automatisch verwerkt als zijnde Amerika verlaten binnen de toegestaande tijd?
Dat zou wel kunnen verklaren waarom er tijdens mijn bezoek aan de ambassade niets over is gezegd. Als ze er daar waren achter gekomen dat ik mijn waiver niet heb ingeleverd, zouden ze dat wel hebben gezegd, toch? Desalniettemin ga ik al het bewijsmateriaal verzamelen en opsturen zoals het op de website staat, dan heb ik in ieder geval daar zekerheid over.
Ik heb net een intentieverklaring geregeld bij de Universiteit waar ik nu werk: dat ik vanaf februari 2014 (tweede semester) opnieuw les ga geven en ze mij dus voor die tijd terug verwachten. Daarnaast heb ik mijn opdrachtgevers gevraagd een officiele brief te schrijven met de boodschap dat ze mij terug verwachten in januari 2014.
Wat ik ook nog wil doen, is een uitnodiging laten schrijven door vrienden in Amerika. Ik las in de post van USAFOREVER dat die een ' letter of invitation' had meegenomen. Wie weet of dit kan helpen?
Ik heb net een intentieverklaring geregeld bij de Universiteit waar ik nu werk: dat ik vanaf februari 2014 (tweede semester) opnieuw les ga geven en ze mij dus voor die tijd terug verwachten. Daarnaast heb ik mijn opdrachtgevers gevraagd een officiele brief te schrijven met de boodschap dat ze mij terug verwachten in januari 2014.
Wat ik ook nog wil doen, is een uitnodiging laten schrijven door vrienden in Amerika. Ik las in de post van USAFOREVER dat die een ' letter of invitation' had meegenomen. Wie weet of dit kan helpen?
Invitation letter kan nooit kwaad, maar wat ik op dit forum veelal lees, is dat het interview geen gelegenheid biedt om allerlei bewijsmateriaal door te nemen met de officer. In plaats van een hele tas papieren op de balie te kwakken, zou ik me richten op de dingen die - voor zover je nu weet - primair van belang zijn, en dat is in dit geval zonder twijfel je arbeidscontract. Zorg dat je zoveel mogelijk "bewijsmateriaal" bij je hebt, maar overlaad de officer er niet mee.
Die I94 - Oortjes noemde het hier boven al - is overigens geen waiver. Het is een grensdocument dat hoort bij een visum, en dat - bij gebrek aan ESTA - tevens bij binnenkomst over land wordt gebruikt om informatie over je los te peuteren. Het Visum Waiver Programme laat toe dat je zonder visum het land binnenkomt, maar daar staat die I94 los van.
Die I94 - Oortjes noemde het hier boven al - is overigens geen waiver. Het is een grensdocument dat hoort bij een visum, en dat - bij gebrek aan ESTA - tevens bij binnenkomst over land wordt gebruikt om informatie over je los te peuteren. Het Visum Waiver Programme laat toe dat je zonder visum het land binnenkomt, maar daar staat die I94 los van.
De I-94 heeft in zoverre met het VWP te maken gehad, dat een ieder die op dit programma naar de US ging, het I-94 kaartje moest invullen en een deel ervan dat werd dan in het paspoort geniet. Op dat stukje van het document stond de datum dat je de US zeker weten moest verlaten.
Inmiddels is dankzij ESTA de I-94 afgeschat, er wordt nu alleen een stempel in je pas gezet.
Maar als je op een non-immigrant visum naar de US gaat hoort daar nog wel een I-94 bij.
En op dit moment is het ook nog zo dat als je over land of zee de US binnenkomt, je aan de grens een I-94 moet kopen. (Tenzij je op ESTA reist.)
Ik heb twee keer problemen gehad met/door een I-94 vandaar dat ik het nogal serieus neem.
Kaartjes van 1988 en 1992 zullen inderdaad geen problemen opleveren omdat de wet in 1996 is veranderd en toen de regels zijn gekomen van een ban van drie, vijf of tien jaar. Overstay voor 1 april 1997 heeft derhalve geen consequencies. Overstay na die datum dus wel.
Inmiddels is dankzij ESTA de I-94 afgeschat, er wordt nu alleen een stempel in je pas gezet.
Maar als je op een non-immigrant visum naar de US gaat hoort daar nog wel een I-94 bij.
En op dit moment is het ook nog zo dat als je over land of zee de US binnenkomt, je aan de grens een I-94 moet kopen. (Tenzij je op ESTA reist.)
Ik heb twee keer problemen gehad met/door een I-94 vandaar dat ik het nogal serieus neem.
Kaartjes van 1988 en 1992 zullen inderdaad geen problemen opleveren omdat de wet in 1996 is veranderd en toen de regels zijn gekomen van een ban van drie, vijf of tien jaar. Overstay voor 1 april 1997 heeft derhalve geen consequencies. Overstay na die datum dus wel.
oortjes:
voor een non-immigrant visa heb je nog wel een I-94, maar dit is tegenwoordig alleen nog een electronisch record, je hoeft niet langer dat witte formulier in te vullen (gewijzigde policy sinds lente 2013)
De immigratieofficial voert je gegevens in gebaseerd op je visa, en op https://i94.cbp.dhs.gov/I94/request.html kun je je entry record zien.
voor een non-immigrant visa heb je nog wel een I-94, maar dit is tegenwoordig alleen nog een electronisch record, je hoeft niet langer dat witte formulier in te vullen (gewijzigde policy sinds lente 2013)
De immigratieofficial voert je gegevens in gebaseerd op je visa, en op https://i94.cbp.dhs.gov/I94/request.html kun je je entry record zien.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Het is dus inderdaad al ingevoerd ? Dank voor je verbetering/aanvulling !
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 3978 Weergaves
-
Laatste bericht door MartijnL
-
- 28 Reacties