Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J-1 visum voor stage in de US.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
brunskovic
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

J-1 visum voor stage in de US.

Bericht door brunskovic »

Hallo allemaal,

Ik ben 3e jaars bedrijfskundige informatica student aan de Hanzehogeschool Groningen.
Voor mijn studie wil ik heel graag naar de US voor een stage. De stage van 5 maand begint op 9 februari en moet minstens 90 werkdagen bevatten.
Ik ben een aantal weken geleden in contact gekomen met een Nederlandse vrouw die pas begonnen is met het bemiddelen van stages en studies in het buitenland voor de Hanzehogeschool.
Zij heeft last minute waarschijnlijk een stage gevonden bij Stork. We hopen één dezer dagen de doorslaggevende beslissing te horen van het bedrijf.
Nu heb ik een aantal vragen over het visum, mocht het allemaal goed gekeurd worden door Stork.

Is het korte tijdsbestek dat nog over is, voldoende om een J-1 visum aan te vragen of wordt het meteen een spoed aanvraag?
Ook zou ik willen weten of het handig is dat Stork een visum gaat regelen of dat ik dat zelf doe. Ze hebben namelijk aangegeven dat ze dit willen regelen voor mij, maar ben dan ook weer bang dat ze een foutje maken of dat het niet op tijd gebeurt.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Met vriendelijke groet!
anneriekeo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: J-1 visum voor stage in de US.

Bericht door anneriekeo »

Om een J1-visum aan te vragen kan je het beste uitgaan van 6-8 weken. Er moet een hoop papierwerk ingevuld worden en een trainingsplan geschreven worden door het bedrijf. Jijzelf moet diverse verklaringen opvragen en ook een berg papierwerk invullen. Een J1 visum kan meestal niet door het bedrijf aangevraagd worden waar jij voor gaat stage lopen, dit moet door een bemiddelingsbureau gedaan worden die daar toestemming voor hebben gekregen van de staat. Ikzelf heb mijn visum geregeld via de Wise Foundation. Ik weet alleen niet of zij ook J1's opvragen voor bedrijven die niets met hospitality te maken hebben, dat zou je even moeten navragen.
Of er een spoed procedure bestaat voor een J1 visum, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, mocht je nog meer vragen hebben hoor ik het wel! :)
Werd verliefd op New York City, woont in LA tot 7 februari 2015 en hoopt daarna weer terug te kunnen komen op een H1B.
http://anneriekeoudshoorn.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Het tijdsbestek is wel krap voor een visumaanvraag. Ik zou zo snel mogelijk je bedrijf vragen om de DS-2019, dat is het formulier dat het bedrijf je toe moet sturen dat je bij hen stage gaat lopen en dat je nodig hebt voor je J1-aanvraag. Daar zit de meeste vertraging in.
brunskovic
Amerika-newbie

@Rachel
Ik neem aan dat jij het DS-7002 formulier bedoelt?

Update:
Ik heb in de eerst week van de vakantie alle formulieren aangeleverd bij het Fulbright Center en zij hebben alles gecontroleerd en vervolgens doorgestuurd naar het CIEE, de Amerikaanse instelling die de stage moet goedkeuren. Zij geven bij goedkeuring een DS-2019 af waarmee ik een afspraak bij het Amerikaans consulaat kan maken.
We wachten dus af.
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Nee, ik bedoelde die DS-2019 die je Amerikaanse bedrijf je gaat toesturen :p Dat is de sleutel tot je consulaat-afspraak en de richtlijnen over hoe je bedrijf er een afgeeft verschillen per bedrijf. Maar dat heb je al in gang gezet dus.

Succes!
brunskovic
Amerika-newbie

@Rachel

In de handleiding van het fulbright center staat toch echt het volgende.

Stap 7. Het Fulbright Center dient je aanmelding in bij CIEE
Het Fulbright Center bevestigt binnen enkele werkdagen na ontvangst van je aanmelding
of deze compleet is. Indien dit niet het geval is wordt je geïnformeerd welke onderdelen
niet compleet of niet in orde zijn. Zodra je aanmelding compleet is, dient het Fulbright
Center deze in bij CIEE. Na akkoord van CIEE over je stage en stagebedrijf, stuurt het CIEE
het DS-2019 formulier en het bewijs van verzekering en bewijs van betaling van de SEVIS
bijdrage naar het Fulbright Center. We laten je weten wanneer dit pakket is ontvangen en
naar je toe wordt gestuurd. Op dat moment adviseren we je om een afspraak te plannen
voor een visuminterview bij het Amerikaans consulaat in Amsterdam. We sturen je per email
informatie over deze visumaanvraag.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

http://travel.state.gov/content/visas/e ... hange.html

Zo te lezen zijn beide formulieren nodig.
brunskovic
Amerika-newbie

Update:
Ik heb een afspraak bij het consulaat op 28 januari.
Lijkt allemaal goed te komen.

Ik was verder al wat naar vluchten aan het kijken geweest. Iemand ervaring met vliegen via Canada? ik zit namelijk vlak bij Lake Ontario en vliegen op Toronto is behoorlijk goedkoper dan NYC. Moet je nog ergens op letten mocht ik dat willen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waar ergens moet je in de US zijn?
Hoe ga je je van Toronto naar daar verplaatsen?
('vlakbij' op de kaart draait in het echte leven hier wel eens anders uit ;-) )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
brunskovic
Amerika-newbie

Eindbestemming is Ithaca. Ik wou dan van Toronto op Syracuse vliegen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kijk dan vooral erg goed naar de prijs van die vlucht. Inclusief taxen en fees EN bagage! Ik heb hier al vluchten naar Chicago gezien voor $85. Tot dat ik al mijn gegevens doorgaf en dus de afrekening kreeg, waardoor ik plots op $420 terecht kwam. Groot verschil!

Je komt daar toe putteke winter. 't Zal anders zijn dan je gewend bent. ;-) Veel plezier!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
brunskovic
Amerika-newbie

Update:
Vorige week naar het consulaat geweest. Wat een meevaller was dat! De enige vraag die ik kreeg was wat ik bij mijn stage bedrijf ging doen.
Morgenvroeg vlieg ik via Detroit naar Ithaca. Koud is het zeker! Nog tips voor het overstappen in Detroit?
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door TwentseGijs »

veel plezier! geniet ervan
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer