Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat meenemen als bewijs?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Ice72
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Wat meenemen als bewijs?

Bericht door Ice72 »

Hi allemaal,

Ik heb de ambassade mijn vraag ook al gemaild, maar heb nog geen antwoord ontvangen.
Het gaat nl om het volgende, ik ben in de afgelopen drie maanden 2 X naar Amerika geweest voor een kort bezoekje.
Een keer voor 10 en tweede keer voor 4 dagen. Beiden betroffen het bezoeken van mijn vriend.

De planning was dat hij ergens in mei hierheen kwam en dat ik in augustus er voor een maand heen zou gaan.
Nu is hij onverwachts ziek geworden en ik wil er heen voor een week.

Maar de afgelopen keren hebben ze mij best wel door de mangel gehaald bij border security.
Omdat het een derde bezoek binnen 4 maanden betreft maak ik mij best wel beetje zorgen dat ik teruggestuurd wordt.
Ik vroeg mij nu af wat voor bewijzen ik mee kan nemen om aan te tonen dat mijn verblijf echt tijdelijk is en dat ik binding heb met Nederland.

Ik vroeg mij af wat handig is om mee te nemen als 'bewijs' dat ik weer terugkeer naar Nederland na een week.
Ik heb een koopwoning, studeer en heb jonge kinderen die tijdelijk bij familie logeren als ik weg ben.
Is een kopie van de koopakte vd woning bijv bewijs? En een kopie van mijn banktegoeden?

Heb een beetje een trauma overgehouden aan de twee keer dat ik er geweest ben, moest bijvoorbeeld een foto tonen van mijn vriend.
En ik moest hele expliciete vragen beantwoorden, bijvoorbeeld of we in de zelfde kamer verbleven in het hotel en waar ik hem heb leren kennen.
Ook moest ik mijn studentenpas tonen en vertellen over mijn studie. En waarom ik binnen korte tijd 2 keer naar de US reis.

Hoop dat iemand mij kan vertellen wat wijs is om mee te nemen.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Wat meenemen als bewijs?

Bericht door Pete.Z »

Het is een beetje flauw, maar echt niemand kan je vertellen wat je exact moet meenemen als bewijs dat je terug gaat, je ESTA is gewoon geldig, maar toestemming Amerika binnen te gaan krijg je pas ter plaatse, en je bent volledig afhankelijk van de immigratie ambtenaar daar.
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Ok, lekker zenuwslopend dus haha.
Nog een vraag, moet je voor elke reis een aparte ESTA aanvragen? Dat deed ik nl bij de vorige twee trips.
Maar las laatst dat ESTA twee jaar geldig is?

Ik ga gewoon zoveel mogelijk bewijs meenemen en het risico wagen.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Esta is 2 jaar geldig. Binnen die periode hoef je geen nieuwe aan te vragen, tenzij je een nieuw paspoort hebt. Bedenk wel dat als je bij binnenkomst in de USA de toegang geweigerd wordt dat je dan nooit meer een esta kan aanvragen. Denk na of je dit risico wil lopen!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Als ik een argwanende immigration officer was, dan zou ik wel nieuwsgierig zijn naar je inkomsten en de afhankelijkheid die je op dat gebied hebt. Kinderen, studie, eigen huis, het kan allemaal helpen, maar uiteindelijk is het toch de geldbron die maakt dat je ergens wilt of moet wonen.
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Ok, dat klinkt niet heel erg bemoedigend mtl.
Ja, of ik het risico wil lopen om toegang geweigerd te worden.
Als er straks geen relatie meer is dan heb ik sowieso geen reden om naar de US te reizen.
Hij heeft mij op dit moment nodig, en ik besef dat een immigration officer daar geen rekening mee houdt.

Dimona, wat bedoel je met het is de geldbron die maakt dat je ergens wilt wonen?
Een baan? Voor mijn inkomstenbron ben ik afhankelijk van waar ik nu woon.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ice72 schreef:Dimona, wat bedoel je met het is de geldbron die maakt dat je ergens wilt wonen?
Een baan? Voor mijn inkomstenbron ben ik afhankelijk van waar ik nu woon.
Geld is DE motivator die maakt dat mensen illegaal binnenkomen. Er zijn genoeg mensen die hun kinderen bij familie achterlaten om ergens anders geld te gaan verdienen. Een studie zal ook nauwelijks indruk maken denk ik. Uiteraard is het het totale plaatje waardoor iemand besluit of jij wel of niet binnenkomt, dus je kunt het allemaal noemen, maar vanuit de immigration officer gezien denk ik dat financiële binding met een land veel meer zegt dan die andere zaken.
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Ok, ja dat is begrijpelijk vanuit een immigration officer bekeken.
Maar goed, ik denk dat ik voldoende financiele binding kan aantonen.
En de periode dat ik ga is slechts 8 dagen.
Het gaat mij er vooral om dat ik die druk moeilijk aan kan aan het begin van zo een trip.
Ik heb niks te verbergen en mijn basis ligt hier in Nederland, ik kom uit een land waar de meeste voorzieningen beter zijn dan in de VS.
Maar door het wantrouwen waar alles mee gepaard gaat voel je je bijna een misdadiger.

Enige wat ik wil is mijn geliefde bezoeken in een voor hem hele moeilijke en zware periode.

Ik ga even laten bezinken en dan besluiten of ik boek of niet.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Vooral niet zeggen dat je gaat ZORGEN voor een zieke vriend. Dat is voor nurses of thuishulp. Jij mag niet werken. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Kasteleke, nee ik ga ook niet voor hem zorgen in medische zin. dat is voor artsen en verplegers.
Dus dat zal ook zeker niet zeggen.

Ben er nog steeds niet uit wat het beste is in deze.
Ambassade in Amsterdam reageert niet op mijn mail.

ik dacht zelf om volgende kopieën mee te nemen:
koop overeenkomst huis
bank afschriften
spaar tegoed afschriften
inschrijving op studielink + college rooster
Kopie auto kenteken bewijs

Iemand nog een tip?
Ik werk momenteel parttime maar heb binnenkort afspraak met een reïntegratie bureau.
Verstandig om dit te benoemen of juist een no no?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ice72 schreef:Kasteleke, nee ik ga ook niet voor hem zorgen in medische zin.
Je mag eigenlijk zelfs niet zijn was en strijk doen of poetsen of zo. Kan allemaal door betaalde hulp gebeuren. Dus ook niets zeggen dat in die richting wijst. Je gaat gewoon een vriend bezoeken. Of die nu super energetisch springlevend is, half dood, herstellend van ziekte, hulpbehoevend of wat dan ook, dat werd niet gevraagd dus dat ga je ook niet zeggen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Pas op met het gebruik van "een vriend" als het "je vriend" is. Iedereen begrijpt heel goed wat het verschil is, inclusief de immigration officer bij aankomst. Als hij doorvraagt wat je doel van bezoek is en je zegt eerst "een" en daarna "mijn", dan kan de officier dit uitleggen als liegen en je op grond daarvan al de toegang weigeren. En onthoudt: als je onder VWP toegelaten wilt worden, geef je het recht om die beslissing aan te vechten op, en moet je dus linea recta weer naar huis.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Jeetje, je moet echt je woorden afwegen en bijna woord voor woord doorlopen voor je iets zegt.
De eerste keer dat ik naar Amerika ging heb ik overigens gezegd dat ik vrienden ging bezoeken. Wat ook wel klopte.
Tweede keer deden ze in Nederland heel moeilijk maar in NY kon ik vrijwel doorlopen. de beambte vroeg nog wel of ik een tweede paspoort heb en of daar ooit een visum is voor geweigerd.
Dat heb ik maar dat paspoort gebruik ik niet en is bijna verlopen. Daar heb ik ook nooit een visum voor aangevraagd.

Een ander iets is, ik heb ontzettend veel aangetrouwde familie in heel Amerika en ook vrienden.
Deze heb ik door de jaren heen overal ontmoet ( reis vrij frequent).
Maar daar deden ze bij mijn eerst bezoekje nogal sceptisch over.

Anyway, ik wijk af geloof ik. Hoop dat iemand nog tips heeftover wat je zoal als bewijs mee kan nemen.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Ice72 schreef:Ik heb niks te verbergen en mijn basis ligt hier in Nederland, ik kom uit een land waar de meeste voorzieningen beter zijn dan in de VS..
Dat is geen verstandige opmerking om te maken als je met een Amerikaan praat. Ik neem aan dat je dat ook niet van plan bent, maar alleen hier je frustratie uit. Naar mijn idee heeft de gemiddelde Amerikaan de overtuiging dat alle buitenlanders hierheen komen om misbruik te maken van het systeem hier. Beetje tegenstrijdig want aan de ene kant vindt 'iedereen' dat het systeem hier in de goot ligt dankzij Obama, maar aan de andere kant denkt 'iedereen' dat buitenlanders hierheen komen omdat dit systeem beter is dan in welk land dan ook.

Net als Nederlanders zijn Amerikanen een beetje grappig, ze klagen met veel energie over hoe slecht het hier allemaal is, maar als een buitenlander suggereert dat hun eigen land misschien sommige dingen beter regelt...nou, berg je dan maar!
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Littlephoenix, i know haha. Is inderdaad pure frustratie die ik nu even uit. Zelfs in gesprekken met mijn vriend kijk ik daarmee uit. Amerikanen zijn heel pattriotisch en dat zorgt voor interessante discussies. Dus ik kijk zeker uit met wat ik zeg.Ik hou mij gewoon bij de feiten, voor zover ik weet heb ik meer binding met Nederland dan met Amerika. Maar ligt er net aan wie je treft bij de grens.

Ik kan het mij niet veroorloven om 90 dagen weg te blijven en plan daarom korte trips.
Deze trip is niet gepland maar wel noodzakelijk voor mij persoonlijk.
Maar ik kom er pas achter bij de grens of de goden mij goedgezind zijn.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

LittlePhoenix, in de meeste diskussies over immigratie hier is logica ver te zoeken - is mijn ervaring.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Ach, in Nederland kreeg m'n man van de vreemdelingenpolitie het advies om gewoon illegaal in Nederland te blijven want er werd toch bijna nooit gecontroleerd. Vond dat toch wel heel appart, zaten we in dat kamertje op het politiebureau en kregen zoiets te horen. Hier zijn het vooral leken die onzin uitkramen over immigratie. Heb hier nog nooit een advocaat of politiepersoon iets onzinnigs horen zeggen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dus heb je onze advokaten nooit ontmoet. Ik twijfel nog steeds of ze nu dom, onkundig, inefficient, incompetent, of downright dishonest waren. Ik vermoed een combinatie.

Overigens is dat typisch voor Ned. dat gedogen. Waarom tijd verspillen aan iets dat op zich wel goed zit ? Maar als immigrant wil je alles naar de letter volgen want jij bent degene die voor consequenties opdraait.
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Ehm folks, nog iemand tips wat mee te nemen als bewijs?
ik heb nu genoteerd:
retourticket
kopie overeenkomst huis
kopie betaal rekeningen
kopie spaar rekeningen
kopie beleggingsrekeningen
kopie autopapieren
kopie paspoorten kids
studie rooster
inschrijving studlink tm 2015
nog eventuele afspraak brief met reïntegratie burea
contract huidige baan

Of is dit overkill?
Ice72
Amerika-ontdekker

Bericht door Ice72 »

Dit vond ik overigens op usembassay.com:

Is there a limit to the number of times a person can travel under the VWP?

There is no limit to the number of visits you can make under the Visa Waiver Program. There is also no specific period of time that you are required to remain outside the United States before reapplying for admission.  It is important to note, however, that each time you enter the United States you have to

demonstrate that you are only visiting for a temporary period for business or tourist purposes. 
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer