Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reizen op ESTA na eerherstel
Reizen op ESTA na eerherstel
Hallo allemaal.
Ben hier nieuw en heb me de laatste dagen suf gezocht op het net maar kan nergens het juiste antwoord vinden.
Het is mij ondertussen wel al duidelijk dat je met een strafblad niet onder ESTA naar Amerika kan reizen en je dus beter een Visum aanvraagt.
Nu wat als je eerst een aanvraag doet voor eerherstel en als dit allemaal goedgekeurd wordt heb je terug een blanco strafblad, volgens mijn advocaat ben je dan weer gelijk gesteld met iemand die geen strafblad heeft.
Iemand hier ervaring mee? Kan ik met een blanco strafblad gewoon een ESTA aanvraag indienen of moet ik toch nog via de Amerikaanse ambassade gaan en een Visum opvragen.
Ik heb nooit een gevangenis straf moeten uitzitten maar wel 2x een boete moeten betalen voor het gebruik van Canabis en XTC.
Is ondertussen ook al meer dan 10 jaar geleden en ben sowieso de procedure gestart voor een eerherstel zodoende ik opnieuw een blanco strafblad zou hebben.
Alvast bedankt allemaal voor de extra info.
Ben hier nieuw en heb me de laatste dagen suf gezocht op het net maar kan nergens het juiste antwoord vinden.
Het is mij ondertussen wel al duidelijk dat je met een strafblad niet onder ESTA naar Amerika kan reizen en je dus beter een Visum aanvraagt.
Nu wat als je eerst een aanvraag doet voor eerherstel en als dit allemaal goedgekeurd wordt heb je terug een blanco strafblad, volgens mijn advocaat ben je dan weer gelijk gesteld met iemand die geen strafblad heeft.
Iemand hier ervaring mee? Kan ik met een blanco strafblad gewoon een ESTA aanvraag indienen of moet ik toch nog via de Amerikaanse ambassade gaan en een Visum opvragen.
Ik heb nooit een gevangenis straf moeten uitzitten maar wel 2x een boete moeten betalen voor het gebruik van Canabis en XTC.
Is ondertussen ook al meer dan 10 jaar geleden en ben sowieso de procedure gestart voor een eerherstel zodoende ik opnieuw een blanco strafblad zou hebben.
Alvast bedankt allemaal voor de extra info.
- Bushmaster
- Amerika-expert
Re: Reizen op ESTA na eerherstel
De vraag die je moet beantwoorden op je Esta is onderstaand.
Eerherstel of niet, je antwoord blijft "ja" lijkt me.
Eerherstel of niet, je antwoord blijft "ja" lijkt me.
B) Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad of een overtreding met betrekking tot een verboden stof; of aangehouden of veroordeeld voor twee of meer overtredingen waarvoor het gezamenlijke vonnis vijf jaar of meer gevangenisstraf bedroeg; of bent u handelaar in verdovende middelen geweest; of zoekt u toegang tot de Verenigde Staten om u daar in te laten met criminele of immorele activiteiten? *
Ben je veroordeeld door een rechtbank? Ben je voor een rechter moeten verschijnen? Of heb je gewoon een minnelijke geschikking gekregen?
In dit laatste geval heb je sowieso een blanko strafblad. En is zelfs geen eerherstel nodig.
In dit laatste geval heb je sowieso een blanko strafblad. En is zelfs geen eerherstel nodig.
Is gebruik van cannabis en XTC überhaupt strafbaar?? Ik zou dat visum en eerherstel laten voor wat het is en een ESTA aanvragen.
- Bushmaster
- Amerika-expert
bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcoh ... een/de-wetXTC en de wet
XTC staat op lijst I van de Opiumwet en wordt beschouwd als een harddrug. Bezit, productie en handel zijn dus strafbaar.
Dat klopt allemaal wel, maar ik heb soms de indruk dat er hier een beetje aan bangmakerij gedaan wordt.
Ik ken uiteraard de topicstarter zijn situatie niet, voor mezelf kan ik zeggen dat ik in een heel ver verleden ooit zelf betrapt ben met een kleine hoeveelheid van een illegale substantie op zak. Ik heb toen een paar maand later per brief een boete gekregen, ben nooit voor een rechter verschenen. (minnelijke schikking dus)
Het is eerlijk gezegd nooit in mij opgekomen om bij een ESTA aanvraag 'ja' te antwoorden op de vraag of ik ooit veroordeeld ben.
Ben inmiddels een 10-tal keer zonder problemen naar de VS gereisd, én met een Amerikaanse getrouwd....
Ik ken uiteraard de topicstarter zijn situatie niet, voor mezelf kan ik zeggen dat ik in een heel ver verleden ooit zelf betrapt ben met een kleine hoeveelheid van een illegale substantie op zak. Ik heb toen een paar maand later per brief een boete gekregen, ben nooit voor een rechter verschenen. (minnelijke schikking dus)
Het is eerlijk gezegd nooit in mij opgekomen om bij een ESTA aanvraag 'ja' te antwoorden op de vraag of ik ooit veroordeeld ben.
Ben inmiddels een 10-tal keer zonder problemen naar de VS gereisd, én met een Amerikaanse getrouwd....
Eerste en vooral al bedankt voor al de reacties.
Ben wel voor de rechter moeten verschijnen maar die heeft mij een boete laten betalen en voorwaardelijke straf maar dus nooit echt een gevangenisstraf
Dit komt dus op je strafblad.
Maar na eerherstel zou dit dus terug blanco moeten zijn.
De grote vraag is: kunnen ze dit dan nog zien in Amerika, ik vind vanalles terug dat ze zelfs je strafregister niet kunnen opvragen maar stel dat ze dit wel kunnen dan zou ik er van uitgaan dat ze een blanco strafblad zien na eerherstel en er dus geen probleem is, natuurlijk weet je maar nooit en kunnen ze dan misschien ook wel zien dat je ooit eerherstel hebt aangevraagd en val je toch nog door de mand door NEE in te vullen op de ESTA.
Ben wel voor de rechter moeten verschijnen maar die heeft mij een boete laten betalen en voorwaardelijke straf maar dus nooit echt een gevangenisstraf
Dit komt dus op je strafblad.
Maar na eerherstel zou dit dus terug blanco moeten zijn.
De grote vraag is: kunnen ze dit dan nog zien in Amerika, ik vind vanalles terug dat ze zelfs je strafregister niet kunnen opvragen maar stel dat ze dit wel kunnen dan zou ik er van uitgaan dat ze een blanco strafblad zien na eerherstel en er dus geen probleem is, natuurlijk weet je maar nooit en kunnen ze dan misschien ook wel zien dat je ooit eerherstel hebt aangevraagd en val je toch nog door de mand door NEE in te vullen op de ESTA.
Mijn advocaat zegt dat je na eerherstel geljik gesteld wordt aan iemand die nog nooit werd veroordeeld dus dat volgens hem je perfect gewoon NEE kan invullen.
Alleen zou ik dit wel eens bevestigd willen zien/horen door iemand uit de praktijk die dit echt heeft meegemaakt.
Alleen zou ik dit wel eens bevestigd willen zien/horen door iemand uit de praktijk die dit echt heeft meegemaakt.
Als je een boete heb gehad en die betaald hebt dan is de kous daarmee af, en komt er niks op je strafregister, ten tweede is dat al tien jaar geleden..
Wil je meer weten zoek dan maar eens goed op dit forum, want er is al héél veel over geschreven.
Wil je meer weten zoek dan maar eens goed op dit forum, want er is al héél veel over geschreven.
De vraag is :
"Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad of een overtreding met betrekking tot een verboden stof; of aangehouden of veroordeeld voor twee of meer overtredingen waarvoor het gezamenlijke vonnis vijf jaar of meer gevangenisstraf bedroeg; of bent u handelaar in verdovende middelen geweest; of zoekt u toegang tot de Verenigde Staten om u daar in te laten met criminele of immorele activiteiten?"
Er staat niets over eerherstel of strafblad
Het antwoord is dus ja in jouw geval, je moet dus liegen of een visum aanvragen
"Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad of een overtreding met betrekking tot een verboden stof; of aangehouden of veroordeeld voor twee of meer overtredingen waarvoor het gezamenlijke vonnis vijf jaar of meer gevangenisstraf bedroeg; of bent u handelaar in verdovende middelen geweest; of zoekt u toegang tot de Verenigde Staten om u daar in te laten met criminele of immorele activiteiten?"
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
-
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Is er ook ooit iemand die het vonnis moest laten vertalen en toch toegelaten is in amerika met een visum???
We hebben hier al veel diskussies over gehad. De US kan niet in het justitieeel strafregister kijken tenzij betrokkene toestemming geeft daarvoor. (Althans dat is wat we nu denken te weten.)
B-1/2 visums worden vaak afgewezen - of zo laat uitgereikt dat de geplande vakantie al voorbij is.
De regel dat je alles moet melden, ook als eerherstel tot 'blanco' heeft geleid, is voor permanente immigratie.
Gewoon op VWP/ESTA gaan, maar wel je neus daar schoon houden he.
Samantha, bedoel je een B-1/2 visum ? Dat is moeilijk te zeggen want veel B-1/2 visums worden afgewezen omdat de aanvrager onvoldoende kan waarmaken dat hij/zij niet vervolgens illegaal in de US wil blijven/werken. Wie weet spelen de andere factoren dan ook een rol, maar er wordt niet echt tekst en uitleg gegeven. Weigering is altijd vanwege art. 212 of art. 214 INA.
B-1/2 visums worden vaak afgewezen - of zo laat uitgereikt dat de geplande vakantie al voorbij is.
De regel dat je alles moet melden, ook als eerherstel tot 'blanco' heeft geleid, is voor permanente immigratie.
Gewoon op VWP/ESTA gaan, maar wel je neus daar schoon houden he.
Samantha, bedoel je een B-1/2 visum ? Dat is moeilijk te zeggen want veel B-1/2 visums worden afgewezen omdat de aanvrager onvoldoende kan waarmaken dat hij/zij niet vervolgens illegaal in de US wil blijven/werken. Wie weet spelen de andere factoren dan ook een rol, maar er wordt niet echt tekst en uitleg gegeven. Weigering is altijd vanwege art. 212 of art. 214 INA.
Lijkt mij een juiste redenering. Eerherstel zal met terugwerken kracht werken wat betekent dat je geacht wordt nooit te zijn gearresteerd/veroordeeld, whatsoever. Ik zou gewoon "nee" invullen op ESTA.R_odec schreef:Mijn advocaat zegt dat je na eerherstel geljik gesteld wordt aan iemand die nog nooit werd veroordeeld dus dat volgens hem je perfect gewoon NEE kan invullen.
Maar je vult toch ook geen ja in als je aangehouden bent voor het één of ander terwijl later blijkt dat je totaal onschuldig bent en je verder ook niet veroordeeld wordt? Moeten ook weer niet té eerlijk gaan zijn natuurlijk, daarmee breng je jezelf natuurlijk ook alleen maar in de problemen.6foot6 schreef:De vraag is :

ik neem aan dat eerherstel een Belgisch fenomeen is, want in Nederland kennen we dat juridisch niet.
En is het je nu gelukt om in de USA binnen te komen ? Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb nu een blanco strafblad via eerherstel en zou graag eens naar de States gaan. Gaat dat lukken ?
Topicsstarter heeft al bijna 3 jaar niet meer ingelogd op dit forum, dus ik betwijfel of hij/zij dit bericht zal lezen.
Je kunt een eigen topic openen met je vraag; wellicht heeft iemand een antwoord voor je.
Succes!
Je kunt een eigen topic openen met je vraag; wellicht heeft iemand een antwoord voor je.
Succes!
Groetjes,
Daniel
Daniel
Of dat gaat lukken kan niemand hier zeggen. En ik denk dat topicstarter niet meer op het forum zit.
Eerherstel is een Belgisch fenomeen waarbij een strafblad wordt "gesealed". Voor Amerikaans immigratierecht is dat niet relevant. De vragen op het ESTA formulier zijn nog steeds van toepassing.kurtisan schreef:En is het je nu gelukt om in de USA binnen te komen ? Ik zit in dezelfde situatie. Ik heb nu een blanco strafblad via eerherstel en zou graag eens naar de States gaan. Gaat dat lukken ?
Of het daarmee wel of niet lukt om de USA binnen te komen is een ander verhaal. Er is geen automatische uitwisseling van strafgegevens tussen Belgie en de VS, dus in principe kan je een ESTA aanvragen, daarop 'nee' aankruisen bij de vraag of je ooit veroordeeld bent, en naar de VS reizen. Bedenk je wel dat je dan liegt tegen de VS autoriteiten en dat dat op een later moment problemen kan opleveren. Hierbij kan je de toegang tot de VS permanent ontzegt worden.
TL;DR: Ja dat gaat lukken, maar is niet legaal.
--
I route, therefore you are.
I route, therefore you are.
Volgens mij is deze discussie al een aantal keren op dit forum gevoerd...het gaat bij die specifieke esta vraag over ‘moral torpitude’.
Als de veroordeling van de aanvrager niet gerelateerd is aan ‘moral torpitude’ is het antwoord op de esta vraag ‘nee’.
Als de veroordeling van de aanvrager niet gerelateerd is aan ‘moral torpitude’ is het antwoord op de esta vraag ‘nee’.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht