Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Visa Waiver Program
Visa Waiver Program
Goedemiddag iedereen!
Om te beginnen, zeer interessante website, bedankt voor al de informatie!
Mijn vraag gaat over reizen onder het Visa Waiver Program. Ik heb de zoektermen 'VWP', 'auditie/audition', 'casting',.. geprobeerd, maar niet meteen een antwoord gevonden op mijn vraag. Als het antwoord toch ergens vermeld staat, sorry voor deze nieuwe topic!
Ik zou graag willen weten of het bijwonen van audities/castings ook onder 'business' valt.
Ik lees op de website http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html, onder de titel 'business':
- consult with business associates
- attend a scientific, educational, professional, or business convention or conference
- attend short-term training (you may not be paid by any source in the United States with the exception of expenses incidental to your stay)
- negotiate a contract
Ik vroeg mezelf af, moest het nu zijn dat er een positieve auditie uitkomt of ik dan vanuit de VS een visa B1 of O zou kunnen aanvragen (of kan een manager dit vanuit de VS doen?). Het is in de eerste plaats niet de bedoeling om mijn reis uitsluitend te maken voor audities! Het is echter wel de bedoeling om een auditie bij te wonen. Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben hier niet aan het dromen over een carrière, ik wil gewoon graag weten wat mijn mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt voor jullie positieve reacties!
Amanda
Om te beginnen, zeer interessante website, bedankt voor al de informatie!
Mijn vraag gaat over reizen onder het Visa Waiver Program. Ik heb de zoektermen 'VWP', 'auditie/audition', 'casting',.. geprobeerd, maar niet meteen een antwoord gevonden op mijn vraag. Als het antwoord toch ergens vermeld staat, sorry voor deze nieuwe topic!
Ik zou graag willen weten of het bijwonen van audities/castings ook onder 'business' valt.
Ik lees op de website http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html, onder de titel 'business':
- consult with business associates
- attend a scientific, educational, professional, or business convention or conference
- attend short-term training (you may not be paid by any source in the United States with the exception of expenses incidental to your stay)
- negotiate a contract
Ik vroeg mezelf af, moest het nu zijn dat er een positieve auditie uitkomt of ik dan vanuit de VS een visa B1 of O zou kunnen aanvragen (of kan een manager dit vanuit de VS doen?). Het is in de eerste plaats niet de bedoeling om mijn reis uitsluitend te maken voor audities! Het is echter wel de bedoeling om een auditie bij te wonen. Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben hier niet aan het dromen over een carrière, ik wil gewoon graag weten wat mijn mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt voor jullie positieve reacties!
Amanda
Re: Visa Waiver Program
Als jij onder bijwonen verstaat dat jij op een stoel gaat zitten en alleen maar gaat kijken en verder niks dan lijkt het me geen probleem.
Je kunt denk ik een auditie zien als onderdeel van 'negotiate a contract', het gaat immers om het onderhandelen tussen 2 partijen mbt een baan. Die auditie is een onderdeel van de selectie procedure.
Maar alleen als je een geode/bekende acteur bent, zullen de producenten ook de tijd/geld/moeite willen doen om jou aan een visum te helpen. Zonder visum ben je immers niet bruikbaar voor ze, omdat je niet mag werken in de USA. Als je niet specifiek uitblinkt (en de rol groot genoeg is), is het de moeite van die resources niet waard en zullen ze een andere acteur kiezen die wel een werkvergunning heeft.
Edit: en een B1 is niet bedoeld om daadwerkelijk te gaan werken in de USA, B1 is alleen geschikt voor dezelfde 'werkzaamheden' die je opsomde, alleen dan voor een langere periode/vaker.
Een adjustment of status (omzetting van je entry status) mag bij mijn weten niet vanuit een VWP positie, enige uitzondering is geloof ik als je onverwacht trouwt met een amerikaan. Normaliter moet je het visa application process doorlopen in je thuisland.
Maar alleen als je een geode/bekende acteur bent, zullen de producenten ook de tijd/geld/moeite willen doen om jou aan een visum te helpen. Zonder visum ben je immers niet bruikbaar voor ze, omdat je niet mag werken in de USA. Als je niet specifiek uitblinkt (en de rol groot genoeg is), is het de moeite van die resources niet waard en zullen ze een andere acteur kiezen die wel een werkvergunning heeft.
Edit: en een B1 is niet bedoeld om daadwerkelijk te gaan werken in de USA, B1 is alleen geschikt voor dezelfde 'werkzaamheden' die je opsomde, alleen dan voor een langere periode/vaker.
Een adjustment of status (omzetting van je entry status) mag bij mijn weten niet vanuit een VWP positie, enige uitzondering is geloof ik als je onverwacht trouwt met een amerikaan. Normaliter moet je het visa application process doorlopen in je thuisland.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Vraag is ook of ze je toelaten om een auditie te doen als je nog geen geldig werk/verblijfsvisum voor de US hebt...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik heb deze vraag ooit eens eerder hier gelezen. Daar kwam toen door een lid wat helaas wat minder post de laatste tijd dit antwoord op.
Nu weten Amerikanen vaak heel weinig van hun eigen immigratieregels, maar kun je jou vraag niet bij dat castingbureau voorleggen?Officieel mag het niet als je middels het Visa Waiver Program de VS bent binnengekomen, want je bent dan aan het solliciteren en dat mag niet. Doch, als niemand van immigrations erachter komt dat je auditie doet kom je er wel mee weg.
Meestal worden gegadigden uitgenodigd via de agency waar ze bij staan ingeschreven en dat voor ze bemiddelt.
Als je bij een casting bureau binnen loopt en je aanbiedt zullen ze allereerst naar je portfolio vragen.
Probleem: als er een portfolio - duidelijk gericht op werk zoeken - in je bagage wordt aangetroffen zal je de toegang tot de US worden geweigerd. Actief op zoek gaan naar werk is niet toegestaan op VWP/ESTA of B-1/2 visum.
Vervolgens zal men je vragen of je een werkvergunning hebt. Nee dus.
Je moet al een indrukwekkend resume hebben, wil men de kosten en de extra moeite aanhalen voor een werkvergunning H-1B of O-1 of een P visum.
Plus waar ga je naar toe ? Je maak meer kansen in Canada, want daar worden veel U.S. series, films, vervaardigd nu.
Voor toneel denk ik dat je in New York, mogelijk Chicago, even goed uit zult zijn als in L.A.
Ik denk dat je je beter eerst kunt gaan orienteren, eventueel kontakten leggen, via Internet.
Of probeer toegelaten te worden tot een zomercursus acteren aan een US college of universiteit. Al is dat wel een dure vakantie.
Verkijk je ook niet op wat er komt kijken voor het aanvragen van een work permit. Het aanbod voor werk/een baan is slechts het begin. Je moet bewijzen opleiding, ervaring. Je moet al een bwhoorlijk indrukwekkend portfolio/resume kunnen overleggen.
De potentiele werkgever moet de aanvrage doen. Self-petition kan niet. Plus de diensten van een immigratie-advokaat zijn zeker vereist.
Als je bij een casting bureau binnen loopt en je aanbiedt zullen ze allereerst naar je portfolio vragen.
Probleem: als er een portfolio - duidelijk gericht op werk zoeken - in je bagage wordt aangetroffen zal je de toegang tot de US worden geweigerd. Actief op zoek gaan naar werk is niet toegestaan op VWP/ESTA of B-1/2 visum.
Je moet al een indrukwekkend resume hebben, wil men de kosten en de extra moeite aanhalen voor een werkvergunning H-1B of O-1 of een P visum.
Plus waar ga je naar toe ? Je maak meer kansen in Canada, want daar worden veel U.S. series, films, vervaardigd nu.
Voor toneel denk ik dat je in New York, mogelijk Chicago, even goed uit zult zijn als in L.A.
Ik denk dat je je beter eerst kunt gaan orienteren, eventueel kontakten leggen, via Internet.
Of probeer toegelaten te worden tot een zomercursus acteren aan een US college of universiteit. Al is dat wel een dure vakantie.
Verkijk je ook niet op wat er komt kijken voor het aanvragen van een work permit. Het aanbod voor werk/een baan is slechts het begin. Je moet bewijzen opleiding, ervaring. Je moet al een bwhoorlijk indrukwekkend portfolio/resume kunnen overleggen.
De potentiele werkgever moet de aanvrage doen. Self-petition kan niet. Plus de diensten van een immigratie-advokaat zijn zeker vereist.
Bedankt voor je antwoord! Het is zeker niet eenvoudig, zoals je al zegt: zonder visum ben je niet meteen bruikbaar en gaan ze de moeite willen doen.. Ik dacht dat het misschien beter zou zijn om je eerst te laten zien om dan van hieruit je visum aan te vragen.Jrabakker schreef:Je kunt denk ik een auditie zien als onderdeel van 'negotiate a contract', het gaat immers om het onderhandelen tussen 2 partijen mbt een baan. Die auditie is een onderdeel van de selectie procedure.
Denk je dat dat een vereiste is voor een auditie? Misschien dat het achteraf wel een verschil zal maken (of ze je uiteindelijk aannemen of niet).kastelke schreef:Vraag is ook of ze je toelaten om een auditie te doen als je nog geen geldig werk/verblijfsvisum voor de US hebt...
Het is zeker niet de bedoeling om iets illegaals te doen. Het is eerder informatief, moest het toch lukken een auditie te doen. Ik zou niet vertrekken met enkel en alleen de bedoeling om audities te gaan doen.PSVwally schreef:Ik heb deze vraag ooit eens eerder hier gelezen. Daar kwam toen door een lid wat helaas wat minder post de laatste tijd dit antwoord op.Nu weten Amerikanen vaak heel weinig van hun eigen immigratieregels, maar kun je jou vraag niet bij dat castingbureau voorleggen?Officieel mag het niet als je middels het Visa Waiver Program de VS bent binnengekomen, want je bent dan aan het solliciteren en dat mag niet. Doch, als niemand van immigrations erachter komt dat je auditie doet kom je er wel mee weg.
Het was eerder de bedoeling om op vakantie te gaan, daar wat rond te kijken welke mogelijkheden er zijn. Een paar jaar geleden heb ik al eens een cursus gevolgd in LA. Er was een manager die mij voorstelde om een O-visum aan te vragen, maar toen is er niets van gekomen (ook langs haar kant). Maar zoals je zegt, alles gaat tegenwoordig via het internet. Een uitgebreid portfolio heb ik wel klaarliggen.USInsider schreef:Meestal worden gegadigden uitgenodigd via de agency waar ze bij staan ingeschreven en dat voor ze bemiddelt.
Het moeilijke is dat je een werkgever moet hebben die voor jou het visum aanvraagt. Het lijkt me beter om daar ter plaatste te zijn, om jezelf te vertegenwoordigen.
Er zijn ook zoveel castingbureaus.. Het is nogal een zoektocht. En Canada had ik niet meteen aan gedacht, bedankt!
Weten jullie misschien of er hier iemand op dit forum is die in Amerika verblijft en wat weet over audities,...
Allemaal bedankt voor jullie reacties!
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Niet dat ik weet op dit forum. Maar Shanice Kamminga is een Nederlandse actrice die een O-visum heeft weten te regelen:
http://www.starsintheeyesblog.com/blog/
http://www.starsintheeyesblog.com/blog/
Elke
Ivm de aanvraag voor het ESTA formulier, staat er een vraag over de employment informatie.
Do you have a current or previous employer?
Wat wordt geacht hier best op te antwoorden? Ik vind dit eigenlijk een heel rare vraag, zeker omdat het gaat "current or previous". Als ze willen weten of je een job beoefent dan zou het toch enkel current moeten zijn?
Ik heb nadat ik afgestudeerd was een job uitgeoefend als werknemer en ben daarna als zelfstandige begonnen? Iemand een idee wat ik dan zou moeten invullen? Theoretisch heb ik dus wel een employer, maar niet als werknemer.
Gr. Whoosa
Do you have a current or previous employer?
Wat wordt geacht hier best op te antwoorden? Ik vind dit eigenlijk een heel rare vraag, zeker omdat het gaat "current or previous". Als ze willen weten of je een job beoefent dan zou het toch enkel current moeten zijn?
Ik heb nadat ik afgestudeerd was een job uitgeoefend als werknemer en ben daarna als zelfstandige begonnen? Iemand een idee wat ik dan zou moeten invullen? Theoretisch heb ik dus wel een employer, maar niet als werknemer.
Gr. Whoosa
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Gewoon antwoorden wat er staat. Als vroeger een baan hebt en nu werkloos bent of met pensioen of arbeidsongeschikt dan dien je dat dus in te vullen als zijnde previous.
Als zelfstandige ben je self-employed. Dit staat overigens ook gewoon bij de uitleg die je krijgt als je op het ? klikt.

Als zelfstandige ben je self-employed. Dit staat overigens ook gewoon bij de uitleg die je krijgt als je op het ? klikt.

Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Volgens andere bronnen mag het formeel wel: http://travel.stackexchange.com/questio ... -interview. Het is een hear-say, maar blijkbaar heeft de US embassy in London dus aangegeven dat het formeel mag.Officieel mag het niet als je middels het Visa Waiver Program de VS bent binnengekomen, want je bent dan aan het solliciteren en dat mag niet. Doch, als niemand van immigrations erachter komt dat je auditie doet kom je er wel mee weg.
Maar ik zou zeggen: ga vooral geen slapende honden wakker maken. Ga lekker op vakantie (want dat is je primaire plan) en als dit op je pad komt dan doe je dat gewoon. Het is geen werk, niemand betaalt je iets en dat is waar het primair om gaat, dat je niet werkt. Komt er wel een mogelijke baan uit, tja, dan moet je - samen met die werkgever - aan de bak om een visum te regelen. Maar je zal altijd eerst terug moeten.
Velen van ons hebben wel eens "gesprekjes" gevoerd in de US. Zeker als je voor werk reist in mijn vakgebied dan verzand je nog wel eens in een soort van verkennend sollicitatiegesprek. Tja, dat is dan zo, maar het was nooit de "purpose of my visit".
Als je op vakantie gaat en dat ook aangeeft als purpose of visit dan zal een immigration officer echt niet gaan vragen wat je elke dag wilt gaan doen tijdens je vakantie. Alleen hoe lang je blijft, of je al vaker geweest bent, etc. De standaard vragen. Als jij een valide toerist bent dan ben je in 1 minuut klaar. En mocht het om wat voor reden wel ter sprake komen, tja, dan is het vooral van belang dat die immigration officer er van overtuigd is dat je echt terug gaat naar Nederland en niet illegaal aan de slag gaat. Werk, binding met NL (huis, partner) etc helpen dan. Maar ik denk dat het nooit ter sprake komt als je gewoon op vakantie gaat.
Er is natuurlijk een wereld van verschil tussen op VWP naar de US gaan om te praten over een (reeds) aangeboden baan en een of meer sollicitatie-gesprekken te hebben, dan wel naar de US gaan met een stapel portfolio's in de koffer en 90 dagen lang zoveel mogelijk casting- en modeling agencies af te hobbelen. Het eerste is toegestaan, het tweede gaat te ver. Ergens in het midden ligt een grens - maar alles kan door een CBP Officer veel krapper worden uitgelegd. Daar is het meestal beter gewoon 'for pleasure' te gaan.
Nogmaals, je moet voor een baan in de sector waar TS in is geinteresseerd, veel te bieden hebben. Zowel de werkgever (in haar situatie meestal een agency) zal dat vereisen, en het is ook een vereiste van USCIS om een werk-vergunning af te geven.
USers zijn bovendien snel van beloven, maar die beloftes waarmaken, dat is een heel ander verhaal.
Nogmaals, je moet voor een baan in de sector waar TS in is geinteresseerd, veel te bieden hebben. Zowel de werkgever (in haar situatie meestal een agency) zal dat vereisen, en het is ook een vereiste van USCIS om een werk-vergunning af te geven.
USers zijn bovendien snel van beloven, maar die beloftes waarmaken, dat is een heel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door USInsider op 22 jul 2015, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
En juist die stapel portfolio's in je bagage kan je problemen opleveren zodra ze een kijkje nemen in je bagage. Dan hebben tips als verzwijgen en net doen of je op vakantie gaat weinig zin.
-
- Amerika-expert
Gewoon een CV, foto's en allerlei andere eventueel benodigde/vereiste papieren scannen en aan jezelf emailen. Maak je niets en niemand wakker, heb je geen 'bezwarende' dingen bij je en je kunt er zo bij als je dat echt eventueel nodig zou kunnen hebben.
Onderweg binnenstappen bij iets wat je interesseert is voor een toerist natuurlijk heel gewoon. Anders zouden archeologen niet naar het Museum of Natural History in New York mogen, modefanaten niet naar ateliers, wegenbouwers niet naar fabrieken waar ze asfalt maken, beroepsvissers niet een hengel mogen uitgooien, mensen die kuntgeschiedenis gestudeerd hebben niet naar een plaatselijk museum, operazangers niet naar de Metropolitan Opera in New York, enz., enz.
Maar het moet dan natuurlijk wel een goed te verdedigen doel zijn, zo van: ik ben in Europa acteur/actrice en ik wil wel eens zien hoe ze dat in de VS doen. ALS er eventueel naar gevraagd wordt, niet zelf dingen gaan aandragen.
Onderweg binnenstappen bij iets wat je interesseert is voor een toerist natuurlijk heel gewoon. Anders zouden archeologen niet naar het Museum of Natural History in New York mogen, modefanaten niet naar ateliers, wegenbouwers niet naar fabrieken waar ze asfalt maken, beroepsvissers niet een hengel mogen uitgooien, mensen die kuntgeschiedenis gestudeerd hebben niet naar een plaatselijk museum, operazangers niet naar de Metropolitan Opera in New York, enz., enz.
Maar het moet dan natuurlijk wel een goed te verdedigen doel zijn, zo van: ik ben in Europa acteur/actrice en ik wil wel eens zien hoe ze dat in de VS doen. ALS er eventueel naar gevraagd wordt, niet zelf dingen gaan aandragen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Note moderator: natuurlijk mag deze discussie prima worden voortgezet, ik attendeer alleen even op het feit dat het gros nu reageert op een topic dat al sinds januari dit jaar eigenlijk niet meer actief is. Het werd nieuw leven ingeblazen door een op een verkeerde plaats gezette vraag.
Groetjes,
Daniel
Daniel
Dank je ! De discussie is dan inderdaad niet relevant, want de persoon die de VWP/ESTA vraag hier stelde wil helemaal niet de sektor van acteren en dansen en modeling in, die wil bij mijn weten instructie gaan geven in out-doorsy dingen, zoals rotsklimmen.
Sorry voor het misverstand !
Sorry voor het misverstand !
Laatst gewijzigd door USInsider op 22 jul 2015, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn vragen zijn beantwoord. Bedankt iedereen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 1200 Weergaves
-
Laatste bericht door Bennogr
-
- 5 Reacties