- Ik ben Belg, 22.
- Vorig jaar in Juni afgestudeerd, In september de kans gekregen om op een J1 naar Amerika te komen (Tech industrie in San Francisco).
- Vriendin leren kennen in de US.
- J1 eindigt in Augustus, ik blijft tot september (30 dagen Grace period).
- In September keer ik terug naar Belgie.
- Mijn huidige werkgever start een Belgisch bedrijf en neemt mij (en een aantal andere Belgische developers) aan in September.
- Mijn huidige werkgever wil mij in April een H1B sponsoren, helaas is er een visa cap, dus dat is geen garantie op succes.
- Indien dit faalt, wil mijn huidige werkgever mij een L1 sponsoren (Maar hiervoor moet ik eerst een jaar in Belgie werken, dus kan ik niet bij mijn vriendin zijn).
Sinds ik voor het Belgische bedrijf werk, kom ik dan in aanmerking voor een B1 in Lieu of H1B? Hiermee kan ik 6 maanden bij mijn vriendin blijven, en legaal werken. Dit brengt mij ook heel wat dichter bij April, wanneer ik dan gesponsord kan worden voor een H1B.
Zal ik in de problemen komen als ik zo snel na elkaar visas aanvraag? (Van J1 thuiskomen in September, H1b In lieu aanvragen in November, en H1B aanvragen in April, als dat niet lukt L1 aanvragen in Oktober 2015). Ik wil namelijk niet geweigerd worden voor een visum, want dan kan ik mijn vriendin niet meer bezoeken onder ESTA.
Is het veiliger als ik gewoon op Esta afreis naar de states, ik snap dat ik niet mag werken, maar ik kan makkelijk remote werken voor het Belgisch bedrijf en dus uit Belgie betaald worden.