Hallo Bello,
Thanks

en op jouw verzoek:
Die dag erg vroeg uit de veren (5.30 am) om op tijd te zijn want met files kan er altijd wat tegen zitten en je moet op het Museumplein je auto parkeren. Houdt hier dus rekening mee. Om 9 am hadden we het interview samen met de kinderen (normaal gesproken hoeven kinderen er niet bij te zijn).
Ik had mijn kinderen voorafgaand aan het interview strikt aangesproken dat ze geen vragen mochten stellen, elkaar niet mochten klieren etc. Ze gedroegen zich dan ook voorbeeldig! Puf!
Allereerst buiten een uitgebreide security check, daarna naar binnen en ook daar een security check, daarna door een immens zware beveiligde deur naar een grote ‘wachtkamer’, hier neem je plaats en wacht je netjes totdat je aan de beurt bent. Je nummer (welke bij de ingang aan je wordt overhandigd) wordt omgeroepen en is tevens zichtbaar op een scherm. Je gaat naar het desbetreffende loket, alles is open maar de wachtenden zitten met het gezicht naar de andere kant zodat je toch het gevoel van privacy verkrijgt, een goede oplossing in vergelijking met andere consulaten en ambassades. Beide interviews verlopen in het Engels.
Bij het eerste loket overhandig je de paspoorten, wordt door de desbetreffende consulair medewerker een paar algemene vragen gesteld en leg je uit voor welk visum je een aanvraag hebt ingediend (in ons geval B2 visum met het verzoek tot
2 x 1 jaar + 1 x 3 maanden verblijf) en worden je finger prints afgenomen.
In ons geval herkende de desbetreffende persoon onze naam
http://www.1world4travel.com aangezien we het Consulaat een email hadden gestuurd over ons voorgenomen reisplan.
Daarna mag je plaatsnemen en wordt je korte tijd later wederom omgeroepen en ga je naar een ander loket in dezelfde wachtruimte. De meneer verzocht de kids plaats te nemen. Deze consulair medewerker vraagt eerst je finger prints, stelt je allerlei vrij algemene vragen en tegelijkertijd wordt dit allemaal genoteerd. Alles verloopt formeel en zeer snel. Vragen als wat zijn je vooropleidingen, huidige beroep, welke reis ga je maken, welke staten ga je bezoeken, ofdat je al eerder in de USA bent geweest etc. Aan ons werden er nog vragen gesteld over ons voormalig bedrijf, veel interesse werd er getoond en uiteraard diende we bank statements te overleggen, werd vluchtig naar gekeken en er werd geïnformeerd naar de reden van onze uitzonderlijke visum verzoek. We hadden een héél pakwerk aan documentatie bij ons maar daar werd niet om verzocht MAAR ik raad het iedereen aan zoveel mogelijk paperassen bij te hebben want stel je voor dat er wel om wordt gevraagd en je hebt het niet bij je!!
Ook deze ochtend waren er voor ons diverse afwijzingen en mijn zenuwen gierden dan ook genadeloos door mijn lijf. Slechts enkele minuten duurde dit interview, veel vragen worden je een hoog tempo gesteld en je dient de antwoorden dan ook snel en feilloos te kunnen opdreunen (is niet zo moeilijk als je de waarheid spreekt toch). Na ettelijke minuten vertelde deze consulair medewerker dat de paspoorten binnen 2 a 3 dagen zouden worden geretourneerd, ik was even van mijn apropos gebracht (heb al vele visa aanvragen gehad maar dit was het summum) en vroeg dan ook wanneer we te horen zouden krijgen ofdat we überhaupt het gevraagde visum zouden krijgen.
“Ja hoor, jullie hebben het visum”, was zijn antwoord.
”OK, dank u wel, maar mogen we dan iedere keer 1 jaar in de USA verblijven?”
“Ja hoor mevrouw dat mag u”. “OK, dank u wel meneer en een fijne dag gewenst!”
Ik was helemaal onderste boven, even de kluts kwijt, van blijdschap heb ik in het bijzijn van 40 wachtenden een vreugdedansje

gemaakt! Mijn kids zakten van schaamte door de grond, 't maakte me niets uit, we hadden het visum!!!
Paar dagen geleden hebben we de paspoorten netjes per koerier ontvangen en boven onze verwachting hebben we een multiple entry B2 visum verkregen voor 10 jaar!
TIPS: neem je papieren mee in een plastic tas, neem géén elektronische apparaten mee, ook geen mobiele telefoons! De toegang wordt je dan geweigerd! Handtas mag je meenemen maar dien je bij binnenkomst te overhandigen aan de beveiliging, portemonnee mag je bij je houden om bankpassen, credit cars ed te laten zien wanneer daar om wordt verzocht.