Vorige week wilde ik voor mijn vrouw een B2 visum aanvragen. Ik heb zelf een 10-jarig B1/B2 vanwege een probleem met ESTA enkele jaren geleden, er was bij aankomst een misverstand over werk i.p.v. zaken doen; terug gestuurd, jaar gewacht, aanvraag B1 gedaan met hulp van advocaat en sindsdien probleemloos kunnen reizen (al een keer of 6). Ik heb al jaren een eigen zaak en reis regelmatig naar klanten in allerlei landen dus ik kom mijn zaak hard maken en reis sindsdien ook altijd met een stapel documentatie om dit aan te kunnen tonen aan de grens, al is dat maar een enkele keer nodig geweest en is mijn verhaal veelal voldoende.
Nu ben ik afgelopen zomer getrouwd en mijn vrouw is vorige maand bij mij ingetrokken Nederland, en heeft dus nu een verblijfsvergunning. Ze heeft een Azeri paspoort en is met een studentenvisum in 2007 in US geweest. Geen overstay. Voor het einde van het jaar wilde ik weer eens naar een klant reizen in de US om onze business eens door te nemen en het leek me een ideaal moment om dat te combineren met een korte vakantie.
DS160 dus netjes ingevuld, documenten meegenomen (huwelijksuittreksel, vorige visum documentatie, bankafschriften etc) en begeleidende brief opgesteld met uitleg over onze situatie en dat ik garant sta voor alle kosten aangezien ze echt net verhuisd is en dus nog geen werk heeft; ze is druk bezig met studie Nederlands en rijbewijs want we willen tenslotte zo snel mogelijk inburgeren en hier een baan vinden. Mocht allemaal niet baten; na een paar korte vragen (doel van de reis, hoe lang getrouwd, nationaliteit van uw man, wat voor werk doet uw man) was het interview over en kreeg ze een 214(b) document mee. Er is niet gevraagd of gekeken naar enig stuk documentatie.
Ik kan best begrijpen dat men redeneert dat er geen sterke banden zijn, maar de blinde aanname dat mijn vrouw bij aankomst in USA mij zou verlaten en niet meer terug komt - nadat we net getrouwd zijn en dit jaar veel geld en energie hebben gestoken in het verhuizen naar Nederland - vind ik bepaald niet fair.
Nu ik hier op het forum ook verhalen lees van mensen die al jaren in Nederland wonen en kinderen hebben, al jaren een vaste baan etc, vraag ik me af of er uberhaupt iemand met niet Nederlands paspoort in aanmerking komt voor een B2 visum hier in Amsterdam?
Hoe kan iemand op deze manier ooit op vakantie gaan naar de US?