Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Help, ik heb een probleem.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Mark77
Amerika-newbie

Help, ik heb een probleem.

Bericht door Mark77 »

Beste medeboarders,

Ik zit met een probleem betreft mijn amerika reis.
Afgelopen december hebben ze bij mij thuis illegaal vuurwerk aagetroffen (ruim 100kilo).
Nu weet ik dat ik daar naar alle waarschijnlijkheid een strafblad voor ga krijgen.
Ik wil nu januari 2015 graag gaan boeken voor een reis naar Amerika (3,5 weken)voor in september en oktober 2015 en zal dus een ESTA verklaring in moeten vullen.
Ik weet nu betreft het voorkomen nog helemaal niks betreft, wat, wanneer, hoe en waar en kan het 2 kanten op, namelijk;

1; De zaak komt VOOR september/oktober voor.
2; de zaak komt NA september/oktober voor.

In het 2e geval lijkt me dat er niks aan de hand is en kan ik met een gerust hart boeken.
Maar wat kan ik het beste doen in het 1e geval

Op dit moment ben ik dus nog "schoon" en zou ik op dit moment amerika zonder problemen in moeten kunnen komen daar ik nu alleen maar NEE op het ESTA formulier kan invullen, maar nu komt het moeilijke voor mij.
Ik ga pas in september en oktober, en als ik nu NEE invul en ik wordt VOOR mijn reis veroordeeld, hoe gaat het dan in zijn werk?
Vervalt dan mijn ESTA?
Kan ik dmv een hoger beroep mijn veroordeling en dus strafblad uitstellen?
Zoja, kunnen ze dan tijdens de paspoort check zien dat ze met een strafzaak bezig zijn en beslissen dat ik er nog niet inkom?
En kunnen ze uberhaupt tijdens de paspoortcheck zien dat ik een strafblad heb?

Ik heb overigens al contact gehad met de ambassade en het consulaat en daar werd ik niet veel wijzer van...

Alvast bedankt voor de info.
Mvg mark
6foot6
Amerika-expert

Re: Help, ik heb een probleem.

Bericht door 6foot6 »

Mark77 schreef:...Ik ga pas in september en oktober, en als ik nu NEE invul en ik wordt VOOR mijn reis veroordeeld, hoe gaat het dan in zijn werk?
Vervalt dan mijn ESTA?
officieel wel
Mark77 schreef: Kan ik dmv een hoger beroep mijn veroordeling en dus strafblad uitstellen?
nee, maar mischien kan je advokaat uitstel aanvragen (alleen tegen een veroordeling kun je hoger beroep aantekenen)
Mark77 schreef: ...Zoja, kunnen ze dan tijdens de paspoort check zien dat ze met een strafzaak bezig zijn en beslissen dat ik er nog niet inkom?
En kunnen ze uberhaupt tijdens de paspoortcheck zien dat ik een strafblad heb?...
Volgens mij niet

Mark77 schreef:
...Ik heb overigens al contact gehad met de ambassade en het consulaat en daar werd ik niet veel wijzer van...
Zij mischien wel
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Als je al contact heb gehad met ambassade en consulaat dan is de kans dat je op een esta binnenkomt wel heel klein.
Dirk Nowitzki
Amerika-newbie

Bericht door Dirk Nowitzki »

Welke vraag op het ESTA formulier kan jij niet met "nee" beantwoorden omdat je gepakt bent met een paar rotjes?
Mark77
Amerika-newbie

Bericht door Mark77 »

@mtl

Ik heb niet specifiek met naam en toenaam gevraagd bij het consulaat en ambassade.
Ik heb ze gewoon in grote lijnen verteld wat ik hier ook neer heb gezet en ze hebben verder niks gevraagd zoals bijvoorbeeld, geboortedatum, woonplaats, BSN, achternaam etc etc
Helaas konde ze mij daar geen 100% duidelijkheid over geven over hoe en wat en vonden het ook een moeilijk verhaal.
Ze zeiden wel, je krijgt pas een strafblad als je daadwerkelijk veroordeeld bent, wat voor mij overigens al duidelijk was.

@dirk
Ik kan op dit moment alles met nee beantwoorden, daar ik nu niet veroordeeld ben en dus nog clean ben als ik ju een ESTA zou aanvragen. Het gaat er dus om hoe het zit als ik voor die reis in oktober/september wort veroordeeld.
Laat het overigens duidelijk zijn dat het hier niet om "een paar rotjes" ging, maar dat terzijde.

Mvg
Mark
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Volgens mij kan je zelfs na je veroordeling nog altijd overal "NEE" op antwoorden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Dat denk ik ook. De vraag is zeer specifiek:
2) Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf met als gevolg ernstige schade aan eigendommen, of ernstig nadeel voor een ander persoon of overheid? *
De vraag is dus niet enkel 'ben je veroordeeld' maar het gaat dus ook om het stukje erachter. Als dat vuurwerk ontploft was in je huis dan was het wat anders maar nu kun je er gewoon 'NEE' op invullen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
eddepet71
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22

Bericht door eddepet71 »

Ligt eraan hoe ernstig ilegale verkoop van vuurwerk gezien wordt..
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ben je dan niet gearresteerd voor dit delict ?
Dirk Nowitzki
Amerika-newbie

2) Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf met als gevolg ernstige schade aan eigendommen, of ernstig nadeel voor een ander persoon of overheid?

Het gaat om de vraag als geheel, dus als je veroordeeld of gearresteerd bent voor illegaal vuurwerk mag je nog steeds "nee" invullen op de vraag, want je hebt geen eigendommen, personen of overheden beschadigd. Dus of je tegen die tijd nu wel of niet veroordeeld bent voor je akkefietje, het heeft geen invloed op de antwoord op de vraag.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Hé ... waar is de "moreel schandelijke daad" gebleven?
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

TS heeft de wet overtreden - en is daarvoor gearresteerd.

En nu kan hij toch rustig naar de US omdat hij er nog net niet voor veroordeeld is zometeen ?
Of kan hij rustig naar de US omdat de hele handel niet is ontploft ?
Of omdat het tijdig is gevonden en het niet iemand een oog of een hand heeft gekost ?

Het overtreden van de wet heeft consequenties. Accepteer die zou ik zeggen.
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Yep, volgens mij is illegaal vuurwerk thuis opslaan ernstig nadeel voor een ander persoon of overheid.
Anders mocht het wel en kwam hij niet voor de rechter.
Dirk Nowitzki
Amerika-newbie

USInsider schreef:TS heeft de wet overtreden - en is daarvoor gearresteerd.

En nu kan hij toch rustig naar de US omdat hij er nog net niet voor veroordeeld is zometeen ?
Of kan hij rustig naar de US omdat de hele handel niet is ontploft ?
Of omdat het tijdig is gevonden en het niet iemand een oog of een hand heeft gekost ?

Het overtreden van de wet heeft consequenties. Accepteer die zou ik zeggen.

De vraag op het ESTA is niet; heeft u ooit de wet overtreden/ bent u ooit gearresteerd? Er komt nog een essentieel stukje achteraan!
6foot6 schreef:Hé ... waar is de "moreel schandelijke daad" gebleven?
Die is er opeens tussenuit en vervangen, op die vraag bleef ik ook zakken, maar nu mag ik wel met een ESTA naar de VS, grapje kostte met wel 136 euro...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Sory hoor maar met 100 kilo illegaal vuurwerk heb je wel degelijk de overheid beschadigd.

Ik ben van overigens mening dat een arrestatie of aanhouding in het verleden, en daarop volgend boete of taakstraf niet ook nog eens door de US 'extra' bestraft hoeft te worden.
Wat me tegen de borsten stuit is de manier waarop iemand de wet overtreedt, een potentieel gevaarlijke situatie creëert - en zich dan in bochten gaat draaien van 'ja maar ik ben dan toch nog net niet veroordeelt' ?!
Wees nu een echte kerel, denk ik dan. Draag de gevolgen.
En dank god op je blote knieen dat het hierbij is gebleven. Voor hetzelfde geld had je een hele Eerste Hulp overbevolkt.

Maar laten we erover ophouden. Teveel off-topic alweer.
Mark77
Amerika-newbie

Bericht door Mark77 »

Ik ben in dit geval nog steeds een verdachte en nog niet veroordeeld!, pas als de rechter definitief (zelfs na eventueel hoger beroep) met de hamer heeft geslagen kan ik mijn straf pas nemen. En daar gaat het me over uit.
Maar ik zal een dezer dagen eventueel alles op orde moeten maken zoals een ESTA en aangezien de rechter zijn hamer nog niet heeft neergelegd kan ik alleen nog maar NEE invullen.
Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is!!!

En daar zit de onzekerheid in. WAT als ik nu boek en tot nu toe de ESTA naar waarheid invul (want ik ben nog niet veroordeeld) en de zaak bijvoorbeeld in juni of juli 2015 voorkomt en wordt veroordeeld?
En dan in hoger beroep ga en dan NA september/oktober 2015 definitief wordt afgehandeld?
Kom ik dan amerika wel of niet in?
Dat is het hele issue in mijn geval.

Overigens ben ik NIET aangehouden!
Ze hebben alleen het vuurwerk meegenomen en "ik zou er nog van horen"

Als de zaak NA september/oktober voorkomt is het geen probleem en kan ik met een gerust hart gaan boeken, maar dat moet wel een dezer dagen gaan gebeuren. Het gaat erover uit of ze tijdens de paspoort check of iets dergelijks kunnen zien of ze met een zaak tegen mij bezig zijn
Maar ik zou het "vervelend" vinden als ik dalijk een rondreis voor 2 boek (mijn vriendin en mezelf) twv +-7000euro ik op NY airport sta en toegang wordt geweigerd, of dat ik niet boek en de zaak pas afgerond wordt na september/oktober.

@USInsider

Dat groen linkse moraal is hier niet relevant.
Dat ik een waarschijnlijke boete van +- 2000euro krijg en een taakstraf +-200 uur, "geen probleem", nogmaals ik kende de risico's en zal deze ook als een volwassen persoon nemen, maar als ik nu een reis boek en ik kom er niet in wordt het wel een beetje teveel van het goede, gezien het allemaal CE gekeurd vuurwerk was en dus goedgekeurd door de europeesche unie, behalve in NL!
En daarbij bedenk er maar eens bij dat je MAAR 120uur taakstraf krijgt en geen strafblad als je 2 personen waarvan een kind door veelste hard rijden dood rijdt.

Maar laten we bij het onderwerp blijven waar het om draait.

Mvg
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten komt een taakstraf, zeker als het een gevolg is van een serieus feit, ook op het strafblad.

Overigens hebben enkele deelnemers hier research gedaan op dit gebied, en klaarblijkelijk kan de US overheid een arrestatie/verooordeling niet zien. De betrokkene is de enige die - naast Justitie dan - zijn/haar strafregister kan inzien. Althans dat waren hun bevindingen. Er is een deelnemer die al vele malen de US heeft betreden op VWP/ESTA ondanks strafblad.
Vandaar dat voor permanente immigratie een ieder zelf zijn/haar Police Certificate(s) moet aanvragen.
De manier waarop je dit dan in de kont kan bijten is als je nu 'nee' invult (na veroordeling) en in de toekomst zou willen emigreren naar de US. Dan is er een discrepantie. En de US heeft een enorme afkeer van 'liegen' op officiele documenten.

Overigens zwaktebodje hoor 'groen linkse moraal' en dan bovendien het 'juf, hij heeft iets veel ergers gedaan !'
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Dat de vraag op de ESTA op meerdere manieren is uit te leggen is al langer bekend. Maar in welk opzicht je de overheid beschadigd hebt met 100 kilo illegaal vuurwerk snap ik niet zo.
'Illegaal' kan in dit geval ook gewoon betekenen 'niet toegelaten in NL'. Maar in Belgie kun je het gewoon zo kopen. Zijn ze in Belgie dan zo laks of zijn we in Nederland gewoon te streng?

Soms draven bepaalde mensen hier op het forum een beetje door heb ik het idee. Stukje frustratie aan hun kant?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Ik deel die mening ook.

Het is niet omdat je eens opgepakt bent of zelfs veroordeeld bent dat je een "misdadiger" bent.

Ik heb er de vraag in het engels nog even bijgenomen:
2) Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority? *
De misdaad MOET tot gevolg hebben gehad dat er ernstige schade is ontstaan aan bezittingen, andere personen of een overheid.

In dit geval was de betrokkenen in het bezit van vuurwerk, maar meer ook niet. Dat is niet toegestaan en dus volgt er een strafzaak al dan niet met veroordeling, doch er is NERGENS sprake van enige schade.

Zelfs in het geval van "moreel schandelijk" zie ik in deze situatie nog geen probleem. Men moet niet overdrijven !!!!!
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En wat was TS van plan met dat illegale vuurwerk ? Illegaal vuurwerk kan bij mijn weten niet legaal worden verhandeld.
En ja wellicht is het belachelijk dat het in Ned. illegaal is, maar dat is de issue niet.
Wie de wet overtreedt schaadt de samenleving. Vandaar dat het bestraft wordt.

Wat me tegen de borsten stootte - zoals al eerder aangegeven - was het gedraai in de eerste postings van 'maar ik ben nog niet echt veroordeeld' - 'ik ben toch onschuldig tot ....' enz.

Vervolgens heb ik aangegeven wat ik ervan denk te weten: dat een veroordeling - voorzover wij het hier hebben kunnen researchen - geen verschil zal maken. Aangezien alleen de betrokkene - naast Justitie dan - inzicht heeft in zijn/haar strafregister.
(In het verleden kon het US Consulaat deze database wel bevragen - Ned. was het enige land waar je niet zelf je Politie Certificaat kon opvragen in geval van immigratie naar de US. Dit is echter een paar jaar geleden veranderd.)
Plus de ervaringen van enkele deelnemers hier die aangeven met strafblad al meerdere keren naar de US te zijn geweest op VWP/ESTA.
Maar niemand kan een garantie geven - helaas !
TS kan ook zijn bezoek aan de US vervroegen als hij op zeker wil spelen.

Echter als TS zelf het Consulaat (Ned.) of de Ambassade (BE) gaat bellen en zich blootgeeft - enig Googlen geeft aan waar er afgelopen december 100kg. illegaal vuurwerk is aangetroffen.
Hij heeft hier overigens - voorzover ik heb begrepen - ook niet te horen gekregen 'don't worry you did not cause any damage so it is of no concern to us'.

Ik woon in de US, ik weet hoe men hier denkt over het overtreden van de wet. In een vorige plaats waar ik woonde was er een jury trial van drie dagen om te bepalen of iemand een kammetje van 99 cent had gestolen dan wel per ongeluk nog in de hand had toen haar kind - tijden het afrekenen - een spurt maakte bij mama vandaan het winkelcentrum in.
Serious damage is damage meer dan een vingeradruk of een bijkans onzichtbaar krasje.
Laatst gewijzigd door USInsider op 12 jan 2015, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer